AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #1 Skrevet 18. januar 2017 Jeg er vokst opp i et hjem hvor alkohol er vanlig. Jeg har svært sjeldent sett mine foreldre brisen, de gangene jeg har sett det har de vært på fest (noe som skjer sjeldent). I min familie kan man gjerne ta seg et til to glass vin om kvelden i hverdagen(type nesten hver dag) til et en film på tv eller tv-program. Jeg har besteforeldre fra utlandet som er vokst opp med at dette er normalt. Jeg er selv i 20 årene og drikker også et glass vin eller to glass med familien. Jeg har ikke problemer med å holde meg unna alkohol og kan helt fint være uten, men jeg liker smaken av det. Hender jo av og til at jeg kjenner at jeg har inntatt alkohol, og av og til er det litt godt å kjenne det. Men jeg er livredd for at jeg er alkoholiker pga det. Når er man alkoholiker? Og er man alkoholiker bare fordi man liker å drikke alkohol? Har vært litt ofte alkohol i det siste, og er livredd for at jeg er det. Anonymkode: b1016...095
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 Man er alkoholiker når alkoholen styrer livet ditt. Når trangen til å drikke gir konsekvenser for helse, familie og jobb. Når man blir stresset og får angst hvis man går tom for øl og kjører i fylla for å handle inn mer. Når man våkner med skjelvende fingre, angst og uro, og det eneste som kan få det bort er en drink. Man drikker gjerne også midt på dagen, og når man først starter er det omtrent umulig å stoppe. tror ikke du er alkoholiker nei Anonymkode: 88146...785
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #3 Skrevet 18. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man våkner med skjelvende fingre, angst og uro, og det eneste som kan få det bort er en drink. Man kan være alkoholiker i mange år før man opplever dette. Mvh, alkoholiker i femten år Anonymkode: 2f123...ef2
Kara W Skrevet 18. januar 2017 #4 Skrevet 18. januar 2017 Jeg er som deg, og kan fint drikke daglig i en periode, for så å ikke drikke noen ting i en periode. Jeg tenker som så at dersom du tenker at du burde latt være, men drikker for det, så er det et faretegn. Ellers er det som AB over skriver når alkoholen begynner å gå utover andre deler av livet ditt. Hvis du f.eks velger bort et arrangement fordi det er alkoholfritt, eller utsetter ting fordi du må ta en øl først. Å ha lyst på vin en kveld, er ikke det samme som å måtte ha vin en kveld. Er du bekymret så er det jo bare å droppe alkoholen i et par uker og se hvordan det føles.
Gjest Gregor Clegane Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 Ut i fra det du forteller oss her, tyder ingenting på at du er alkoholiker. Først når du føler en slags tvangspreget trang til å drikke ofte kan du begynne å tenke på det. Det kan være et tegn på begynnende alkoholisme og du bør vurdere din situasjon nøye. Når du merker at alkoholen tar mer og mer kontroll over hverdagen din, er det sikkert tegn på avhengighet. Til slutt har du blitt fullstendig avhengig, og ALT handler om alkohol. Du skriver at besteforeldrene dine er vant med å ta seg et par glass titt og ofte, noe som ikke nødvendigvis er galt i seg selv. Andre land har ofte et litt annet forhold til alkohol enn rølpekulturen vi har her i Norge. Jevnt over kan det være bedre å ta seg et glass eller to med vin flere ganger i uka, fremfor å drikke f. eks 15-20 øl hver helg.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 Hvis alkohol blir en løsning på et problem; ensomhet, vonde følelser eller noe annet så er det ikke så sunt eller hvis man ikke klarer å stoppe etter å ha drukket litt. Andre tegn kan være at man kjenner på angst eller depresjon hvis man ikke har alkohol i kroppen eller hvis alkoholen blir stadig viktigere i hverdagen. Selv om det ikke er sunt for kroppen så kan man drikke ofte uten å være alkoholiker. Det er hvorfor man drikker som er poenget. Avhengighet utvikler seg over tid og i de første stadiene er det mer psykisk, men selvfølgelig ikke bra å drikke seg full flere ganger i uka over lang tid. Da kan man få seg en overraskelse når man stopper. Ut fra det du skriver så har du nok ikke noe å frykte. Er ikke farlig å like smaken. Ærlighet overfor seg selv om hvorfor man drikker er kanskje det viktigste:) Anonymkode: fa02b...cb8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 Alkoholiker er et veldig vidt begrep. Man finner de helt fra de som sover under broa og drikker rødsprit, til toppsjefer som må ha seg noen glass hver eneste dag etter jobb, men møter opp dagen etter og jobber 12 timer. Kjenner et par stykker som er såkalte fungerende alkoholikere. De mener at livet som alkoholiker er rett og slett bedre enn å vær edru, de oppfører seg, har jobb, er vellykket men drikker stort sett hver eneste dag og mener dette gir livet mer mening og er bedre enn å vær edru. Dette er svært få som greier, ofte skeier det ut. Men se den episoden om alkohol på trygdekontoret, gir et nytt perspektiv på det. Anonymkode: c4ca9...9b4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå