Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest Anna Nas

Her er det bedriftseiere som enten har en fetisj for å krangle i kommentarfeltet eller alternativt burde spandert på seg et kurs i kommunikasjon og omdømmebygging. Det er så enkelt som at bedriften har gitt 48000 til veldedig formål og at det selvsagt var godt ment og veldig bra for mottakeren. Mer hadde de ikke trengt å skrive.

Det finnes flere gode argument for hvorfor en liten personavhengig bedrift ikke gir bort store deler av inntekten sin, men nå har de jo atter en gang rodd seg ut på dypt vann og vært så frekke og usaklige i responsen sin at de sannsynligvis har rotet bort muligheten til å skrive reflektert om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CBE:  "Jeg håper ikke de lærer bort sine egne nettvaner, i hvert fall ;)", jfr.  http://www.carolinebergeriksen.no/2017/12/15/du-er-gjerrig/comment-page-2/#comment-590565  /   https://imgur.com/a/gBbhI

Selvinnsikten mangler... Litt om CBE og LKE sin etikk og moral på nettet:

Veldig gode forbilder med andre ord. :ironi: 

Endret av Asti
Ryddet i teksten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Akvarium85 skrev:

Kanskje noen burde sende en kopi av den kommentaren til Vixen? De burde vel gjøres oppmerksom på at en av de nominerte i årets bedrift ikke er en bedrift?

Det blir jo som å nominere Magnus Carlsen som årets skiløper..

Du har et poeng, og det burde du absolutt fyre avgårde en mail om ASAP.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stjernekikkeren skrev:

Ingen hadde turt å gå opp til caroline og gitt henne kritikk direkte? Haha, tenker vi kunne samla nok folk med god konstrktiv kritikk til å fylle en svær buss, men det hadde aldri skjedd fordi CBE hadde aldri stilt opp på den daten. 

Til sammenligning, hadde hun vel neppe turt å skryte så uhemmet av seg selv direkte til folk, heller.  Har sett noen intervjuer hvor hun ser pinlig berørt ut når hun blir spurt om  hvorfor hun la ut bilde av seg selv i undertøy rett etter fødsel. Ja, hun var stolt av seg selv men kroppsspråket sier noe helt annet. Legger skylden på moren for at hun hadde sagt at hun måtte vise frem bildene, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CBE: "Altså, hæææ? Dette er en blogg, ikke en bedrift.....", jfr.  http://www.carolinebergeriksen.no/2017/12/15/du-er-gjerrig/comment-page-1/#comment-590591

Den 26.09.17 var det noen som viste til at CBE selv sier at bloggen er en bedrift.  Hvor ble "hæææet" av da?   http://www.carolinebergeriksen.no/2017/09/26/bildeveggene-pa-kontoret-desenio/#comment-575058 . Da virket det ut som hun var enig. 

Tilføyelse:

CBE: "Tidenes overanalyse? Selvsagt kan bloggen være begge deler. Den består jo av tusenvis av innlegg som må tolkes hver seg og ikke samlet. Er bloggen næringsvirksomhet når jeg skriver om mine følelser i forbindelse med fødsel? Nei, selvsagt ikke. Er bloggen næringsvirksomhet når jeg skriver et blogginnlegg for en annonsør? Ja, selvsagt.", jfr.  http://www.carolinebergeriksen.no/2017/12/15/du-er-gjerrig/comment-page-1/#comment-590666

Tidenes bortforklaring? Ja, bloggen er næringsvirksomhet uansett innhold. Når CBE skriver om sine følelser, så handler det om å samle "leserne rundt leirbålet"...  Bedriften lever av at CBE knytter leserne så nær seg som mulig.

--- La dette inn under "Diverse": https://imgur.com/a/QlfAE -----

Endret av Asti
Ryddet i teksten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kalunka skrev:

Imponert over at hun faktisk har publisert kritikk. Jeg skrev at hun kan oppfattes "kontraydmyk". Hun publiserte kommentaren min, men modererte bort den delen. Så deilig det må være å skape kan egen virkelighet på den måten. 

Evt kontrasympatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lopploella skrev:

Og at de har mage til å drive å mase om nettroll, når det er de selv som beviselig har drevet med den type virksomhet. Der har de (igjen) sin helt egen definisjon, ja.

Du tok kommentaren min, tenkte skrive akkurat det! At de har mage til det - helt vilt! 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og innlegget får stå, ingen grunn til å blogge med det første. "Du er gjerrig" er langt, og har nok krevd mye jobb. Så greit at det får stå å godgjøre seg, samt sanke trøstende og rosende kommentarer. Så får forfatterne fylt på sine ego og hvile litt etter en hektisk periode før jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, godt de har 100-200 blodfans som er så glade for at slike mennesker som CBE og LKE finnes. 

:gådd: 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, formula skrev:

Og innlegget får stå, ingen grunn til å blogge med det første. "Du er gjerrig" er langt, og har nok krevd mye jobb. Så greit at det får stå å godgjøre seg, samt sanke trøstende og rosende kommentarer. Så får forfatterne fylt på sine ego og hvile litt etter en hektisk periode før jul. 

Jeg tipper at det der er et litt tveegget sverd. Det er nok mange som klikker seg inn på disse forumene og leser også, og kanskje skifter mening. I tillegg til at det selvfølgelig er andre, feks journalister, som også følger med her! Så det er slett ikke sikkert at disse offerinnleggene de har (med så mye selvmotsigelser at man kan bli matt av mindre) med jevne mellomrom er så positivt som det det kanskje kan virke som med en gang.

Og @Asti, jeg bøyer meg i støvet for all dokumentasjon du har👏👍👏 Det er jo hovedårsaken til at denne tråden stort sett blir tatt seriøst av så mange, og selvfølgelig som en trussel for CBE.no. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Ultiva skrev:

Direkte løgn fra CBE. Sitatet nedenunder er sitert fra Brønnøysundregisteret:

"Formål: Bloggvirksomhet for salg av annonseplass til bedriftskunder og annet som naturlig faller sammen med dette."

https://www.purehelp.no/m/company/details/treasuresas/913868684

Hun avsløres også av vixen blogawards, som har nominert henne for årets business. Dette er desperate krampetrekninger for å holde på "kjære søte venninne-leser" på tross av at reklamebloggen omsetter 3 mill i året i annonsesalg.

Dette er et interessant spørsmål og ett enda mer interessant svar fra den som skriver bloggen.

- Hvorfor skiftet bloggen navn fra fotballfrue.no til carolinebergeriksen.no? Hva ville hun oppnå?

- Sammenblanding av bedriftens økonomi og personlig økonomi, hvor går grensen?

- Hvem inngås det avtale med når det er reklame på carolinebergeriksen.no? Ryddighet og troverdighet?

- Gis det intervjuer og uttalelser som privatperson og ansatt i virksomheten eller som bloggeier?

- Er hun ansatt i firmaet?

Dette er også interessante spørsmål, som også offentlige instanser vil kunne lure på.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

"Altså, hæææ? Dette er en blogg, ikke en bedrift. Ja, jeg har en bedrift i bakhånd fordi det er det enkleste mtp. økonomien, men det er fortsatt bare en blogg. Bloggen er en del av meg, ikke en del av en bedrift, så kritiserer du bloggen så kritiserer du meg."

"Tidenes overanalyse? Selvsagt kan bloggen være begge deler. Den består jo av tusenvis av innlegg som må tolkes hver seg og ikke samlet. Er bloggen næringsvirksomhet når jeg skriver om mine følelser i forbindelse med fødsel? Nei, selvsagt ikke. Er bloggen næringsvirksomhet når jeg skriver et blogginnlegg for en annonsør? Ja, selvsagt."

Pernille skriver "En viktig presisering er at det er firmaet som gav penger. Ikke Caroline som privatperson."

CBE svarer "Ja, for all del :) La oss pirke i detaljene, her skal ikke Caroline få noe gratis :D Du har helt rett i det, selv om du egentlig ikke vet, men bare antar. Ved å gjøre det kunne vi også gi mer :) Hadde vi gjort det privat ville det donerte beløpet blitt lavere."

Ida skriver "De trenger et mer detaljert regnestykke. Hvor mye satt dere igjen med etter skatt? Hvor mye tok dere ut i lønn? Det jeg kan tanke meg hvordan det er, men tallene må komme fra deg"

CBE svarer "Haha :D Hvem er disse menneskene som mener at de har krav på å få vite dette? De eier virkelig ikke skam! Dette er jo virkelig ikke normalt i den virkelige verden, men på de anonyme forumene er det visst andre normer som gjelder, men det er vi vel alle klar over."

Gunn-W skriver "Men hvor mye mer tjente dere enn en vanlig måned? Dere har inntekt på 3,6 i året og da tjente dere under vanlig inntekt i desember? Over skriver dere at dere fant ut at det ville bli merinntekt. Bare lurer."

CBE svarer "Hva har du, og andre også for den saks skyld, med det å gjøre? Det er en privatsak og på ingen måte relevant."

Kommentarene demonstrerer helt tydelig hvordan de bytter mellom de to historiene etter som det passer dem, for å manipulere leserne. De utnytter at folk flest ikke har greie på forskjellen mellom vanlig lønnsinntekt og omsetning for et firma. De insisterer på at der en blogg, ikke en bedrift, og bloggen er i overmåte henne, Caroline. Bedriften er uviktig, underordnet. I tillegg kan ikke bloggen tolkes som en helhet men hvert innlegg må tolkes hver for seg. De gir så inntrykk av at de gir av sin private lønn, men innrømmer plutselig at det er bedriften som gir. Privat ville de ha gitt mindre. Og på spørsmål om mer gjennomsiktighet i økonomien til dette kalenderprosjektet svarer de at ingen har krav på å få vite det og at det er "virkelig ikke normalt i den virkelige verden"

Og så over til den virkelige verden:

Det er stor forskjell på hvilke regler og forventninger man har til hvordan man forvalter en bedrifts økonomi og en privat økonomi. Privat økonomi har andre sjelden noe med. En bedrift sin økonomi er en annen historie. Her er det lovpålagte krav til gjennomsiktighet. Bedrifter må for eksempel offentliggjøre regnskapene sine i Brønnøysundregisteret. Mange velger også å offentliggjøre årsrapporter og annen intern informasjon om selskapet fordi det hever troverdigheten til firmaet.  Gjennomsiktighet er altså viktig for troverdigheten til bedriften og derfor også omdømmet. Omdømmet sier noe om tilliten til bedriften. Ikke alle faktorer som påvirker omdømmet er lovpålagt, men seriøse bedrifter er klar over hvor viktig omdømmet er for deres suksess og iverksetter stadig ny praksis for å styrke omdømmet helt frivillig. Et godt eksempel er det stigende fokuset på bedriftenes samfunnsansvar (Corporate Social Responsibility). Her finner vi både miljøhensyn, gjennomsiktighet om hvor og hvordan produkter er produsert og så videre. 

Å gi til veldedighet kan være en annen del av CSR. At en bedrift som omsetter for 3,5 millioner gir 48.000 i veldedighet er helt ok. Ikke noe å skryte av i alle fall. Bedrifter gjør ofte det som en del av sitt samfunnsansvar. De gir da vanligvis av overskuddet sitt, helt uproblematisk. CBE.no gjorde det imidlertid knyttet opp mot et serieannonseinnlegg hvor hun selv tjente gode penger, hvor hun nekter å offentliggjøre informasjon om økonomien i prosjektet. Det er her det begynner å bli fishy. Ingen liker shady økonomi og fortjeneste i spørsmål om barn på flukt.

Det er på alle disse områdene bedriften feiler fundamentalt samtidig som de forsøker å skjule seg bak bloggen som privatperson. Kritiserer man bedriften kritiserer man personen. Bedriftens økonomi tilsløres bevisst.

Ida har helt rett, de burde ha vist regnestykket knyttet til denne kalenderen for å vise leserne at de ikke har noe å skjule. CBE.no må gjerne gi av overskuddet sitt til veldedighet, men på en redelig måte hvor det ikke er noen tvil om at de i sum gir, ikke tjener på det. Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen oppfordres samtidig i tillegg til å gi som privatpersoner, slik leserne deres gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempeflott at du trekker frambedrifters samfunnsansvar og gjennomsiktighet i rapporteringen, @Snøsøta! Dette er temaer det nå (heldigvis) blir mer og mer fokus på, også blant bedrifter. Jeg håper at med ny regnskapslov vil kravene til små- og mellomstore selskapers rapportering på nettopp dette øke. Per nå er det jo stort sett basert på frivillig rapportering og kun noen usle setninger er nødvendig i årsberetningen. Små selskaper skal jo også omtale miljø, arbeidsmiljø og likestilling i årsberetningen - noe svært få gjør utover standardiserte setninger. CBE kunne absolutt tatt med noen setnigner om selskapets påvirkning på det miljøet med tanke på høyt forbruk og mye bilkjøring i forbindelse med møter.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

👍 @Snøsøta

«Fine familie» blir nevnt av svært mange lesere i kommentarfeltet. Veldig mange. «Fine» er også et ord CBE bruker ofte i overskriftene sine (minst 20). Foreslår å bruke noen synonymer. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å demonstrere gavmildheten:

"Siden 2013 har vi i hvert fall bidratt med masse leker og klær til Omvendt Julenisse i Skien"

Ja, går ut fra at med dette hinsides høye forbruket, vil det temmelig raskt bygge seg opp et lager høyt som et lite fjell om de ikke gjør noe med det. Tenker at denne løsningen ikke bare vitner om et godt hjerte, men også om en praktisk måte å bli kvitt det de ikke vil ha lenger. Uansett bra de gir det bort, og ikke kaster evt selger alt.( Selv om vi har sett en rekke eksempler på sponsede klær og møbler som faktisk selges til rimelig høye priser.)

Så kan jo dårligere stilte barn få leke med prinsessenes avlagte saker, og den fattige alenemamman i Skien kan faktisk gå i gallakjole på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...