Gå til innhold

Badevekt drama

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stedatteren min er den mest dømmende og kristiserende personen jeg vet om. Dersom jeg kler på meg noe hun ikke liker, så kan hun rynke med nesen, og himle med øynene.. Møter hun personer hun ikke liker, så ser du det på hele kroppen hennes. At hun nærmest vrir seg og grøsser altså.

I går kom hun ned på kjøkkenet med badevekten. Hele familien skulle veie seg, var hennes idè, og alle skulle se på. Da det var min tur og hun sto forventningsfull og så på meg, nektet jeg. Hvorfor i all verden skulle jeg stå der, fremfor henne, og resten av familien å veie meg? Ikke har jeg problemer med vekta heller, og har ingen forhold til badevekta.

Samboer syns jeg var barnslig og burde bare gått med på denne «aktiviteten» hennes. Jeg syns at en jente på 12 år burde ha sosiale antenner nok til å forstå at dette ikke er greit. Og i tillegg hatt seg en GOD runde med folkeskikk kursing.

Hva tenker dere? Burde jeg gått med på dette?

Anonymkode: 0e75e...1d0

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Som voksne burde dere stoppet denne "aktiviteten" før det ble noens tur og heller tatt en samtale med henne om hvorfor hun tenkte at alle skulle gjøre dette. Det høres ikke ut som om faren hennes skjønner seg på utspekulerte tweens. 

Edit: jeg ville også begynt å konfrontere henne med oppførselen hennes, men på en konstruktiv måte. Spørre henne hvorfor hun gir uttrykk for at hun ikke liker noe/ noen og prate med henne ordentlig om hvordan det oppleves for andre. Det er rimelig sent å skulle lære en 12 åring empati, men det er uansett verdt et forsøk. Hvordan er hun blant jevnaldrende ? Hvis hun gjør slike ting som du beskriver så høres det ut som at hun er en mobber, dessverre. 

Endret av tingeling
  • Liker 32
Skrevet
1 minutt siden, tingeling skrev:

Som voksne burde dere stoppet denne "aktiviteten" før det ble noens tur og heller tatt en samtale med henne om hvorfor hun tenkte at alle skulle gjøre dette. Det høres ikke ut som om faren hennes skjønner seg på utspekulerte tweens. 

Faren, burde vell tatt tak i dette. Som stemor, og ny i gamet, mener jeg at dette ikke var min "jobb" å ta tak i. Jeg bare sa klart i fra, at dette er jeg ikke med på.

• Liker 15
Skrevet

Mannen din som opptrer urimelig her. Hvorfor i helvete skal en 12 åring bestemme at hele familien skal veies foran hverandre? Har han gitt opp denne jenten?

Anonymkode: 62502...749

• Liker 18
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din som opptrer urimelig her. Hvorfor i helvete skal en 12 åring bestemme at hele familien skal veies foran hverandre? Har han gitt opp denne jenten?

Anonymkode: 62502...749

Jeg vet sannelig ikke. Det er noe som er riv ruskende galt  her, iallefall

• Liker 1
Skrevet

Stedatteren din er forresten en psykopat, det kommer veldig tydelig frem når de får herje fritt fra ung alder av og ingen tørr si noe til dem

Anonymkode: 482cc...df4

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville nok også sagt nei takk til å delta på den slags aktivitet OG jeg ville sagt tydelig ifra hvorfor. Nemlig at det er veldig uhøflig foresprøsel og ikke normal folkeskikk å gjøre slikt. Vekt er en privatsak, det er svært personlig og mange kan bli såret, brydd, utilpass når de blir utsatt for sånt. Du trenger jo ikke rette korreksen mot barn eller samboer, men på generelt grunnlag kan man fint påpeke at oppførselen viser mangel på folkeskikk. 

Du skal ikke se bort fra at hun godt vet dette, men gjør det med vilje nettopp for å fremkalle slike reaksjoner hos folk. Det blir jo et slags skrik om oppmerksomhet å oppføre seg så dere blir tydelig flaue. Neste gang får du bare si høyt at du håper vedkommende unnskylder barnet, hun henger litt etter når det kommer til folkeskikk og sosiale koder....

Anonymkode: 147be...cda

• Liker 11
Skrevet

Kan det være en form for sjalusi? Er du ung i forhold til din samboer? Her i huset er det like mange år mellom meg og samboer, som meg og min stedatter (som ca.) og jeg og min stedatter bruker samme størrelse i sko og klær (hun er stor for alderen, og jeg er mindre enn gjennomsnittet, iallfall etter jeg fødte siste barn) 

Hender seg at klærne våre blir havner i feil klesskap, og da blir hun snurt på faren og fornærmet fordi han ikke ser forskjell på hennes og mine klær (som om jeg skulle brukt gammeldameklær 🙄) Hun kan også kommentere at jeg har noen klær i barnestørrelse (type jakker/cardigan) Hun virker litt sjalu og usikker på kroppen sin, når jeg som er voksen, bruker samme størrelse i klær som henne. Men hva skal jeg gjøre da?! Kjøpe større klær for  at hun skal føle seg bedre?? Både jeg og far har sagt at hvis hun begynner å legge på plass sine egne klær, så er hun kvitt dette problemer med malplasserte klær, men hun er ikke interessert i det...🙄

Anonymkode: 0026e...382

• Liker 3
Skrevet

Det burde vært skuddpremie på dem som har badevekt i et hus med barn og ungdom. Skal de voksne absolutt veie seg, får de har vekta gjemt unna på soverommet sitt.

For øvrig trenger 12-åringen en solid omgang sosial trening. Serr!

Anonymkode: e34be...fa7

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stedatteren din er forresten en psykopat, det kommer veldig tydelig frem når de får herje fritt fra ung alder av og ingen tørr si noe til dem

Hun er i hvert fall i ferd med å bli narsissist. Og da er veien kort til sosiopati eller enda verre psykopati.

Anonymkode: e34be...fa7

Skrevet

Dere er foreldre i huset og dere bestemmer - ikke 12-åringen.

12 år kan være en vanskelig alder, men foreldre skal ikke gi opp barna, de skal guide dem. Slik det er nå ligger hun an til å bli en uspiselig jente, og det er deres feil. Du og far må være på lag her. 

Har han dårlig samvittighet for skilsmissen eller noe slikt?

• Liker 4
Skrevet

Har dere andre ting enn den episoden å vise til? En jente på 12 kan jo fortsatt være et barn som bare syntes det hele var noe morsomt? 

Å ilegge jenta diagnoser slik enkelte gjør her er virkelig skremmende. Slik jeg leser HI er hun i puberteten og den vanskelige alderen hvor ingen er bra nok. Klassisk "drittunge" oppførsel ja, men også høyst forståelig i situasjon med fars nye dame.

Anonymkode: f769c...7ee

• Liker 8
Skrevet

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere andre ting enn den episoden å vise til? En jente på 12 kan jo fortsatt være et barn som bare syntes det hele var noe morsomt? 

Å ilegge jenta diagnoser slik enkelte gjør her er virkelig skremmende. Slik jeg leser HI er hun i puberteten og den vanskelige alderen hvor ingen er bra nok. Klassisk "drittunge" oppførsel ja, men også høyst forståelig i situasjon med fars nye dame.

Anonymkode: f769c...7ee

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stedatteren min er den mest dømmende og kristiserende personen jeg vet om.

Dersom jeg kler på meg noe hun ikke liker, så kan hun rynke med nesen, og himle med øynene..

Møter hun personer hun ikke liker, så ser du det på hele kroppen hennes. At hun nærmest vrir seg og grøsser altså.

• Liker 1
Skrevet

At faren går med på noe sånn tull som dette kan jeg ikke fatte og begripe. Min 12-åring kan være uspiselig pubertal til tider, men hvis hun hadde funnet på noe sånn hadde jeg skjemmes. I tillegg tenker jeg at det er noe grunnleggende usunt i at en 12-åring er så opptatt av vekt at hele familien skal veie seg.

Hvordan er forholdet deres til mor, er det mulig å drøfte oppførselen med henne? Oppfører hun seg likt der, eller er det en type hersketeknikk som hun bruker mest hos dere?  

• Liker 8
Skrevet

Med tanke på den generelle oppførselen som du beskriver, ville jeg ha tatt den opp med far. Det er dumt at et barn som tydelig ikke selv har knekket et par sosiale koder, ikke får veiledning for å lære seg å opptre på en mer sympatisk måte. Mange er litt blinde for sine egne barn og forstår ikke hvordan de virker på andre. For hennes egen del er det viktig at det blir tatt tak i.

Det er helt ok å nekte å bli veid. Jeg hadde ikke gjort det til en vekt/kroppsgreie, bare sagt at jeg bestemmer selv når jeg vil veie meg. 

• Liker 6
Skrevet

Nei du er ikke urimelig. En så ung jente skal ikke være opptatt av vekten sin. Dere bør lære henne først som sist at det er INGEN samsvar mellom vekt og tykk/tynn - vekten er bare et tall. hva ville hun oppnå med dette? 

Skrevet

Med mindre det var snakk om en (uheldig formulert) skoleoppgave der hun skulle regne ut gjennomsnittet av tallene hun fikk eller noe, ville jeg ikke gått med på det. Jeg hadde jeg ikke latt henne veie mine barn uansett, skoleoppgave eller ei. Med kroppspresset i dagens samfunn, bør barn få ha den opplysningen mellom seg og ansvarlige voksne.

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg mener du gjorde rett i å ikke bli med på det. Syntes forøvrig det virker rart at far ikke reagerte, og jeg håper inderlig at datteren ikke fikk med seg at faren syntes det var barnslig at du ikke ble med,

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...