Gå til innhold

Pcos!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har pcos, veier 95 kilo og er 163 høy. Jeg går på metaformin 2000 mg per dag, men trener ikke mye. Hvordan kan jeg slanke meg til normal vekt? Hjelper det å bare innta 1500 kalorier om dagen? Noen gode tips?

Anonymkode: b7671...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil hjelpe å spise bare 1500, men du bør prøve å være i aktivitet i tillegg, ellers vil vektnedgangen gå svært sakte.

Lykke til!

Hvis du klarer gå ned og kommer i form forsvinner fort både diabetes 2 og vertilitetsproblemene dine..:)

Anonymkode: ff637...590

Skrevet

Man har da ikke automatisk diabetes og fertilitetsproblemer om man har PCOS. Man har økt risiko for å få det. Og alle må prøve i et år før man kan si om de faktisk har et problem med fertiliteten.

Anonymkode: ba340...037

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har da ikke automatisk diabetes og fertilitetsproblemer om man har PCOS. Man har økt risiko for å få det. Og alle må prøve i et år før man kan si om de faktisk har et problem med fertiliteten.

Man kan fint vite om man har fertilitetsproblemer om man f.eks ikke har hatt mensen på et halvt år.

Anonymkode: 7a79c...e56

Skrevet

Når du har PCOS og er overvektig er det stor sannsynlighet for at du er insulinresistent, og det beste du kan gjøre er å legge om kostholdet. Du skal ikke tenke kalorier i det hele tatt, du skal spise matvarer som ikke øker blodsukkeret nevneverdig. Gjør du dette samtidig som du går på metformin skal du se resultater ganske raskt. Gå inn på www.lavkarbo.no, der er det mange gode artikler om PCOS og lavkarbo, og der er det mange andre som er i samme båt som deg.

Jeg hadde en BMI på 47, la om kostholdet og gikk ned til BMI 28, og har nå to barn.

Anonymkode: 276ec...249

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint vite om man har fertilitetsproblemer om man f.eks ikke har hatt mensen på et halvt år.

Kjenner to med PCOS som ikke hadde mensen på et år, men ble likevel gravide. Tviler på at de er et unikt tilfelle. Jeg har og gått i måneder uten menstruasjon men ble likevel gravid uten problem.

Skrevet (endret)

Lavkalori er det eneste som delvis funker for meg meg. Jeg har også PCOS, har veldig ustabil mens og dermed fertilitetsproblematikk (har prøverørsbarn) men er ikke insulinresistent. Jeg har forsøkt lavkarbo, men min kropp trives ikke med det og jeg trives ikke med det. Ble så utrolig slapp og sliten, fikk magesmerter og diaré, og merket ingenting på vekta. Med streng lavkaloridiett og nøyaktig loggføring av ALT jeg puttet i munnen klarte jeg å i det minste holde vekta. Det som faktisk hjalp var graviditetshormoner. Noen måneder etter at jeg fødte merket jeg at "noe" i kroppen endret seg, jeg fikk plutselig mensen hver 40. dag omtrent og uten å endre nevneverdig på kostholdet gikk jeg ned i overkant av 1 kg i uka i mer enn et halvt år. 

Klarte å holde meg der en stund, men så forsvant mensen og de smertefull cystene kom tilbake. Og da kommer kiloene også, ikke særlig sakte men veldig sikkert. Fire år senere veide jeg 95 kg igjen. Nå får jeg ikke mer hjelp av hormoner tydeligvis så jeg må klare meg på egenhånd. I samråd med legen spiser jeg nå lavkalori, ca 1400 kcal i døgnet. Jeg har siden 25. november kjempet meg ned 5 kg. Det er tøft. Jeg er sulten. Men jeg orker ikke å være så feit at det er vondt å bøye seg for å knyte skolisser lengre.

Ville egentlig bare fortelle min opplevelse, ønske deg masse lykke til og si at lavkarbo ikke nødvendigvis er løsningen for alle. Håper du finner noe som funker for deg.

Endret av Kvist
Skrevet

Takk!

Anonymkode: b7671...498

Skrevet
På 1/18/2017 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Kjenner to med PCOS som ikke hadde mensen på et år, men ble likevel gravide. Tviler på at de er et unikt tilfelle. Jeg har og gått i måneder uten menstruasjon men ble likevel gravid uten problem.

Selvfølgelg kan man bli gravid selv om man har sjeldne menstruasjoner, men om du har mensen en gsng i året, er forventet tid fra prøvestart til graviditet mye lenger, og da har man nytte av å få hjelpmed en gang.

Skrevet

Jeg har også PCOS, er 166cm og veier nå 86 kg. For 1 år siden veide jeg 98 kg. Det som hjalp meg var å kutte ut godteri og brus i hverdagene, og å ikke småspise hele dagen. Jeg prøver å spise regelmessige måltider, noe som var en stor utfordring før. Jeg spiser variert, og i stede for å bare fokusere på å kun spise det aller sunneste/magreste, så har jeg fokus på porsjonsstørrelsen. Mengden mat du spiser har mye å si. Ikke tell kalorier, bruk hodet. Spør deg selv om dette er en normal porsjon. Og husk å drikk vann til maten.

Ikke gjør feilen med å endre alt med en gang. En kostholdsendring tar tid, ihvertfall hvis du vil at det skal vare. Legg til nye sunne matvarer eller kjøpe mer av de sunne matvarene som du liker. 

Når det kommer til trening, så må jeg være ærlig å si at jeg ikke trener (vet at jeg burde). Det jeg heller har gjort er f.eks å gå av ett busstopp fortidlig, tar trapper isteden for heisen, går til butikken osv. Alt er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 75edd...728

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...