Gå til innhold

Skal til fastlege.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Der jeg går er det en liten resepsjon. Man skal melde seg i resepsjonen når man kommer, og så kommer legen og henter på venterommet når hen er klar. Etter timen går jeg tilbake til resepsjonen, oppgir navn og fødselsnummer på nytt, og betaler egenandelen på vanlig kortterminal. 

Dersom du lurer på om du skal melde deg eller ikke ved ankomst, ville jeg bare gjort det - kan jo aldri skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fører til et merarbeid for helsesekretærene som allerede er overfylt av arbeid. Jeg ser rett og slett ikke behovet for det. Det er ikke mange leger som ligger før tidsskjema. Om så blir dette gjerne fylt opp av attestskriving, elektroniske meldinger etc. 

Jeg har for øvrig kjennskap til hvordan det gjøres på minst 12 legekontorer i byen jeg bor i. Det er ikke vanlig praksis på noen av de å si ifra til helsesekretærene når man har kommet. Derfor har jeg ikke et inntrykk av at dette er det "mest vanlige" å gjøre. 

Anonymkode: c5c48...893

Det er også en fordel fordi pas da får levert fra seg f.eks urinprøve så denne kan være tatt og resultatet ligge i journalen når pas kommer inn til legen. Det er ikke veldig ressurskrevende, og det gir god oversikt over hvem som er på venterommet. Spesielt de som kommer til akuttimer er det greit å se, noen underdriver veldig hvor dårlig de er og kan trenge å tas rett inn på et undersøkelsesrom eller få legetilsyn med en gang, uavhengig av deres plass i køen. At ikke alle legekontor velger å gjøre det slik er en ting, men at det er mest vanlig å ikke melde seg blir feil av deg å påstå. Min erfaring baserer seg selvfølgelig også på kjenneskap til andre legekontorers praksis via kolleger. 

Anonymkode: 6da98...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På legekontoret jeg har fastlegen nå, så er det ikke vanlig å si ifra. Jeg var usikker første gangen og sa i fra, og jeg merket på sekretæren at det virket litt uvanlig. Etterhvert har jeg sluttet å si i fra og setter meg bare ned, og legen kommer lell og roper meg opp. Dette har jeg også observert ved de andre som kommer på legekontoret, de fleste setter seg bare ned uten å ta turen til skranken først. Og like greitt er det. Ofte er det lang kø i skranken vedrørende andre spørsmål etc. så jeg synest det er en veldig grei ordning sånn som den er på dette legekontoret. 

På det forrige derimot skulle en si ifra. Dette stod det også på en lapp at en skulle gjøre. Jeg tror derfor at de som ønsker at man sier i fra om at man er ankommet, informerer om det på informasjonsskriv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noe om at man skal si fra i skranken på de legekontorene jeg har vært i løpet av livet. Blir ropt opp allikevel. Legen er som regel minst 10 minutt for sene da, så tviler på at jeg hadde fått komt inn tidligere om det var det som var greia :P

Anonymkode: d862b...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du baserer dette på hvor du har jobbet og hvor du har vært pasient? Det høres ut som et ganske tynt grunnlag. 

Anonymkode: c5c48...893

I all verden da. Jeg har vært pasient på diverse legekontor (dette var før fastlege-ordningen) samt ulike poliklinikker og det vanlige er at man gir beskjed om at man har kommet, men gidder du ikke det, er det opptil deg.

Anonymkode: baf61...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...