Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, Inocybe skrev:

Midt i blinken med andre ord :nigo:

Høykulturell som hun er. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kollontaj skrev:

Jøss. En dame på over 30 tar altså bevisst med seg en bok fra TL-klubben på ferie. Det er da ganske spesielt. 

Skal være den første til å innrømme jeg har lest noen av mine mere underlødige ungdomsfavoritter på nytt som voksen (og humret godt), men i CBEs tilfelle tror jeg jeg hadde holdt det for meg selv. Det passer så alt for godt med "biblioteket", lydbøkene og det latterlig lave intellektuelle og språklige nivået på bloggen.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
21 minutter siden, Inocybe skrev:

Skal være den første til å innrømme jeg har lest noen av mine mere underlødige ungdomsfavoritter på nytt som voksen (og humret godt), men i CBEs tilfelle tror jeg jeg hadde holdt det for meg selv. Det passer så alt for godt med "biblioteket", lydbøkene og det latterlig lave intellektuelle og språklige nivået på bloggen.

Men det er jo ikke til å komme unna at det forklarer så mye ... ;) 

Endret av Zeitgeist
la til et ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Men det er jo ikke til å komme unna at det forklarer så mye ... ;) 

:fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, LilleSnupp skrev:

Husker at jeg var medlem i denne klubben som 11-12-åring og elsket bøkene. Leste ut begge i løpet av et par dager og ventet deretter spent på neste bokpakke. Men at CBE velger et helt seriøst og nostalgisk dykk nedi flere av disse bøkene i tredveårene føyer seg jo bare pent inn i rekken med den andre kiosklitteraturen hun velger å høre på (man "leser" lydbøker like lite som man leser podcast, musikk og radio), samt filmene hun velger å se. Ikke rart at bloggeren ikke hadde en skarve setning å skrive etter bokbadet med Jan Guillou og Mímir Kristjànsson. Det må tross alt ha foregått skyhøyt over hodet på henne.

Men - CBE fremstår som både ujålete og svært lite selvhøytidelig som velger å innrømme at hun koser seg med å lese barnebøker på chartertur. Noen kulturell høyborg har hun vel aldri påstått at bloggen skal være (selv om jeg minnes drømmen om et eget bibliotek med sigarer og whiskey stående fremme; noe som fremstod like kunstig og stivt i deres tilfelle som et rom på Madame Tussauds).

Endret av Ultiva
  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelinaKyle

Er det det å lese TL-bøker som blir kritisert, eller er det fordi det er Caroline som leser dem det blir kritisert? At det ikke stemmer med narrativet? Eller er man automatisk litt ‘enkel’ hvis man leser TL-bøker i voksen alder? 

Jeg kunne lett ha lest TL-bøker på ferie da jeg elsker at de tar meg tilbake til barndommen. Ja, en rekker lese en bok på en dag, men hva så? Er et par år eldre enn Caroline også. Men nå leser jeg faktisk ‘skikkelige’ bøker også da, noe det kan virke som at CBE ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel aldri utgittt seg for å være en intellektuell tungvekter.  Boktipsene hun kom med før turen er vel ikke akkurat fremragende litteratur, men lettbent chiclitt. Jeg har også lest noen favoritter fra barndommen om igjen, særlig mammas Evi Bøgenes-bøker, de er hyggelige gjensyn. 

Jeg antar at hun skriver om gjenlesning av bøker hun elsket som ung for å 1) ha noe å skrive om og 2) som en del av det personlige (kanskje i «») narrativet hennes. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SelinaKyle skrev:

Er det det å lese TL-bøker som blir kritisert, eller er det fordi det er Caroline som leser dem det blir kritisert? At det ikke stemmer med narrativet? Eller er man automatisk litt ‘enkel’ hvis man leser TL-bøker i voksen alder? 

Jeg kunne lett ha lest TL-bøker på ferie da jeg elsker at de tar meg tilbake til barndommen. Ja, en rekker lese en bok på en dag, men hva så? Er et par år eldre enn Caroline også. Men nå leser jeg faktisk ‘skikkelige’ bøker også da, noe det kan virke som at CBE ikke gjør. 

Fra min side var det nok mest en undring over hvordan CBE mener TL passer inn i bloggnarrativet sitt. Men jeg har lest innleggene til @Ultiva og @pøbelsara og innser det er jeg som legger listen for høyt her. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, SelinaKyle said:

Når man er på ferie på gamle trakter, roter rundt i bortlagte ting og finner gamle nostalgiske skatter, ja da. Som regel legger man bort barndommens litteratur etter noen sider og sukker, "hva var det man leste"! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, SelinaKyle skrev:

Lurte på det samme, synes i grunn det er latterlig når man kritiserer sånne ting , det gjør tråden useriøs

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truka

La nå mennensket lese barnebøkene sine om hun føler for det. Det kan sa umulig være noe å kritisere henne for. Ikke er barn involvert i det, heller...... ,og ikke er det reklame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berga

Er jeg litt for skeptisk når jeg automatisk tenker «skjult reklame» / annonsefisking når bloggere viser hva de leser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alt er kritikk, noe er observasjoner av snåle sider ved innholdet på bloggen. Helt innafor, fordi det ofte sier noe om narrativet: noen vil fremstå ung og søt, ikke som beinhard businesskvinne som tjener penger på de fiiine leserne. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller man skal bekymre seg for snappene. Det er mye fokus på de små og fruas yndige piruetter og så frontpartiet da. At voksne mennesker lever av det her er meg en gåte.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Chrisssi skrev:

Synes heller man skal bekymre seg for snappene. Det er mye fokus på de små og fruas yndige piruetter og så frontpartiet da. At voksne mennesker lever av det her er meg en gåte.

De lever av det fordi vi klikker oss inn for å se 😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berga
Akkurat nå, Fatima skrev:

De lever av det fordi vi klikker oss inn for å se 😉

Enten liker man det man ser i bloggene, eller så ler man av det. For meg er rosablogger trash, dumme-Norge og noe jeg ville bekjempet om jeg kunne. Eneste muligheten er å komme med kritikk i de fora som åpner for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...