AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #1 Skrevet 17. januar 2017 Har en jente som går i førsteklasse, som jeg syns blir veldig lett distrahert. Beskjeder må ofte gis mange ganger, selv om vi gir korte og tydelige beskjeder. Eksempel - når hun sto i dusjen tidligere i dag måtte jeg gi henne beskjed om å ta vann i håret minst 5 ganger. I mellomtiden måtte hun spyle munnen, lage fontene og plukke på alle såper og sjampoer. Hun roter bort det mest utrolige, og tåler dårlig forstyrrelser. Når hun gjør lekser kan det ikke være noen forstyrrelser, da klarer hun ikke å konsentrere seg. I tillegg plukker hun alltid på noe... plukker på klær, hår, snurrer tape og tråder rundt fingrene konstant... er dette normalt for en 6-åring eller er hun i overkant ukonsentrert? Har snakket med læreren som sier at hun lett kan drømme seg bort, men ellers fungerer greit i klassen. Anonymkode: 53042...d49
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #2 Skrevet 17. januar 2017 Ingenting av det du beskriver tyder på at barnet er ukonsentrert. Hun hører ikke på deg, nei, men det betyr bare at hun har valgt å ikke gjøre som du sier, ikke at hun mangler evne til konsentrasjon. Tvert imot kan det gjerne hende hun konsentrerer seg om egne tanker? Hva med å forsøke å gi henne mer ansvar? La henne ordne dusjingen selv neste gang. En 6-åring klarer fint det. Om hun feiler: påpek høflig hva hun bør forbedre tilneste gang og la feilene være for nå. Ingen takler å konstant bli pirket på når de morer seg i dusjen..og det er jo ikke så nøye. I forhold til lyder: du trenger ikke gi henne muligheten til at det er stille. Hun venner seg til det med tiden. Her og nå er det jo ikke så nøye om hun lærer litt tregere av lyd. Anonymkode: 49456...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #3 Skrevet 17. januar 2017 Hvis din datter dårlig tåler forstyrrelser når hun skal konsentrere seg: ikke forstyrr henne. La henne få ro og fred. Det er alltid viktig, enten hun er 5 eller 18 år. Anonymkode: 93124...db0 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #4 Skrevet 17. januar 2017 Høres ut som mitt barn. Han er virrete og tankene flyter sine egne veier. Vi øver på fokus når vi gjør lekser, og det blir stadig bedre. Han har ikke problem med konsentrasjon, kan f.eks sitte i egne tanker med legobygging i lange perioder. Det er mer det å tøyle og styre konsentrasjonen bevisst som er utfordringen, altså fokus. Tankene flyter fort avsted, når han dusjer så er han mentalt et annet sted og morer seg med noe fort. Han kjeder seg aldri da! Han er heller ikke så god på beskjeder, og det snakker vi om; at han må følge med for jeg vil ikke være mase-mamma. Det funker bedre når jeg bøyer meg i øyehøyde og får hans oppmerksomhet før jeg gir beskjed. Enda bedre når jeg ber ham gjenta beskjeden han fikk. Anonymkode: 4e982...933
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå