Inocybe Skrevet 2. oktober 2018 #62061 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, Lopploella skrev: Jeg visste det ville komme en forklaring på at øyebetennelsen ikke hadde noe som helst med vipper, sminke eller linser å gjøre. Smittet av barna fordi de har delt pute, altså. Selvføgelig! Kan aldri være CBE sin feil. Den puten er sikkert misunnelig. 33
FruGlad Skrevet 2. oktober 2018 #62062 Skrevet 2. oktober 2018 6 minutter siden, Inocybe skrev: Selvføgelig! Kan aldri være CBE sin feil. Den puten er sikkert misunnelig. Evt. så har de glemt å kalibrere puten! 22
Kollontaj Skrevet 2. oktober 2018 #62063 Skrevet 2. oktober 2018 Har hørt at man ikke skal bruke samme håndkle, men pute? Vel. Trodde heller ikke den typen som oppgis medførte smerter. 11
Gjest formula Skrevet 2. oktober 2018 #62064 Skrevet 2. oktober 2018 36 minutter siden, Dævendøtte skrev: Selv har jeg hatt øyebetennelse flere gagner uten at jeg har brukt sminke, løsvipper eller mascara. Så lenge ikke vippene sitter på andre enn henne selv, gir ikke vipper betennelse av seg selv. Eller sin egen private mascara. Etter jeg begynte med linser, har jeg heller ikke hatt øyebetennelse. Vippene gir ikke betennelse av seg selv, men kan fort bli en yngleplass for bakterier som igjen gir betennelsen. I CBEs tilfelle tenker jeg bare at har man et barn med øyebetennelse tar man sine forhåndsregler, for det er jo ekstremt smittsomt. Og i hennes tilfelle: Av med vippene og ut med linsene! Antibiotikakur og på med briller, og der de befinner seg - aller helst solbriller med styrke utendørs. Med smertene hun beskriver håper jeg for hennes del at dette bare er en øyebetennelse, og ikke hornhinnebetennelse.
Gjest formula Skrevet 2. oktober 2018 #62065 Skrevet 2. oktober 2018 (endret) 56 minutter siden, Kollontaj skrev: Har hørt at man ikke skal bruke samme håndkle, men pute? Vel. Trodde heller ikke den typen som oppgis medførte smerter. Synes også det er spesielt at de kan konstatere at hun er blitt smittet via puten, og ikke nok med det - LK er også smittet (via den samme puten?) Endret 2. oktober 2018 av formula
Lopploella Skrevet 2. oktober 2018 #62066 Skrevet 2. oktober 2018 (endret) En kan jo like gjerne bli smittet via hendene til barnet eller egne hender, så å være skråsikker på at dette har smittet via pute er vel bare enda en skråsikkerhet fra den kanten. Syns ikke det er SÅ veldig smittsomt fra barn til voksen, jeg har jobbet mange år på småbarnsavdeling og har fortsatt ikke hatt øyebetennelse en eneste gang til tross for nokså massiv smitte barna imellom. (Har ikke linser, lange negler eller falske øyenvipper). Endret 2. oktober 2018 av Lopploella 19
pøbelsara Skrevet 2. oktober 2018 #62067 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, Dævendøtte skrev: Selv har jeg hatt øyebetennelse flere gagner uten at jeg har brukt sminke, løsvipper eller mascara. Så lenge ikke vippene sitter på andre enn henne selv, gir ikke vipper betennelse av seg selv. Eller sin egen private mascara. Etter jeg begynte med linser, har jeg heller ikke hatt øyebetennelse. Vipper kan gi betennelse fordi pålimte vipper gjør det vanskelig å holde området der de er limt på, helt rent. Vi er omgitt av bakterier hele tiden - både bra bakterier og bakterier som kan infeksjoner. Bakterier å små mengder kan fort bli mange hvis de får vokse og utvikle seg i et miljø de trives - for eksempel rundt limet i pålimte vipper - eller i mikrosprekker i neglelakk - eller på baksiden av neglene våre. Hvis man først har fått en uheldig oppvekst av ikke-greie bakterier rundt øynene, og så bruker sin egen mascara, kan man smitte seg selv om igjen helt til man bytter mascara. Fint om du formidler fakta. 22
pøbelsara Skrevet 2. oktober 2018 #62068 Skrevet 2. oktober 2018 5 minutter siden, formula skrev: Synes også det er spesielt at de kan konstatere at hun er blitt smittet via puten, og ikke nok med det - LK er også smittet (via puten?) Mye mer sannsynlig at de er smittet via hender, enn via pute. Enhver med bittelitt innsikt i smitte, smittevern og hygiene skjønner at det hun skriver er feil. 29
pøbelsara Skrevet 2. oktober 2018 #62069 Skrevet 2. oktober 2018 For øvrig - HVIS det mot formodning skulle være sant at hun var smittet via en pute, er det like fullt viktig å ta av vipper, ikke bruke linser, kaste all sminke og skjerme øynene fremover. Når hun først er smittet, uansett hvilken vei det har skjedd, vil bakteriene kose seg på alle steder det er vanskelig å rengjøre ordentlig og holde tørt - slik som vippehårfester både med og uten pålimte vipper - og øynene vil bli utsatt for unødvendig irritasjon når det settes på linser. 28
Gjest Dævendøtte Skrevet 2. oktober 2018 #62070 Skrevet 2. oktober 2018 4 minutter siden, pøbelsara skrev: Vipper kan gi betennelse fordi pålimte vipper gjør det vanskelig å holde området der de er limt på, helt rent. Vi er omgitt av bakterier hele tiden - både bra bakterier og bakterier som kan infeksjoner. Bakterier å små mengder kan fort bli mange hvis de får vokse og utvikle seg i et miljø de trives - for eksempel rundt limet i pålimte vipper - eller i mikrosprekker i neglelakk - eller på baksiden av neglene våre. Hvis man først har fått en uheldig oppvekst av ikke-greie bakterier rundt øynene, og så bruker sin egen mascara, kan man smitte seg selv om igjen helt til man bytter mascara. Fint om du formidler fakta. Leste litt om det, og ja, ved uforsiktig bruk av løse vipper, kan det skade øynene. Som alt annet kan skade hvis man er uforsiktig.
Gjest formula Skrevet 2. oktober 2018 #62071 Skrevet 2. oktober 2018 6 minutter siden, pøbelsara skrev: Mye mer sannsynlig at de er smittet via hender, enn via pute. Enhver med bittelitt innsikt i smitte, smittevern og hygiene skjønner at det hun skriver er feil. Og det kommer det nok kommentarer om, som de bestemt kan tilbakevise mens de gjengir hva den amerikanske øyelegen har sagt. (Som sikkert er på et helt annet nivå enn en norske leger) Og har de flaks, så dukker det opp en lege i kommentarfeltet som kan fortelle at, joda - det er helt vanlig å bli smittet via puter, og at dette har absolutt ingenting med håndhygiene å gjøre. Det er heller ikke nødvendig å ta av vippene, eller fjerne linsene.
Rev. Revenge Skrevet 2. oktober 2018 #62072 Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Konjunktivitt er betennelse på øyets bindehinne. Det fins ulike konjunktivitter med ulik inkubasjonstid. Paret burde lese litt mer enn bare ingressen om de først skal gjengi noe og skylde på barn og puter. https://sml.snl.no/konjunktivitt Det interessante her er jo å vite om det er adenovirus =(hold alle hjemme, ingen cruise på deg) eller bakteriell infeksjon. Men tusen takk for informasjonen jeg ikke trengte om barna og deres barnehage om "det som gikk for en liten uke siden". Og Carry on med linsebruken. Endret 2. oktober 2018 av Revenge of Cthulhu 25
Mrs O'Donell Skrevet 2. oktober 2018 #62073 Skrevet 2. oktober 2018 Hun har helt sikkert briller på når de ikke tar bilder. Med så høy styrke så er det utrolig slitsomt å fungere uten noen form for hjelpemidler. Det stemmer sikkert at hun er smittet av ungene, men når smitten alt er der er det jo selvsagt viktig å fjerne både kunstige vipper og ikke bruke linser. Jeg tror faktisk ikke at hun klarer å få linser inn på de betente øynene, det er jo skikkelig smertefullt. 4
Gjest SelinaKyle Skrevet 2. oktober 2018 #62074 Skrevet 2. oktober 2018 Jfr Bloggerne der CBE og LKE besøkte Mogan bare for å kunne ta fine bilder til bloggen.. lurer på når CBE (og andre bloggere) gjorde noe de selv ville, rett og slett bare fordi de hadde lyst. Det være seg valg av ferietur, interiør, klær, mat, sted å spise, bøker å lese (lytte til), trening, osv i det uendelige. Hun sier hun håper hennes deltagelse i Bloggerne vil gjøre at vi blir bedre kjent med henne, og hun sier hun ikke er så prippen som hun fremstår som. Og at hun ikke kommer til å framstå så perfekt. Vet ikke hva andre synes, men jeg synes ikke hun har lykkes. Hun viser det samme hun alltid har vist, eneste som er annerledes er at både hun og livet hennes framstår så forbanna tomt. Da mener jeg ikke at hun er dum, ikke har noe å bidra med (hvis hun vill), men at perfeksjonismen hun er så opptatt av å fronte gjør at hun fremstår som en stepford wife. Må være fryktelig slitsomt å leve et liv som alltid skal være Instagram-vennlig. Jeg blir deprimert ved tanken.
Surikatt Skrevet 2. oktober 2018 #62075 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, formula skrev: Og det kommer det nok kommentarer om, som de bestemt kan tilbakevise mens de gjengir hva den amerikanske øyelegen har sagt. (Som sikkert er på et helt annet nivå enn en norske leger) Og har de flaks, så dukker det opp en lege i kommentarfeltet som kan fortelle at, joda - det er helt vanlig å bli smittet via puter, og at dette har absolutt ingenting med håndhygiene å gjøre. Det er heller ikke nødvendig å ta av vippene, eller fjerne linsene. Hvis man fortsetter å bruke linser når man har øyekatarr kan det i verste fall føre til keratitt, hornhinnebetennelse. Men som noen sier her, så vil det ikke være mulig å få på linsene uten at det er smertefullt. Spent på hvordan den dagen i disneyworld forløp seg, uten linser. 8
Snaskesnusken Skrevet 2. oktober 2018 #62076 Skrevet 2. oktober 2018 Her kan dere lese om noens erfaringer med løsvipper: https://www.tv2.no/a/3731788/ https://www.tv2.no/a/9341595/ Blefaritt er en parasitt som kan oppstå dersom du er sløv med rengjøring av vippene dine. Da er det viktig å vite hvordan du håndterer dine lange og glamorøse vipper. Blefaritt er midd som oppstår rundt øynene ved uteblitt hygiene. Midden kan forårsake betennelse og blokkere hårsekkenes vekst. Over tid kan hårsekken bli betent og vippene blir tynnere og skjøre. Et tegn på blefaritt er smertefull øyelokkskant og rødt og hovent øyelokk. Tilstanden kan skje på kun et øye, men ses oftest på begge øyne. http://www.neglhuset.no/2017/02/13/derfor-ma-du-rense-vippene-dine/ Symptomer: Brennende/svie Hvit flassing på og mellom vippene Skorper på øyelokkene Hovne øyne Kløe Rødhet 10
Kollontaj Skrevet 2. oktober 2018 #62077 Skrevet 2. oktober 2018 Vanlig øyekatarr som barnehagebarn har smitter sjelden til voksne og er sjelden smertefullt, så at det er noe annet CBE har, er ikke usannsynlig. Uansett; linser skal ikke brukes på et par uker. 13
neon_sun Skrevet 2. oktober 2018 #62078 Skrevet 2. oktober 2018 Jeg ble smittet med øyekatarr av mitt barn, det så ikke halvparten så ille ut og jeg klarte ikke gå med linser på en uke (vel, jeg prøvde ikke heller). Jeg tror som nevnt over her at hun bruker briller når hun ikke tar bilder. Da jeg tok konfirmasjonsbilder brukte jeg fast briller, men tok de av mens jeg ble fotografert. Jeg liker heller ikke nå å gå med briller i offentlighet, så akkurat her forstår jeg CBE litt, selv om det er litt forfengelig. 2
Surikatt Skrevet 2. oktober 2018 #62079 Skrevet 2. oktober 2018 12 timer siden, Stjernekikkeren skrev: Det er i såfall på tide. Jobben og livet hans går ut på å stå på utstilling og stille ut familien på utstilling. At han gidder å ha en jobb som går ut på å dyrke egoet til kona. 17
LilleSnupp Skrevet 2. oktober 2018 #62080 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, Snaskesnusken skrev: Her kan dere lese om noens erfaringer med løsvipper: https://www.tv2.no/a/3731788/ https://www.tv2.no/a/9341595/ Blefaritt er en parasitt som kan oppstå dersom du er sløv med rengjøring av vippene dine. Da er det viktig å vite hvordan du håndterer dine lange og glamorøse vipper. Blefaritt er midd som oppstår rundt øynene ved uteblitt hygiene. Midden kan forårsake betennelse og blokkere hårsekkenes vekst. Over tid kan hårsekken bli betent og vippene blir tynnere og skjøre. Et tegn på blefaritt er smertefull øyelokkskant og rødt og hovent øyelokk. Tilstanden kan skje på kun et øye, men ses oftest på begge øyne. http://www.neglhuset.no/2017/02/13/derfor-ma-du-rense-vippene-dine/ Symptomer: Brennende/svie Hvit flassing på og mellom vippene Skorper på øyelokkene Hovne øyne Kløe Rødhet Midd?!? For noe tull! https://nhi.no/sykdommer/oye/oyelokkslidelser/oyelokksbetennelse-blefaritt 1
Fremhevede innlegg