Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist
19 minutter siden, Aricia skrev:

Jeg hørte en reportasje om statsministerens nyttårstaler gjennom tidene på nyhetsmorgen i dag. Der ble en uttalelse av Gro Harlem Brundtland gjengitt, der hun ga uttrykk for at det unike med talen for henne var at den var en anledning til å snakke fritt og uredigert direkte til folket uten mellomledd, og si akkurat det hun ville, slik hun ville det. 

Carl I. Hagen har også kommet med liknende utspill gjennom sin tid i rikspolitikken, dvs der han har vært dypt frustrert over at han blir skjevt gjengitt i media, misforstått, ikke får kontrollere tilstrekkelig hvordan uttalelsene hans presenteres osv. Han irriterte seg blant annet ved en anledning veldig over genren kommentar, husker jeg, dvs det at en politisk journalist får ordet alene for å analysere et saksforhold uten at de omtalte aktørene selv får ta til motmæle.

Bloggmediet er jo sånn sett som en eneste lang nyttårstale eller kommentar. CBE har rammevilkår for ytringene sine Gro og Carl Ivar hadde gjort mye for å skaffe seg i hine hårde dager. Det er rimelig å anta at personlighetstyper som føler ekstra sterkt behov for kontroll over måten de framstilles på og gjengis på i offentligheten vil dras mot bloggmediet, fordi det framstår som en verden der de selv kan ha total regi på sin selvframstilling og kommunikasjon med omverdenen.

Men så er det en latent konflikt her mellom kontroll og oppmerksomhet. Hvis man ikke bare vil ha kontroll, men også flest mulig lesere, klikk, kommentarer og penger i kassen, så går det nødvendigvis på bekostning av kontrollen. For man kan ikke styre hva en stor mengde ulike lesere tenker om en, eller tolker det man kommuniserer i form av bilder og ord. Fra det øyeblikket blogginnleggene er sendt ut i verden, har man gitt avkall på grepet om dem, og i realiteten gitt lesere fritt leide til å herje med ytringene ens som de vil inni sine egne hoder, og i kommentarfelt på nett som bloggeren selv ikke kan redigere, sensurere eller manipulere gjennom falske alias. CBE og LKE gjør en drabelig innsats for å utvide kontrollen sin også til å omfatte alt som ytres om dem og virksomheten deres i alle kanaler, men det er jo selvsagt nytteløst.

Det kontrolltapet er oppmerksomhetens pris, tenker jeg. Å betale for konstant og massiv oppmerksomhet med totalt kontrolltap er et stort valg å ta. Derfor er det så veldig alvorlig å ta det på vegne av andre, og dertil på vegne av sine egne barn.

:helen: Nok en innertier fra deg, Aricia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk ikke CBE.no var en av de fåtall bloggene som var villige til å bruke utlevering til å provosere/markere seg, jeg tok feil.... det er faktisk vanskelig å finne ord på hva jeg mener om denne bloggen nå...

Det som har skjedd det siste døgnet har virkelig gjort meg bekymret for de minste i huset der...

@Aricia👏👍👏 Rett på kornet, godt skrevet

Endret av Jobbermedbarn
La til noe
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen fan av CBE, men er innom bloggen en gang i blandt. Synes egentlig ikke hun eksponerer barna sine så mye, sammenlignet med komikerfrue, m2m, og mange andre jeg ikke kommer på i farta. Men det blir veldig mye kritikk mot CBE i motsetning til de andre, som gjerne hadde fortjent det mer? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tebbi skrev:

Jeg er ingen fan av CBE, men er innom bloggen en gang i blandt. Synes egentlig ikke hun eksponerer barna sine så mye, sammenlignet med komikerfrue, m2m, og mange andre jeg ikke kommer på i farta. Men det blir veldig mye kritikk mot CBE i motsetning til de andre, som gjerne hadde fortjent det mer? 

Ekponeringen av barnas ansikt har blitt mindre,men ekponeringen er oå langt nær borte. Jeg ser ikke på de andre bloggene og kan egentlig ikke uttale meg, men har en klar formening om hvorfor CBE engasjerer som hun gjør. for det første har hun utallige tabbber på lista si (vi vet alle hvilke tabbet) og ingen av tabbene/feilene tar hun selvkritikk for, men legger skylden på alle andre. Hun representerer en dobbeltmoral som er temmelig hårreisende og skremmende; hun oppgir ofte "du er så fin slik du er" så lenge du setter på litt løshår,løsvipper, sminker deg med et par kilo,ikke veier for mye og div .. et forbilde jeg tror de fleste av alle mødre vil ta sterk avstand fra. CBE representerer et ekstremt bruk og kast som samfunnet overhodet ikke har godt av, samtidig som hun mener det er helt greit så lenge hun gir et par poser til Fretex en gang i blant.. Bloggen er totalt hjernedød, men hevder at den både er reflektert og samfunnsbevisst.. og ikke minst miljøbevisst 😱😱  Den provoserende oppførselen til denne bloggen, som heller ikke evner å ta til seg kritikk, kombinert med eksponering av barn (som også så klart er leserenes skyld) tror jeg gjøre at mange ser rødt. 

Endret av Emilie112
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tebbi skrev:

Nå handler jo denne tråden om CBE, da. De andre du nevner har vel egne tråder her i forumet?

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tebbi skrev:

Det er fritt frem å diskutere andre, hvis du ønsker det. Der er t.o.m. egne tråder om de du viser til.  Vær så god. :) 

(Selv følger jeg hovedsaklig med på CBE, da det er ingen annen blogger som driver med så mye kritikkverdig totalt sett (som jeg vet om):  https://imgur.com/a/3mO86 . Og siden omganget er så stort, er det stort sett denne bloggen jeg rekker å sjekke ut. ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om problemet CBE føler her ikke er at barnet blir eksponert og diskutert på Bloggomtoppbloggere, men at det blir stilt spørsmål om hun som mor har satt på dette løshåret eller ikke, og om dette er ekte hår eller ikke. At det er seg selv hun er opptatt av å beskytte. Selve problemet, eksponeringen, er ikke det viktige for henne, hun vil bare ikke ha denne negative oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, formula skrev:

For meg virker det som om problemet CBE føler her ikke er at barnet blir eksponert og diskutert på Bloggomtoppbloggere, men at det blir stilt spørsmål om hun som mor har satt på dette løshåret eller ikke, og om dette er ekte hår eller ikke. At det er seg selv hun er opptatt av å beskytte. Selve problemet, eksponeringen, er ikke det viktige for henne, hun vil bare ikke ha denne negative oppmerksomheten.

Hun vil ikke bli tatt for bløffing. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, pøbelsara skrev:

Nå handler jo denne tråden om CBE, da. De andre du nevner har vel egne tråder her i forumet?

Er forsåvidt enig i det. Synes bare det eksploderer i kommentarfelt og på forumet når det gjelder CBE, i forhold til hos de andre. Jeg er helt enig i kritikken, bare så det er sagt. Bare undrer meg over at andre bloggere synes å slippe lettere unna med sine utleveringer av barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra  http://www.carolinebergeriksen.no/2017/12/15/du-er-gjerrig/comment-page-3/#comments   

Leser: "den viktige kritikken om hvordan du overeksponerer barna ..... – den velger du å la ligge ?"

Berg Eriksen: "Dere er mer opptatt av å ta person. Hvis dere var opptatt av at jeg skulle skjerme barna mine mer, hvorfor mener du da at jeg i tillegg til å blogge om dem, skal skrive og diskutere dem i kommentarfeltet? Det vil jo bare øke eksponeringen av dem.".

Berg Eriksen forstår tilsynelatende ikke at diskusjonen om bloggerbarna handler om foreldrenes utlevering. Samtidig som hun ikke ønsker at barna skal diskuteres i kommentarfeltet, så takker hun en leser som kom med en uttalelse som gikk direkte på barnet, jfr. https://imgur.com/a/OFRKu . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, formula skrev:

Enig.

Jeg tenker at Berg Eriksen har brukt barna som unnskyldning for ikke ta diskusjonen vedr. hvilke refleksjoner har de rundt bruk av barn på bloggen (https://imgur.com/a/OFRKu)  vs barns rett til privatliv (http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/).

Nå har Berg Eriksen fått kjenne på litt av konsekvensen av sin egen utlevering av barna, jfr. https://imgur.com/a/ReCmR . Da bør man forvente at neste steg er at barna ikke blir omtalt i det hele tatt i deres SoMe-kanaler.

Om bloggerbarna: https://imgur.com/a/AWoLv

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, formula skrev:

Spot on. CBE vil ikke ha på seg at hun jukser med håret. Det er vist over grensen hennes og hun tenner på alle plugger. 

Eksponeringen av barna er det der i mot ikke så farlig med. Til og med kritikk i riksmediene https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim besvarer hun ikke. Bare patetiske "Da blir de eksponert enda mer"-svar mens hun snapper dem for gang nummer ørten den dagen. 

Ingen tvil om at CBE først og fremmest tenker på seg selv. Barnas beste kommer i annen rekke. 

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
53 minutter siden, Tebbi skrev:

Er forsåvidt enig i det. Synes bare det eksploderer i kommentarfelt og på forumet når det gjelder CBE, i forhold til hos de andre. Jeg er helt enig i kritikken, bare så det er sagt. Bare undrer meg over at andre bloggere synes å slippe lettere unna med sine utleveringer av barn.

https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism  ;) 

Som tidligere sagt: Det er fritt frem for deg å diskutere andre bloggere i trådene som er opprettet om dem. :) 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FruJohansen skrev:

CBE skal være glad for at den hittil verste konsekvensen av de TUSENVIS av bilder de har lagt ut de fire siste år, er at noen lurer på om vedkommenes hår er ekte eller ikke. Bilder blir stjålet og kopiert fra google hvert eneste sekund. Så mange bilder som ligger på nett av vedkommende allerede, gir en 100% reell mulighet for et ustabilt menneske å stjele hele hennes identitet og presentere henne som sin egen. Det skjer. Og det er foreldrene som gjør det mulig ved å gjøre materialet tilgjengelig. 

Og da har jeg ikke engang nevnt det aller, aller verste. 

Dette vet vi dessverre ikke. Jeg mener det er naivt å tro at det ikke eksisterer manipulerte bilder på dark web av så overeksponerte mindreårige. Vi snakker om tusenvis av bilder og store mengder skriftlig informasjon om alt fra fødsel, ammehistorikk og bursdagsfeiringer, via bedårende bilder med krøllet hår og sløyfebånd til fremvisning av både soverom, sydenferier og badekar. Dessverre.

Endret av Ultiva
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...