Gjest Anna Nas Skrevet 29. juli 2017 #36581 Skrevet 29. juli 2017 (endret) På 29.7.2017 den 13.53, Shopgirl2014 skrev: Hun har da ett år eller et halvt år (?) fra et jusstudium, og to års journalistutdannelse fra Markedshøyskolen (nå Høyskolen Kristiania?). Nei, kanskje ikke noen phd, men kvalifiserer heller ikke til "knapt nok utdannelse". Rett skal være rett Ikke noe stort poeng for meg isolert sett, men om rett skal være rett, blir det vel strengt tatt feil å påstå at hun har journalistikkstudier fra høyskole? Gikk ikke CBE i to år på journalistikkstudiet til privatskolen Norges Kreative Fagskole? Fagskolen har aldri har vært høyskole, men var tidligere del av Merkantilt Institutt, eid av NKS-gruppen. NKS-eide også høyskolene NRH og IHM, som endret navn til Markedsføringsskolen (2009). Dette er egentlig flisespikkeri, men om rett skal være rett, tror jeg egentlig dette er rett versjon. Endret 31. juli 2017 av Anna Nas Fjernet korrekt, men unødvendig oppl.
Shopgirl2014 Skrevet 29. juli 2017 #36582 Skrevet 29. juli 2017 (endret) 6 minutter siden, Anna Nas skrev: Ikke noe stort poeng for meg isolert sett, men om rett skal være rett, blir det vel strengt tatt feil å påstå at hun har journalistikkstudier fra høyskole? Gikk ikke CBE i to år på journalistikkstudiet til privatskolen Norges Kreative Fagskole? Fagskolen har aldri har vært høyskole, men var tidligere del av Merkantilt Institutt, eid av NKS-gruppen. NKS-eide også høyskolene NRH og IHM, som endret navn til Markedsføringsskolen (2009) og ble en offentlig akkreditert høyskole. NK fagskolen etter det jeg kan skjønne av historikken, først i 2012 ble inkludert i Høyskolen Campus Christiania, sammen med de to høyskolene som allerede var inkludert i Markedsføringsskolen. Dette er egentlig flisespikkeri, men om rett skal være rett, tror jeg egentlig dette er rett versjon. Poenget mitt var at påstanden om at CBE "knapt har noen utdannelse etter videregående" er feil. Forskjellen på fagskole og høyskole, inkludert NKS-gruppen, har jeg lite kjennskap til. Derav spørsmåltegnet i parantesen. At en to-årig utdannelse ved en fagskole evt. ikke kvalifiserer til utdannelse (jf. "knapt noen utdannelse") får være dine ord Endret 29. juli 2017 av Shopgirl2014 5
MissLucy Skrevet 29. juli 2017 #36583 Skrevet 29. juli 2017 8 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Poenget mitt var at påstanden om at CBE "knapt har noen utdannelse etter videregående" er feil. Forskjellen på fagskole og høyskole, inkludert NKS-gruppen, har jeg lite kjennskap til. Derav spørsmåltegnet i parantesen. At en to-årig utdannelse ved en fagskole evt. ikke kvalifiserer til utdannelse (jf. "knapt noen utdannelse") får være dine ord Er ikke fagskole et slags nivå mellom videregående og høyskole? Jeg synes karakteristikken "knapt noen utdannelse" etter videregående er ganske treffende i dette tilfellet 37
Gjest Cocosa Skrevet 29. juli 2017 #36584 Skrevet 29. juli 2017 At det er så mange som stiller spørsmål om ting er sponset osv, er vel et resultat av svekket troverdighet som følge av bildetukling og kommentarjuks. Som jeg har sagt før, noe CBE har lagt helt opp til selv.
Gjest Anna Nas Skrevet 29. juli 2017 #36585 Skrevet 29. juli 2017 (endret) Endret 31. juli 2017 av Anna Nas Sletter pga totalt uinteressant diskusjon.
Pikachuchu Skrevet 29. juli 2017 #36586 Skrevet 29. juli 2017 2 minutter siden, Amafalathiel skrev: Er ikke fagskole et slags nivå mellom videregående og høyskole? Jeg synes karakteristikken "knapt noen utdannelse" etter videregående er ganske treffende i dette tilfellet Enig! Og med tanke på utdanningsnivået på enkelte de diskuterer med, og mener å vite bedre enn, så tenker jeg også at knapt noen utdannelse etter videregående er ganske treffende. Ekteparet kan ikke sies å være høyt utdannet uansett hvordan man vrir og vender på det. Og egentlig har det ingen betydning hvor høyt utdannet man er. Det er denne bedreviter-holdningen som er så slitsom og som kanskje også er et resultat av manglende høyere utdanning. For all del, det finnes sikkert nok bedrevitere blant høyt utdannede også, men erfaringsmessig er de bedrevitere innen sitt fag. De vet ikke mest og best om alt mulig annet. Sånn sett fremstår ekteparet som om de er noe plaget av mindreverdighetskomplekser. Særlig den mannlige delen av dem, som for meg synes å ha et usunt behov for å hevde seg selv, eller hevde dem selv. 24
Emilie112 Skrevet 29. juli 2017 #36587 Skrevet 29. juli 2017 1 time siden, Shopgirl2014 skrev: Ja. Jeg leser innleggene dine som at du mener at LKE ikke bør uttale seg om vaksiner, fordi han ikke har relevant (medisinsk?) utdannelse. Da leser du feil. Jeg mener om LKE kan få uttale seg som en ekspert bør Skårerud kunne få lov til det også, uten at han er nedlatende og skriver "så klar ekspert". men jeg synes ikke LKE bør gi ekspert råd om noe som helst på bloggen. 12
Emilie112 Skrevet 29. juli 2017 #36588 Skrevet 29. juli 2017 1 time siden, Kollontaj skrev: Jeg leser det slik at LKE må slutte å kritisere andre for å være såkalte eksperter (Skårderud, som har utdanning og erfaring) når han selv uttaler seg på områder han ikke har utdanning og erfaring med (feks vaksiner). Takk! Det var akkurat det jeg mente. 5
Aricia Skrevet 29. juli 2017 #36589 Skrevet 29. juli 2017 44 minutter siden, Amafalathiel skrev: Er ikke fagskole et slags nivå mellom videregående og høyskole? Jeg synes karakteristikken "knapt noen utdannelse" etter videregående er ganske treffende i dette tilfellet Denne typen utdannelse klassifiseres også som videregående utdannelse av feks Lånekassen, såvidt jeg vet, det er jo en indikasjon. 34 minutter siden, Pikachuchu skrev: Ekteparet kan ikke sies å være høyt utdannet uansett hvordan man vrir og vender på det. Og egentlig har det ingen betydning hvor høyt utdannet man er. Det er denne bedreviter-holdningen som er så slitsom og som kanskje også er et resultat av manglende høyere utdanning. For all del, det finnes sikkert nok bedrevitere blant høyt utdannede også, men erfaringsmessig er de bedrevitere innen sitt fag. De vet ikke mest og best om alt mulig annet. Sånn sett fremstår ekteparet som om de er noe plaget av mindreverdighetskomplekser. Særlig den mannlige delen av dem, som for meg synes å ha et usunt behov for å hevde seg selv, eller hevde dem selv. Enig her. Som vanlig bør man være forsiktig med å generalisere, men om det er noe man lærer i høyere utdanning, så er det hvor lite man kan vite helt sikkert. Skråsikkerhet er nok oftest et typisk resultat av lavt refleksjonsnivå, og har en tendens til å være omvendt proposjonal med opptjente studiepoeng. Mest verdensmester er man som kjent første uken på ex.phil. 26
Kollontaj Skrevet 29. juli 2017 #36590 Skrevet 29. juli 2017 1 time siden, Shopgirl2014 skrev: Poenget mitt var at påstanden om at CBE "knapt har noen utdannelse etter videregående" er feil. Forskjellen på fagskole og høyskole, inkludert NKS-gruppen, har jeg lite kjennskap til. Derav spørsmåltegnet i parantesen. At en to-årig utdannelse ved en fagskole evt. ikke kvalifiserer til utdannelse (jf. "knapt noen utdannelse") får være dine ord SSB har fagskoler mellom videregående og høyskole/universitetsnivå. Hun tok vel jus på Treider også, dvs ikke universitet. 9
Gjest Ine Trikat Skrevet 29. juli 2017 #36591 Skrevet 29. juli 2017 Hva slags utdannelse har Lars Kristian Eriksen? Han tar eller tok et fotokurs på internett husker jeg, men jeg mener ordentlig, formell utdannelse.
Kollontaj Skrevet 29. juli 2017 #36592 Skrevet 29. juli 2017 Han begynte på ernæring for flere år siden, men han har vel sluttet uten å gjøre seg ferdig. 9
Shopgirl2014 Skrevet 29. juli 2017 #36593 Skrevet 29. juli 2017 1 time siden, Anna Nas skrev: Den er grei. Da er vi i alle fall enig om at hun ikke har studier fra Markedshøyskolen eller andre høyskoler. Forskjellen på offentlige høyskoler og fagskoler er nokså stor. (De private NKS-høyskolene var forøvrig relatert til områdene markedsføring og resiseliv.) Jeg synes uansett ikke det er feil å kalle noen få års fagstudier etter videregående for "knapt nok utdanning etter videregående", så jeg står ved det jeg skrev i opprinnelig innlegg. Er du helt sikker på at utdannelsen CBE tok ikke har høyskole-status gitt dagens termer? https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_Kreative_Høyskole https://kristiania.no/norges-kreative-hoyskole?gclid=CjwKEAjw5PDLBRD0rICj35CtqS4SJACH7bsyubDj2xWvKT-tg6qo3Vq6Wk8HkUlQf7hjjf27_O2t0hoCvpzw_wcB NKF skiftet i hverfall navn til NKH uten problemer for noen år siden.
BlendaSensitive Skrevet 29. juli 2017 #36594 Skrevet 29. juli 2017 1 minutt siden, Shopgirl2014 skrev: Er du helt sikker på at utdannelsen CBE tok ikke har høyskole-status gitt dagens termer? https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_Kreative_Høyskole https://kristiania.no/norges-kreative-hoyskole?gclid=CjwKEAjw5PDLBRD0rICj35CtqS4SJACH7bsyubDj2xWvKT-tg6qo3Vq6Wk8HkUlQf7hjjf27_O2t0hoCvpzw_wcB NKF skiftet i hverfall navn til NKH uten problemer for noen år siden. På generellt basis så er det mer som må til for at en utdannelse skal få endret status, enn bare navnet. En Høyskole som blir omdannet til et universitet (for eksempel) har flere krav på seg enn "bare" bytt navn. Fagskoler har mindre teori og lesning, mer praktisk rettet erfaring. sitat: Den største forskjellen er at på en fagskole jobber studentene praktisk, forteller studiekonsulent ved Norges Kreative Fagskole, Camilla Hørthe. Hun forklarer hovedforskjellen på kreative fagskoler, høyskoler og universiteter. http://studenttorget.no/index.php?show=6513&expand=3796,3931,6513&artikkelid=9980 På høyskole og universitet kan man ta bachelor og master, noe man ikke kan på en fagskole, som også er maks 2 år. Sånn totalt off topic. 11
Kollontaj Skrevet 29. juli 2017 #36595 Skrevet 29. juli 2017 Nei, man får ikke høyskoleutdanning dersom fagskolen i etterkant ble høyskole (med endrede krav). 25
Gjest Atheena Skrevet 29. juli 2017 #36596 Skrevet 29. juli 2017 Greia er vel at ydmykhet er en dyd. Innenfor diverste fagfelt og spesielt innen helse/medisin så er dette ekstremt viktig. Ydmykhet for at feltet er så stort at man aldri kan bli ferdig utlært og at det hele tiden vil komme ny og viktig viten. Man skal aldri være helt skråskrikker og det vil alltid være veldig viktig å være ydmyk, selv med dokotorgrad. Det problematiske er jo å være så ekstremt bombatisk som LKE var kun kort tid inn i det nettbaserte ernæringstudie på Bjørknes. CBE hadde på den tiden 100 000 unike lesere og da skal man være ekstremt forsiktig for å si de mildt. Det er jo hele tiden denne besserwisser holdningen deres som setter de i problemer. Det være seg kommentarjuks, underkjennelse av produktplassering/reklame og uttalt kommentarjuks hvor man tillegger seg titler som krever offentlig godkjenning for å være gjeldende. Det er vel en underdrivelse at dette er ekstremt usymatisk. At de fremdeles har såpass mange lesere er for meg en stor gåte. Å kanskje akkurat denne fascinasjonen for dette gjør at hele konseptet engasjerer meg og gjør at jeg fortsetter å følge med på denne tråden. Så kan det godt være fliserspikkeri å sitte å diskutere om journalistutdannelsen til CBE var på høyskolenivå eller ei, det interessante er jo deres store fortreffelighet over seg selv og egen kunnskap.
MissLucy Skrevet 29. juli 2017 #36597 Skrevet 29. juli 2017 24 minutter siden, Shopgirl2014 skrev: Er du helt sikker på at utdannelsen CBE tok ikke har høyskole-status gitt dagens termer? https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_Kreative_Høyskole https://kristiania.no/norges-kreative-hoyskole?gclid=CjwKEAjw5PDLBRD0rICj35CtqS4SJACH7bsyubDj2xWvKT-tg6qo3Vq6Wk8HkUlQf7hjjf27_O2t0hoCvpzw_wcB NKF skiftet i hverfall navn til NKH uten problemer for noen år siden. Hvis hun hadde hatt to år på høyskole, så er det uansett ikke spesielt mye utdanning, så karakteristikken "knapt noen utdanning" står seg likevel, 17
MissLucy Skrevet 29. juli 2017 #36598 Skrevet 29. juli 2017 52 minutter siden, Aricia skrev: Denne typen utdannelse klassifiseres også som videregående utdannelse av feks Lånekassen, såvidt jeg vet, det er jo en indikasjon. Enig her. Som vanlig bør man være forsiktig med å generalisere, men om det er noe man lærer i høyere utdanning, så er det hvor lite man kan vite helt sikkert. Skråsikkerhet er nok oftest et typisk resultat av lavt refleksjonsnivå, og har en tendens til å være omvendt proposjonal med opptjente studiepoeng. Mest verdensmester er man som kjent første uken på ex.phil. Det aller morsomste jeg har lest på internett noensinne, var da LKE drev og belærte noen om Dunning-Krugereffekten. Oh, the irony 😂. Skulle ønske jeg kunne huske hva anledningen var. 27
Lopploella Skrevet 29. juli 2017 #36599 Skrevet 29. juli 2017 LKE presenterer bloggen sin på denne måten: "Hensikten med denne bloggen er å drive grunnleggende folkeopplysning innen diverse helserelaterte temaer relatert til pensum på ernæringsstudiet." Folkeopplysning altså. Det er nok det han driver med i kommentarfeltene også. 29
minimymlen Skrevet 29. juli 2017 #36600 Skrevet 29. juli 2017 21 timer siden, LizbethOsnes skrev: Vi er kanskje best når vi holder kjeft, poserer og flekker tenner, og ikke når vi ytrer noen som helst form for mening? Neida, i følge LKE var det jo for noen år siden meningen at "Caroline skal begynne å mene mer". Det ble vel knapt noe mer enn det kvinnedagsinnlegget 8.mars? Tror det ble sagt i forbindelse med at (noen av topp-) bloggerne ble definert som en sterk makt innen mediebransjen. 8
Anbefalte innlegg