Gå til innhold

.


tørkestativ

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært fast bestemt på at min hund skal gå med sele. Når vi går tur i nabolaget bruker jeg flexibånd, og da liker jeg ikke halsbånd pga alle nykka hun kan få i nakken. Jeg nykker ikke i båndet altså, men hun kan ikke gå fint lenger (pubertetsalderen, fluer i hjernen osv). Men nå er jeg litt usikker. Hun hater selen. Det er en evig jakt å få tak i henne for å få på selen. Når jeg endelig har fått den på så er hun tydelig stressa. Peser, slikker seg på snuten og wait for it...hyler:sprettoy: det er en hurtta sele. Har slakket den mye så det er ingenting som tilsier at den skal være vond. Jeg tror hun skaper seg litt. Når vi kommer ut så er hele greia glemt. Eller hun rister seg en del, men ikke noe "mer" enn det. Så da til spm: skal jeg utsette henne for dette stresset med å ta på selen? Skal jeg droppe selen og bare bruke halsbånd, selvom jeg ikke vil det? Er jo tydelig at hun hater det. Det er samme regla hvis hun skal ha på dekken, refleksvest, redningsvest osv.

Endret av tørkestativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen hunder er slik at de misliker å ha på seg dekken og seler. 

Jeg ville forsøkt tilvenning. Ha selen liggende fremme i stua slik at hun blir vant til at den er der (og ikke løper og gjemmer seg bare hun ser den). Så ville jeg startet en gradvis prosess - løftet selen opp, klikk og godbit. Gjenta til hun synes det er greit. . Bevege selen mot hodet - klikk og godbit. Gjenta til hun synes det er greit osv. Gå frem så sakte at hun ikke trekker seg unna, men liker treningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tabris skrev:

Noen hunder er slik at de misliker å ha på seg dekken og seler. 

Jeg ville forsøkt tilvenning. Ha selen liggende fremme i stua slik at hun blir vant til at den er der (og ikke løper og gjemmer seg bare hun ser den). Så ville jeg startet en gradvis prosess - løftet selen opp, klikk og godbit. Gjenta til hun synes det er greit. . Bevege selen mot hodet - klikk og godbit. Gjenta til hun synes det er greit osv. Gå frem så sakte at hun ikke trekker seg unna, men liker treningen. 

Jeg har ikke gjort dette tidligere for det blir liksom litt mye "dill" for min del. Men nå ser der ikke ut som at jeg har noe annet valg:fnise: hvis jeg legger den på gulvet feks, skal jeg klikke hvis hun går bort å lukter på den osv? Eller starte trening når hun ikke bryr seg om at den ligger der lenger? Og mens jeg holder på med treningen som kan ta sin tid, bør jeg bruke halsbånd på tur i mens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en sele med mange klyper, slik at du slipper å "dra" den over hodet. 

Anonymkode: 65c3b...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, tørkestativ skrev:

Jeg har ikke gjort dette tidligere for det blir liksom litt mye "dill" for min del. Men nå ser der ikke ut som at jeg har noe annet valg:fnise: hvis jeg legger den på gulvet feks, skal jeg klikke hvis hun går bort å lukter på den osv? Eller starte trening når hun ikke bryr seg om at den ligger der lenger? Og mens jeg holder på med treningen som kan ta sin tid, bør jeg bruke halsbånd på tur i mens?

Flexibånd = sele, hvis du ikke kan bruke sele bruker du vanlig bånd. Og trener på gå pent i samme slengen. Halsbånd = gå pent, sele = snuse og løpe fritt

Anonymkode: 65c3b...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tørkestativ skrev:

Jeg har ikke gjort dette tidligere for det blir liksom litt mye "dill" for min del. Men nå ser der ikke ut som at jeg har noe annet valg:fnise: hvis jeg legger den på gulvet feks, skal jeg klikke hvis hun går bort å lukter på den osv? Eller starte trening når hun ikke bryr seg om at den ligger der lenger? Og mens jeg holder på med treningen som kan ta sin tid, bør jeg bruke halsbånd på tur i mens?

Du kan gjerne klikke og belønne når hun går bort av seg selv, da kan det gå litt raskere. :)

Du kan bruke halsbånd i mens, men da ville jeg droppet flexibånd og jobbet mer kontakt, ro og gå pent i bånd ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en sele med mange klyper, slik at du slipper å "dra" den over hodet. 

Anonymkode: 65c3b...01d

Hun må ha y-sele som går over hodet. Hun er en mini-houdini som kommer seg ut av nesten alle seler. Eneste hun ikke har komt seg ut av er y-selen fra hurtta. Prøvde step-in selen jeg har her om dagen. Har lagt den bort nettopp fordi hun kommer seg ut av. Skulle se om denne var like fæl å få på seg - og det var den:fnise:

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flexibånd = sele, hvis du ikke kan bruke sele bruker du vanlig bånd. Og trener på gå pent i samme slengen. Halsbånd = gå pent, sele = snuse og løpe fritt

Anonymkode: 65c3b...01d

 

26 minutter siden, Tabris skrev:

Du kan gjerne klikke og belønne når hun går bort av seg selv, da kan det gå litt raskere. :)

Du kan bruke halsbånd i mens, men da ville jeg droppet flexibånd og jobbet mer kontakt, ro og gå pent i bånd ute. 

Hadde ikke tenkt å bruke flexi med halsbånd nei :) hun er egentlig kjempeflink å gå fint i bånd. Har aldri dratt noe særlig. Men i tillegg til fluer i hodet, tror jeg første løpetid er rett rundt hjørnet også, så hun har det veldig travelt på tur for tiden.. sele-tilvenning begynner i morgen. Spent på hvor lang tid dette tar:link:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...