Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, MarianneE said:

Så utrolig slitsomt! Hva med å bare lage en skikkelig digg pizza, nyte den og slappe av litt og! Signalisere at det er helt greit!

Squashpizza er et glimrende alternativ til folk med glutenintoleranse eller som av andre grunner unngår brød/hvetemel.

Og herregud, det er ost, skinke og pepperoni på "pizzaen" allerede - det er ikke akkurat fanatisk slankemat i utgangspunktet. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest Gillians
Skrevet
3 minutter siden, Sophia_08 skrev:

Regner med at dette kan spises med god samvittiget pga lavt kalori- og karboinnhold i squashen (kontra en grov bunn f.eks..)

Supert for barn i vekst! :frkk:

Flott å få i barn sunn mat, ikke like flott å lære dem at pizza er så usunt at man må gjøre seg fortjent til det gjennom ekstrem trening først, etc. CBE fronter et anstrengt forhold til mat, det har hun alltid gjort. 

Gjest formula
Skrevet
4 minutter siden, Anna ~ skrev:

Squashpizza er et glimrende alternativ til folk med glutenintoleranse eller som av andre grunner unngår brød/hvetemel.

Og herregud, det er ost, skinke og pepperoni på "pizzaen" allerede - det er ikke akkurat fanatisk slankemat i utgangspunktet. 

Jada, hele 3 skiver pepperoni på hver "pizzabit". 

Jeg vil absolutt si at dette er slankemat.

Skrevet

Jeg spiser en del squash i hverdagen, nettopp fordi jeg unngår gluten/fruktaner som finnes i frukt, grønnsaker og kornsorter som hvete. Det handler ofte om mengde når det gjelder gluten og fruktaner, for noen glutenallergiker er jeg ikke. Og det er heller ikke cbe ut fra hva hun dokumenterer på bloggen at hun spiser.

Å bruke en hel squash delt på langs som "pizzabunn" ville ikke falt meg inn, siden konsistensen på en bakt squash med fyll på toppen vil få en ganske bløt konsistens som overhodet ikke minner om noe som kan kalles et godt alternativ for vanlig pizzabunn.
Kall det heller hva det er: Bakt squash med kjøtt, ost og salat ved siden av. Mozzarella og fetaost er også blant de mest smaksrike ostene med minst kalorier i seg sammenlignet med for eksempel sveitserost.

Som @MissLucysier, det finnes utallige gode og glutenfrie alternativer på markedet idag om det er gluten som er utfordringen. Det er også fullt mulig å bruke speltlomper eller glutenfrie wraps som alternativ til pizzabunn, dersom man vil redusere kaloriinntaket og ha "god samvittighet for å spise pizza på en onsdag".
Det cbe viser frem i innlegget er et lavkarbo- og lavkalori-alternativ for pizza, som har svært lite med pizza i seg selv å gjøre.

• Liker 32
Skrevet
49 minutter siden, Anna ~ skrev:

Avansert ostesmørbrød kaller typen min det.

• Liker 7
Skrevet (endret)
4 timer siden, Anna ~ skrev:

Et blogginnlegg som inneholder reklame (dvs. reklamen er ikke 100% av innholdet) er ikke det samme som en annonse (dét du kaller et reklameinnlegg). 

Blogginnlegg må gjerne inneholde både reklame og omtale/avbilding av alkohol, hvis de to ting er tydelig adskilt (reklamen tydelig markert og avgrenset) og det ene ikke har noe med det andre å gjøre. Som analogi kan du tenke på en avisside med redaksjonell omtale av alkohol og en tilfeldig annonse for fiskepålegg (eksempel fra VG (img)). 

Men reklameinnholdet er ikke tydelig markert og avgrenset i innlegget. Merkingen står i parentes i vanlig skriftstørrelse, innimellom mengder med bilder og annet innhold:

https://imgur.com/a/YlzUs

(Imgur hentet fra: http://www.carolinebergeriksen.no/2018/01/16/aret-som-gikk-del-3/)

"Plassering og utforming av merkingen

For at det skal fremgå klart at det er reklame må merkingen ha:

fremtredende plassering, tydelig skrift og

stor nok skriftstørrelse.

Med fremtredende plassering menes en plassering som gjør at man ser merkingen umiddelbart. Tenk på hvordan du kan merke innlegget slik at det også fremstår som reklame hvis det deles, og at også de som ikke følger deg jevnlig skal forstå at det er reklame."

Hentet fra:

https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some#chapter-3

Endret av Ultiva
  • Liker 14
Skrevet
5 timer siden, Anna ~ skrev:

Et blogginnlegg som inneholder reklame (dvs. reklamen er ikke 100% av innholdet) er ikke det samme som en annonse (dét du kaller et reklameinnlegg). 

Blogginnlegg må gjerne inneholde både reklame og omtale/avbilding av alkohol, hvis de to ting er tydelig adskilt (reklamen tydelig markert og avgrenset) og det ene ikke har noe med det andre å gjøre. Som analogi kan du tenke på en avisside med redaksjonell omtale av alkohol og en tilfeldig annonse for fiskepålegg (eksempel fra VG (img)). 

Men saken fra VG som du bruker som eksempel er da en nyhetssak, og ikke redaksjonell omtale? 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, MissLucy skrev:

er det den fylte squashen dere kaller pizza??

Fylt squash er sikkert sunt og godt, og jeg spiser gjerne en sånn til middag,  men å kalle det et godt alternativ til pizza for allergikere er et hån en dårlig vits.

Der finnes masse glutenfrie melblandinger og ferdige og halvferdige glutenfrie pizzabunner, så ikke kom her med en squash og si at det er en pizzabunn. Det blir bare for dumt.

Takk! Tenkte det samme om den gratinerte squashen! For det er det det er, ingen pizza!

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Takk! Tenkte det samme om den gratinerte squashen! For det er det det er, ingen pizza!

ikke sant? det er så typisk CBE å bare bestemme seg for å kalle en ting noe helt annet enn det andre folk kaller det. Typisk eksempel at 1. desember er en del av julen for henne, eller som her at en squash er en pizzabunn for henne

• Liker 9
Skrevet
1 hour ago, MissLucy said:

Fylt squash er sikkert sunt og godt, og jeg spiser gjerne en sånn til middag,  men å kalle det et godt alternativ til pizza for allergikere er et hån en dårlig vits.

Å kalle det et *alternativ* til pizza indikerer vel akkurat at man ikke betrakter det som riktig pizza. 

PS: Hvis du insisterer på å være pedantisk, så blir det ikke fylt squash uten man har uthult squashene. 

• Liker 5
Gjest formula
Skrevet
6 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Enig i at det ikke kan kalles pizza.

Det CBE viser oppskriften på her er i utgangspunktet en lavkarbo klassiker, som i og for seg er god. MEN: problemet med denne oppskriften er at det både er lite karbo, OG lite fett. Så noe fullverdig måltid er det ikke, for hvor skal man ta energien fra?

Mye mer ost og litt bacon på toppen, evt mer pepperoni, så blir det bra.

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Anna ~ skrev:

Å kalle det et *alternativ* til pizza indikerer vel akkurat at man ikke betrakter det som riktig pizza. 

PS: Hvis du insisterer på å være pedantisk, så blir det ikke fylt squash uten man har uthult squashene. 

Det siste har du helt rett i. Det er ikke en fylt squash, men som LilleSnupp sier, det er en gratinert squash.

Ut fra den forståelsen av "alternativ" kan du like gjerne si at en marsipankake er et alternativ til pizza. Dvs det er noe annet enn pizza. Jeg betrakter ikke en marsipankake som en riktig pizza, men det ligner jo faktisk mye mer på pizza enn det en squash gjør.

Du kalte en squash et godt alternativ til pizza for glutenintolerante. Poenget mitt er at en grønnsak er et dårlig alternativ til pizza for en glutenallergiker. Det er en glutenfri pizzabunn som er et godt alternativ til en vanlig pizzabunn.

At du kan oppnå en slags pizzasmak med å legge pizzafyll på en grønnsak, er jeg helt enig i. Men ikke lat som det har noe med glutenintoleranse å gjøre. Det handler om sunnhet og slanking.

En squash kan være et alternativ til en aubergine i så måte, ikke til en pizzabunn.

Endret av MissLucy
  • Liker 28
Skrevet

Jeg er så glad for at jeg kan nyte en god, hjemmelaget pizza sammen med mine barn på en onsdag med verdens beste samvittighet. Men rødvin på en onsdag og alle andre dager i uka, det er innafor? Har aldri sett en mer anstrengt person.

• Liker 40
Gjest Anna Nas
Skrevet (endret)
6 timer siden, Anna ~ skrev:

Innlegg som inneholder produktplassering eller -omtale er å regne som reklame i sin helhet, uansett hvor marginalt produktet omtales eller vises på bilder, og uansett hva innlegget handler om ellers. 

Selv om en reklame primært gjelder andre varer enn alkoholholdig drikk, er den ulovlig dersom alkoholholdig drikk inngår i reklamen. Bilder, illustrasjoner eller benevnelser av alkoholholdig drikk i reklame for klær, møbler, reiser eller andre varer eller tjenester er forbudt.

Redaksjonell tekst om alkohol, enten det er en nyhetssak eller smakstesting/anmeldelse er tillatt. Den er det heller ikke forbudt å publisere på en side der det også er rykket inn en annonse som ikke har noe med alkoholinnlegget/avisartiklen på samme side. 

For å kunne betraktes som redaksjonelt materiale må det foreligge redaksjonell frihet. Kilde: Helsedirektoratet

https://helsedirektoratet.no/Documents/Lovfortolkninger/Alkoholloven/Merknader til alkohollovens bestemmelser om alkoholreklame 1-nov-2015.pdf

Endret av Anna Nas
Forenklet teksten.
Skrevet

Ahh.. den gratinerte squashen, også kalt alt sunn pizza for hele familien (i en alternativ virkelighet) fikk tankene mine nedover Memory Lane - fra da frua hadde et innlegg om pizza på lavkarbovis (link til cbe.no). Eller omelettpizza, som jeg ville kalt det. Ei heller blir blomkål-pizza pizza (link til cbe.no) for meg. Å legge tomatsaus, pepperoni og ost oppå en grønnsak (eller omelett) gjør det virkelig ikke til pizza. 

Godt at hun har blitt litt visere og funnet sin balanse, siden det for 7 år siden (jf første link) handlet om dårlig viljestyrke dersom man ikke klarte å oppgi en matvare (var banan det var snakk om i kommentarfeltet). 

• Liker 18
Skrevet

En bemerkning som "nyte sunn (les kalorifattig) mat med god samvittighet" indikerer at man bør ha dårlig samvittighet for å spise noe annet. Selvfølgelig skal man bestrebe seg på å spise sunt av helsemessige årsaker, men den dårlige samvittigheten kan CBE stikke et vist sted.

CBEs tynnhetshysteri har kanskje blitt mindre tydelig de siste årene men den er absolutt levende og fortsatt til stede. Positurene på bilder, bemerkninger som "trene for å gjøre plass til julematen", "fortjent pizza etter langkjøring", "skeie ut med hveteboller under fødsel" og så videre forteller en annen historie enn den som har fokus på helse og ikke annet. Det er NÅ hun burde få kontroll på spise- og treningsmønstret sitt (og da mener jeg få normalt forhold til det og ikke kaloriemani). Nå før barna tar etter og det gjør de snart. 

• Liker 33
Skrevet (endret)

Sorry, men jeg har litt vanskelig for og tro på at LK jublet av glede da hun foreslo denne "pizzaen" Mannen min er pizza-elsker og han hadde IKKE jublet om jeg foreslo dette for og si det sånn. Kan hun ikke bare kalle det for hva det er? Squash med fyll? 

Endret av Breakeven
  • Liker 23
Skrevet
7 minutter siden, Runnershigh skrev:

Blir så provosert når frua skal friste med den f stastoske "squash-pizzaen", og prestrerer å si at "Mmm! Så er det bare å spise pizza på en onsdag med verdens beste samvittighet"

Man skal da kunne spise mat med verdens beste samvittigheten om det så er laget med hvetemel! 😤 Hvorfor må hun alltid nevne "god samvittighet" i forbindelse med sine sunne oppskrifter? Den dama der bør heller øve seg på å klare å spise noe usunt uten å få dårlig samvittighet. 

Enig!

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...