virkelig Skrevet 4. februar 2018 #49441 Skrevet 4. februar 2018 7 minutter siden, Korsihalsen skrev: Hun er virkelig innbilsk og høy på seg selv. Hva skal sånne mennesker med det mølet hun legger ut? Lol. Eller ingen mennesker trenger Det punktum. Og hun og hennes mann usunne forhold der de dasser i ræva på hverandre, få dere en jobb. De har en jobb, de tjener flere millioner i året, De betaler skatt. Så det er en jobb, enten du liker det eller ikke . Det trenger ikke være samfunns nyttig eller riktig i andres øyne. men det er en jobb hvor de tjener godt. Og det flotte er at det er helt frivillig å lese eller ikke lese, og når du leser så tjener de mere. Og jeg tar det som en selvfølge at når en blogger diskuteres side etter side så leser en bloggen for å kunne delta i kritikken og diskusjonen . Så det er kling i kassen for CBE 15
Dark Star Skrevet 4. februar 2018 #49442 Skrevet 4. februar 2018 17 minutter siden, virkelig skrev: De har en jobb, de tjener flere millioner i året, De betaler skatt. Så det er en jobb, enten du liker det eller ikke . Det trenger ikke være samfunns nyttig eller riktig i andres øyne. men det er en jobb hvor de tjener godt. Og det flotte er at det er helt frivillig å lese eller ikke lese, og når du leser så tjener de mere. Og jeg tar det som en selvfølge at når en blogger diskuteres side etter side så leser en bloggen for å kunne delta i kritikken og diskusjonen . Så det er kling i kassen for CBE Der tror jeg du tar feil, gitt. Jeg har ikke klikket meg inn på bloggen etter at hun la ut det første post-partumbildet sitt, men føler jeg har rimelig god innsikt i bloggen likevel. Noen engasjerte deltakere i tråden her tar en for laget og dokumenterer, og på denne måten kan mange diskutere med innsikt uten å gi klikk. 37
Oppland Skrevet 4. februar 2018 #49443 Skrevet 4. februar 2018 11 minutter siden, Dark Star skrev: Der tror jeg du tar feil, gitt. Jeg har ikke klikket meg inn på bloggen etter at hun la ut det første post-partumbildet sitt, men føler jeg har rimelig god innsikt i bloggen likevel. Noen engasjerte deltakere i tråden her tar en for laget og dokumenterer, og på denne måten kan mange diskutere med innsikt uten å gi klikk. Samme her, meg tjener hun ikke penger på. Sluttet å følge henne aug/sept. 2016. Leser her hvordan hun fremdeles styrer på sammen med gubben. 17
Gjest Asti Skrevet 4. februar 2018 #49444 Skrevet 4. februar 2018 Jeg er ikke så sikker på at tråder her inne bidrar til flere lesere, dvs. mer penger for CBE. Lesertall og følgere er iallefall synkende, selv med all omtalen her inne: https://imgur.com/a/UYgtq
virkelig Skrevet 4. februar 2018 #49445 Skrevet 4. februar 2018 15 minutter siden, Oppland skrev: Samme her, meg tjener hun ikke penger på. Sluttet å følge henne aug/sept. 2016. Leser her hvordan hun fremdeles styrer på sammen med gubben. Det å sitte og diskutere en blogger du ikke følger virker veldig merkelig. Hva gir det deg ? Det er ikke troverdig for fem øre. Fordi om noen her inne dokumenterer med imgur og du leser hva andre skriver . Det blir som å følge "flokken " Da har du ikke noen tyngde eller troverdighet, men blir dratt med og tar det andre sier og gjør for god fisk. Jaja, det er jo akkurat sånn det føles for oss som støtter CBE, felles skap med de som er kritikerne er det som betyr noe, "uansett om jeg har lest det selv, så heier jeg på deg " , det blir det samme for dem som legger igjen negative kommentarer hos CBE, så rett inn i denne tråden for anerkjennelse og klapp på skulderen. Vet ikke hvor det fremstår hvem som har det tristeste livet her jeg, CBE og Mannen (som mange påstår )eller CBE kritikerne ? Generelt og ikke kun til deg Oppland selv om jeg siterer deg 6
Dark Star Skrevet 4. februar 2018 #49446 Skrevet 4. februar 2018 12 minutter siden, virkelig skrev: Det å sitte og diskutere en blogger du ikke følger virker veldig merkelig. Hva gir det deg ? Det er ikke troverdig for fem øre. Fordi om noen her inne dokumenterer med imgur og du leser hva andre skriver . Det blir som å følge "flokken " Da har du ikke noen tyngde eller troverdighet, men blir dratt med og tar det andre sier og gjør for god fisk. Jaja, det er jo akkurat sånn det føles for oss som støtter CBE, felles skap med de som er kritikerne er det som betyr noe, "uansett om jeg har lest det selv, så heier jeg på deg " , det blir det samme for dem som legger igjen negative kommentarer hos CBE, så rett inn i denne tråden for anerkjennelse og klapp på skulderen. Vet ikke hvor det fremstår hvem som har det tristeste livet her jeg, CBE og Mannen (som mange påstår )eller CBE kritikerne ? Generelt og ikke kun til deg Oppland selv om jeg siterer deg Jeg har tiltro til f. eks Asti sin dokumentasjon her, og velger å tro at h*n ikke manipulerer screenshotene h*n imgurer her. For meg er det javisst å følge flokken, det er et gjeng med meget oppegående folk her inne som dokumenterer og diskuterer CBE sin forretningsdrift her, og jeg er stolt av å følge den flokken. Det som diskuteres er jo ulike aspekter ved bloggen, og det problematiske i det. 31
virkelig Skrevet 4. februar 2018 #49447 Skrevet 4. februar 2018 Mesteparten av det som diskuteres går mer på personen CBE og ikke firmaet VBE som flere påstår , det er ikke snakk om merking av reklame eller eksponering av barn, men det er på utseende, kropp, stil både når det kommer til interiør og klær, lista er lang. Og følge noen som virker som de har en personlig agenda mot en viss blogger er ikke sunt eller en god ting spør du meg. Skal det være troverdig bør en jo lese selv med egne øyne og ikke stole kun på hva andre gjengir. Ingen som har sagt at Imgur skulle være manipulerte, men det diskuteres og kritiseres mye utenom dette med IMGUR fra asti . Hva er motivet da om du ikke leser nevnte blogg ? Ødelegge for CBE, sverte navnet hennes . Noe bør det vel være siden du ikke leser men føler du må delta i en diskusjon så mye går på personen CBE . Og hva vet du om at de er så oppegående fordi noen klarer lage en imgur? Skulle ikke tro det er mer oppegående folk her inne enn det som menes om de som leser bloggen CBE, det er jo en gjenganger her inne at det ikke er oppegående folk, men da vil det jo gjelde for mange her inne som tydelig er inne og leser bloggen. Gjentatte ganger daglig, de er en del av leserne 6
Dark Star Skrevet 4. februar 2018 #49448 Skrevet 4. februar 2018 2 minutter siden, virkelig skrev: Mesteparten av det som diskuteres går mer på personen CBE og ikke firmaet VBE som flere påstår , det er ikke snakk om merking av reklame eller eksponering av barn, men det er på utseende, kropp, stil både når det kommer til interiør og klær, lista er lang. Og følge noen som virker som de har en personlig agenda mot en viss blogger er ikke sunt eller en god ting spør du meg. Skal det være troverdig bør en jo lese selv med egne øyne og ikke stole kun på hva andre gjengir. Ingen som har sagt at Imgur skulle være manipulerte, men det diskuteres og kritiseres mye utenom dette med IMGUR fra asti . Hva er motivet da om du ikke leser nevnte blogg ? Ødelegge for CBE, sverte navnet hennes . Noe bør det vel være siden du ikke leser men føler du må delta i en diskusjon så mye går på personen CBE . Og hva vet du om at de er så oppegående fordi noen klarer lage en imgur? Skulle ikke tro det er mer oppegående folk her inne enn det som menes om de som leser bloggen CBE, det er jo en gjenganger her inne at det ikke er oppegående folk, men da vil det jo gjelde for mange her inne som tydelig er inne og leser bloggen. Gjentatte ganger daglig, de er en del av leserne All den tid Fruen legger ut alt, inkludert barn, utseende, kropp o.s.v på sin blogg vil dette være naturlig å diskutere ettersom det er en del av forretningsdriften. Mitt motiv for å bry meg og diskutere er at jeg mener at det er mange ting ved forretningsdriften (altså bloggen) hennes som er kritikkverdig. Som eksempler kan nevnes et skadelig kroppsfokus, eksponering av barn, forbruksvaner som er hinsides all fornuft. Og jeg mener ikke akkurat at det å legge ut en imgur er karakteristikken, men at de som legger ut imgur og bidrar godt i diskusjon med saklige og velbegrunnede innlegg er oppegående. 27
Gjest Cocosa Skrevet 4. februar 2018 #49449 Skrevet 4. februar 2018 (endret) 8 minutter siden, virkelig skrev: Mesteparten av det som diskuteres går mer på personen CBE og ikke firmaet VBE som flere påstår , det er ikke snakk om merking av reklame eller eksponering av barn, men det er på utseende, kropp, stil både når det kommer til interiør og klær, lista er lang. Og følge noen som virker som de har en personlig agenda mot en viss blogger er ikke sunt eller en god ting spør du meg. Skal det være troverdig bør en jo lese selv med egne øyne og ikke stole kun på hva andre gjengir. Ingen som har sagt at Imgur skulle være manipulerte, men det diskuteres og kritiseres mye utenom dette med IMGUR fra asti . Hva er motivet da om du ikke leser nevnte blogg ? Ødelegge for CBE, sverte navnet hennes . Noe bør det vel være siden du ikke leser men føler du må delta i en diskusjon så mye går på personen CBE . Og hva vet du om at de er så oppegående fordi noen klarer lage en imgur? Skulle ikke tro det er mer oppegående folk her inne enn det som menes om de som leser bloggen CBE, det er jo en gjenganger her inne at det ikke er oppegående folk, men da vil det jo gjelde for mange her inne som tydelig er inne og leser bloggen. Gjentatte ganger daglig, de er en del av leserne Jeg har ikke vært veldig aktiv i denne tråden, og jeg leser heller ikke bloggen. Men det du nevner handler vel om bedriften CBE, så lenge alt er kjøpt og betalt. Når det kommer til utseende har CBE fått sponset både sminke, negler, hår, vipper, lepper, tenner osv. Når hun får betalt for å vise dette, går dette under bedriften. Det samme gjelder stil. Hvem vet hvilken stil hun egentlig har? Begge oppussingene det siste året er jo gjennomsyret av spons. Hun har fått betalt for å vise dette fram, ergo er det helt på sin plass å diskutere dette under bedriften. Og det er vel minimalt av klærne hun viser fram som er kjøpt og betalt for egne penger, uten å tjene på det i en eller annen form. Jeg kan ikke huske å ha sett noen kritisere utseende som «er hennes eget», eksempelvis ører, hender og legger. Alt som vises fram på bloggen tjenes det på i større eller mindre grad, da må man kunne diskutere det så lenge det går under bedriftsvirksomhet. Endret 4. februar 2018 av Cocosa
Lin10 Skrevet 4. februar 2018 #49450 Skrevet 4. februar 2018 4 minutter siden, Dark Star skrev: Jeg har tiltro til f. eks Asti sin dokumentasjon her, og velger å tro at h*n ikke manipulerer screenshotene h*n imgurer her. For meg er det javisst å følge flokken, det er et gjeng med meget oppegående folk her inne som dokumenterer og diskuterer CBE sin forretningsdrift her, og jeg er stolt av å følge den flokken. Det som diskuteres er jo ulike aspekter ved bloggen, og det problematiske i det. Oppegående folk som diskuterer forretningsdriften til CBE, vel...jeg ser at det blir dokumentert her inne at lesertallene til CBE er lavere i dag enn de var for en tid tilbake. Er ikke så overrasket over det, siden det har kommet flere nye følger kanaler i SoMe verden. Uansett så jobber hun hver dag for å levere et godt produkt til sine lesere. Hun har holdt på i snart 9 år og vært i bloggtoppen hele tiden, i noen år helt på topp. Dette hadde ikke skjedd hvis hun ikke hadde hatt tillit fra leserne sine. Hun skriver at hun trives veldig godt med å blogge og denne virksomheten gjør at hun tjener millioner. Tenk, hun er heldig. Har et yrke hvor hun ønsker å inspirere og ha en positiv tone og hun får jobbe med dette hver dag. I motsetning til andre som ønsker å bruke sin hverdag på negativitet, og det snakke ned andre. Jeg tror i fremtiden det vil komme et nettverk og noen som jobber med netthets som veldig mange toppblogger utsettes for. Håper det blir fokus på hvorfor noen har behov for å snakke ned bloggere anonymt på forum, og den gruppetilhørigheten mange har her inne. Tror noe skjer på den fronten. Håper hun drar hjem en eller 2 priser i dag. Det er vel fortjent! 5
Inocybe Skrevet 4. februar 2018 #49451 Skrevet 4. februar 2018 2 timer siden, virkelig skrev: Ja her var det mye saklig kritikk av bedriften CBE. NOT . Mest latterliggjøring, kommentarer om utseende .............. Anbefaler deg å rapportere de innleggene du mener er over grensen i stedet for (igjen) å sette igang brukerdebatt, hets og latterliggjøring av andre brukere. Henviser til både dette innlegget og senere innlegg. 32
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 4. februar 2018 Populært innlegg #49452 Skrevet 4. februar 2018 Mitt motiv for å delta i denne tråden og i andre diskusjoner rundt blogging influencer-virksomhet og SoMe generelt, er at dette er en del av amfunnsutviklingen, av mediebildet og av samfunnsdebatten. Jeg har ingen som helst interesse av å ødelegge for CBE eller sverte navnet hennes. Jeg er interessert i at påvirkningen vi utsettes for, skal være renhårig, åpen, transparent og redelig. CBE er en av de aller største bloggerne, hun er en som går foran, en de andre i bransjen ser opp til. Det er virkelig utrolig trangsynt å hevde at folk er kritiske til hennes blogg fordi de er misunnelige eller vil ødelegge. (Det er argumentasjon de fleste vokser fra rundt ungdomsskoletidzen.) Jeg er kritisk fordi hun har vært uredelig gjentatte ganger på ulikt vis, hun har vært veldig motvillig til å merke riktig hun har brutt en rekke av de ulike reglene hun skal forholde seg ti, i tillegg til at hun har brutt den uskrevne kontrakten om at forholdet mellom henne og leserne hennes må ha åpenhet, transparens og ærlighet som forutsetning for vedvarende tilllit. Jeg er fascinert av både at noen faktisk velger å bruke hele privatlivet sitt - med brylluper, gravferder, fødsler og hverdager for å tjene penger. Jeg er stert kritisk til at barn er inkludert i denne virksomheten. Jeg er også fascinert av at man kan leve så godt av å pusje forbruk og utseendefokus slik hun gjør. Og dypt kritisk til begge deler. 59
Papirfly Skrevet 4. februar 2018 #49453 Skrevet 4. februar 2018 Tråden er ryddet for spekulasjon. Papirfly, mod.
Gjest Asti Skrevet 4. februar 2018 #49454 Skrevet 4. februar 2018 (endret) 43 minutter siden, Lin10 skrev: Oppegående folk som diskuterer forretningsdriften til CBE, vel...jeg ser at det blir dokumentert her inne at lesertallene til CBE er lavere i dag enn de var for en tid tilbake. Er ikke så overrasket over det, siden det har kommet flere nye følger kanaler i SoMe verden.... Jeg dokumenterte lesertall og følgere på følgende SoMe-kanaler - https://imgur.com/a/UYgtq Blogg: CBE har siden juni 2013 mistet ca. 60.000 lesere. Dvs. mistet 2/3 av leserne på under 5 år. Instagram: CBE har siden 25.09.16 mistet ca. 24.000 følgere Facebook: Det er 173 færre som liker FB-siden den siste måneden Youtube: Har kun fått 1 ny abonnent den siste måneden. CBE har ikke helt klart å hevde som som vlogger, jfr. https://imgur.com/a/VlAu7 Hvilke andre kanaler tenker du på, utenom Snapchat? ----------- Tilføyelse: Til sammenligning har Trines matblogg økt sine lesertall på blogg: 2015: http://blogglisten.no/bloggnorge2015/q1.html Pr dato: http://blogglisten.no/blogg?q=www.trinesmatblogg.no Endret 4. februar 2018 av Asti
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 4. februar 2018 Populært innlegg #49455 Skrevet 4. februar 2018 Til @Lin10 - jeg har tenkt mye på dette med toppbloggere/SoMe-aktører og hets og kritikk de siste dagene. Særlig i lys av Sophie Elise som skrev hun hun følte at hun ikke fikk lov til å mene noe fordi hun (og CBE) fikk kritikk av Ulrikke Falch i forbindelse med at hun trakk seg fra Vixen. SE får jo mene noe hele tiden. Det gjør CBE også - selv om hun svært sjelden svarer på henvendelser fra media og dermed velger å ikke mene noe. Begge disse har sitt helt eget medium som de kan publisere hva de vil i og uttale seg helt fritt. CBE kommenterer jo av og til debatter som går i sin egen blogg, selv om hun velger å ikke uttale seg til pressen. Det har hun jo også gjort i denne VIxen-saken. CBE her ikke tatt på seg offerhatten i denne saken, det er jo bra. I kommentarfeltet sitt tar hun jo til og med selvkritikk for hvordan hun skrev om kosthold i den ekstreme lavkarbo-perioden. veldig bra, all mulig kudos til henne for det. Men jeg tenker at både CBE og alle hennes kolleger og andre aktører vil profitere VELDIG på å skille mellom hva som er saklig kritikk - som godt kan ramme hardt, men som ikke er usaklig - og usaklig kritikk og hets. Når det blir slik som de siste dagene, hvor feks formannen i Vixen-juryen roper om hets som stadig øker, uten å svare på ett eneste av de helt saklige og faktisk berettigede spørsmålene som har kommet rundt utvelgelse og disking i VIxen, så bidrar ikke det til at man tar bransjen alvorlig - det bidrar bare til at saklige kritikere blir enda mer oppgitt over at all kritikk blir møtt med anklager om hets, misunnelse og ønske om å ødelegge folks levebrød. Og forøvrig synes jeg det er veldig rart at mannen til CBE tilsynelatende har detaljkunnskap om på hvilket grunnlag BOTB ble disket. Det kan slå tilbake på kona hans hvis hun vinner, at han - helt uten å ha noen som helst rolle i Vixen-juryen, innehar kunnskap om juridiske avveininger som er gjort av advokater på vegne av Vixen - kunnskap de diskvalifiserte ikke har fått tilgang på på tross av at de har bedt om det. Hvis han er så godvenner med juryformannen at denne deler informasjon om årsaken til at andre nominerte til konkurransen ikke får bære med, så kan jo onde tunger hevde at fruen hans har fått fordeler av dette. 72
virkelig Skrevet 4. februar 2018 #49456 Skrevet 4. februar 2018 7 minutter siden, Asti skrev: Jeg dokumenterte lesertall og følgere på følgende SoMe-kanaler - https://imgur.com/a/UYgtq Blogg: CBE har siden juni 2013 mistet ca. 60.000 lesere. Dvs. mistet 2/3 av leserne på under 5 år. Instagram: CBE har siden 25.09.16 mistet ca. 24.000 følgere Facebook: Det er 173 færre som liker FB-siden den siste måneden Youtube: Har kun fått 1 ny abonnent den siste måneden. CBE har ikke helt klart å hevde som som vlogger, jfr. https://imgur.com/a/VlAu7 Hvilke andre kanaler tenker du på, utenom Snapchat? Vil tro det er naturlig at en blogger som har holdt på i mange år vil miste lesere, det vil det være diverse årsaker til, Det kommer flere bloggere på banen, og CBE fenger nok ikke yngre lesere. Så de som vokser opp i dag som er tenåringer vil mest sannsynlig ikke følge en voksen dame på 31 med mann og barn, samtidig som de som har fulgt henne siden start muligens skifter fokus, følger andre etc. Det å fange nye lesere er ikke lett for noen bloggere. Om en ser på de fleste av de bloggerne som har vært med lengst og som har ligget på toppen, så har alle mistet lesere. Du har noen som drar inn lesere "gratis"ved at de blogger på en plattform hvor de syntes mere eller har overskrifter som drar. Og dette med likes både på IG og FB tror jeg ikke en skal henge seg for mye opp i, jeg følger mange på IG, har en stor IG bruker selv med x antall tusen følgere, men ikke det samme som at lite likes betyr "ghost følgere"eller at folk ikke følger og liker uten å trykke liker . Jeg liker veldig sjeldent på IG og aldri på FB, tror det er mest yngre som er opptatt av likes. Og CBE satser vel ikke veldig på vlogging, det er nok mer tidkrevende og kanskje ikke hennes greie. Snap bruker jeg ikke, må si jeg syntes det er mest for ungdommen 1
Gjest Asti Skrevet 4. februar 2018 #49457 Skrevet 4. februar 2018 (endret) @virkelig ja, det er nok mange grunner til at CBE har mistet lesere/følgere/ikke har noen vekst.. Jeg tenker det er en blanding av det du skriver, og at flere og flere blir klar over de kritikkverdige forholdene ved cbe.no/Treasures - https://imgur.com/a/3mO86 . Noe som har blitt avdekket og diskutert her inne på Rampelyset. Diskusjoner her inne er derfor ikke nødvendigvis "penger i kassen" for cbe&co. Tilføyelse: Vedr. " Og CBE satser vel ikke veldig på vlogging, det er nok mer tidkrevende og kanskje ikke hennes greie. ". De har satset sånn ca. like mye som Sophie Elise. Så enig, det er nok ikke helt CBE sin greie, hvis man sammenligner de to.... Fra @Cavatina sin kommentar - http://forum.kvinneguiden.no/topic/1080054-cbe-as-debatt-rundt-hennes-virksomhet/?page=960&tab=comments#comment-21074063 Sophie Elise på egen kanal: 16 970 abonnenter - Antall videoer: 63 - Siste publisering: 28. apr. 2017 - visninger: 55 704 - Visninger totalt: 4 874 896 avspillinger Caroline Berg Eriksen/cbe.no: 7 827 abonnenter - Antall videoer: 66 - siste publisering: 8. des. 2017 - visninger: 6 470. Visninger totalt: 1 531 518 avspillinger Endret 4. februar 2018 av Asti
Krokanis Skrevet 4. februar 2018 #49458 Skrevet 4. februar 2018 Det blir Vixen i kveld. Med både barn og hunder på slep.. 2
Gjest Skribent Skrevet 4. februar 2018 #49459 Skrevet 4. februar 2018 Hører gjerne fra @Lin10 og @virkelig hva dere synes om det som kommer frem rundt blogging og useriøs drift, deriblant hvordan LKE og HPNH oppfører seg i kommentarfelt osv? Noen refleksjoner rundt seriøsitet i bransjen og uheldige koblinger? Viser til kommentarfeltet blant annet på Facebook i gruppen som omhandler sosiale medier, samt omfattende dokumentasjon de siste sidene i denne tråden om Vixen og debatten i kjølvannet. Det er fra min side et ønske om å forstå hvordan de som (etter eget sigende) heier på Caroline som privatperson og blogger, er så villige til å overse håndfaste bevis på useriøs framferd og forretningsdrift? Hvor går grensen for hva som er alvorlig nok til å revurdere deres syn på bloggere(n)? Er alt bare uskyldig underholdning?
Gjest formula Skrevet 4. februar 2018 #49460 Skrevet 4. februar 2018 59 minutter siden, Krokanis skrev: Det blir Vixen i kveld. Med både barn og hunder på slep.. Kanskje det var noen som ikke kunne være barne/hundevakt for en gangs skyld? Å dra alene var vel ikke et alternativ. Visste forresten ikke at det var ekstra mye styr å få en sunnmøring inn i bil? "Når hunder, barn, kofferter og en stykk sunnmøring skal inn i en og samme bil – klart det blir litt kaos da ;-)" Med den gode gamle skipperlua på snei og CBE ved roret så går dette godt! Pris blir det sikkert også.
Fremhevede innlegg