Gå til innhold

Uttrykket "ord blir fattige"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brukes ikke dette uttrykket bare når man omtaler noe som er trist, som for eksempel noens bortgang? 

Har flere ganger sett en blogger bruke det i positive sammenhenger og synes det bare ser fryktelig rart ut...🤔

Anonymkode: 8eb7a...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Brukes ikke dette uttrykket bare når man omtaler noe som er trist, som for eksempel noens bortgang? 

Har flere ganger sett en blogger bruke det i positive sammenhenger og synes det bare ser fryktelig rart ut...🤔

Anonymkode: 8eb7a...7fd

Aner ikke, men det høres jo ikke helt feil ut å bruke det om noe positivt. At ord blir fattige er vel egentlig bare et uttrykk for at det er "stort", akkurat som en bortgang kan være stor som i at den påvirker deg kraftig, eller en fødsel kan være stor som i at den påvirker deg kraftig på en svært positiv måte, du mister munn og mæle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall helt fjernt å bruke ordet "fattig" i den sammenhengen, tror noen har misforstått hva som er definisjonen på fattig.

Anonymkode: 563e3...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, julia83 skrev:

Jeg synes det minner litt om det engelske uttrykket "speechless".

Målløs

Anonymkode: 0f5d9...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint brukes til positive, negative og sjokkerende ting. Når man ikke finner ord. Ord er ikke nok til å beskrive..

Ikke speechless men "words can not express"

Men enig i at det brukes mest til negative ting eller noe som er utrolig. når det er noe postivt sier vi kanskje heller "Jeg vet ikke hva jeg skal si" eller at man blir målløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...