Gå til innhold

Hva er norsk kultur?


funginger

Anbefalte innlegg

Vi har også arven etter vikingene, den evige underdrivelsen. Husker en tysker sa det til meg, "du er så norsk!", da jeg pff-et over et sår han hadde fått etter et uhell. :fnise: Det ble fremstilt med dramatiske ordelag. 

under|drive verb (etter mønster av overdrive) framheve for lite, uttrykke for varsomt; tillegge noe mindre betydning enn det faktisk har; jamfør overdrive

Anonymkode: 90a37...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvikk Lunsj og turgåing. :P

Bodde et år i USA og folk så på meg som om jeg var mentalt forstyrret hvis jeg ville gå en tur på en time eller to. De kunne ikke forstå hva som var vitsen eller hvorfor noen kunne ville gå omkring uten mål og mening, uten kamera eller til en spesiell destinasjon. Hvorfor gå over fem minutter når du kan kjøre bil?

Ble ofte stoppet av flere biler på veien som spurte om jeg trengte skyss og så ut som spørsmålstegn når jeg sa jeg bare var ute å gikk for gledens skyld på øde veier i Washingtons flotte skoger. Jeg ble til og med stoppet av POLITIET, fordi de synes det var mistenkelig med en skandinav som gikk omkring på veien. Mulig noen av de som stoppet var seriemordere eller voldtektsforbrytere, men... :P 

Hvis du sier til en nordmann at du har behov for å gå en lang tur i naturen, så skjønner de hvorfor og hva du mener. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hadley skrev:

Kvikk Lunsj og turgåing. :P

Bodde et år i USA og folk så på meg som om jeg var mentalt forstyrret hvis jeg ville gå en tur på en time eller to. De kunne ikke forstå hva som var vitsen eller hvorfor noen kunne ville gå omkring uten mål og mening, uten kamera eller til en spesiell destinasjon. Hvorfor gå over fem minutter når du kan kjøre bil?

Ble ofte stoppet av flere biler på veien som spurte om jeg trengte skyss og så ut som spørsmålstegn når jeg sa jeg bare var ute å gikk for gledens skyld på øde veier i Washingtons flotte skoger. Jeg ble til og med stoppet av POLITIET, fordi de synes det var mistenkelig med en skandinav som gikk omkring på veien. Mulig noen av de som stoppet var seriemordere eller voldtektsforbrytere, men... :P 

Hvis du sier til en nordmann at du har behov for å gå en lang tur i naturen, så skjønner de hvorfor og hva du mener. :) 

Jeg merker litt av det samme her i Norge også da, når jeg surrer og ikke helt vet hva jeg skal gjøre, om jeg skal dra hjem eller dra en annen plass, kafe, besøke noen, hoppe på en buss elns og virrer frem og tilbake, ser opp i luften og tenker. Man må ha en funksjon, liksom. Tror folk føler seg litt ukomfortable av det, at det er litt pussig, at man ikke har blikket festet mot et mål, som å komme seg fra A til B fortest mulig og med minst mulig fiks-fakseri. Sånn sett hadde det vært fint med hund, da er det ingen som ser rart på deg om du stopper opp. Gjemme seg bak hunden. :P Eller kanskje jeg skulle fått meg barn, da kan man være så tullete og rar man bare vil. Løpe, tryne og skli på isen. Et voksent menneske gjør det bare ikke, det vekker i alle fall litt oppsikt, det merket jeg senest da jeg gikk på tur.  :fnise: 

Sånn sett kan jeg forstå hvorfor mennesker drikker alkohol, for å slippe de kjedelige lenkene samfunnet og konformiteten pålegger en. Merker at søndager er rolige, da har man liksom lov til å gå rundt i sneglefart og å stoppe opp, titte på trær og fugler, surre i sin egen verden. Samfunnsrytmen spiller en stor rolle her. Man fester blikket på det som fraviker normen. Nordmenn er også vant til stooor space rundt seg og blir stresset av mange folk tett innpå seg over lengre periode. Vi begynner å bli litt overbefolket her til lands. Our precious space! På hytta vi drar! Som du nevner, det er noe alle forstår. Du trenger ikke å forklare hvorfor du skal på hytta eller gå lange turer. Det er ganske deilig, i grunn.

Ser på amerikanere som vigorøse, nordmenn er litt mer blodfattige. :P

Anonymkode: 90a37...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Så har vi de kristne verdier, respekt likeverd og nestekjærlighet som vi må passe på å ikke kaste ut med skyllevannet når kristendommen viskes ut.

 

 

Anonymkode: 14832...46f

Helt enig. Har en ateistisk venn som ikke eier forståelse, toleranse og respekt for andres tro og meninger. . Ser ned på alle.

Anonymkode: 543c3...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange sentrale norske verdier. Den nordiske modellen med små økonomiske forskjeller er en viktig og særegen nordisk verdi.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Taffelost skrev:

Finnes mange sentrale norske verdier. Den nordiske modellen med små økonomiske forskjeller er en viktig og særegen nordisk verdi.  

Særegen er den vel ikke. Du ønsker jo ikke noen "nordisk modell" (som egentlig bare er en velferdsstat med klart flertall av nordiske mennesker med nordiske holdninger og verdier) men ønsker deg en økonomisk politikk som Rødt kjemper for.

Det er jo heller ikke mye som tyder på at en "nordisk modell" fungerer særlig godt uten nordiske mennesker med nordiske holdninger.

Anonymkode: 73f33...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Lammelåret skrev:

Det er jeg ikke helt enig i. Vi er temmelig opptatt av familiens meninger og mange lever under stort sosialt press i hverdagen, f.eks i hvilke valg man tar mtp utdanning.

Det du beskriver her er ikke æreskultur, men et subjektivt press basert på hva man tror at andre forventer. Æreskulturer har absolutte rammer og er noe som er satt i system. Man må opptre på bestemte måter for ikke å tape ansikt eller ære ovenfor andre familier. Dette medfører ofte sosial kontroll av barna, slik at de holder seg innenfor rammene. Konsekvensene av å utargere som voksen kan være at man blir utestengt fra familien. 

I Norge har vi status-ryttere på Oslo vest og andre steder, men det er ikke representativt for landet. Andre grupper kan kanskje oppleve en viss grad av kontroll, men de fleste av oss står frie til å gjøre de valgene vi selv føler er best. Andre former for press, som gruppepress på skole, har heller ingenting med æreskultur å gjøre. 

Anonymkode: 2bee3...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎01‎.‎2017 den 16.01, funginger skrev:

Det har vært mye snakk om dette i media i det siste. Politikerne klarer tydligvis ikke svare på hva norsk kultur faktisk er. Er det noen som vil prøve seg?

Norge har vært et kristent land mer eller mindre de siste 1000 år. Det har definert hvem vi har vært, lovverket og tradisjonene våre. Humanetikkernes intolerante ståsted kan aldri viske ut vår historie.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur er alltid gråsoner og i forandring. I Sverige så utvikler det seg en kultur der det er vanlig å ta loven i egne hender, straffe de som påfører familien skam og ellers trakassere de offentlige håndheverne av lov og orden. 

 

Anonymkode: e52ac...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Lammelåret skrev:

Der er vi uenige. Jeg skrev at ære er felles, tenker da på innholdet - at handlinger begås for å ivareta æren. At det ligger kulturelle ulikeheter og kompleksiteter i "ære" i ulike land og kulturer er ikke så rart. Familiens betydning er mer utvannet nå enn tidligere i Norge, mye fordi vi ikke er så avhengige av familie for å overleve rent praktisk og økonomisk, men det ligger likevel mange føringer, i noen familier som krav til handlinger og valg. Så ja, det er mindre enheter i Norge, men å helt avvise ære som motivasjon for handlinger blir for meg.. tja, naivt? Vi er bare ikke vant med å bruke æresbegrepet i Norge. Tidligere ble heller ingen krenket, mens det nå er helt vanlig. Mulig at vi kommer til å bruke æresbegrepet mer bevisst senere..

Vel, til meg skrev du at æresbegrep er felles, så er det begrepet som er felles eller at alle mennesker har en følelse av ære? For hvis det er æresbegrepet som er felles, så antyder du at det er samme innhold i begrepet, noe jeg allerede har påpekt ikke er tilfelle. Hvis du mener at alle har ære, så sier du ikke noe nytt eller relevant for det er ikke det diskusjonen handler om.

Det er ingen som har sagt at nordmenn ikke har ære, hvor tok du det fra? Det jeg og AB har derimot formidlet var at æresbegrepet i Norge og i muslimske land er svært forskjellig - her knyttes det utelukkende til individet selv, i muslimske land er det utelukkende til familien, klanen, gruppen klanen tilhører. Ingen nordmenn dreper barna sine fordi de vil bli lærere og ikke leger, eller fordi de har en ikke-norsk kjæreste. Heller ikke er det at barna har valgt en annen studieretning enn familiens ønsker noe som kan komme i nærheten av å ha krenket familiens ære og gjort seg fortjent til døden slik mange steder i muslimske land er for hver eneste minste ting noen gjør mot storfamiliens vilje. Jeg stusser over din avvikende forståelse av æresbegrepet som sådan og hvordan det er tilstede i norsk kultur og i muslimske land. For meg ser det ut som at du prøver veldig desperat å klistre den voldelige utgaven av æresbegrepet fra muslimske land på nordmenn og kalle det for norm. 

 

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NorahLudoAllis
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ... Hvorfor ... Hvorfor ...  :klaske:

Anonymkode: 90a37...bc8

HvorforX 3 hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2017 den 16.01, funginger skrev:

Politikerne klarer tydligvis ikke svare på hva norsk kultur faktisk er. 

Det er ikke det minste rart. Den er jo i ferd med å bli borte.

Anonymkode: e6c91...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...