Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Fantastica said:

Hva ER det med LKE og hans trang til å forsvare sin kone? Hvorfor svarer ikke bloggens ansikt utad på spørsmålene de får? Jeg har i alle fall fått kjeft, og blitt satt grundig på plass. Hvis noen lurer på regnestykket i forbindelse med julekalenderen har LKE svart her

Nå skal jeg ikke leke advokat, men... er du sikker på det er en god idé å komme med antydninger av den karakter på bloggen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anna ~ skrev:

Nå skal jeg ikke leke advokat, men... er du sikker på det er en god idé å komme med antydninger av den karakter på bloggen din? 

Hva sikter du til rent spesifikt?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fantastica skrev:

Hva ER det med LKE og hans trang til å forsvare sin kone? Hvorfor svarer ikke bloggens ansikt utad på spørsmålene de får? Jeg har i alle fall fått kjeft, og blitt satt grundig på plass. Hvis noen lurer på regnestykket i forbindelse med julekalenderen har LKE svart her

det var et fantastisk godt innlegg.

Men jeg sitter igjen med ett spørsmål: Hva var det egentlig de lovet FØR kalenderen startet?

Sa de at de skulle gi av inntekten, eller sa de at de skulle gi av overskuddet? For det er jo ganske avgjørende i forhold til om leserne har grunn til å reagere eller ikke tenker jeg. Jeg prøver å finne det innlegget, men jeg synes det er så vanskelig å søke etter dato på den bloggen. Jeg vet hva LKE sa i ditt kommentarfelt i fjor, men "kontrakten" med leserne må vi jo lete etter i et blogginnlegg.

Eller har de rett og slett en bevisstløs omgang med økonomiske uttrykk, og tror de kan bestemme selv hva et ord betyr? Det ville jo ikke vært første gang....

Endret av Amafalathiel
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fantastica said:

Hva sikter du til rent spesifikt?

Jeg føler du er veldig tett på å beskylde dem for økonomisk kriminalitet/lureri? Det gjør ikke noe for min del, men jeg ville være litt nervøs ved å skrive det på en privat blogg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anna ~ skrev:

Jeg føler du er veldig tett på å beskylde dem for økonomisk kriminalitet/lureri? Det gjør ikke noe for min del, men jeg ville være litt nervøs ved å skrive det på en privat blogg. 

Jeg leste det ikke sånn. Det som stilles spørsmålstegn ved er hva de 48 000 egentlig er; 20 % av overskuddet? Av overskuddet før lønn osv er trukket fra (slik LKE hevder)? Av omsetningen? Av inntekten? (Eller er det et tilfeldig beløp?)

Endret av Kollontaj
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anna ~ skrev:

Jeg beskylder dem ikke for økonomisk kriminalitet, langt derifra. Jeg kommenterer bare det at de fremstiller seg som så fantastisk generøse givere når sannheten er at det meste av inntekten fra julekalenderen gikk til dem selv. Det er skinnhelligheten som irriterer meg så grenseløst. Så, for å presisere: Jeg beskylder ingen for økonomisk juks. Det er da ellers nok av lureri på den bloggen man kan ta tak i. :)

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ellers det er litt merkelig at LKE beskylder meg for å finne opp tall og utfordrer meg til å finne dokumentasjon på noe han hevder Caroline aldri har sagt - når det står svart på hvitt i et blogginnlegg? Hvilken verden lever han i? Leser han ikke sin kones innlegg?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det sier litt at LKE iler til for å svare på innlegget til @Fantastica, han driver brannslukking - men jeg tror han heller bensin på bålet. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fantastica skrev:

Jeg synes ellers det er litt merkelig at LKE beskylder meg for å finne opp tall og utfordrer meg til å finne dokumentasjon på noe han hevder Caroline aldri har sagt - når det står svart på hvitt i et blogginnlegg? Hvilken verden lever han i? Leser han ikke sin kones innlegg?

Noen lever etter prinsippet "angrep er det beste forsvar". 

Dessuten vet vi jo at det er tidkrevende å lese forskningsartikler, som også fritt kan tolkes som man vil for å underbygge en kronikk. Det blir vel det samme prinsippet med regnskap, vil jeg tro.

Det er kreativt å leke med språk, så da er det vel også fritt frem for å leke med tall. Neida. Joda.

Endret av Cavatina
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fantastica skrev:

Han leser helt sikkert sin kones blogg, men nå skriver han masse vissvass for å komme ut av situasjonen de har kommet opp i.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fantastica said:

Jeg beskylder dem ikke for økonomisk kriminalitet, langt derifra. Jeg kommenterer bare det at de fremstiller seg som så fantastisk generøse givere når sannheten er at det meste av inntekten fra julekalenderen gikk til dem selv. Det er skinnhelligheten som irriterer meg så grenseløst. Så, for å presisere: Jeg beskylder ingen for økonomisk juks. Det er da ellers nok av lureri på den bloggen man kan ta tak i. :)

Ok. Det var ikke for å mase, bare litt "anekdote data" om hvordan det hørtes ut for meg. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil at denne bloggen skal være et godt sted å komme til, ikke noe annet"

Et godt sted å komme til? For hvem? Ved å ikke publisere kritikk, kan de jo enkelt gjøre  bloggen til et slikt sted for fansen. 

Så det må jo være seg selv hun tenker på her. Et sted uten kritiske røster i kommentarfeltet, uten gnål om gjerrighet og eksponering av barn. Et sted der hun kan få sin daglige dose positiv feedback på eget utseende, samtidig som millionene ruller inn.

Så hva mener hun egentlig med: "Jeg vil at denne bloggen skal være et godt sted å komme til, ikke noe annet, og akkurat det fokuset kommer jeg til å fortsette å ha i 2018. Om mulig mer enn noen gang!" 

At de skal slippe gjennom enda færre kritiske kommentarer i 2018? Blir bloggens kommentarfelt tilslutt bare et sted der leserne hyller henne, og bloggen enda mer overfladisk?

Kommentarfeltet er jo direkte meningsløst å beholde med denne manipuleringen, sensuren og sammensuriet av fansens og deres egne kommentarer, der kritikk bare publiseres i den konteksten det passer dem. Det er noe merkelig både med dette paret og bloggen, og det "stedet vi kommer til" ikke er godt, bare rart og litt skremmende. Og det mest skremmende er at vi på dette stedet møter to små barn.

Endret av formula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anna ~ skrev:

Ok. Det var ikke for å mase, bare litt "anekdote data" om hvordan det hørtes ut for meg. :) 

Jeg synes det var fint jeg, at du kom med innspill på hvordan du opplevde det. Det ga meg noe å tenke på, tusen takk. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fantastica skrev:

@Fantastica glimrende! Og svarene fra LKE er som forventet.:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble dårlig uttelling på blogglisten med det gjerrig-innlegget også. Hovmod står for fall. Å legge seg pittelitt for kritikken, innrømme at de muligens forvirret både med begrepsbruk og tall, kunne kanskje hjulpet på inntrykket. Når de går så hardt ut som nå, mistenker man bare at det faktisk er noe å skjule, feks hvor mye de egentlig tjente på adventskalenderen. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Amafalathiel skrev:

det var et fantastisk godt innlegg.

Men jeg sitter igjen med ett spørsmål: Hva var det egentlig de lovet FØR kalenderen startet?

Sa de at de skulle gi av inntekten, eller sa de at de skulle gi av overskuddet? For det er jo ganske avgjørende i forhold til om leserne har grunn til å reagere eller ikke tenker jeg. Jeg prøver å finne det innlegget, men jeg synes det er så vanskelig å søke etter dato på den bloggen. Jeg vet hva LKE sa i ditt kommentarfelt i fjor, men "kontrakten" med leserne må vi jo lete etter i et blogginnlegg.

Eller har de rett og slett en bevisstløs omgang med økonomiske uttrykk, og tror de kan bestemme selv hva et ord betyr? Det ville jo ikke vært første gang....

Ok, jeg siterer meg selv, men jeg fant svaret på spørsmålet. Jeg håpte jeg kunne lese det et sted, men jeg måtte se litt på en filmsnutt (HATER bloggervideoer!!) som de laget da de annonserte kalenderen, og der sier hun jo helt tydelig at de skal gi av overskuddet. Og overskuddet i mitt hode er jo etter at kostnader er trukket fra.

http://www.carolinebergeriksen.no/2016/11/28/filmdag/

Da tenker jeg at de har forsåvidt  ikke lurt leserne, så vi kan parkere den problemstillingen. Men det er klart dette gir rom for å trekke fra lønn først, og så beholde 80 av overskuddet til bedriften etterpå. Det må de jo få lov til, og det er klart det er ugreitt å kritisere folk som gir til veldedighet. 

Det problemet jeg ser her er det Fantastica sier lenger oppe om skinnhelligheten. De får det til å høres ut som de skal gi vekk masse, og så er det i realiteten ikke veldig mye i forhold til den økte omsetningen. De har ikke lovt noe mer enn de holder, bare så det er sagt. Men det er denne støyen de lager; de klarer liksom å fremstå som usympatiske selv når de gjør noe godt. Det er jo i seg selv litt av en prestasjon.....

Men bortsett fra det synes jeg dette er en veldig vanskelig sak å kritisere uten å ramle ned i den andre grøfta der man blir smålig og kravstor selv. 

Endret av Amafalathiel
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir i alle fall oppgitt når hun spør om vi andre ville ha gitt bort alt vi tjener i desember. Det virker ikke som om hun forstår at vi andre ikke får noe overskudd av jobben vi gjør, vi får lønn, punktum.

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, xx girl xx skrev:

Det kan hende at Caroline er kjempe trivelig og hyggelig som privatperson. Det vet vi ingenting om. 

Min kommentar var ikke myntet på privatpersonen Caroline, men den offentlige Caroline (og bedriften Treasures) som kommer fram i bloggen og andre medier. Tror vi trygt kan anta at svært mange ikke synes at hun er en flott representant for byen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fantastica skrev:

Jeg blir i alle fall oppgitt når hun spør om vi andre ville ha gitt bort alt vi tjener i desember. Det virker ikke som om hun forstår at vi andre ikke får noe overskudd av jobben vi gjør, vi får lønn, punktum.

ja, og hun får vel begge deler. Jeg lurer på hvilke kostnader annet enn lønn de har trukket fra for å komme til et så lavt overskudd. 

La oss anta at de har fått 35 000 per innlegg, for det er det LKE antyder i ditt kommentarfelt i fjor.

24 innlegg x 35 000 gir en bruttoinntekt på 840 000.

Vi vet at overskuddet er 240 000.

Da har de hatt kostnader på 600 000, og ifølge LKE er det IKKE lønn eller skatt, men "produksjonskostnader" og "administrative kostnader". 

Det blir 25 000 kr i produksjonskostnader per hjemmelagde filmsnutt.

La meg presisere: Jeg er ikke med på å spekulere i om de jukser med tallene, eller kritisere beløpet de ga. Jeg ble bare litt nysgjerrig da jeg begynte å se på tallene. 
Endret av Amafalathiel
regnefeil
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...