Gå til innhold

Leggetid for 13 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er passende leggetid for en 13 åring? 

Ukedag? 

Helg?

Anonymkode: 1f8e6...86b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ukedag 2100

Helg 2200

Anonymkode: 87cf1...ca9

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ukedag 2100

Helg 2200

:fnise:

Her er ukedager kl. 22 for 12-åringen, og valgfritt i helger, legger oss stort sett samtidig mellom 23-24 engang. 

Å kreve at en 13-åring skal i seng klokken ti en lørdag er det kun foreldre som er mer opptatt av alenetid enn barnas behov som gjør. :) 

Anonymkode: c7bc0...3c6

• Liker 8
Skrevet

Vår 13-åring legger seg rundt kl. 21.30-22.00 i ukedagene. I helgene blir det fort mellom 23 og 24 (når filmen familien ser sammen er slutt), men tidligere om han har tidlig kamp dagen etter. 

Skrevet

Jeg tror jeg la meg sånn 22-23, og når jeg ville i helgene. 

Anonymkode: ec985...1d7

Skrevet

Det kommer da alt an på når de står opp? Antall timer søvn er vel viktigst. Om de legger seg halv ti, er ikke så interessant når man ikke vet om de står opp klokka seks eller klokka halv åtte....

Min på snart tretten legger seg halv ti og står opp sju, men det blir for lite søvn...

Anonymkode: d293b...a12

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er ukedager kl. 22 for 12-åringen, og valgfritt i helger, legger oss stort sett samtidig mellom 23-24 engang. 

Å kreve at en 13-åring skal i seng klokken ti en lørdag er det kun foreldre som er mer opptatt av alenetid enn barnas behov som gjør. :) 

Ja altså kl 22 er uaktuelt fordi vi mener barnet skal få litt fritid med tv og bare kose seg 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer da alt an på når de står opp? Antall timer søvn er vel viktigst. Om de legger seg halv ti, er ikke så interessant når man ikke vet om de står opp klokka seks eller klokka halv åtte....

Min på snart tretten legger seg halv ti og står opp sju, men det blir for lite søvn...

Anonymkode: d293b...a12

Står opp 07 på ukedagene og ganske seint i helgene.  Fin ordning dere har da ☺

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tenåringer trenger mer søvn enn andre. Min datter på 18 legger seg klokken 20.00 vær fredag fordi hun er så utslitt, og våkner ikke før 12 neste dag. Min sønn på 13 trenger minst 8 timer søvn for at han skal gjøre det bra på skole og trening. Han har selv valgt å legge seg ni i hverdager og ti i helger. Herregud så dømmende du skulle være. Etter min mening er det dumt at barn er oppe lenger enn 2200 i ukedager, hvis de må tidlig opp. Og i helger skal selvsagt foreldre få litt alene tid. Jeg må legge meg senest 2300 ellers får jeg kraftig migrene. Sønnen min trenger ikke være oppe senere enn meg, han er 13 år. Nær han har blitt 15-16 kan han legge deg etter behov, men slik er det nå i vår familie.

• Liker 2
Skrevet

Spør hva ungdommen selv mener, la h*n få være med på avgjørelsen. Er selvsagt du/dere som har det siste ordet, men en 13-åring burde få ha noe å si. Selv fikk jeg bestemme når jeg skulle legge meg fra jeg var 11 år, men hadde innetid kl 21-22 i ukedager. I helgene hadde jeg verken leggetid eller innetid, så lenge mor visste hvor jeg var. Noen ungdommer trenger så klart strengere regler og større krav enn andre, så dette kommer helt an på hvordan deres ungdom er. Tenker ellers at 21-22 er en grei leggetid i ukedager, og 23 i helger. 

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tenåringer trenger mer søvn enn andre. Min datter på 18 legger seg klokken 20.00 vær fredag fordi hun er så utslitt, og våkner ikke før 12 neste dag. Min sønn på 13 trenger minst 8 timer søvn for at han skal gjøre det bra på skole og trening. Han har selv valgt å legge seg ni i hverdager og ti i helger. Herregud så dømmende du skulle være. Etter min mening er det dumt at barn er oppe lenger enn 2200 i ukedager, hvis de må tidlig opp. Og i helger skal selvsagt foreldre få litt alene tid. Jeg må legge meg senest 2300 ellers får jeg kraftig migrene. Sønnen min trenger ikke være oppe senere enn meg, han er 13 år. Nær han har blitt 15-16 kan han legge deg etter behov, men slik er det nå i vår familie.

Dette var den eneste nyttige informasjonen i innlegget ditt. Dere har altså ikke leggetid for gutten, han får bestemme leggetid selv. Da blir det noe helt annet, enn om dere hadde bestemt det. Litt merkelig at du først skriver at han har bestemt det selv, samtidig som du skriver senere at når han er 15-16 kan han legge seg etter behov, du motsier jo deg selv.

Din 18 år gamle datter burde ta seg en tur til legen, det er ikke slik friske mennesker skal ha det. Kanskje hun har vitaminmangel. 

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, Epiphany skrev:

Spør hva ungdommen selv mener, la h*n få være med på avgjørelsen. Er selvsagt du/dere som har det siste ordet, men en 13-åring burde få ha noe å si. Selv fikk jeg bestemme når jeg skulle legge meg fra jeg var 11 år, men hadde innetid kl 21-22 i ukedager. I helgene hadde jeg verken leggetid eller innetid, så lenge mor visste hvor jeg var. Noen ungdommer trenger så klart strengere regler og større krav enn andre, så dette kommer helt an på hvordan deres ungdom er. Tenker ellers at 21-22 er en grei leggetid i ukedager, og 23 i helger. 

Veldig enig med deg. Men synes leggetid i helger skal være fritt når de er så store. :) Tar det for gitt at barn i den alderen har ansvar for selv å stå opp, og det er jo kun de selv som merker ettervirkninger av forskøvet døgnrytme søndag kveld + mandag morgen, ingen andre lider av det. 

Gjest Froning
Skrevet

Når jeg var 13 var leggetid 23:30-ish.

Når jeg la meg for å sove var en helt annen sak...

Skrevet

Vår 13-åring legger seg 21.30 på ukedager, men hun får lese til kl 22. 

På helg så slukker hun som oftest lyset 23/23.30. Av og til så legger hun seg tidligere på helg, men da av egen fri vilje. Hun er morgenmenneske og A-menneske på sin hals, så våkner alltid veldig tidlig. 

Skrevet

Min datter på 13 år går på badet kl 21:30 i ukedagene. Hun er da i seng ca 21:40. Siden hun står opp kl 06:15 kan det bli litt lite søvn, men dette er vanskelig å gjøre noe mer med siden hun trenger litt tid etter lekser og trening.

I helgene så er det veldig variabelt. Alt mellom 2300 og 0100 avhengig av hva vi gjør. Hun bestemmer ganske mye selv her.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på når 13 åringen står opp og hvor mye søvn han/hun behøver. Selv stod jeg opp kl. 06:00 i ukedagene og rundt 07:30 i helgene. Klokken 21:00 - 23:00 passet helt fint for meg.

Ellers så er jeg litt imot leggetider. La tenåringen heller lære behovet og nødvendigheten av søvn, spesielt i vekstfasen og hvor godt det er å våkne opp uthvilt om morgenen. Leggetider er ikke nødvendig med mindre barnet sitter på nett til midnatt i ukedagene.

Anonymkode: 8fa20...01a

• Liker 1
Skrevet

Har ei jente på 13 og gutt på 15,de legger seg sånn ca 22.30-.23.00 på ukedager, men om de sovner da vet jeg ikke. Står opp igjen kl 07.30. På helg får de bestemme selv, og da er de gjerne våken til 0300-0400 og sover til kl 13-14 neste dag. De fleste jeg kjenner har det slik i helgene ihvertfall. Mulig de er litt strengere i ukedagene. Så lenge de ikke er trøtte og sure om morgenen så syns jeg det er greit slik.

Skrevet

Her legger trettenåringen seg senest kl 22 på hverdager, står opp 07.15. Han får ikke lov å ha mobilen på rommet på natten, så han sovner som regel med en gang. 

I helgene blir det ofte ganske mye senere. Vi voksne har nemlig en tendens til å sovne på sofaen på fredagskveldene og da utnytter han selvsagt det ;) 

Anonymkode: a5a28...6a0

Skrevet

Jeg la meg 21.30 i ukedager og mellom 22.30-00.00 i helger.

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg innser nå at jeg har vært altfor streng. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...