Gå til innhold

Låne til leilighet


gurleif

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg leilighet i løpet av dette året, dyrt å leie og penger ut av vinduet. Er 25 og har ca 250 000 i årsinntekt. Har ikke mye oppspart.Vil få noe hjelp av familie til egenandel. Noen mener jeg kan låne 1mill, andre mer. Alle mener forskjellig. Har ikke kontaktet bank enda , vil gjerne høre hva slags erfaringer folk har. Tenker å finne noe så lite og billig som mulig. Får overta et OBOS-medlemskap med lang ansienntet. Er det lurt å satse på OBOS? Kunne vært fint å høre om andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, gurleif skrev:

Tenker å kjøpe meg leilighet i løpet av dette året, dyrt å leie og penger ut av vinduet. Er 25 og har ca 250 000 i årsinntekt. Har ikke mye oppspart.Vil få noe hjelp av familie til egenandel. Noen mener jeg kan låne 1mill, andre mer. Alle mener forskjellig. Har ikke kontaktet bank enda , vil gjerne høre hva slags erfaringer folk har. Tenker å finne noe så lite og billig som mulig. Får overta et OBOS-medlemskap med lang ansienntet. Er det lurt å satse på OBOS? Kunne vært fint å høre om andres erfaringer.

Har du annen eksisterende gjeld, f.eks. studielån, forbrukslån, kredittkort, billån?

Anonymkode: 25ac9...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gurleif skrev:

Tenker å kjøpe meg leilighet i løpet av dette året, dyrt å leie og penger ut av vinduet. Er 25 og har ca 250 000 i årsinntekt. Har ikke mye oppspart.Vil få noe hjelp av familie til egenandel. Noen mener jeg kan låne 1mill, andre mer. Alle mener forskjellig. Har ikke kontaktet bank enda , vil gjerne høre hva slags erfaringer folk har. Tenker å finne noe så lite og billig som mulig. Får overta et OBOS-medlemskap med lang ansienntet. Er det lurt å satse på OBOS? Kunne vært fint å høre om andres erfaringer.

https://skandiabanken.no/lan/kalkulatorer/hvor-mye-kan-jeg-lane/

Den sier 950 000 hvis du ikke har bil, og 600 000 hvis du har bil.

Husk at du kan trekke fra all gjeld du har fra disse beløpene (har du feks 200 000 i studielån kan du trekke det fra, da får du bare 750 000).

Mange banker lar deg søke og få svar umiddelbart, hvorfor spørre en gjeng kakklekjerringer når du på 20 minutter kan ha fått nøyaktig svar fra 6 forskjellige banker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke jeg hvor du bor, men med den inntekten så får du vel kanskje ett lite kott i Oslo.

OBOS medlemskap kan arves, men du får ikke arve ansienniteten til den du arver fra. Da du arver vil den bli satt ned til din alder. Dette har mamma'n min undersøkt fordi hun står ganske høyt opp på den lista, men da hun spurte om jeg kunne arve fikk hun det svaret jeg skrev overnfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gurleif skrev:

10 000 på kredittkortet, ikke noen annen gjeld.

Ta å søk på skandibanken nå med en gang, og fortell oss hva de tilbyr!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsinntekten er nokså lav, og en del går det jo med for å spise og annet. Derfor mener vel banken at du har begrenset igjen for å betjene lån. 

Hva er utsiktene i forhold til inntekt? Kan du ta en ekstrajobb for å spare mer en periode? Går du opp noe i lønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SIFO kalkulerer kostnader på ca 105.000 (husholdningsutgifter) til en enslig kvinne. Hvis du har feks 200.000 etter skatt, har du da igjen 95.000 etter husholdningsutgifter. Disse skal da dekke eventuell bil, gjeld og kostnader forbundet med boligen (vedlikehold, strøm, forsikring etc). Tror nok dessverre det er vanskelig for deg å få låne nok til å kjøpe bolig, hvis du da ikke bor i et område med veldig lave boligpriser... 

Anonymkode: 8a4ab...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ansienniteten går ned til ditt fødselsår dersom medlemskapet overføres til deg. Eventuelt kan de som eier medlemskapet nå kjøpe leiligheten i sitt navn, og så overføre leilighet (og lån) og medlemskap til deg etterpå.

Anonymkode: 5fda1...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...