Gå til innhold

Leggetid for 13 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Runforit

Er forskjell på innetid, når det skal være ro og når barnet legger seg.

I tillegg må en se an på hvert enkelt barn og søvnbehov.

Jeg måtte være inne 21.00 i hverdagene. Jeg la meg når jeg ville såfremt jeg kom meg opp når klokken ringte og kom meg på skolen. I helgene sto jeg opp når jeg ville. 

Jeg var selvstendig og gjorde lekser hver dag rett etter skolen eller på skolen. Jeg fulgte opp alt av fritidsaktiviter selv og trengte livet tilsyn. 

Kommer til å kjøre samme prinsippet med sønnen min. Ansvar etter evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Epiphany skrev:

Spør hva ungdommen selv mener, la h*n få være med på avgjørelsen. Er selvsagt du/dere som har det siste ordet, men en 13-åring burde få ha noe å si. Selv fikk jeg bestemme når jeg skulle legge meg fra jeg var 11 år, men hadde innetid kl 21-22 i ukedager. I helgene hadde jeg verken leggetid eller innetid, så lenge mor visste hvor jeg var. Noen ungdommer trenger så klart strengere regler og større krav enn andre, så dette kommer helt an på hvordan deres ungdom er. Tenker ellers at 21-22 er en grei leggetid i ukedager, og 23 i helger. 

Sorry, men om mine ungdom vik velge selv, ville de ha satt opp og spilte til 0200-0300 hver eneste ukedag og døgnet hele helgen. Dette er HELT UAKTUELT hos oss. 

Dere må slutte å bedømme andre fordi de ønsker å ha sunne sovevaner til barn/ungdommer.  

Hos oss er våres 12 åring i seng 2100 og rundt 2300 på fre/lør hvis ikke det er idrett tidlig dagen etter.  15 åringen er i seng 2200 på ukedagene og seinest 0100 - men får ikke lov å sove hele dagen heller (vekke han hvis han sover fortsatt 1030).   Hovedgrunnen er tilbakemeldinger fra skolen og energinivået når han skal spille sin idrett - og alene tid for voksne? HAHAHAHAHAHAHAHA - please.  Vi gjør ALT...og jeg sier ALT for barna våres.  I den alders har det absolut NULL med alenetid å gjøre.  

Anonymkode: 6a1cc...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sorry, men om mine ungdom vik velge selv, ville de ha satt opp og spilte til 0200-0300 hver eneste ukedag og døgnet hele helgen. Dette er HELT UAKTUELT hos oss. 

Dere må slutte å bedømme andre fordi de ønsker å ha sunne sovevaner til barn/ungdommer.  

Hos oss er våres 12 åring i seng 2100 og rundt 2300 på fre/lør hvis ikke det er idrett tidlig dagen etter.  15 åringen er i seng 2200 på ukedagene og seinest 0100 - men får ikke lov å sove hele dagen heller (vekke han hvis han sover fortsatt 1030).   Hovedgrunnen er tilbakemeldinger fra skolen og energinivået når han skal spille sin idrett - og alene tid for voksne? HAHAHAHAHAHAHAHA - please.  Vi gjør ALT...og jeg sier ALT for barna våres.  I den alders har det absolut NULL med alenetid å gjøre.  

Anonymkode: 6a1cc...31c

skulle stå seinest 0100 i helgene. 

Anonymkode: 6a1cc...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 12-åring og 13-åring. De er i seng ca kl 21 på hverdager og senest 23.30 i helger. 13-åringen har autisme og trenger å sovne før jeg legger meg. Han trenger dessuten mye søvn. De står opp kl 7 i hverdager. 

Anonymkode: 205b2...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre krevde alltid at jeg la meg kl 21:30. Men, sovnet selvfølgelig ikke da. Kroppen min gav seg normalt mellom 22:30 og 23:30. 

Synes det er viktig at dere lærer barna deres frihet under ansvar. Han begynner tross alt å bli voksen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på barnets søvnbehov også:) jeg har en søster som er 6 år yngre, men da jeg var 13 trengte hun allerede mindre søvn enn meg... jeg har da alltid likt å legge meg tidlig, så det var aldri noen diskusjon ;)

Anonymkode: 15478...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var 13, for ikke sååå mange år siden hadde jeg innetid klokka 2400, men det var av den tidligste sorten. Jeg syntes det var kjipt. Vennene mine fikk være lengre ute, og det skal mine barn også få. I ukedagene la jeg meg 2130- 2200. Valgte dette helt selv. Kan ikke huske at foreldra bestemte så mye over meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det klokken 22 om det er skole dagen etter, og midnatt når det er fridager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...