Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest forvirret
Skrevet

Hvor lenge er det vanlig å være på sjøen i gangen?

Har hørt at det aller vanligste er 1 måned på og 1 måned hjemme, men at dette kan variere.

En jeg snakket med sier at de aller aller fleste er omtrendt like mye hjemme som de er på sjøen, men så snakket jeg en gang med en som var på sjøen nesten hele året??! Kan noen fortelle meg hvordan dette funker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette varierer vel veldig ut i fra hvilken jobb de skal utføre, og hvor de skal reise hen? Skal de reise jorden rundt, er det vel litt vanskelig å være ute en måned, og så hjemme en måned.. og om de driver med fiske, må de vel jobbe mens fiske er best? Ikke peiling jeg :)

Skrevet

Det er stort sett opp til personen sjølv trur eg.

Dei eg "kjenner" er ute frå 6 til 10 veker, så er båten på land 3-4 dagar, så er det ny tur på 6-10 veker. Nokon er på sjøen annen kvar tur, mens andre er på sjøen to turar, fri ein osv... Andre igjen er på sjøen heile tida båten deira er ute. (No er det snakk om fiskarar altså)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er stort sett opp til personen sjølv trur eg.

Dei eg "kjenner" er ute frå 6 til 10 veker, så er båten på land 3-4 dagar, så er det ny tur på 6-10 veker. Nokon er på sjøen annen kvar tur, mens andre er på sjøen to turar, fri ein osv... Andre igjen er på sjøen heile tida båten deira er ute. (No er det snakk om fiskarar altså)

Men går det an å bestemme selv når man vil hjem? For mange jeg kjenner er jo hjemme i jula, påska og sånn av og til.

Skrevet

Veit ikkje kor mykje dei bestemmer sjølv, det spørs vel på kva slags avtale dei har med båten. Mange har veldig usikre jobbar og er på en måte nødt til å reise ut når sjefen seier det, trur eg.

Men etter sånn som eg har forstått det så er i alle fall båtane ofte inne i jula. (Veit om folk som har feira jul på sjøen og, men...)

Varierar veldig...

Skrevet

Ikke alle kan bestemme selv, det kommer jo an på hvor man jobber. På mange steder må de gå vakter på julaften. Vet om flere som er ute i opptil 4 mnd (utenriksfart) Mens andre er borte opptil en mnd (innenriks)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kommer helt ann på hvordan turnus rederiet har, det er alt fra 1 uke på og 1 uka av, til 4 måneder på og 4 måneder av.

Uansett så har man ca 6 måneder fri og 6 måneder jobb i året. og man må jobbe annenvær jul, nyttår, påske etc.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har 2 mnd på, og to mnd av. Den ene turen i året er 3 mnd, med da 3 mnd hjemme også slik at man snur året. Er man borte på julaften det ene året, er man hjemme det neste. Dette er unriksfart. Man kan IKKE velge når man skal hjem, bare så det er sagt... Periodene varierer fra rederi til rederi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei du kan ikke velge selv når du vil hjem. Fast turnus. Jeg seilet utenriks og vi var 6 uker på og seks fri.

i Nordsjøen er det 4 uker på og fire fri.

ferger langs kysten har 14 på 14 fri. danskeferger har 14 på/fri. Hurtigruten 22 dager på/fri

cruise har 3 mnd på/fri. Det varierer så mye, det spørs hva du er ute etter.

Skrevet

Min venn seiler jorda rundt. Har 2-3 mnd på og av. Bestemmer ikke selv når han har fri, og det e rvanskelig å få fri utenom turnus.

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet
Det kommer helt ann på hvordan turnus rederiet har, det er alt fra 1 uke på og 1 uka av, til 4 måneder på og 4 måneder av.

Uansett så har man ca 6 måneder fri og 6 måneder jobb i året. og man må jobbe annenvær jul, nyttår, påske etc.

Vil det si at ALLE som er på sjøen bare har fri annenvær jul, påske, nyttår??!

Skrevet

Vil det si at ALLE som er på sjøen bare har fri annenvær jul, påske, nyttår??!

Nei, men mange(/de fleste?) har det. Går utifra at det er mulig å bytte "vakter" evt. stå over en tur.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mannen min jobber på båt. Han kan stå så mange turer på rad som han orker. Han kan kun gå på og av båten når den er i land og skal levere, altså når en ny tur begynner. Og selvfølgelig må det være plass til han når han går ombord, men når han er ombord har han førsterett til å være med på ny tur. Hver tur varer mellom 3-5 uker ca.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg jobber annenhver jul. Hvis man jobber i et stort rederi, må man pent følge turnusen, hvis det ikke skjer noe spesielt hjemme eller med helsa.

Skrevet

Kamerat av sambo seiler for Bergesen (gasstanker) og er 10 uker ute og 10 uke hjemme og må pent følge fast turnus. Det skjer jo at han kanskje blir noen dager forsinket enten når han skal hjem eller ut pga lasting/lossing, vær/vind, flytider etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...