Gå til innhold

Familievernskontoret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar har gått fra hverandre og har en baby på 3 mnd som jeg full ammer. Hva kan jeg forvente med tanke på samvær osv nå 2 første årene? Barnet får vel fast bosted med meg? 

Jeg og barnefar er gode venner og har planer om hyppig samvær, men jeg tror ikke samvær med fast overnatting er så bra for babyen før den nærmer seg 3 års alderen? Og har jeg rett på pappapermisjonen nå, selv om vi var samboere når babyen ble født? 

Kanskje noen har vært i samme situasjon? Prøver å være litt forbredt før vi skal på familievernkontoret:)

Anonymkode: c00c8...b4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring helsesøster, hun kan hjelpe deg 😊 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnefar har gått fra hverandre og har en baby på 3 mnd som jeg full ammer. Hva kan jeg forvente med tanke på samvær osv nå 2 første årene? Barnet får vel fast bosted med meg? 

Jeg og barnefar er gode venner og har planer om hyppig samvær, men jeg tror ikke samvær med fast overnatting er så bra for babyen før den nærmer seg 3 års alderen? Og har jeg rett på pappapermisjonen nå, selv om vi var samboere når babyen ble født? 

Kanskje noen har vært i samme situasjon? Prøver å være litt forbredt før vi skal på familievernkontoret:)

Pappapermisjon? Er ikke du moren?

Anonymkode: 1483c...72e

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pappapermisjon? Er ikke du moren?

Anonymkode: 1483c...72e

Med mindre reglene er endret siste halvåret så kan TS ta pappapermen. Ved samlivsbrudd kan aleneforsørger (som så godt som alltid er mor ved brudd med baby) sende inn en søknad om å få pappapermen og det er ingenting far kan gjøre. I og for seg en merkelig regel.

http://www.aftenposten.no/norge/Fedre-kan-ga-glipp-av-pappakvoten-ved-samlivsbrudd-601424b.html

Skrevet

Jeg hadde min datter hver helg på overnatting fra hun var 1.5 år. Det spørst hvor oppegående denne pappaen er da.

Skrevet

Men vil du virkelig ta vekk pappapermisjonen fra far? Er det kjønn som definerer hvem som skal bli kjent med barna? Likestillingen har virkelig ikke kommet til dette feltet.

Anonymkode: 13b57...8ec

• Liker 2
Skrevet

Du kan lese om anbefalingene her: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barn-og-ungdom/oppdatert.pdf

Korte, men hyppige samvær når de er under 1 år ja.

For å overføre pappapermen til deg, må du sende skriv til nav. Du får en meklingsattest på familievernkontoret, denne fungerer også som en bekreftelse på brudd (så fremst dere ikke var gift, da må det legges ved seperasjonspapirer). Meklingsattesten er også det du trenger for å søke om diverse stødnader som aleneforsørger.

Familivernkontoret har ingen makt, men vil hjelpe dere å komme fram til en enighet. Dersom dere ikke kommer fram på første møtet, så har dere 6 møter til som er gratis.

Anonymkode: 383ac...fc2

Skrevet

Synes det høres voldsomt ut å ikke ha noe overnattingssamvær før barnet er tre? Det er klart at det er vanskelig å ha overnatting mens babyen er så liten og ammes, men det er da naturlig etter hvert? Når det ikke anbefales delt omsorg til barn under tre år er det snakk om 50/50 ordninger, ikke at barn skal fratas overnattingssamvær med den ene forelderen i det hele tatt. Det er veldig fint at dere er venner og at dere tenker hyppig samvær i begynnelsen, men det bør kanskje ligge en opptrappingsplan vedlagt en slik samværsavtale. :) Jeg tror at dersom du foreslår null overnatting fram til barnet er 3 år vil du fort møte motstand hos far og at det kan føre til konflikter mellom dere.

Hvorfor skal ikke far ha pappapermisjonen? Han kan da komme til deg, evt. ha barnet hos seg mens du er på jobb? Det vil jo bare gi ytterligere tilknytning mellom far og barn, noe som kommer dere tre alle til gode etter hvert? Regner med at permisjonen legges til slutten av permisjonstiden, slik at babyen har begynt med fast føde og ikke er avhengig av å ammes i løpet av en arbeidsdag da.

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke skjønne hvorfor pappan ikke skal ha pappapermen selv om det er samlivsbrudd. han skal da uansett bare passe sitt eget barn på dagtid da, ingen grunn til at han ikke skal klare det etter brudd om han hadde klart det før brudd. Kjenner jeg blir provosert over at folk i det hele tatt tenker tanken! De fleste menn er faktisk like oppegående foreldre som kvinner!

Utover det så får dere god veiledning, brosjyrer m.m. om dette på familiverkontoret. De anbefaler ikke fullt delt bosted de første årene, men dere bør avsolutt prøve å få til masse samvær. Samvær trenger ikke være med overnatting.

Anonymkode: bc92d...69c

• Liker 2
Skrevet

Synes det er litt drøyt at ikke far skal ha noe fast overnatting før barnet er tre år.

BF og jeg gjorde det sluttt mens jeg var gravid. Det første året kom far hjem til oss etter jobb to dager i uken og annenhver helg. Han sov hos oss i helgene og hjalp til, både så jeg kunne få sovet en hel natt og for at barnet skulle bli vant til at pappa var der om natten også.

Begynte med overnatting hos BF da barnet var 1 år. Startet med annenhver helg. BF var fortsatt hos oss to dager i uken etter BHG og jobb. 

Fra barnet var 2 år begynte vi med lenger samvær. To uker sammenhengende om sommeren og ellers delte vi feriene i to. Han hadde barnet da annenhver helg og også en hverdag de ukene han hadde samvær. De ukene han ikke hadde samvær var han hos oss to dager i uken. 

Nå er barnet 6 år og har selv ønsket 50/50 fordi h*n har søsken hos begge som h*n vil være mest mulig med. Det er ingen tvil om at mor og far må være venner når det kommer til samvær med et så lite barn.

Anonymkode: db90f...3e3

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med at faren har absolutt 100% rett for å ha pappaperm - men dere gikk fra hverandre 3 måneder etter fødselen?  Hjelpes.  Du kommer nok til å ta det fra han uansett. 

Anonymkode: 89ddd...3cd

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt drøyt at ikke far skal ha noe fast overnatting før barnet er tre år.

BF og jeg gjorde det sluttt mens jeg var gravid. Det første året kom far hjem til oss etter jobb to dager i uken og annenhver helg. Han sov hos oss i helgene og hjalp til, både så jeg kunne få sovet en hel natt og for at barnet skulle bli vant til at pappa var der om natten også.

Begynte med overnatting hos BF da barnet var 1 år. Startet med annenhver helg. BF var fortsatt hos oss to dager i uken etter BHG og jobb. 

Fra barnet var 2 år begynte vi med lenger samvær. To uker sammenhengende om sommeren og ellers delte vi feriene i to. Han hadde barnet da annenhver helg og også en hverdag de ukene han hadde samvær. De ukene han ikke hadde samvær var han hos oss to dager i uken. 

Nå er barnet 6 år og har selv ønsket 50/50 fordi h*n har søsken hos begge som h*n vil være mest mulig med. Det er ingen tvil om at mor og far må være venner når det kommer til samvær med et så lite barn.

Anonymkode: db90f...3e3

Det er fordi du høres ut som en god mor med ønske om at barn skal ha et godt forhold med faren. De fleste kjerringer som skriver inn i her ser barna som sitt og gjør alt de kan for å frata barna fra faren. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med at faren har absolutt 100% rett for å ha pappaperm - men dere gikk fra hverandre 3 måneder etter fødselen?  Hjelpes.  Du kommer nok til å ta det fra han uansett. 

Etter Nav sine regler kan man overføre permisjonen ved samlivsbrudd. Så enkelt er det. Ingen diskusjon.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter Nav sine regler kan man overføre permisjonen ved samlivsbrudd. Så enkelt er det. Ingen diskusjon.

man KAN - ikke at man MÅ.  Hvis jeg var faren ville jeg ALDRI ha gitt fra meg pappaperm.  De eneste ukene han kan bli godt kjent med barna sine faktisk.  

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

man KAN - ikke at man MÅ.  Hvis jeg var faren ville jeg ALDRI ha gitt fra meg pappaperm.  De eneste ukene han kan bli godt kjent med barna sine faktisk.  

Det er irrelevant for tråden.

Skrevet

TS,

* Hvis mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dere kan avtale at du likevel skal ta ut fedrekvote, i så fall må du søke om det og legge ved en bekreftelse fra mor på at du har omsorgen for barnet de dagene du søker om..

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/fedrekvote-pappaperm-mødrekvote-og-fellesperiode--347651#chapter-1

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt riktig at man ikke må. Hvis foreldrene blir enig kan de også dele fellesperioden, men desverre er det ikke slik at far kan kreve å få pappapermen. Det er faktisk ikke engang slik at far gir den fra seg, men at mor kan ta fra far pappapermen med et skjema uten at far kan motsette seg dette. Ved samlivsbrudd vel å merke.

Amming er forresten ingen hindring for pappaperm da mor har rett til ammefri. 

Skrevet

Jeg skjønner godt at mor ønsker pappaperm ved samlivsbrudd. Det er ikke ok å ha eks snikende hjemme hos seg selv på dagtid, og barnet er heller neppe trygg hos far ennå, når det bare er rundt 9 mnd. Dette er også i verste separasjonsangst-tid. Permisjon er også å vaske klær, stelle hus etc... Gidder eksen det? Neppe. 

Å høre om to-åringen over her som var på to ukers ferie med far? Høres helt sprøtt ut. Et så lite barn skal da ikke være uten mamma i to uker?!? 

Anonymkode: a1afe...f34

• Liker 2
Skrevet

ser det ikke kom helt frem i det jeg skrev, men har selvfølgelig tenkt at barnet skal få sove hos far før det blir 3 år! Tenkte kanskje annen hver helg ikke var det beste for så små, men hver 3. Eller når det passet...? 

Og det med pappapermisjonen så er han ikke intressert i den. 

Ts 

• Liker 1
Skrevet

Du får pappapermisjon ført over på deg. Ille noe problem. 

Anonymkode: 174b4...747

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...