AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Jeg fikk ny fastlege i fjor, etter at min forrige gikk av med pensjon. Jeg er bipolar, og ble uføretrygdet i fjor. Jeg må til legen ganske ofte, fordi blodprøver må følges opp. De første gangene fikk jeg et godt inntrykk av legen. Hun var veldig grundig og ganske morsom. Men etterhvert har jeg blitt sliten av henne. Jeg går til psykolog minst en gang i uka, og psykiater ganske ofte også. Jeg har ikke noe behov for å diskutere sykdommen min med henne. Likevel spør hun masse omkring sykdommen, og timene tar lang tid (hun er alltid veldig forsinket, og det er ikke rart...). Jeg kan godt svare henne hvis hun er nyskjerrig, men hun skjønner ikke alltid hva jeg sier. Hun er ikke født i Norge. Jeg forstår godt hva hun sier, men jeg er alltid i tvil om hun forstår. Og hvis man skal ta for seg psykiske problemer, er kommunikasjon fryktelig viktig. Jeg har prøvd å runde av timene selv, reiser meg opp for å gå, minner om alle som venter osv. Men hun gnåler og gnåler, og jeg er for godt oppdratt til å være brysk. Redd for dårlig stemning neste gang. Jeg har også to barn, som har samme fastlege. De hadde begge timer nå i januar, og de skjønte ikke et kvidder av hva dama sa. Og hun skjønte ikke hva de sa. Han ene har hatt smerter i helen, og hun ville gjerne se på halebenet!! Han måtte peke på en sånn plakat av kroppen, for at hun skulle komme på rett spor. Når hun fant riktig kroppsdel, var behandlingen upåklagelig. Hun er dyktig, men... Spikeren i kisten kom forrige uke. Jeg skulle bestille time hos legesekretæren hennes, som er mannen hennes og fra samme land. Han spurte hvilken sykdom jeg hadde. Er det vanlig, foresten? Jeg svarte at jeg er bipolar, hvorpå han svarte at jeg var frisk. Jeg hadde nemlig aldri vært syk når jeg var hos dem, og jeg hadde vært der i 6 mndr. Jeg forklarte at bipolare ikke gikk rundt og var syke hele tiden, men det betyr ikke at man er frisk. Han spurte om hvor ofte jeg er innlagt. Jeg svarte at det er umulig å svare på, men sist jeg var innlagt var i mai, på tvang. Det syntes han ikke var særlig ofte, så han lurte på om jeg brukte å være manisk. Jeg har ikke så lyst til å prate om dette, siden mye av det jeg har gjort er skambelagt. Men jeg svarte at jeg bl.a.har impulshandlet ting som er såpass dyre at jeg holdt på å velte familieøkonomien. Han vet kanskje ikke hvor dyrt det jeg kjøpte var, men vi snakker nesten en million på et år. Det var heller ikke særlig sykt, svarte han, for alle kunne føle glede ved å kjøpe seg ting man ønsket seg... Jeg vet ikke om dette var smalltalk, eller om dette er noe de to diskuterer. Og i retrospektiv burde jeg ikke svart, men jeg er sånn at jeg svarer når folk spør." For godt oppdratt". Jeg må føye til at han har eget kontor, så ingen overhørte samtalen. Men jeg blir litt redd, for hvis fastlegen ikke synes jeg er syk, hva skjer med uføretrygden? Jeg har bestemt meg for å bytte fastlege, men må stå på venteliste. I mellomtiden må jeg til fastlegen hver 3. uke. Jeg har ikke lyst til at stemningen skal være anspent i denne tiden. Men dette med legesekretæren syntes jeg var veldig ubehagelig. Han kommer ofte inn under timene, og det er han som tar prøver, så jeg må forholde meg til han. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg bør si noe. Det er jo ikke sikkert at legen min oppfatter hva som er problemet. Og han er jo mannen hennes... Noen råd? Og noen praktiske spørsmål. Blir barna mine automatisk med når jeg bytter fastlege? Han ene er over 16, så jeg ser han må gi samtykke. Må jeg i så fall sette opp 3 på venteliste? Hva hvis vi ikke får plass samtidig? Og hva med journalene? Må jeg kontakte legen for å få overført disse, eller er dette noe som pasientsky kan ordne? Anonymkode: 22da8...b72
xante Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Bytt. _Du kan lett velge om barna skal ha samme fastlege eller ikke i menyen når du har logget inn. Jeg har via nettet fått meg ny fastlege og valgte en annen for datteren min for hun ville ha en dame. Nå står jeg på venteliste hos en annen fastlege jeg heller vil ha.
xante Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Og du kan kanskje si ifra til noen andre i kommunen/på legekontoret slik at du kan forbli anonym.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 Journaler blir ikke overført automatisk, det må du be om at gamle fastlege oversender ny fastlege. Og du kan bytte fastlege 2 ganger i året, så om du syntes det er uutholdelig med denne faslegen kan du bytte til en annen i påvente av at det blir ledig hos den du ønsker. Anonymkode: 03db1...00b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 Jeg bor på et lite sted, så det er ingen andre fastleger som har ledig plass akkurat nå. Og det er ikke noe legekontor, kun hun og mannen. Jeg kan sette meg opp på venteliste, men jeg vil ta med meg barna mine. De er avhengig av å ha med meg til denne legen, pga kommunikasjonsproblemer. Han ene er 13, jeg regner med at han automatisk følger meg? Men betyr det at vi begge får plass samtidig? Hvis det blir EN ledig plass, får vi kanskje ikke plass begge to, selv om jeg har ansvar? Han andre er over 16, så han må vel søke selv (eller jeg får fullmakt). I så fall får vi kanskje ikke bytte på likt, og jeg synes det er kjempepinlig hvis jeg må dit etter at jeg selv har byttet... Anonymkode: 22da8...b72
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 Har hun selvinnsikt nok til at engelsk fungerer? Om så, og om du er sterk i engelsk, så kan det være verdt et forsøk. Anonymkode: a5eb7...d10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 Barn følger kun mor automatisk ved fødsel, ellers må de flyttes på samme måte som deg, altså de må også stå på venteliste. Journalen bli ikke automatisk overført, så det må du fikse selv. Anonymkode: 99c9b...334
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #8 Skrevet 16. januar 2017 Legesekretæren gravde ALT FOR MYE syns jeg. Det hadde vært nok for at jeg skulle bytte. Sier jo noe om dømmekraften til en person som er gift med en som graver upassende Anonymkode: 651c1...948 2
Maleficenta Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ny fastlege i fjor, etter at min forrige gikk av med pensjon. Jeg er bipolar, og ble uføretrygdet i fjor. Jeg må til legen ganske ofte, fordi blodprøver må følges opp. De første gangene fikk jeg et godt inntrykk av legen. Hun var veldig grundig og ganske morsom. Men etterhvert har jeg blitt sliten av henne. Jeg går til psykolog minst en gang i uka, og psykiater ganske ofte også. Jeg har ikke noe behov for å diskutere sykdommen min med henne. Likevel spør hun masse omkring sykdommen, og timene tar lang tid (hun er alltid veldig forsinket, og det er ikke rart...). Jeg kan godt svare henne hvis hun er nyskjerrig, men hun skjønner ikke alltid hva jeg sier. Hun er ikke født i Norge. Jeg forstår godt hva hun sier, men jeg er alltid i tvil om hun forstår. Og hvis man skal ta for seg psykiske problemer, er kommunikasjon fryktelig viktig. Jeg har prøvd å runde av timene selv, reiser meg opp for å gå, minner om alle som venter osv. Men hun gnåler og gnåler, og jeg er for godt oppdratt til å være brysk. Redd for dårlig stemning neste gang. Jeg har også to barn, som har samme fastlege. De hadde begge timer nå i januar, og de skjønte ikke et kvidder av hva dama sa. Og hun skjønte ikke hva de sa. Han ene har hatt smerter i helen, og hun ville gjerne se på halebenet!! Han måtte peke på en sånn plakat av kroppen, for at hun skulle komme på rett spor. Når hun fant riktig kroppsdel, var behandlingen upåklagelig. Hun er dyktig, men... Spikeren i kisten kom forrige uke. Jeg skulle bestille time hos legesekretæren hennes, som er mannen hennes og fra samme land. Han spurte hvilken sykdom jeg hadde. Er det vanlig, foresten? Jeg svarte at jeg er bipolar, hvorpå han svarte at jeg var frisk. Jeg hadde nemlig aldri vært syk når jeg var hos dem, og jeg hadde vært der i 6 mndr. Jeg forklarte at bipolare ikke gikk rundt og var syke hele tiden, men det betyr ikke at man er frisk. Han spurte om hvor ofte jeg er innlagt. Jeg svarte at det er umulig å svare på, men sist jeg var innlagt var i mai, på tvang. Det syntes han ikke var særlig ofte, så han lurte på om jeg brukte å være manisk. Jeg har ikke så lyst til å prate om dette, siden mye av det jeg har gjort er skambelagt. Men jeg svarte at jeg bl.a.har impulshandlet ting som er såpass dyre at jeg holdt på å velte familieøkonomien. Han vet kanskje ikke hvor dyrt det jeg kjøpte var, men vi snakker nesten en million på et år. Det var heller ikke særlig sykt, svarte han, for alle kunne føle glede ved å kjøpe seg ting man ønsket seg... Jeg vet ikke om dette var smalltalk, eller om dette er noe de to diskuterer. Og i retrospektiv burde jeg ikke svart, men jeg er sånn at jeg svarer når folk spør." For godt oppdratt". Jeg må føye til at han har eget kontor, så ingen overhørte samtalen. Men jeg blir litt redd, for hvis fastlegen ikke synes jeg er syk, hva skjer med uføretrygden? Jeg har bestemt meg for å bytte fastlege, men må stå på venteliste. I mellomtiden må jeg til fastlegen hver 3. uke. Jeg har ikke lyst til at stemningen skal være anspent i denne tiden. Men dette med legesekretæren syntes jeg var veldig ubehagelig. Han kommer ofte inn under timene, og det er han som tar prøver, så jeg må forholde meg til han. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg bør si noe. Det er jo ikke sikkert at legen min oppfatter hva som er problemet. Og han er jo mannen hennes... Noen råd? Og noen praktiske spørsmål. Blir barna mine automatisk med når jeg bytter fastlege? Han ene er over 16, så jeg ser han må gi samtykke. Må jeg i så fall sette opp 3 på venteliste? Hva hvis vi ikke får plass samtidig? Og hva med journalene? Må jeg kontakte legen for å få overført disse, eller er dette noe som pasientsky kan ordne? Anonymkode: 22da8...b72 Er easy peasy å bytte. Du kan jo lett bytte for barna dine og. Ikke noe stress
Maleficenta Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn følger kun mor automatisk ved fødsel, ellers må de flyttes på samme måte som deg, altså de må også stå på venteliste. Journalen bli ikke automatisk overført, så det må du fikse selv. Anonymkode: 99c9b...334 Msn trenger da ikke vente såå lenge for å få ny fastlege. Man ser jo på nettet hvilken lege som er ledig så får man jo den så og si med en gang. Jeg har aldri måttet stå på venteliste for ny fastlege. Og jo. Journalen blir overført Endret 16. januar 2017 av Maleficenta
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Msn trenger da ikke vente såå lenge for å få ny fastlege. Man ser jo på nettet hvilken lege som er ledig så får man jo den så og si med en gang. Jeg har aldri måttet stå på venteliste for ny fastlege. Og jo. Journalen blir overført Gratulerer med å bo i by tok meg ca et halvt år å få en ny fastlege, og h'n er en times kjøring borte. Anonymkode: a5eb7...d10 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Msn trenger da ikke vente såå lenge for å få ny fastlege. Man ser jo på nettet hvilken lege som er ledig så får man jo den så og si med en gang. Jeg har aldri måttet stå på venteliste for ny fastlege. Og jo. Journalen blir overført Nei, det må du ordne selv. fra helsenorge.no; Når du bytter fastlege, må du selv sørge for at journalen din overføres til den nye legen. Du kan kontakte din gamle fastlege/fastlegekontor og gi informasjon om den nye legen. Du må regne med å betale et gebyr for videresending av pasientjournalen, selv om du har frikort for egenandelstak 1. Anonymkode: 99c9b...334 1
Maleficenta Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gratulerer med å bo i by tok meg ca et halvt år å få en ny fastlege, og h'n er en times kjøring borte. Anonymkode: a5eb7...d10 Åja fikk med meg først etterpå at ts ikke bodde i by.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 Jeg hadde sendt klage på han mannen til kommunelegen. Anonymkode: 485da...abf 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 6 minutter siden, Maleficenta skrev: Msn trenger da ikke vente såå lenge for å få ny fastlege. Man ser jo på nettet hvilken lege som er ledig så får man jo den så og si med en gang. Jeg har aldri måttet stå på venteliste for ny fastlege. Og jo. Journalen blir overført Journalen blir ikke overført. Det er din rett som pasient at Journalen ikke overføres. Med mindre det er bytte på samme kontor. Anonymkode: fc3a2...77e 1
Maleficenta Skrevet 16. januar 2017 #16 Skrevet 16. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Journalen blir ikke overført. Det er din rett som pasient at Journalen ikke overføres. Med mindre det er bytte på samme kontor. Anonymkode: fc3a2...77e Å men er ikke det nytt nå at vi har tilgang på egen journal?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå