AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #1 Skrevet 17. januar 2017 Hvordan håndterer dere det? Samboeren min fikk diabetes type 1 for 6 mnd siden (Jepp, i en alder av 35...) og jeg kjenner jeg bekymrer meg endel. Min måte å håndtere bekymringer på er å lese alt jeg kommer over om emnet, så har satt meg godt inn i det, men det gjør meg nesten mer bekymret. Jeg er redd for at han skal få føling når han kjører, når han er hjemme alene eller når han er alene med barna. Barna (8 og 10) vet endel om hva diabetes er, og hva de skal gjøre om han får kraftig føling, selv om vi selvfølgelig håper de aldri må stå i den situasjonen. Bekymrer meg også for senskader/komplikasjoner og hvordan fremtiden vår kan bli. Går bekymringene over etterhvert? Han har ikke pumpe eller sensor, men har ganske grei kontroll og laveste måling han har hatt var 2,1 så foreløpig har det gått ok... Føler ikke jeg har "lov" å syns dette er vanskelig heller, når det ikke er jeg som har blitt syk... Anonymkode: b4487...221
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #2 Skrevet 17. januar 2017 Skjønner du bekymrer deg jeg. Har hatt en kompis som døde i en ulykke i fbm diabetes så man skal ikke ta lett på det. Nå høres det ut som samboeren din er flink til å passe på blodsukkeret og da tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Noen er veldig slurvete med mat, alkohol og tidspunkter for måltider og da kan det gå galt. Anonymkode: 82288...a65
Honey Dew Skrevet 17. januar 2017 #3 Skrevet 17. januar 2017 Det er ikke farlig med føling, så lenge en er bevisst og får i seg sukker. Håper at han måler blodsukker både før, etter og under bilkjøring. Det er utrolig viktig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #4 Skrevet 17. januar 2017 1 time siden, Honey Dew skrev: Det er ikke farlig med føling, så lenge en er bevisst og får i seg sukker. Håper at han måler blodsukker både før, etter og under bilkjøring. Det er utrolig viktig. Ja han er nøye på å måle blodsukkeret før han kjører. Har opplevd engang at han nektet å spise ifm lavt blodsukker. Man kan jo bli litt "ikke seg selv" av veldig lavt blodsukker, så den var litt ekkel. Måtte gi han ordentlig beskjed da før jeg til slutt fikk i ham sukker. Og så er jeg redd han ikke skal våkne av føling på natten... Anonymkode: b4487...221
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #5 Skrevet 17. januar 2017 Drikker han alkohol, eller er han avholds? Har han lært om hvordan blodsukkeret blir påvirket av alkohol? Anonymkode: 9fb4b...48c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #6 Skrevet 17. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Drikker han alkohol, eller er han avholds? Har han lært om hvordan blodsukkeret blir påvirket av alkohol? Anonymkode: 9fb4b...48c Han drikker noe alkohol ja, men passer ekstra godt på blodsukkeret og tar mindre insulin. Passer på å ha blodsukker over 10 før han legger seg. Anonymkode: b4487...221
Gjest kira87 Skrevet 17. januar 2017 #7 Skrevet 17. januar 2017 (endret) Har selv en samboer med diabetes type 1. Han har hatt den i over ti år, så han er jo ganske vant med det og har jevnlig samtaler med diabetessykepleier og oppføling av lege. Har fått skrekken noen ganger, men han er veldig flink til å selv merke at han får føling. Hadde en episode hvor han falt bevisstløs på et låst bad. Da var det bare å ringe ambulansen som kom ganske fort. Etter det byttet han til å ta den langtidsvirkende om morgenen og har ikke hatt noen episoder siden da. (bortsett fra vanlig føling) Å ha blodsukker over ti hver natt er ikke bra på lang sikt. Eller var det i forbindelse med alkohol? Da er det jo bra, for alkohol fører jo til lavt blodsukker. Hender jeg ber han sjekke blodsukkeret når vi kysser, for jeg har en ganske følsom nese og kjenner godt om det lukter til spesielt som det ofte gjør når han har høyt blodsukker. Hehe. Bekymringene går over etterhvert ja. Da jeg kjenner han såpass godt og kan "tvinge" i han sukker hvis det blir sånn. Og han er ganske "rolig" når han får føling. Er verre med svigermor som også har diabetes og blir sånn skikkelig ubehagelig å være med når hun har føling. Endret 17. januar 2017 av kira87
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #8 Skrevet 17. januar 2017 3 minutter siden, kira87 skrev: Har selv en samboer med diabetes type 1. Han har hatt den i over ti år, så han er jo ganske vant med det og har jevnlig samtaler med diabetessykepleier og oppføling av lege. Har fått skrekken noen ganger, men han er veldig flink til å selv merke at han får føling. Hadde en episode hvor han falt bevisstløs på et låst bad. Da var det bare å ringe ambulansen som kom ganske fort. Etter det byttet han til å ta den langtidsvirkende om morgenen og har ikke hatt noen episoder siden da. (bortsett fra vanlig føling) Å ha blodsukker over ti hver natt er ikke bra på lang sikt. Eller var det i forbindelse med alkohol? Da er det jo bra, for alkohol fører jo til lavt blodsukker. Hender jeg ber han sjekke blodsukkeret når vi kysser, for jeg har en ganske følsom nese og kjenner godt om det lukter til spesielt som det ofte gjør når han har høyt blodsukker. Hehe. Bekymringene går over etterhvert ja. Da jeg kjenner han såpass godt og kan "tvinge" i han sukker hvis det blir sånn. Og han er ganske "rolig" når han får føling. Er verre med svigermor som også har diabetes og blir sånn skikkelig ubehagelig å være med når hun har føling. Takk for svaret Ja, er bare ifm alkohol at han passer på å ha bs over 10. Ellers prøver han å ligge på 6-7 to timer etter måltid. Vi har glucagonsprøyte og vet hvordan jeg skal bruke den, men håper jeg slipper 😨 Anonymkode: b4487...221
Gjest kira87 Skrevet 17. januar 2017 #9 Skrevet 17. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svaret Ja, er bare ifm alkohol at han passer på å ha bs over 10. Ellers prøver han å ligge på 6-7 to timer etter måltid. Vi har glucagonsprøyte og vet hvordan jeg skal bruke den, men håper jeg slipper 😨 Anonymkode: b4487...221 Vi hadde ikke glukose, så jeg hentet et beger med honning, tok det på fingeren, og smurte det på tannkjøttet hans mens han strittet imot. He he. Ble mye gris og tror ikke jeg har hatt honning i teen siden da.
Honey Dew Skrevet 17. januar 2017 #10 Skrevet 17. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja han er nøye på å måle blodsukkeret før han kjører. Har opplevd engang at han nektet å spise ifm lavt blodsukker. Man kan jo bli litt "ikke seg selv" av veldig lavt blodsukker, så den var litt ekkel. Måtte gi han ordentlig beskjed da før jeg til slutt fikk i ham sukker. Og så er jeg redd han ikke skal våkne av føling på natten... Anonymkode: b4487...221 Ha sikkerhetsmålinger. Det jeg gjør, er at jeg måler blodsukker kl 21, nytt blodsukker 21:30 og det tredje blodsukkeret kl 22. På den måten kan han se hvilken vei blodsukkeret går og er det på vei nedover, kan han gjøre tiltak for å stoppe fallet
Ella1 Skrevet 17. januar 2017 #11 Skrevet 17. januar 2017 Har vært samboer med en diabetiker i snart 14 år. Han var også voksen når han fikk det. Han håndterer sykdommen bra, så det er ikke noe jeg bekymrer meg noe særlig over lenger. På disse 14 årene har det kun vært ett tilfelle der følingen har vært såpass alvorlig at jeg måtte tilkalle ambulanse. Da våknet jeg (dette hører du godt, en slags freselyd) med at han hadde føling og at jeg ikke fikk kontakt med han. Dette skjedde pga. av at vi hadde vært på reise og hadde kommet hjem sent på natten (stuptrøtte), dermed han hadde tatt samme sprøyte to ganger på kort tid. Ambulansepersonalet ga han glukose intravenøst og han kom da fort til seg selv. Ikke behov for innleggelse eller noe, men en obligatorisk EKG test dagen etterpå for å sjekke om hjertet hadde tatt noen skade, det hadde det heldigvis ikke. Her er noen tips fra meg som "pårørende"; Høyt blodsukker fører til tretthet og noen ganger humørsvingninger. Så har dere spist mat med mye karbo eller snop og han dupper av eller blir litt amper, så kan det være lurt å måle blodsukkeret. Ofte er det forklaringen. Lavt blodsukker fører til midlertidig nedsatt syn så det kan være greit å hjelpe til med å smøre en skive med noe søtt på eller finne frem noe annet søtt, så slipper du syltetøy/honning utover hele kjøkkenet På apoteket får du kjøpt tuber med glukose, som du kan ha lett tilgjengelig på f.eks soverommet eller i veska. Smøres på innsiden av munnen ved evt. føling. Dersom det er surr med blodsukkeret på natten så våkner de som oftest av det selv. Adrenalin spiser sukker. Så det kan være greit å måle blodsukker etter f.eks en tur i berg og dal bane Disse tingene er ikke noe jeg maser på samboeren min om, han styrer det som sagt selv. Men, jeg synes bare det er greit å ha det i bakhodet.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #12 Skrevet 17. januar 2017 Tusen takk for gode råd! Skal kjøpe sånn tube med glukose, greit å ha på soverommet har sånne porsjonspakker med knekkebrød både i bilen og på soverommet, de er veldig grei hvis blodsukkeret bare er litt lavt. Frem til nå har han heldigvis våknet selv hvis han har fått føling på natten. Anonymkode: b4487...221
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå