Gå til innhold

Dere med barn som driver med idrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere opptatt at deres barn skal bli profesjonelle idrettsutøvere? Er trenere opptatt av det?

jeg har en gutt som driver med håndball og er utrolig glad å gå på treninger og kamper. Han er ikke en av de flinkeste og han jobber så godt han kan.

I det siste har trenere klaget på at det blir mye fokus på andre ting enn selve treningsøktene og det ødelegger for de flinkeste spillere. De som er 100 prosent fokusert på håndball. 

De er barn og tuller av og til. De synes håndball er gøy og de trives sammen. 

Hva er deres erfaringer? Gutter er 11 år

Anonymkode: 2e025...bd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ihvertfall at som trener for barn selv så blir det utrolig slitsomt med barn som ikke har noen interesse av å være med på treningene, og som kanskje helst kunne tenkt seg å drive med noe helt annet. 

At de er barn er helt greit, og jeg forventer ikke at alle er 100 % fokuserte til en hver tid, men på vårt lag er erfaringen at det er de samme 3-4 ungene som går igjen når det gjelder å ikke høre etter, ikke gjøre det de skal gjøre osv. Dette er atferd som fort sprer seg til de andre barna, med det resultat at vi må bruke mye tid på å irettesette og roe ned, noe som selvsagt blir kjedelig for de som faktisk er interessert i å trene på trening. Så at det ødelegger for de flinkeste spillerne er jeg ikke enig i, men det ødelegger for de spillerne som er interessert i å trene/spille. 

Når de er 11 år er det vel også på tide å klare å holde fokus den korte tiden treningen pågår, og følge litt mer med enn det man kan forvente av 7-8-åringer? 

• Liker 6
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at de klager, 11-åringer burde klare å oppføre seg.  

Anonymkode: 3563e...aa8

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser at mange barn og foreldre er veldig engasjerte. De fleste trenere har barna sine på laget og det er vel de som er mest engasjerte og opptatt av innsatsen og prestasjon.  

Er det ikke samhold, vennskap, gruppetrivsel og fysisk aktivitet som er det viktigste ?

Er det ikke mye viktigere å ha det gøyt, å være  med enn å vinne kampene ?

Hvorfor får ikke alle barna spille like mye og trenere stresser i hjel ?

ts

• Liker 1
Skrevet

Nee! Ungene mine trene karate jutsu og krav maga kids:) og gir blanke i konkurranse de trener for å ha det gøy!

Skrevet
28 minutter siden, Nixnick skrev:

Vet ihvertfall at som trener for barn selv så blir det utrolig slitsomt med barn som ikke har noen interesse av å være med på treningene, og som kanskje helst kunne tenkt seg å drive med noe helt annet. 

At de er barn er helt greit, og jeg forventer ikke at alle er 100 % fokuserte til en hver tid, men på vårt lag er erfaringen at det er de samme 3-4 ungene som går igjen når det gjelder å ikke høre etter, ikke gjøre det de skal gjøre osv. Dette er atferd som fort sprer seg til de andre barna, med det resultat at vi må bruke mye tid på å irettesette og roe ned, noe som selvsagt blir kjedelig for de som faktisk er interessert i å trene på trening. Så at det ødelegger for de flinkeste spillerne er jeg ikke enig i, men det ødelegger for de spillerne som er interessert i å trene/spille. 

Når de er 11 år er det vel også på tide å klare å holde fokus den korte tiden treningen pågår, og følge litt mer med enn det man kan forvente av 7-8-åringer? 

Akkurat disse tingene har vi nylig fått beskjed om fra trenerne til vårt barn. Med info om at de som tuller og ikke hører etter med en gang de får tilsnakk blir sendt hjem fra trening og kan komme tilbake neste gang. De er 5 år.

Anonymkode: dbe3c...e21

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere opptatt at deres barn skal bli profesjonelle idrettsutøvere? Er trenere opptatt av det?

jeg har en gutt som driver med håndball og er utrolig glad å gå på treninger og kamper. Han er ikke en av de flinkeste og han jobber så godt han kan.

I det siste har trenere klaget på at det blir mye fokus på andre ting enn selve treningsøktene og det ødelegger for de flinkeste spillere. De som er 100 prosent fokusert på håndball. 

De er barn og tuller av og til. De synes håndball er gøy og de trives sammen. 

Synes idretts-Norge tar seg selv altfor selvhøytidelig...la ban få være barn og synes at noe bare er gøy da!

Hvis noen av barna vil bli profesjonelle utøvere så får foreldrene deres sende de til eliteskoler!

Anonymkode: ff0ad...840

• Liker 1
Skrevet

Broren min går på karate. Det har han gjort siden han var 4 år, og nå er han 11. Han er den eneste gutten, bortsett fra sønnen til treneren, som startet så tidlig, ingen andre fikk lov, men han viste allerede da potensiale og engasjement. I utgangspunktet startet han for gøy, men det siste året har treneren hans blitt skikkelig irriterende og slitt ut både min bror og mine foreldre med mye trening, mange cuper og for ikke å snakke om masse penger! Nå som han har trena i flere år er han den eneste på sin alder som har brunt belte. Han får aldri lavere rang enn tredje plass og kan godt mulig bli en profesjonell. Dette har treneren skjønt så han sliter oss ut totalt. Det som i utgangspunktet skulle være gøy, lærerikt og sosialt har irritert hele familien nå. Det viktigste er altså at barnet ikke blir tvunget og presset, noe jeg føler mange trenere sliter med å forstå...

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat disse tingene har vi nylig fått beskjed om fra trenerne til vårt barn. Med info om at de som tuller og ikke hører etter med en gang de får tilsnakk blir sendt hjem fra trening og kan komme tilbake neste gang. De er 5 år.

Et slikt miljø som du beskriver der ønsker vi overhode ikke for våre barn! Vi velger derfor heldigvis ikke aktiviteter som dette.

Vi har barna våre følgende steder:

- Den franske skolen

-Ballett

-Musikkinstrument

- Skiskole for nybegynnere (kun lek og moro, ikke kappløp)

- Skøytegøy for barn

-Tallmoro for barn (lek og moro gir læring) 

Fotball og norsk tradisjonell "idrett"holder vi barna unna. Barna får stå på alpin for moro skyld, være med i løp og på helsestudio og ellers gjøre hva de synes er gøy : ) 

Skrevet

To gutter som trener håndball. De har mye moro på treningene, men det skal være fokus. De er 11 og 13. Synes det er helt greit at de forventer at de skal følge med på øvelsen og ikke tulle på treningene. På begge lagene er det plass til de som er virkelig gode og satser og de som i større grad driver med håndball som en fin aktivitet og som ikke har ambisjoner. Det er masse humør på treningene uten at det er tull og tøys.

• Liker 3
Skrevet

11-åringen min spiller også håndball. Trening tre ganger i uka og ofte en kamp eller to i helgene.

Hun trives godt på trening og elsker å spille kamp. Trenerne er to av foreldrene på trinnet. De er dyktige, både sportslig og sosialt, og jeg setter STOR pris på all den tid og energi de legger ned i laget. Jeg synes det er helt greit at de forlanger konsentrasjon og oppmerksomhet på trening... Det er mange barn, og hvis samtlige bare skal tulle seg gjennom hver eneste trening tre ganger i uka skjønner jeg at det blir rimelig håpløst!

De er flinke til å ha fokus på spillet i kamper, for eksempel, ikke bare på resultatet. De kan skryte masse av jentene selv om de har tapt en kamp dersom de har fått til noe de har øvd på, for eksempel. Samtidig ber de dem også gjøre "jobben sin" på banen, og det synes jeg ikke får blitt feil.

Hører rykter om at de i løpet av året skal deles inn etter ferdigheter (noen av de andre jentene på laget som sier det). Den er jeg litt spent på hvordan de har tenkt å håndtere....

• Liker 4
Gjest Rosetelys
Skrevet

På min sønns aktivitet er det forventet at alle kommer når treneren blåser i fløyta. Ikke alle gir alt på alle øvelser og alle er ikke like engasjert. Men så lenge de uengasjerte ikke kaster bort de engasjerte tid ved å ikke høre etter eller komme når treneren blåser i fløyta så er det greit.

Det er stor fokus på samhold og ha det gøy, ellers ville han ikke fortsatt på det. Han har som mål å bli proff, ikke alle på laget har samme ambisjoner. De fleste har fullt fokus de 50 minuttene de har trening, også fjoller og tuller de og har det gøy i garderoben etterpå. Ca like lenge som,  treningen varer, haha.

Skrevet
7 minutter siden, Ulrikke skrev:

11-åringen min spiller også håndball. Trening tre ganger i uka og ofte en kamp eller to i helgene.

Hun trives godt på trening og elsker å spille kamp. Trenerne er to av foreldrene på trinnet. De er dyktige, både sportslig og sosialt, og jeg setter STOR pris på all den tid og energi de legger ned i laget. Jeg synes det er helt greit at de forlanger konsentrasjon og oppmerksomhet på trening... Det er mange barn, og hvis samtlige bare skal tulle seg gjennom hver eneste trening tre ganger i uka skjønner jeg at det blir rimelig håpløst!

De er flinke til å ha fokus på spillet i kamper, for eksempel, ikke bare på resultatet. De kan skryte masse av jentene selv om de har tapt en kamp dersom de har fått til noe de har øvd på, for eksempel. Samtidig ber de dem også gjøre "jobben sin" på banen, og det synes jeg ikke får blitt feil.

Hører rykter om at de i løpet av året skal deles inn etter ferdigheter (noen av de andre jentene på laget som sier det). Den er jeg litt spent på hvordan de har tenkt å håndtere....

Tre ganger i uken?! Hjelpes...glad det ikke er våre barn. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tre ganger i uken?! Hjelpes...glad det ikke er våre barn. 

Helt vanlig for 11-åringer i håndball det. Min 11-åring har to økter i hall i uka og en økt med fysisk trening (løping og styrketrening). Det samme har 13-åringen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 timer siden, Kanutte skrev:

Helt vanlig for 11-åringer i håndball det. Min 11-åring har to økter i hall i uka og en økt med fysisk trening (løping og styrketrening). Det samme har 13-åringen.

Samme for min 12 åring. De har 3 treninger i uka og kamper hver helg. I tillegg kommer keeper/ håndballskoler i vinter- og høstferien og alle turneringene. Når barna blir så store så er det naturlig at man satser mer dersom idretten er noe man vil bli enda bedre i.

Trenerne hos oss deler inn mellom øvet og breddelag, i tillegg til å melde opp et lag i 13-års gruppen slik at de får øvet seg mot bedre lag. De har også spesialisert trening i fht. nivå på noen av treningene. Det er fordi de som ønsker å satse høyere skal ha mulighet til det. Samtidig er de helt åpne for at de som ikke har tid/ lyst å prioritere alle treningene har lov til det, det er lov å være med "bare" for å spille håndball og ha det gøy. Synes laget til datteren min har fått det til på en fin måte - det er plass til alle. Men det er nok ikke innafor med tøys på treningene (som forstyrrer andre). Det ødelegger for de som er der for å trene og bli bedre, hvis man kommer på trening for å tøyse og forstyrre har man ikke noe på trening å gjøre.

Endret av Siri_H
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er opptatt av at barna våre skal ha lyst til å prestere godt, stille krav til seg selv og oppleve å lykkes, ja. I den norske grunnskolen er det middelmådighetsprinsippet som gjennomsyrer hele systemet og barna forsvinner i mengden, så det er gjennom idretten de har mulighet til å realisere seg selv til en viss grad.

Dessuten skal de vite at det er mange som ofrer ganske mye for at de skal ha mulighet til å holde på med interessene sine, og da skulle det bare mangle at de ikke gav 100% og tok treningen alvorlig.

Ungene våre driver med sprangridning og av sikkerhetsgrunner blant annet er det ikke rom for annet enn fullt fokus og dedikasjon, på hver trening. Det syns jeg er veldig positivt fordi det styrker karakteren og gir god "arbeidsmoral". Noe som også smitter over på håndballtreninga. Tull og fjas syns jeg kan vente til etter trening.

• Liker 3
Skrevet

Har erfaring med 6-9 åringer håndball/fotball og her er det en glidende progresjon.

De første årene er det mye tull, fokus er på å bli venn med ballen. Men når de er 6 år så er de ikke mye større enn barnehagebarn og det er store individuelle forskjeller i fysiske egenskaper, ferdigheter, konsentrasjon og ikke minst oppdragelse. På dette nivået er det mer om å gjøre å gjete saueflokken og se til at alle har det gøy og får prøve. Man skal ha høy terskel og god stemning.

Etterhvert som man blir større forventes det mer av spillerne og når man har 9-åringer som løper rundt og tuller, ikke hører på de voksne og slik ødelegger treningen for 20 andre barn så må man gi en tilbakemelding til foreldrene. Man er frivillige som gjør en innsats og bruker mye av egen fritid for at egne og andres barn skal få ha det kjekt og da er det veldig fortvilende å måtte bruke 50% av energien på ett barn som ikke har lært seg å ta i mot en beskjed fra voksne.

Ferdigheter er ikke noe man ser på, verken på inndelinger eller spilletid, men når det er tydelig at spilleren ikke får det til fordi hun ikke gjør som hun får beskjed om eller hører etter, mener jeg man bør kunne gå til foreldrene og spørre om dette er noe de kunne hjelpe med å ta tak i.

Tull og lek skal aksepteres, men det er en tid og sted for alt. Det er umulig å vite hvordan 11-åringen i førstepost oppfører seg for oss, men min første tanke er at om dette faktisk forstyrrer de andre så skal han ikke gjøre det. Det har ingenting med å bli profesjonelle idrettsutøvere å gjøre, men med respekt for hva andre driver med.

Jeg selv gav meg med lagsport da jeg var 13-14, da syntes jeg det ble for seriøst, og jeg har ingen ambisjoner om at mine barn skal drive med sport for annet enn hobby.

• Liker 1
Skrevet

De løper ikke eller ruller på banen. De prater en del om kamper, spill osv mens de trener.  Vi fikk beskjed at det er ulik interesse om å lykkes. Og at de som er ikke veldig interesserte bør ha respekt for de veldig engasjerte.

ts

Skrevet

Først skal jeg si at du er nok en av de typisk mødre som klager fordi det er nok ditt barn som får skjeft  - og ditt barn er nok et av de som forstyrre andre. Som 11 åring JA- DE SKAL OPPFØRER SEG PÅ TRENING! 

Er så utrolig lei av å høre at bla bla - barn skal bare ha det gøy- skal ikke konkurrere.  Men vet du hva -  folk som trener disse barna gjør det på sin fri tid fordi de fleste av dere er late og gjør ikke en dritt for å hjelpe til (men er flink til å klage på alt da).  De bruke mest parten av treningen for å prøve å få deres drittunger å faktisk høre på - og jeg mener noe som enkelt som å løpe med en ball og skyte det i mål. Som 11 åringer burde de klarer det uten " hvorfor må vi sparke ballen sann? Jeg vil ikke gjør det...Dette er KJEDELIG! Jeg vil bare spille spis!".   Ja, barn skal ha det gøy.  Men om du har et barn som egentlig gir blaff i fotball kan ikke du faktisk dømme de andre barn som elsker fotball og vil spille helst 7 dager i uken.  Hvordan synes du det er for disse barna - som alltid kommer presis på trening og høre på alt og gjør alt de blir bedt om men alltid må tilpasse seg fordi dere drittunger løper vilt i alle retninger og tar saltoer, kaster grus, og klager at ting er kjedelig.  I tillegg kommer disse "skal bare ha det gøy barn" til treninger når det passer dem.  Kanskje disse dukker opp på 1 trening i måneden, MEN når det er kamper eller turneringer må de være med. 

Nei - jeg har ikke så mye sympati med de barna som konstant ødelegge for andre - og dere foreldre som klager fordi "folk er for opptatt av å vinne" Jeg sier bullshit. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at mange barn og foreldre er veldig engasjerte. De fleste trenere har barna sine på laget og det er vel de som er mest engasjerte og opptatt av innsatsen og prestasjon.  

Er det ikke samhold, vennskap, gruppetrivsel og fysisk aktivitet som er det viktigste ?

Hvordan blir det gruppetrivsel når du har barn som egentlig er ikke der for å spille den idretten, bare er det for å være med venner, men klarer da å ødelegge for de som VELDIG GJERNE vil være der for å spille?

Er det ikke mye viktigere å ha det gøyt, å være  med enn å vinne kampene ?

Det er viktig å ha det gøy OG lære disiplin i sport - dere tror de fleste er opptatt å bare vinne kamper.   Men de fleste vil ha fokusert barn som ønsker å være der og spille - ikke løpet vilt og gjør hva de vil.  

Hvorfor får ikke alle barna spille like mye og trenere stresser i hjel ?

De fleste får faktisk spille like mye i barnefotball som det egentlig er ikke lov å skille ut de som er flinkest fra de som er dårligst.  Men, om du har et barn som aldri kommer på treninger eller er der sjeldent, hvorfor skal de spille like mye som de andre som er alltid på treninger? 

ts

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du faktisk være der for treninger og se på -  du har nok et barn som klarer ikke å være der for organisert treninger - da er det ditt ansvar å passe på ditt barn klarer i det minste å oppføre seg når de er der.  Hvis han/hun klarer ikke det er hun/han for ung å være i organisert idrett.  

Anonymkode: bfe5c...930

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De løper ikke eller ruller på banen. De prater en del om kamper, spill osv mens de trener.  Vi fikk beskjed at det er ulik interesse om å lykkes. Og at de som er ikke veldig interesserte bør ha respekt for de veldig engasjerte.

ts

Altså, de løper ikke? Når det er meningen å løpe så går de? Og de "ruller" på banen, dvs at de enten legger seg ned og ruller eller tar forlengs rulle? Det høres ikke ut som at de er der for å lære håndball. På jentelaget med 9-åringer er det "forbudt" å slå hjul under trening og det funker. Man skal følge med. Jeg hadde også tatt dette opp som trener dersom dette var et problem.

At de prater om kamper og spill mens de trener høres jo relevant ut, men for det første er ikke dette tiden for å ha samtaler, for det andre nekter jeg å tro at de greier å fylle særlig lange samtaler med hva som skjedde i forrige kamp. Jeg tror nok det snakkes om andre ting og, uansett er poenget at de ikke følger med på det de skal følge med på.

Om man tar bort "veldig" i siste setningen din får man: "de som er ikke interesserte bør ha respekt for de engasjerte" og det høres egentlig riktig ut.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...