Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Smasnug skrev:

Kan noen ta skjermbilde/gjenta hva han skrev? Jeg har ikke Twitter 😫

Det har ikke jeg heller, men jeg ser det om jeg trykker på linken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har vært oppe før, men noe av det mest uetiske jeg finner ved bloggen, er den uhemmede bruken av andres oppskrifter uten å kreditere eller oppgi kilde. Ei som spør om dette i kommentarfeltet og får til svar at Caroline har hentet den fra sin egen kokebok. Så da er vi jo like langt. 

Dessverre er dette lov.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Smasnug skrev:

Kan noen ta skjermbilde/gjenta hva han skrev? Jeg har ikke Twitter 😫

Du trenger ikke å ha twitter for å se offentlige profiler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trosten skrev:

Dette har vært oppe før, men noe av det mest uetiske jeg finner ved bloggen, er den uhemmede bruken av andres oppskrifter uten å kreditere eller oppgi kilde. Ei som spør om dette i kommentarfeltet og får til svar at Caroline har hentet den fra sin egen kokebok. Så da er vi jo like langt. 

Dessverre er dette lov.

Jeg så på Instagram og på Facebooksiden henne at hun fikk kommentarer da hun la ut en bilde av en linsegryte for litt siden, at det var en oppskrift fra Greenbonanza (?). Hun svarer på Facebook, etter å ha blitt oppfordret til å linke til originaloppskriften, at hun har fått den av søsteren sin. Greit nok det, men når man blir gjort oppmerksom på hvor oppskriften kommer fra, er det ikke ganske arrogant å nekte å forholde seg til det?

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trines matblogg forklarer tydelig hvordan opphavsrett på matoppskrifter fungerer (eller ikke).

Kort sagt: Matoppskrifter omfattes ikke av åndsverkloven fordi teksten i en oppskrift ikke anses som et åndsverk, men som en beskrivelse av fremgangsmåte.  Det er måten ideene uttrykkes på, som beskyttes av opphavsretten. Kopierer man store deler av en oppskrift regnes det som god blogg-etikette å lenke til originaloppskriften, derav en kjent, tidligere diskusjon mellom LKE og Lise von Krogh i kommentarfeltet på CBE.no vedrørende en oppskrift Krogh ikke ble kreditert for/lenket til før hun sa tydelig ifra.
Altså, på jordet på Siljan fungerer ikke verken opphavsrett eller god blogg-etikette på samme måte som for andre bloggeiere/kokker/kokebokforfattere, og CBE.no finner stadig opp nye og egne hjul.

Endret av Cornucopia
slivekreif
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten rørende å se symbiosen som eksisterer mellom bloggen og denne tråden. Når noe postes på bloggen så gir det gjenklang her på samme måte som når noe nevnes i tråden her, så skjer det endringer på bloggen. Så å si, magisk - for å bruke CBE.nos egne ord.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte jeg skulle bryte stillheten og nevne skoene CBE.no har vist frem på bloggen i dag. Ser at noen kommenterer i kommentarfeltet at det var etterligninger etter Givenchy, Chanel, Jimmy Choo, Aquazzura og Gianvito Rossi. Ei annen kommenterer at pumpsene ble veldig kjerring, noe jeg vil si meg enig i.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, LilleSnupp skrev:

Tenkte jeg skulle bryte stillheten og nevne skoene CBE.no har vist frem på bloggen i dag. Ser at noen kommenterer i kommentarfeltet at det var etterligninger etter Givenchy, Chanel, Jimmy Choo, Aquazzura og Gianvito Rossi. Ei annen kommenterer at pumpsene ble veldig kjerring, noe jeg vil si meg enig i.

jeg forstår ikke hva det er med helt pleine,klassiske svarte pumps med 10 cm hæl som er kjerring.

Men jeg forstår heller ikke poenget med å "designe" dem. De er jo fullstendig generiske. Prototypen på en høyhælt sko. 13 på dusinet osv.

Samme med espadrillene. Hvem er det som "designer" espadriller? de er jo oppfunnet før?

sandalene og skoene med remmer og stropper på kryss og tvers er i det minste i tråd med årets skotrender, og sånn sett litt nye, så de er der jo en slags mening bak.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Amafalathiel skrev:

jeg forstår ikke hva det er med helt pleine,klassiske svarte pumps med 10 cm hæl som er kjerring.

Men jeg forstår heller ikke poenget med å "designe" dem. De er jo fullstendig generiske. Prototypen på en høyhælt sko. 13 på dusinet osv.

Samme med espadrillene. Hvem er det som "designer" espadriller? de er jo oppfunnet før?

sandalene og skoene med remmer og stropper på kryss og tvers er i det minste i tråd med årets skotrender, og sånn sett litt nye, så de er der jo en slags mening bak.

jimmy choo pumps  ellos som er lik cbe.no sine

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De lyse skolettene som også er i svart, de har jeg helt makne til fra et annet merke, de er to år gamle. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Alt det der har jeg sett før. Det er føkk all som er nytt, nyskapende, nytenkende - ja, et eller annet som ikke er mer eller mindre direkte kopi av noe jeg har sett tidligere. Denne skokolleksjonen er ikke engang kopier av eksklusive og dyre merker som Jimmy Choo og Salatore Ferragamo og Christian Loubotin. Gunstige merker som Tamaris, Vagabond, Buffalo ++ har hatt lignende eller helt like sko i programmene deres.

Sorry, det er ikke design når man kopierer. Denne kolleksjonen fra cbe.no får terningkast 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjeeeesp. Dette er nok en gang ikke design, men kopiering. Dessverre syns jeg det lyser "jeg har ikke schnøring på skodesign men alle er fantastiske favoritter" av bloggeieren i videoen, som også reklamerer for veskekolleksjonen med det samme Treasures AS er i farta. 

Blir egentlig overrasket over hvor lite entusiasme og kjærlig stolthet "designeren" som har vært gjennom en lang og kreativ prosess med mye prlving og feiling (det er vel slik en designer arbeider?), uttrykker over eget håndtverk, annet enn gjennom ordene "fantastisk", "eeh" og "jaah".

Er jeg slem kritiker nå? Javel. Men det er også slemt å lure verden til å tro man er designer, uten å kunne vise til kompetanse på området annet enn å ha på seg sko eller bruke vesker. Jeg ønsker å delta i prosessen ved at designeren aka bloggeren viser hvordan idéene kom til. Ekte engasjement og tvil. Jeg vil se skisser. Skinnprøver. Såletyper. Prototyper. Kasserte idéer. It didn't happen.

Og jeg har mange nok fantastiske, dyre, behagelige sko i skapet som mannen min innstendig ber meg om å bruke som ikke er merket med navnet til en blogger fra Sarpsborg/Telemark. Hva skjer med Valentino'ene vi har sett på omtrent samtlige blider frem til nå?

Treasures, dere solgte merkevaren billig. Og det til en skoprodusent med altfor mange svin på skogen.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mer på den utrolig dårlige klippingen, valg av musikk og billig "blury" overgang mellom klippene. Dette må fotballfruemannen øve på.

tips fra meg: ikke bruk overganger, dette er det ingen som gjør lenger. Bruk flere klipp av detaljer, film nærbilder av gestikulering, fra flere vinkler, nærbilder av skoa osv. Sjekk ut flere amerikanske vloggers (ikke typo, det heter Vloggers), på YouTube. Takk meg senere LK.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...