Gjest Topptur Skrevet 14. desember 2017 #45881 Skrevet 14. desember 2017 Jeg fikk plutselig en slags forståelse for utseendefokuset hennes. Tenk å stelle seg til fotoshoot flere ganger i uken. Hår må styles og være perfekt. Sminke må legges, lag på lag, kun perfeksjon er godt nok. Klær må strykes/ordnes og ikke minst må kroppen være i toppform. Ingen oppblåst mage eller kviser på ryggen tolereres. De vet at bilder som blir lagt ut blir sømfart, zoomet og vurdert med kritisk blikk. Jeg får ticks og nerver bare av å tenke på det og synes faktisk ganske synd i henne som har spunnet seg inn i et (profesjonelt) nett som er vanskelig å komme ut av. Hva gjør det med en person at mannen på daglig basis redigerer og studerer hver millimeter av kroppen din? Hva gjør det med hodet at man daglig får tilbakemelding på at man er så vakker, flink og klok men også harde kommentarer på eksponering av barn, kunstig livsstil, kritikk av presentasjon av reklame osv. Hun viser i kommentarfeltet at hun sliter med all tilbakemelding som ikke går på uforbeholden og nesegrus beundring, og jeg synes bloggen bærer preg av frustrasjon og litt fortvilelse faktisk. Så ja, i dag tenker jeg stakkars dame, jeg hadde ikke byttet liv med henne for alt i verden.
Kleenex Skrevet 14. desember 2017 #45882 Skrevet 14. desember 2017 3 timer siden, Amafalathiel skrev: men vi har vel strengt tatt ikke grunnlag for å anta at de har opptrådt anonymt andre steder enn i sitt eget kommentarfelt. Tvert imot er jo LKE kjent for å ytre seg både her og der under fullt navn. Han har opptrådt under fullt navn i den ene bloggens kommentarfelt, så hvorfor skulle han ikke gjøre det i den andre? Det denne "Anne" sier er jo stort sett det samme som Eriksens har ytret under fullt navn før, så hvorfor skulle de gjøre det anonymt nå? Det er igrunnen derfor bloggomtoppbloggere vil sjekke litt dypere.. 3
Rubella Skrevet 14. desember 2017 #45883 Skrevet 14. desember 2017 4 timer siden, yabbadoo skrev: Herregud så søt og morsom hun er på snappen fra parkeringshuset i dag. Selvironi, ler av seg selv, sjarmerende og glad. Jeg husker da bloggen hennes var sånn, så jeg tipper det sikkert egentlig er sånn hun er. Skulle ønske det kunne slippe gjennom på bloggen av og til... Enig!
dovrefaller Skrevet 15. desember 2017 #45884 Skrevet 15. desember 2017 Er generelt kritisk til Caroline sin blogg, og har lite til overs for eksponeringen av barna og kroppsfokuset hennes, men som andre her kommenterte er det fint å se de sidene vi så fra snap idag. Opplevde Caroline som ekte, morsom og avslappet. En annen positiv ting jeg vil trekke fram er når hun er med hundene sine, det er kjekt å se den siden også innimellom alt annet. 7
MorUgle Skrevet 15. desember 2017 #45885 Skrevet 15. desember 2017 11 timer siden, blåbærpai skrev: Det sitter vel ikke helt godt hos Fruen at han gjør det. Ytrer se i hytt og gevær. Så da er det vel lett å fortsette anonymt. Tipper jeg. Tror ikke han g r e i e r å dy seg.. Tror ikke jeg heller at LKE klarer å dy seg. Har vel vært her på fkg å kommentert i dennedebatten er jeg sikker på. 5
Ultiva Skrevet 15. desember 2017 Forfatter #45886 Skrevet 15. desember 2017 (endret) 13 timer siden, Topptur skrev: Jeg fikk plutselig en slags forståelse for utseendefokuset hennes. Tenk å stelle seg til fotoshoot flere ganger i uken. Hår må styles og være perfekt. Sminke må legges, lag på lag, kun perfeksjon er godt nok. Klær må strykes/ordnes og ikke minst må kroppen være i toppform. Ingen oppblåst mage eller kviser på ryggen tolereres. De vet at bilder som blir lagt ut blir sømfart, zoomet og vurdert med kritisk blikk. Jeg får ticks og nerver bare av å tenke på det og synes faktisk ganske synd i henne som har spunnet seg inn i et (profesjonelt) nett som er vanskelig å komme ut av. Hva gjør det med en person at mannen på daglig basis redigerer og studerer hver millimeter av kroppen din? Hva gjør det med hodet at man daglig får tilbakemelding på at man er så vakker, flink og klok men også harde kommentarer på eksponering av barn, kunstig livsstil, kritikk av presentasjon av reklame osv. Hun viser i kommentarfeltet at hun sliter med all tilbakemelding som ikke går på uforbeholden og nesegrus beundring, og jeg synes bloggen bærer preg av frustrasjon og litt fortvilelse faktisk. Så ja, i dag tenker jeg stakkars dame, jeg hadde ikke byttet liv med henne for alt i verden. Men det er jo nettopp her hunden ligger begravet. Det er så lett å se at det perfekte er falskt. At bildene er nitidig oppstilt og gjerne tatt dager i forveien av selve innlegget. At den "perfekte" fruen er full av restylane, løsvipper, løsnegler, store mengder sminke og at bildene har vært gjennom omfattende redigering. At den søte, hjertegode damen vi møter i blogginnlegg er en helt annen enn dama som svarer både frekt og meggete i kommentarfeltet. At den ekstremt travle hverdagen hennes er ren løgn da hun bruker deler av arbeidstiden til private ærend som tannlegebesøk og henting av tapet, samt tilbringer egentid på svenske luksushotell annenhver uke i den "hektiske adventstiden". Hvis hun sluttet med dette skuespillet for å løfte seg selv og trykke andre ned, hvis hun konsekvent fulgte lovverket i stedet for å tøye gråsonene, hvis hun sluttet å utlevere de mindreårige for penger og klikk; da hadde 90 % av kritikken dødd ut fortere enn du kunne ha sagt pulsklokke. Endret 15. desember 2017 av Ultiva 46
Gjest Atheena Skrevet 15. desember 2017 #45887 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, Ultiva skrev: Men det er jo nettopp her hunden ligger begravet. Det er så lett å se at det perfekte er falskt. At bildene er nitidig oppstilt og gjerne tatt dager i forveien av selve innlegget. At den "perfekte" fruen er full av restylane, løsvipper, løsnegler, store mengder sminke og at bildene har vært gjennom omfattende redigering. At den søte, hjertegode damen vi møter i blogginnlegg er en helt annen enn dama som svarer både frekt og meggete i kommentarfeltet. At den ekstremt travle hverdagen hennes er ren løgn da hun bruker deler av arbeidstiden til private ærend som tannlegebesøk og henting av tapet, samt tilbringer egentid på svenske luksushotell annenhver uke i den "hektiske adventstiden". Det skal ikke mer til enn et par ydmyke og ærlige blogginnlegg, gjerne akkompagnert av den vimsete humoren som bar bloggen men som forsvant for flere år siden og ble erstattet med gravalvorlig selvforherligelse. Alt hun behøver er å slutte med dette kunstige skuespillet for å løfte seg selv og trykke andre ned, følge lovverket og å slutte å utlevere de mindreårige for penger og klikk. Da hadde 90 % av kritikken dødd ut fortere enn du kunne ha sagt pulsklokke. Ja hun har blitt et offer for sitt eget perfekte narrativ. Det har gått over i parodi.
BlendaSensitive Skrevet 15. desember 2017 #45888 Skrevet 15. desember 2017 https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/RxRAPd/Champagnegalopp-i-bloggosfaren Fotballfrue (og andre bloggere) blir tatt som eksempel på brudd på Alkoholloven. Og om troverdighet når ett innlegg er kjøpt og betalt. 18
pøbelsara Skrevet 15. desember 2017 #45889 Skrevet 15. desember 2017 Jeg er så glad for at denne debatten nå finner vei inn i de seriøse mediene. 13
Kollontaj Skrevet 15. desember 2017 #45890 Skrevet 15. desember 2017 (endret) Leste akkurat Aftenposten, om forbruks-samfunnet. CBE ønsket ikke uttale seg, er nevnt som en av dem som fronter forbruk. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/p035V/-Jeg-tror-ikke-min-generasjon-har-noe-forhold-til-jappetiden (må ha abonnement) Endret 15. desember 2017 av Kollontaj 11
Gjest formula Skrevet 15. desember 2017 #45891 Skrevet 15. desember 2017 4 minutter siden, Kollontaj skrev: Leste akkurat Aftenposten, om forbruks-samfunnet. CBE ønsket ikke uttale seg, er nevnt som en av dem som fronter forbruk. Vet ikke hvor mye hun reflekterer over det, men jeg tenker bare at det må være direkte flaut å være en av de man automatisk tenker på når det gjelder å fronte forbruk.
Anna ~ Skrevet 15. desember 2017 #45892 Skrevet 15. desember 2017 42 minutter siden, BlendaSensitive said: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/RxRAPd/Champagnegalopp-i-bloggosfaren Fotballfrue (og andre bloggere) blir tatt som eksempel på brudd på Alkoholloven. Og om troverdighet når ett innlegg er kjøpt og betalt. Hmm. Fotballfrue ser mest ut til å være nevnt i den artikkelen så de kan linke (klikkhorer!!) til den andre artikkelen. Hun har veldig lite med saken å gjøre. Faktisk er det bare én setning om Fotballfrue i avsnittet og to i hele artikkelen, men hun «name droppes» likevel i overskriften. Jobber Anna Rasmussen i Aftenposten nå!? Og ironisk nok er det annonser midt i artikkelen. Det var boligannonser for meg (cookie-bestemt, vil jeg tro) og jeg klikket meg inn på de to første. Ja, ja... selvklart var det stillet to flasker rødvin frem på køkkenet og "stemningsbilder" med fyldte vinglass i begge annonser. Så midt i artikkelen om snikreklame for alkohol... var det snikreklame for alkohol. Forresten, tenk om alle aviser skulle skrive "reklame for eget produkt" hver gang de lenker til andre saker i egen avis! 4
halvehimmelen Skrevet 15. desember 2017 #45893 Skrevet 15. desember 2017 22 minutter siden, Anna ~ skrev: Forresten, tenk om alle aviser skulle skrive "reklame for eget produkt" hver gang de lenker til andre saker i egen avis! Er ikke reklame å linke egne, redaksjonelle saker. Det er akkurat som en blogger ikke trenger å merke et innlegg hvor hen linker til sine tidligere innlegg. 21
Gjest Anne B Skrevet 15. desember 2017 #45894 Skrevet 15. desember 2017 3 timer siden, TøffeSnåkus skrev: Helt feil. Sånn er det å leve av sin digitale tilstedevære og ja, det er en fulltidsjobb som faktisk bør krediteres for det er krevende. Derfor synes jeg de fortjener den lønnen de faktisk får. Det handler ikke om bekreftelse men å vedlikeholde engasjementet i kanalene....det krever MYE Det er mange andre yrker som er krevende 24/7 som ikke har denne lønnen. Det er ikke krevende å snappe, når man er selvopptatt.
pøbelsara Skrevet 15. desember 2017 #45895 Skrevet 15. desember 2017 43 minutter siden, Anna ~ skrev: Hmm. Fotballfrue ser mest ut til å være nevnt i den artikkelen så de kan linke (klikkhorer!!) til den andre artikkelen. Hun har veldig lite med saken å gjøre. Faktisk er det bare én setning om Fotballfrue i avsnittet og to i hele artikkelen, men hun «name droppes» likevel i overskriften. Jobber Anna Rasmussen i Aftenposten nå!? Og ironisk nok er det annonser midt i artikkelen. Det var boligannonser for meg (cookie-bestemt, vil jeg tro) og jeg klikket meg inn på de to første. Ja, ja... selvklart var det stillet to flasker rødvin frem på køkkenet og "stemningsbilder" med fyldte vinglass i begge annonser. Så midt i artikkelen om snikreklame for alkohol... var det snikreklame for alkohol. Forresten, tenk om alle aviser skulle skrive "reklame for eget produkt" hver gang de lenker til andre saker i egen avis! Hvis du leser innlegget en gang til, så forklarer Joachim Lund på en utmerket og lettforståelig måte måte forskjellen på redaksjonelt og annet innhold. Og en blogger må selvsagt ikke merke lenke til annet innlegg i egen blogg med reklame - hvis ikke innlegget hun lenker til, inneholder reklame da. 16
pøbelsara Skrevet 15. desember 2017 #45896 Skrevet 15. desember 2017 3 timer siden, TøffeSnåkus skrev: Helt feil. Sånn er det å leve av sin digitale tilstedevære og ja, det er en fulltidsjobb som faktisk bør krediteres for det er krevende. Derfor synes jeg de fortjener den lønnen de faktisk får. Det handler ikke om bekreftelse men å vedlikeholde engasjementet i kanalene....det krever MYE Jeg tenker at en lønn på adskillige hundre tusen mer enn det statsministerens, overhodet ikke passer med verken arbeidsmengde eller ansvar for en blogg. Klart det er krevende med heltidsjobb. Men det er sinnsykt nivå på betalingen. Folk med ansvar for liv og død tjener ikke i nærheten av det de største bloggerne tjener på å pusje barberhøvler, sminke, klær og digre berg med unødvendige ting. Det er helt sykt og jeg vil tro at de fleste synes at bloggerne er en liten smule overbetalt - hvis man ser samfunnet under ett. 27
Anna ~ Skrevet 15. desember 2017 #45897 Skrevet 15. desember 2017 7 minutter siden, pøbelsara said: Hvis du leser innlegget en gang til, så forklarer Joachim Lund på en utmerket og lettforståelig måte måte forskjellen på redaksjonelt og annet innhold. Og en blogger må selvsagt ikke merke lenke til annet innlegg i egen blogg med reklame - hvis ikke innlegget hun lenker til, inneholder reklame da. Dette blir helt, helt unødvendig. Bye, Felicia. 1
pøbelsara Skrevet 15. desember 2017 #45898 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, Anna ~ skrev: Dette blir helt, helt unødvendig. Bye, Felicia. Du skriver jo som om du ikke skjønner forskjellen på redaksjonelt og annet stoff. Og så tenker jeg at hvis bloggere/SoME-aktører vil, så har de all mulighet til å slutte seg til vær-varsom-plakaten og jobbe etter presseetiske prinsipper. Og jeg mener fortsatt at Joachim Lund forklarer det godt. Og at man må være litt trang i pappen hvis man insisterer på å kverulere med feks at "det er annonser midt i artikkelen". Det ER det. Men de er ikke flettet inn i teksten til Joachim Lund - de er helt adskilt fra hans redaksjonelle tekst og det er helt tydelig at det er reklame. En blogger må ikke merke bannerreklame i bloggene sine de heller. De må bare merke reklame som inngår i tekst som likner på teksten som brukes når man skriver redaksjonelle innlegg. Du sier også at Aftenposten linker/reklamerer til andre av sine artikler - og det er jo lov for alle å gjøre - det er ikke reklame. En blogger må heller ikke merke linker til sine andre innlegg i egen blogg eller fra andre plattformer inn i bloggen, hvis det ikke er reklame de linker til - men når det er reklame det linkes til, skal det merkes. Det er ikke rakettforskning. 35
swiftyness Skrevet 15. desember 2017 #45899 Skrevet 15. desember 2017 21 timer siden, formula skrev: Nesten så man kan lure på om det er en voksen forretningskvinne som svarer her, på vegene av sin egen bedrift: "La meg sende en epost til Redd Barna, så kan de spørre noen av barna i Aleppo om de synes at det var smuler. " Hva i alle dager... nærmer seg nivået til MTM. 13
Gjest formula Skrevet 15. desember 2017 #45900 Skrevet 15. desember 2017 6 minutter siden, swiftyness skrev: Hva i alle dager... nærmer seg nivået til MTM. Synes det er ganske rystende at hun ordlegger seg sånn. Tydelig presset, og hun svarer som en tolvåring her.
Fremhevede innlegg