AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #1 Skrevet 19. januar 2017 Kan man være kausjonist når man er ferdig med gjeldsordning? Isåfall, hvor lenge etter? Er vell en prøveperiode etter selve gjeldsordningen er ferdig, kan man være kausjonist under prøveperioden eller må man vente ut den også? Anonymkode: de58c...d79
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #2 Skrevet 19. januar 2017 Det foreligger ingen formelle begrensninger på å stille kausjonsansvar etter fullført gjeldsordning, heller ikke i etterperioden. En mer praktisk problemstilling er imidlertid om banken godtar deg som kausjonist. Anonymkode: 302cf...ca9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #3 Skrevet 19. januar 2017 Uansett hvem du har tenkt å kausjonere for (eller den som er under gjeldsordningen); tenk deg veldig, veldig godt om. Det å kausjonere for noen er ingen spøk, og man må være helt innstilt på at man kan bli sittende med gjelden alene en vakker dag, om lånetaker bare slutter å betale. Grunnene til at lånetakeren slutter, kan være mange. Det kan være at vedkommende begynner å spille, og blir bitt av basillen og ender opp med spillegalskap, og spiller opp alle pengene sine og driter i å betale lån og husleie. Det kan være sykdom. Det kan være generelt dårlig råd. Miste jobben. Uføretrygd. Eller rett og slett dårlig betalingsvilje, de gidder ikke betale for de har lyst å bruke pengene på luksus og morsomme ting i stedet for lån....! DET SKJER. Mange uheldige mennesker har kausjonert for folk som ga blaffen i å betale av ulike grunner, og endte opp med å måtte betale hele lånet alene pga kausjonsansvaret. Som du skjønner, er det mange grunner til at det er lurt å droppe kausjonistansvar. Jeg kommer aldri til å gjøre det, ikke engang for mitt eget barn, fordi jeg ikke har råd til å bli sittende med noe ekstra lån om noe skulle skje. Anonymkode: 6db1f...414 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #4 Skrevet 19. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uansett hvem du har tenkt å kausjonere for (eller den som er under gjeldsordningen); tenk deg veldig, veldig godt om. Det å kausjonere for noen er ingen spøk, og man må være helt innstilt på at man kan bli sittende med gjelden alene en vakker dag, om lånetaker bare slutter å betale. Grunnene til at lånetakeren slutter, kan være mange. Det kan være at vedkommende begynner å spille, og blir bitt av basillen og ender opp med spillegalskap, og spiller opp alle pengene sine og driter i å betale lån og husleie. Det kan være sykdom. Det kan være generelt dårlig råd. Miste jobben. Uføretrygd. Eller rett og slett dårlig betalingsvilje, de gidder ikke betale for de har lyst å bruke pengene på luksus og morsomme ting i stedet for lån....! DET SKJER. Mange uheldige mennesker har kausjonert for folk som ga blaffen i å betale av ulike grunner, og endte opp med å måtte betale hele lånet alene pga kausjonsansvaret. Som du skjønner, er det mange grunner til at det er lurt å droppe kausjonistansvar. Jeg kommer aldri til å gjøre det, ikke engang for mitt eget barn, fordi jeg ikke har råd til å bli sittende med noe ekstra lån om noe skulle skje. Anonymkode: 6db1f...414 Men så ba jeg ikke om leksjon i om hvor lite lurt det er. Anonymkode: de58c...d79 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #5 Skrevet 20. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så ba jeg ikke om leksjon i om hvor lite lurt det er. Anonymkode: de58c...d79 Men med tanke på at du allerede har hatt gjeldsordning, gir du et signal om hvor lur du er. Anonymkode: ac6ea...f85 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå