Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest annepannesjoko

Når media endelig tar kontakt, så må jo ikke de som fant ut av dette her, ta halen mellom beina, og se andre veien...

Selvsagt er det bedre at media får skrive om det, enn at det bare står på et nettforum..

De færreste er faktisk innom et forum..

Media har informasjonen de trenger etter min mening. Hvis de ikke klarer å skrive noe ut fra dette, så de om det.

Jeg har hatt personlig kontakt med media tidligere, og det var ingen god erfaring. Så jeg holder meg til å skrive her. Hvis det ikke er godt nok for deg, så kan jeg la være å skrive mer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "bufret"?

At den er lagret på nett. Alle sider lagres på nett en viss tid, før de slettes. (Selv om eieren har slettet det, endret det e.l.)

Når man søker på noe på google, kan man velge å se bufret versjon, som da betyr en eldre versjon av samme artikkel/innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Når media endelig tar kontakt, så må jo ikke de som fant ut av dette her, ta halen mellom beina, og se andre veien...

Selvsagt er det bedre at media får skrive om det, enn at det bare står på et nettforum..

De færreste er faktisk innom et forum..

Altså, media HAR fått beskjed og info. Det er ingen som har halen mellom beina, men det er ikke vits å tipse den samme avisa om den samme saken ørten ganger. Nå er det opp til de ulike mediene om de vil gjøre noe med infoen eller ei, det er ingenting "de som fant ut av dette her" kan gjøre lengre - de har gjort sitt. Bevis via bufrede versjoner er like tilgjengelig for journalister som for alle andre her inne, så det er ingen grunn for at de som oppdaget dette skal holde journalistene i hånda og lære de basic IT.

De som oppdaget dette har vært flinke og tydelige! Ingen hale mellom beina. Media er varslet til det kjedsommelige.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Triangel

Jeg tror ikke media kan skrive om dette nå, siden bevisene er fjernet. Selv om man har tatt skjermdump av både kildekoden og kommentarfeltet, så har jo FF og mannen rukket å endre koden. Skjermbilder kan lett maniuleres selv, og bevisene er fjernet.

Men har både mannen og ff redigert kodene sine? Eller bare på ff sin blogg? Det er vesentlig, da det er hele beviset. Journalistene må selv kunne gå inn og se dette før de tar det ut på ff og mannen, ellers kan de bli saksøkt og få problemer i etterkant hvis de ikke lett kan dokumentere at dette er "uforfalskbare bevis":

Dette har du helt rett i. Jeg tror ingen seriøs avis i Norge vil trykke alvorlige beskyldninger uten å ha vanntette bevis. Denne tråden er IKKE noe vanntett bevis. Tråden fremstår som den rene sladdertråden etterhvert. Det eneste rette ville vært at vedkommende som startet dette selv kontaktet media FØR denne tråden startet å eskalere. Da kunne media selv gjort sine undersøkelser og kunne dermed stått inne for sine påstander.

Nå risikerer de søksmål om de går ut med det uten å ha gjort grundige undersøkelser på egenhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at det var visningsmann (eller noe slikt) som publiserte dette første gang. Nora har bare tegnet og forklart. Correct me if I am wrong.

You are right - jeg tegner og forteller blot ;-)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten til å se på redigerte bilder var også borte sist hun var i fokus, så det argumentet er bare tull. De bildene de brukte som eksempler hadde jo folk tatt vare på.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Dette har du helt rett i. Jeg tror ingen seriøs avis i Norge vil trykke alvorlige beskyldninger uten å ha vanntette bevis. Denne tråden er IKKE noe vanntett bevis. Tråden fremstår som den rene sladdertråden etterhvert. Det eneste rette ville vært at vedkommende som startet dette selv kontaktet media FØR denne tråden startet å eskalere. Da kunne media selv gjort sine undersøkelser og kunne dermed stått inne for sine påstander.

Nå risikerer de søksmål om de går ut med det uten å ha gjort grundige undersøkelser på egenhånd.

De bufrede versjonene ligger fortsatt tilgjengelige. Media har dermed muligheten til å etterprøve sannhetsgehalten i de utsagn som er fremstilt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info: noen av de gamle blogginnleggene til FF kan finnes i Internettarkivet. Man må bare søke på adressen som starter med fotballfrue.no (ikke carolinebergeriksen.no). Jeg fant for eksempel dette: http://web.archive.org/web/20130123073130/http://fotballfrue.no/2013/01/15/15-steg-til-treningsglede/#comments

Her kan hvem som helst søke opp adminkommentarer i kildekoden.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden har langt ifra "fremstått som den rene sladdertråden" , bevis har blitt funnet, lagt frem pg diskutert, og media kontaktet. Med så mange mennesker som leser og skriver i samme tråd er det naturlig at det tas noen biveier rundt emnet, men alt i alt er alt konstruktivt lagt frem her. Det er tross alt over 700 personer inne på denne tråden samtidig til tider.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som foreligger er like vanntett som det som forelå når flere valgte å publisere artikler om redigeringen av bilder.

Denne tråden har også gått ganske så bort i fra å være en sladdertråd til å legge frem veldig håndfaste ting.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså, det er jo bare for mediene å få bekreftet dette av en med kompetanse innen it?

Jeg har kompetanse innen it, og nei, det er ikke bare å bekrefte det. Folk kan redigere skjermdumpene, de kan bruke skjermdump fra en annen blogg og lime inn kommentartekster o.l.

At kildekoden stemmer og viser det den gjør er riktig. Bloggen bruker forøvrig wordpress cms, et cms mange bruker, inkludert media.

Det problematiske er at det er vanskelig å forklare hvordan de kunne gjøre en slik blemme. Logger man ut så vises det ikke at man er admin, og man fyller inn felt selv i kommentarfeltet. Står man innlogget så kommer navn automatisk, med mindre man poster fra backend, der vil jeg tro man kan endre avsender. (Noen år siden jeg har brukt WP selv.)

Jeg kan bare ikke tro at de har vært så dumme å svare innlogget. (Jeg vet jo at dette er sant, har sjekket kildekoden selv.)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om firmaet Carolinebergeriksen / Fotballfrue vil saksøke Dagbladet / Vg/ andre landsdekkende aviser i tillegg til å høysensurere alle andre tilgjengelig media får de ha lykke til med det *ironi*, det vil nok ikke lønne seg i lengden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søksmål for hva? Det man har kommet frem til her er jo ikke noe mindre håndfast enn bildene de publiserte. Og det er jo ikke som at dette er jo ikke virkelighetsfjerne påstander selv om the Eriksens leker strutseleken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for øvrig ikke at det er så rart de kommenterer som administrator. Jeg har selv hatt en WordPress -blogg, og det tar tid å logge inn/ut for å kommentere og godkjenne. Navnet kan, som du sier, enkelt endres når man kommenterer.

Videre - dersom det ikke er hold i dette; hvorfor forandre kildekode og slette kommentarer i haugevis? Hadde de vært smarte hadde de valgt en annen taktikk.

Det var vel et sted der et svar til en kommentar var publisert 1 minutt etter den andre kommentaren. Godt gjort for en utenforstående leser. Det er noe jeg håper media har merket seg.

Endret av Kate*
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Triangel

De bufrede versjonene ligger fortsatt tilgjengelige. Media har dermed muligheten til å etterprøve sannhetsgehalten i de utsagn som er fremstilt i denne tråden.

Poenget mitt er at påstander som dette er svært alvorlige og bilder på nett er idag svært enkle å manipulere. I tillegg er det blitt skapt rene hysteri-tilstander rundt på blogger og diskusjonssider så saken er slett ingen nyhet og sensasjon.

Dersom man hadde latt media få undersøke dette i fred og ro uten å spre det for allmennheten på forhånd så ville de muligens tatt dette videre.

Jeg personlig tror ingen seriøs avis vil gjøre noen sak utav dette slik som det hele har utartet seg. De tar ikke sjansen på rettslige etterspill som det helt sikkert ville komme dersom dette ble et oppslag i riksdekkende media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sensasjonslysten, men jeg haper virkelig at media tar tak i dette. Arsaken er at dette med blogging er forholdsvis nytt, og regelverket er ganske ullent - for a si det pent.

Det er vanskelig for mange a skille mellom privatpersoner (bloggerne som private personer) og firmaene flere av dem har som tjener pa reklameinntekter. Derfor bor det settes noen standarder og regler for hva som er greit - og hva som ikke er greit. Det er pa tide.

(Beklager manglende norsk alfabet, men jeg er pa ferie og har ikke tilgang til pc med alle bokstavene ;-) )

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...