Arwen Skrevet 5. desember 2004 #1 Skrevet 5. desember 2004 Sitter med resulatene av et spørreskjema og får til alt untatt en ting. Lenge siden sist jeg brukte SPSS så husker ikke hvordan jeg gjorde det. Skal lage en grafisk fremstilling. Det jeg skal er at jeg skal sammenligne to grupper Gruppe A og Gruppe B Disse vil jeg ha på y aksen På X aksen vil jeg ha alle de 14 spørsmålene. Det jeg er ute etter en en graf som viser forskjellen mellom gjennomsnittet av svarerne til Gruppe A og B, men skjønner ikke hvordan jeg skal få det til, for det betyr jo at jeg på en måte må ha to variabler på y aksen, både gjenomsnitstallene og gruppe a og b. Ikke så veldig flink til å forklare :oops: noen som kan hjelpe?
Gjest Étoile Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Kan prøve å hjelpe... Du må lage en ny kolonne i det første regnearkvinduet, der du legger inn forskjellen mellom gj.snitt A og B. Da får du en y-variabel du kan bruke i grafen. Skjønner? Litt vanskelig å forklare...
Arwen Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2004 Kan prøve å hjelpe... Du må lage en ny kolonne i det første regnearkvinduet, der du legger inn forskjellen mellom gj.snitt A og B. Da får du en y-variabel du kan bruke i grafen. Skjønner? Litt vanskelig å forklare... Tror jeg skjønner *prøver*
Gjest Étoile Skrevet 5. desember 2004 #4 Skrevet 5. desember 2004 Litt dårlig forklart, altså, regn ut diff A og B, legge denne inn i en kolonne, og bruk den som y- variabel. Litt klarere kanskje...
Arwen Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2004 Men får jeg to streker inn i grafen min da? Blir ikke det bare en sammenligning? :klø: SPSS er skikkelig vanskelig når man plutselig glemmer helt elementære ting :-? dumt av meg å ikke prøve å friske opp litt før i dag.
Arwen Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2004 Egentlig skal jeg jo ha to grafer, en for gruppe a sitt gjennomsnitt og en for gruppe b sitt gjennomsnitt så skal jeg legge de oppå hverandre. fryktelig vanskelig å forklare.
Gjest Étoile Skrevet 5. desember 2004 #7 Skrevet 5. desember 2004 Hmm, da så. Har ikke SPSS på maskinen jeg sitter på nå, og husker ikke så mye siden jeg ikke har brukt det siden i fjor. (Men har eksamen der jeg må bruke SPSS neste uke, så burde jo friske opp litt før jeg sitter der... ) Men; når du går inn på graph og sånn, er det mulighet for å legge inn flere y'er?
Arwen Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2004 Nei, får det ikke til. Men lurte plutselig på om det hjelper hvis jeg bruker det skjemaet hvor jeg har regnet ut gjenomsnittet på alle spørsmålene og lager graf derfra *prøver*
Gjest Étoile Skrevet 5. desember 2004 #9 Skrevet 5. desember 2004 Håper du får det til da! SPSS er noe drit, synes det er så ulogisk på mange måter.
Arwen Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #10 Skrevet 5. desember 2004 Håper du får det til da! SPSS er noe drit' date=' synes det er så ulogisk på mange måter.[/quote'] huff ja, vurderer nesten å heller tegne den grafen på andre måter jeg. Tror det blir lettere. Sitter med en survival guide, men det hjelper lite. :-? :evil: SPSS
Gjest Étoile Skrevet 5. desember 2004 #11 Skrevet 5. desember 2004 Men altså, hvis du skal sammenligne to grupper, så kan det fungere å lage en graf med differansen av dem. Spørs hvilke svar du skal ha da.
Arwen Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #12 Skrevet 5. desember 2004 Men altså' date=' hvis du skal sammenligne to grupper, så kan det fungere å lage en graf med differansen av dem. Spørs hvilke svar du skal ha da.[/quote'] jeg skal egentlig bare vise forskjellen mellom gruppene. Det føler jeg blir vist klarest hvis jeg har to linjer slik at man kan se hvor de er like og hvor de ikke er det.
Gjest Étoile Skrevet 5. desember 2004 #13 Skrevet 5. desember 2004 Det kan funke da, fordi når de er like vil diff være lik null, ikke sant? Letteste måten å gjøre dette på er å f.ex klippe ut gjennomsnittskolonnen for a, lime inn i excel, så klippe ut gjennomsnittskolonnen for b, lime inn i excel, og så ta kolonnen for a - kolonne b i tredje kolonne i excel. Så klipper du den siste kolonnen med differansene inn i SPSS og lager en ny kolonne du f.ex kaller diff a-b, og bruker denne til å tegne graf. Vet ikke om dette hjelper deg jeg, men du får ha masse lykke til!!!
Arwen Skrevet 5. desember 2004 Forfatter #14 Skrevet 5. desember 2004 Takk. Skal prøve mer litt senere. Nå trenger jeg en liten statistikk pause
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå