Gå til innhold

Er proteinpulver nødvendig/farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser mye rart om proteinpulver, noe mener det ikke er bra og at de kan være helseskadelig, da dette er i pulverisert form. Hva tenker dere?

Og hvor nødvendig er det egentlig?

Anonymkode: 7296a...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke farlig, men burde ikke være nødvendig dersom man har et sunt og balansert kosthold. At det er i pulverisert form har ingen ting å si. 

Anonymkode: 646c8...ba2

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke farlig, men burde ikke være nødvendig dersom man har et sunt og balansert kosthold. At det er i pulverisert form har ingen ting å si. 

Anonymkode: 646c8...ba2

Hvorfor har det ingen ting å si?

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80818.70;wap2

Skrevet

Jeg tenker på det litt som kosttilskudd, får du ikke i deg nok proteiner, så er det jo helt ålreit å bruke proteinpulver.

Anonymkode: b7f55...908

• Liker 2
Skrevet

I de fleste balanserte kosthold vil man få i seg det kroppen klarer ta opp.
Man trenger ca 1,2g/kg, men kan variere mellom 0,8 og 2g/kg, alt ettersom hvor aktiv du er.  
Kommer man opp på 3g/kg vil det begynne kunne virke negativt på nyrene, men det skal mye til for å komme opp på det nivået. 
Jeg har målt kostholdet, og selv med høyt aktivtetnivå (ikke styrke eller høyintensiv trening) hadde jeg aldri behov for tilskudd.
Spiser man derimot ensidig eller har ett lavt kaloriinntak vil tilskudd kunne være veldig positivt. 

Anonymkode: 15f16...caf

Skrevet (endret)

Det er ikke nødvendig. Proteiner kan man få i seg gjennom kostholdet - det er også mye billigere.

Jeg benytter meg bare av proteinshakes når jeg skal raskt opp i vekt da det er enklere å trøkke i seg 1500 kalorier ekstra via væske kontra fast føde - da selvfølgelig ved siden av den vanlige kostholdet.

Endret av WubWub
Skrevet

De fleste har all mulighet til å få i seg nok naturlig, med mindre man har behov for å øke med mye muskelmasse fort. Eller opprettholder en større muskelmasse enn normalt. Svært få av de jeg kjenner som bruker proteinpulver tilhører noen av kategoriene - men det får dem nok til å føle at de bigshots :fnise:

Jeg synes linkene delt her var mangelfulle, så det er vanskelig å stille seg positiv eller negativ til påstanden basert på disse.

Skrevet

For mye proteiner er ikke bra for kroppen det heller, i tillegg til at proteiner naturligvis også inneholder kalorier og kan være uheldig for enkelte. Kunstig søtning som mange proteinpulver inneholder er jo også uheldig. 
Altså, jeg skjønner veldig godt de med dårlig matlyst som MÅ ha i seg litt ekstra kalorier etter trening for optimal restitusjon og for å holde vekta, for jeg er der selv at matlysten er såpass dårlig at det er vanskelig å spise en skive med egg rett etter en hard økt på mølla. 

Anonymkode: d3643...2d5

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mye proteiner er ikke bra for kroppen det heller, i tillegg til at proteiner naturligvis også inneholder kalorier og kan være uheldig for enkelte. Kunstig søtning som mange proteinpulver inneholder er jo også uheldig. 
Altså, jeg skjønner veldig godt de med dårlig matlyst som MÅ ha i seg litt ekstra kalorier etter trening for optimal restitusjon og for å holde vekta, for jeg er der selv at matlysten er såpass dårlig at det er vanskelig å spise en skive med egg rett etter en hard økt på mølla. 

Anonymkode: d3643...2d5

Hva mener du med kunstig søtning?

Skrevet

Nei, for de aller fleste er det ikke nødvendig. Man får som oftest mer enn nok proteiner i seg igjennom kostholdet.

Skrevet
2 minutter siden, Silje Lien skrev:

Nei, for de aller fleste er det ikke nødvendig. Man får som oftest mer enn nok proteiner i seg igjennom kostholdet.

Jeg må ha i meg 150 gram proteiner dagen. Driver å bulker.

Skrevet

Farlig er det ikke, men det er heller ikke nødvendig. 

Jeg og samboer bruker det som er supplement til noen måltider. Mest fordi han må ha i seg mer protein og det blir for dyrt å kjøpe kjøtt/kjøtterstatninger (vi lever halv vegansk) i de mengdene han trenger. Jeg bruker det fordi vi lager smoothie på det til frokost/mellommåltider og jeg gidder ikke lage noe annet til meg.

Skrevet

Det er verken nødvendig eller farlig. Det skal veldig, veldig store mengder til før det kan bli et problem med for mye protein. Hoved"problemet" er vel at om du inntar mer protein enn kroppen har bruk for, blir det lagret på fett. Men det er jo akkurat det samme med karbohydrater og fett fra kosten. 

Jeg bruker proteinpulver fordi det er godt, rett og slett ;) Jeg belønner meg selv med en sjokoladeproteinshake etter styrketrening. Det smaker som sjokolademilkshake, og jeg synes det er lettere å få i meg nok protein på den måten enn å tvangsfore meg selv med fast føde (jeg mister som regel matlysten etter en hard økt, og må ha minst 1,5 g proitein pr kg kroppsvekt for å ikke stagnere i styrketreningen). Men jeg trenger den strengt tatt ikke, jeg kunne spist vanlig mat i stedet. 

Anonymkode: 7505c...5ee

Skrevet

jeg er ikke spesielt aktiv, og får vanligvis i meg 50-100% MER enn hva jeg egentlig har behov for, og da har jeg ett helt tilfeldig og uplanlagt kosthold uten fokus på annet enn at jeg skal spise ting jeg liker og nok til å bli mett, jeg bare loggfører det jeg spiser og ser over etterpå.

Skrevet

Er det noen her egentlig som driver styrketrening og får i seg nok av de forskjellige makroene, og ikke bruker noe form for proteinpulver?

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye protein man trenger er fortsatt omdiskutert, så det er egentlig ingen som vet nøyaktig hva som er optimal mengde. Man skal trene jævla mye før det blir et tvilsspørsmål om man får det i seg via diett, ihvertfall

Anonymkode: ba435...ba0

Gjest Froning
Skrevet
20 timer siden, WubWub skrev:

Proteiner kan man få i seg gjennom kostholdet - det er også mye billigere.

Sett bort i fra tunfisk så er proteinpulver den billigste proteinkilden.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser mye rart om proteinpulver, noe mener det ikke er bra og at de kan være helseskadelig, da dette er i pulverisert form. Hva tenker dere?

Og hvor nødvendig er det egentlig?

Nei. Proteinpulver er ikke nødvendig hvis du har ett sunt og variert kosthold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...