AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #21 Skrevet 18. januar 2017 47 minutter siden, funginger skrev: Som vanlig klarer ikke folk å la være å dra inn muslimer i enhver debatt. Det heter ikke Aktuell-forumet lenger selv om moddene enda ikke har endret tittelen, dette er nå muslim/Islam-forumet Anonymkode: 5cae7...d63 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #22 Skrevet 18. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter ikke Aktuell-forumet lenger selv om moddene enda ikke har endret tittelen, dette er nå muslim/Islam-forumet Anonymkode: 5cae7...d63 Helt enig!!! Anonymkode: f6a5d...69a 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #23 Skrevet 18. januar 2017 Det er ikke så rart at det er vanskelig å svare på. Kulturen vår har blitt nedsnakket og nedvurdert i flere ti-år. I kultur ligger det først og fremst holdninger til bunns, væremåte, skikker og alt det subtile som er der, men som man ikke snakker om. Altså selve eksistensen og omgangsformen. At man slipper å tenke "nå løfter jeg glasset mitt for å drikke saften, den gir meg væsketilførelse" eller "nå går jeg bort til denne personen fordi X og Y", det er noe som skjer naturlig. Veldig tatt på spissen. Nå går veldig mange rundt som hodeløse høns, takket være visse som ønsker å forandre på systemet vårt innenfra. Det er derfor mange unge ikke har noen substans- eller essensforståelse av norsk kultur. Men det er altså noe en skal føle med seg selv, vite med seg selv - innenifra. Det er ganske trist at det er tatt fra dem som stiller spørsmålet "hva er norsk kultur?", det er noen som har tatt fra dem ekte identitetsfølelse. Hvis de hadde visst hva som er tatt fra dem hadde de sitret av raseri. Erstatningen er tom og meningsløs. Anonymkode: 90a37...bc8
pinar Skrevet 18. januar 2017 #24 Skrevet 18. januar 2017 Ryddet for personangrep og svar. pinar, mod.
Lammelåret Skrevet 18. januar 2017 #25 Skrevet 18. januar 2017 AB #25 jeg tolker spørsmålet "Hva er norsk kultur" som et bevisstgjørende spørsmål - ikke et åpent spørsmål sånn sett.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #26 Skrevet 18. januar 2017 Akkurat nå, Lammelåret skrev: AB #25 jeg tolker spørsmålet "Hva er norsk kultur" som et bevisstgjørende spørsmål - ikke et åpent spørsmål sånn sett. Vi må gå til generasjonen før 68-erne for å få de konkrete punktene, antar jeg. Det er så trist at de går og subber rundt på gamlehjem nå, senile og skrøpelige. Det er også en del av maktfaktoren bak det, at vi skal se til de unge, og ikke de gamle - som nettopp sitter på alt gullet. De var seg selv, intet behov for å opphøye seg selv. 68-erne bare snakker. De har det i kjeften. Anonymkode: 90a37...bc8
Drizzt Skrevet 18. januar 2017 #27 Skrevet 18. januar 2017 (endret) 51 minutter siden, Lammelåret skrev: Det er mye vondt som kan skje før drap, men siden du spør så fins det statistikk på partnerdrap i Norge. Du kan jo lete det opp selv. Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvor mange nordmenn har blitt drept av egen familie fordi de valgte ''feil'' utdanning? Litt presisering - drept av egen familie fordi valget av ''feil'' utdanning krenket familiens ære. Jeg spør om noe konkret, så jeg forventer at du finner fram tall. Det er tross alt du som trekker denne likheten mellom æredrap i muslimske land og alminnelig partnerdrap i Norge. Kom med tall! Endret 18. januar 2017 av Drizzt 3
Lammelåret Skrevet 18. januar 2017 #29 Skrevet 18. januar 2017 3 minutter siden, Drizzt skrev: Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvor mange nordmenn har blitt drept av egen familie fordi de valgte ''feil'' utdanning? Jeg spør om noe konkret, så jeg forventer at du finner fram tall. Det er tross alt du som trekker denne likheten mellom æredrap i muslimske land og alminnelig partnerdrap i Norge. Kom med tall! Du kan hente mye info her: Biososial Jeg har ikke skrevet at nordmenn er blitt drept pga feil utdannelse, jeg skriver at det er sosiale sanksjoner og sosial kontroll i Norge også. Jeg har svart på det som handler om Norge, ikke i sammenligning med muslimske land, selv om æresbegrepet er felles, men underkommunisert. 1
Drizzt Skrevet 18. januar 2017 #30 Skrevet 18. januar 2017 (endret) 6 minutter siden, Lammelåret skrev: Du kan hente mye info her: Biososial Jeg har ikke skrevet at nordmenn er blitt drept pga feil utdannelse, jeg skriver at det er sosiale sanksjoner og sosial kontroll i Norge også. Jeg har svart på det som handler om Norge, ikke i sammenligning med muslimske land, selv om æresbegrepet er felles, men underkommunisert. Da leste du ikke nøye nok hva AB du svarte til skrev. For du skriver nå om noe helt annet samtidig som du skrev at du er uenig med AB. Æresbegrepet er ikke felles. Æresbegrepet i muslimske land knyttes utelukkende til familien, klanen, gruppen. Æresbegrepet i Norge er utelukkende knyttet til individet selv. Derfor kan du ikke finne tall på æredrap blant nordmenn. For det er ikke noe som skjer blant nordmenn, men utelukkende i muslimske familier som har tatt med sitt eget æresbegrep fra hjemlandet hit. Endret 18. januar 2017 av Drizzt 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #31 Skrevet 18. januar 2017 2 minutter siden, Lammelåret skrev: Du kan hente mye info her: Biososial Jeg har ikke skrevet at nordmenn er blitt drept pga feil utdannelse, jeg skriver at det er sosiale sanksjoner og sosial kontroll i Norge også. Jeg har svart på det som handler om Norge, ikke i sammenligning med muslimske land, selv om æresbegrepet er felles, men underkommunisert. Sosiale sanksjoner og sosial kontroll finnes også i dyrenes verden, det er en underforstått funksjon og tilstede overalt. Grunnleggende kunnskap, veldig grunnleggende. Anonymkode: 90a37...bc8 3
Lammelåret Skrevet 18. januar 2017 #32 Skrevet 18. januar 2017 1 minutt siden, Drizzt skrev: Da leste du ikke nøye nok hva AB du svarte til skrev. For du skriver nå om noe helt annet samtidig som du skrev at du er uenig med AB. Æresbegrepet er ikke felles. Æresbegrepet i muslimske land knyttes utelukkende til familien, klanen, gruppen. Æresbegrepet i Norge er utelukkende knyttet til individet selv. Derfor kan du ikke finne tall på æredrap blant nordmenn. For det er ikke noe som skjer blant nordmenn, men utelukkende i muslimske familier som har tatt med sitt eget æresbegrep fra hjemlandet hit. Der er vi uenige. Jeg skrev at ære er felles, tenker da på innholdet - at handlinger begås for å ivareta æren. At det ligger kulturelle ulikeheter og kompleksiteter i "ære" i ulike land og kulturer er ikke så rart. Familiens betydning er mer utvannet nå enn tidligere i Norge, mye fordi vi ikke er så avhengige av familie for å overleve rent praktisk og økonomisk, men det ligger likevel mange føringer, i noen familier som krav til handlinger og valg. Så ja, det er mindre enheter i Norge, men å helt avvise ære som motivasjon for handlinger blir for meg.. tja, naivt? Vi er bare ikke vant med å bruke æresbegrepet i Norge. Tidligere ble heller ingen krenket, mens det nå er helt vanlig. Mulig at vi kommer til å bruke æresbegrepet mer bevisst senere.. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #33 Skrevet 18. januar 2017 Nå er vi inne på psykologisk forståelse. Jeg ser mer på "deres" æresforståelse som noe som har sitt utspring i undertrykkelse over lang tid. Et fragile ego som må beskyttes for enhver pris. Som nordmenn har vært beskyttet for fordi vi ikke nedlater oss til slikt, hever oss over det. Men nå må vi visst stifte bekjentskap med det også. Er det noe du ønsker for nordmenn, Lammelåret? Ønsker du oss virkelig så vondt? Anonymkode: 90a37...bc8
Gjest NorahLudoAllis Skrevet 18. januar 2017 #34 Skrevet 18. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Å ikke drapstrue søstrene sine dersom de får kjæreste fra samme land som du selv har kjæreste fra er et eksempel på norsk kultur. Det er helt fremmed for nordmenn å ha fransk kjæreste, men samtidig drapstrue en søster fordi hun også har fransk kjæreste. Dette er derimot helt normalt i andre kulturer. Søstrene kontrolleres med jernhånd. Anonymkode: 73f33...71b Nok av norske menn som blir tatt for pedofili og bedriver overgrep mot andre kvinner(gjerne sine egne koner), samt barn. Er det norsk tradisjon og verdier det og, eller?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #35 Skrevet 18. januar 2017 34 minutter siden, Lammelåret skrev: Der er vi uenige. Jeg skrev at ære er felles, tenker da på innholdet - at handlinger begås for å ivareta æren. At det ligger kulturelle ulikeheter og kompleksiteter i "ære" i ulike land og kulturer er ikke så rart. Familiens betydning er mer utvannet nå enn tidligere i Norge, mye fordi vi ikke er så avhengige av familie for å overleve rent praktisk og økonomisk, men det ligger likevel mange føringer, i noen familier som krav til handlinger og valg. Så ja, det er mindre enheter i Norge, men å helt avvise ære som motivasjon for handlinger blir for meg.. tja, naivt? Vi er bare ikke vant med å bruke æresbegrepet i Norge. Tidligere ble heller ingen krenket, mens det nå er helt vanlig. Mulig at vi kommer til å bruke æresbegrepet mer bevisst senere.. Jenter som blir drept av hele familien, planlagt av brødre, fettere, onkler, mor og far, kun fordi disse jente har norsk kjæreste, kan slett ikke sammenliknes med noen familier som ønsker at barna skal bli sykepleier. Det er en så sprø sammenliknning at man må bare le av den. Anonymkode: 73f33...71b 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #36 Skrevet 18. januar 2017 2 minutter siden, NorahLudoAllis skrev: Nok av norske menn som blir tatt for pedofili og bedriver overgrep mot andre kvinner(gjerne sine egne koner), samt barn. Er det norsk tradisjon og verdier det og, eller? Nei, pedofili og overgrep mot barn og kvinner er nok langt mer utbredt i patriarkalske samfunn hvor mannens ord er lov, slik som i kulturer fra Midt-Østen og Afrika. Men nettopp derfor blir det mye vanskeligere å oppdage fordi aksepten for slik tradisjon er større og frykten mer omfattende. I Norge er det ikke slik. Du kan lese om aksepten for pedofili i Afghanske kulturer her: https://www.nrk.no/urix/--guttesex-populaert-i-afghanistan-1.7467389 Når det gjelder æreskultur for å kontrollere søstrene sine, så er også dette noe det er bred aksept for og spør du folk på gata vil mange være helt åpne om dette og hvor viktig det er å kontrollere søstrene sine. Anonymkode: 73f33...71b 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #37 Skrevet 18. januar 2017 9 minutter siden, NorahLudoAllis skrev: Nok av norske menn som blir tatt for pedofili og bedriver overgrep mot andre kvinner(gjerne sine egne koner), samt barn. Er det norsk tradisjon og verdier det og, eller? Hvorfor ... Hvorfor ... Hvorfor ... Anonymkode: 90a37...bc8 2
PeeWee Skrevet 18. januar 2017 #38 Skrevet 18. januar 2017 3 timer siden, funginger skrev: Som vanlig klarer ikke folk å la være å dra inn muslimer i enhver debatt. Jeg tror faktisk det har en relevans, da det som kjennetegner nordvest Europa er at vi i stor grad har forlatt mye av det som egentlig var får kultur. Norsk kultur blir da å ikke ha en bestemt sterk tradisjonell kultur. Det man ser er jo at det blir minimalt med konflikter mellom folk som har en relativt svak kultur som vesteuropeere, fillpinere, japanere og lignende. På en måte er norsk kultur det at ens kultur er definert av andre ting enn ens religion og hjemland? Ellers er det jo visse særtrekk som er typiske som Norge som stor grad av konformitet, stor grad av toleranse, stor grad av egalitarianisme og lignende. Selv om det også finnes andre land med slike særtrekk.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #39 Skrevet 18. januar 2017 At Norge er et veldig konformt land betyr at norsk politikk dermed veldig lett kan svinge fra det ene ytterpunktet til det andre dersom forutsetningene er tilstedet for det, fordi folk flest er så opptatt av å være som alle andre. Anonymkode: 73f33...71b 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #40 Skrevet 18. januar 2017 Synes kulturen varierer litt med om en er fra kyst eller innland, nord eller sør og kombinasjoner. Jeg som er fra kysten fikk for eksempel et lite kultursjokk da jeg flyttet til en innlandsbygd i samme landsdel. Der jeg kom fra var dette sitatet fra Hamsun egentlig veldig betegnende "De pratet og pratet det over i sitt forunderlige nordlandsspråk, det var med mange påfallende ord, uventede ord, det var ravgalt inntil kunst, men det uttrykte deres meninger." Folk i området var kjappe i replikken og tildels småfrekke i beste mening, det samme gjaldt måten å gjøre ting på; den beste tiden å gjøre noe på, var med en gang og det skulle gjøres kjapt og iherdig, sånn at man kunne få tid til å ha det moro imellom slagene. Det var lov til å stikke nesa litt frem, selv om en måtte regne med noen humoristiske stikk i siden og at folk sa hva de mente, selv om du nærmest kunne bli "hudflettet" av folk når du var tilstede, snakket de gjerne pent om deg bak ryggen din. - Litt som om man passer på at folk ikke får for store tanker om seg selv, ved å si for mye fordelaktig mens du hører på. Innflyttere fikk raskt nye bekjentskaper og venner Og så kom jeg til en kultur der de var atskillig mer tause og fåmælte og ting skulle tenkes godt over, før en foretok seg noe. Når en satt i gang med noe, foregikk det jevnt og trutt. Man skrøt ikke av ting en hadde gjort og det var mindre positivitet til nye ting. Om de var uenige, var det mer mumling i skjegget og ikke så mye direkte tale. De var dog desto mer rabiate enn de fra kysten når de hadde fått seg noe innabords, i den grad at jeg stadig ser sterke likhetstrekk med slik mange av oss ser på folk fra indre Finland. Innflyttere måtte bo der i åresvis for å komme inn i flokken, men da var man til gjengjeld veldig akseptert. For meg er nøkternhet et utrykk for norsk kultur, en smule autoritetsfrykt som er kombinert med selvstendighet og skepsis til autoriteter, at man liker " det enkle", at man av en eller annen grunn har en hang til slitsomme ting som tar lang tid, at man trenger litt plass rundt seg og søker til naturen for fred og ro. Dette kommer til utrykk på svært forskjellig måte i landsdeler/ innland/ kyst. Det er ganske stor forskjell på kulturen i indre Hedmark og ute i havgapet i Nordland, samtidig som kulturen blant folk i indre Hedmark er veldig lik den i indre Troms eller Nordland. Anonymkode: 1ca31...6ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå