Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
32 minutter siden, Milio skrev:

Resterende 80% av overskuddet fra julekalenderen gikk altså i egen lomme? Er lønn og andre driftskostnader allerede trekt fra isåfall, slik at hun skaffet seg en liten bonus?

Det er vel deifinisjonen på et overskudd, ja. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, mikrobe skrev:

Om jeg hadde tjent 192.000,- i desember, skulle jeg gladelig gitt bort 150.000,- til et godt formål. Særlig om jeg fikk sponset det meste av faste utgifter. 

Kjenner jeg ble litt flau av å skrive det siste der, hvordan klarer de som lever i en sånn virkelighet å se seg selv i speilet? 

Tror ikke CBE har problemer med å se seg selv i speilet. Blir spennende å se hva slags prosjekt de skal øse sin gavmildhet over i år, og ikke minst oppfordre leserne til å bidra til. Begynner å haste nå, ettersom "Denne desembermåneden har gått så fort" som hun skriver i dag, 13 desember. Kan ikke tenke meg at det er aktuelt å hjelpe annet enn før jul.

Skrevet (endret)
24 minutter siden, mikrobe skrev:

Om jeg hadde tjent 192.000,- i desember, skulle jeg gladelig gitt bort 150.000,- til et godt formål. Særlig om jeg fikk sponset det meste av faste utgifter. 

Kjenner jeg ble litt flau av å skrive det siste der, hvordan klarer de som lever i en sånn virkelighet å se seg selv i speilet? 

Jeg tolker det som at CBE tok ut lønn i tillegg (LKE var vel ute i permisjon på den tiden), slik at de 192.000,- var overskuddet.  Derfor det hadde vært interessant å sett "hele" regnestykket for de 24 dagene i desember -16.

Endret av Asti
Skrevet
36 minutter siden, Asti skrev:

Jeg tolker det som at CBE tok ut lønn i tillegg (LKE var vel ute i permisjon på den tiden), slik at de 192.000,- var overskuddet.  

Det gjør det bare enda verre. :overrasket: 

• Liker 8
Skrevet

De ga 20 % av overskuddet, ja, ikke brutto inntekt. 

• Liker 5
Gjest Snøsøta
Skrevet
12 minutter siden, Kollontaj skrev:

De ga 20 % av overskuddet, ja, ikke brutto inntekt. 

"Kan jeg spørre deg om noe? Hvor mye av det du tjener i desember gir du til veldedige formål? Jeg regner med at svaret ikke er «alt jeg tjener», og da spør jeg deg (som du spør meg); hvorfor gir du ikke bort alt du tjener i desember til et veldedig formål?"

CBE som person betaler ikke en krone i veldedighet her. 20% av overskuddet til bedriften på akkurat det (veldedighets)prosjektet ble satt av til innsamlingen. Det går ikke av lønna hennes, den er allerede trukket fra overskuddet som du sier. Bare for å gjøre det enda tydeligere hva som egentlig foregår. Bedriften tjener store penger på veldedighet her, og det kritikkverdig på samme måte som veldedige organisasjoner blir kritisert om de bruker for mye av de innsamlede midlene på administrasjon eller enda værre - utbytte.

Drøyt å snu det mot en vanlig lønnsmottager på den måten. Kan ikke sammenlignes!

Skrevet
1 time siden, Asti skrev:

Med andre ord:

• Overskuddet fra fjorårets julekalender var kr 240.000,-.
  • 20% av dette donerte de til innsamlingen = kr 48.000,-. 
  • CBE&Co satt da igjen med kr 192.000,-.  

De fikk altså "kjøre på" med reklame hver eneste dag i desember frem til julaften, og mange lesere "godtok" all reklamen for CBE var snill. Samtidig startet de innsamlingsaksjonen, der de puttet inn disse pengene med oppfordring til at leserne også kunne bidra. Og så har CBE fått vist til den, når det har vært behov for å fortelle om "givergleden" sin. 

Tilføyelse: Jeg skulle likt å se regnestykket, før de trakk fra utgifter o.l.... ;)  

Tilføyelse 2:  Julekalenderen ga også CBE nye følgere, da man måtte abonnere på youtube-kanalen, for å kunne delta. Og det var nok endel av målsettingen bak kalenderen. 

Det forklarer jo svar som dette : "Jeg synes det er en uting at enkelte kritiserer hva andre gir, det viktigste er at man bidrar".

Tenker hun synes det er en uting at dette i det hele tatt blir stilt spørsmål ved hvor mye de beholdt selv.

Skrevet

Ikke sikkert det blir gitt bort ett øre i år. Tydelig snurt som hun er: 

"Mitt inntrykk er at hvis vi ikke hadde gitt bort noe, så ville ingen sagt noe. Det sier jo litt om hvor tåpelig kritikken da blir.

Inntekten fra kalenderen hadde vært det samme, uavhengig av om vi donerte bort eller ikke."

Ergo - like greit å drite i denne hjelpinga, blir jo galt uansett. 

Skrevet
12 minutter siden, Fantastica skrev:

Jeg skrev om dette da det pågikk for fullt, og fikk noen svar fra LKE (for den som er interessert.)

http://fabelastisk.blogg.no/1481020667__se_forskjell_p_perso.html

Ser han insinuerer at han har skrevet innlegg du ikke har publisert (typisk denne bedriften «alle andre gjør det også»🙄), nok en løgn fra CBE.no? 

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Milio skrev:

Resterende 80% av overskuddet fra julekalenderen gikk altså i egen lomme? Er lønn og andre driftskostnader allerede trekt fra isåfall, slik at hun skaffet seg en liten bonus?

ifølge LKE i kommentar i fabelastiskbloggen:

2. (...) Kostnadene som blir trukket fra er produksjonskostnader og administrative kostnader. Og med administrative kostnader så snakker jeg ikke om lønn til meg og Caroline.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Amafalathiel skrev:

2. (...) Kostnadene som blir trukket fra er produksjonskostnader og administrative kostnader. Og med administrative kostnader så snakker jeg ikke om lønn til meg og Caroline.

Lurer veldig på hva administrative kostnader er i denne sammenhengen.? Forsåvidt også produksjonskostnader. Kan ikke tenke meg at det var så mye utgifter inne i bildet her. 

Gjest Snøsøta
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Mulig at de har et prosjektregnskap akkurat på den kalenderen, men det er fremdeles firmaet som gir 20% av et prosjekt, ikke CBE som gir av lønna si. Igjen, bare for å være veldig tydelig :)

Hva det koster å administrere og produsere en slik kalender hadde det vært veldig interessant å vite. Om de faktisk har så lave kostnader som regnskapet fra 2016 viser og de holder lønnsutgifter unna, så skal det være ekstremt lave kostnader her. Det er i så fall positivt. Om de faktisk hadde litt gjennomsiktighet for en gangs skyld og produksjons- og administrasjonskostnadene viser seg å være minimale, så hadde de fått litt sårt ettertrengt goodwill. 

Samtidig er det ett fett - om de trekker fra utgifter eller om de bare beholder 80% i ren cash så er det fremdeles de som ler hele veien til banken.

edit: @formula - samme tanke!

Endret av Snøsøta
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Papirfly, mod.

Skrevet

Er vel skatten av sponsa gavene det refereres til som utgifter.

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Snøsøta skrev:

"Kan jeg spørre deg om noe? Hvor mye av det du tjener i desember gir du til veldedige formål? Jeg regner med at svaret ikke er «alt jeg tjener», og da spør jeg deg (som du spør meg); hvorfor gir du ikke bort alt du tjener i desember til et veldedig formål?"

CBE som person betaler ikke en krone i veldedighet her. 20% av overskuddet til bedriften på akkurat det (veldedighets)prosjektet ble satt av til innsamlingen. Det går ikke av lønna hennes, den er allerede trukket fra overskuddet som du sier. Bare for å gjøre det enda tydeligere hva som egentlig foregår. Bedriften tjener store penger på veldedighet her, og det kritikkverdig på samme måte som veldedige organisasjoner blir kritisert om de bruker for mye av de innsamlede midlene på administrasjon eller enda værre - utbytte.

Drøyt å snu det mot en vanlig lønnsmottager på den måten. Kan ikke sammenlignes!

Enig. 

Vedr. de 48.000,-: Er det ikke skattefradrag for gaver til veldedige formål, slik at bedriften får igjen noe av dette?  Dvs. de vil sitte igjen med mer enn 192.000,-?

Skrevet

Ja, men er det ikke en øvre grense på hvor mye man kan få fradrag for?

Vi donerer bare for 24.000,- i året, så alt får fradrag.

• Liker 2
Gjest Zeitgeist
Skrevet
1 time siden, Snøsøta skrev:

CBE hadde foruten denne sponsede julekalenderen, også andre reklame-innlegg utenom. 

I tillegg bør man utvise forsiktighet med CBEs begrepsforståelse når det kommer til korrekt merking av reklame. Historisk sett har hun vært meget kreativ når det kommer til alle de ulike omskrivningene av ordet "reklame" - hvis det overhodet blir merket da. 

Skrevet
6 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Ja, men er det ikke en øvre grense på hvor mye man kan få fradrag for?

Vi donerer bare for 24.000,- i året, så alt får fradrag.

Da passer jo beløpet 48 000  superdupergodt når det er to som gir, kanskje?

• Liker 12
Skrevet (endret)
8 minutter siden, pøbelsara skrev:

Da passer jo beløpet 48 000  superdupergodt når det er to som gir, kanskje?

Ser på skatteetaten at 30.000,- er maks.

Vi, altså jeg og min mann.

Tilføyelse: Bedrifter har andre regler. I følge en høyesterettsdom ble kun 10% fradragsberettiget.

Endret av LilleSnupp
  • Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...