Gå til innhold

Medlånetaker - ødelegge for senere tid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har søkt om forbrukslån, men fått avslag.

har fått tilbakemelding om at jeg kan få innfrid lån med en medlånetaker.

Søstern min er villig da hun vet at jeg ikke har noe problem med å betale for meg og ville aldri tulle med det. 

Hva slags konsekvenser får det for henne å være medlånetaker? Altså, hvis hun vil kjøpe seg bolig om noen år, vil det påvirke hennes muligheter for lån om hun står som medlånetaker på mitt? 

Anonymkode: 6e4c1...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, din søsters mulighet til å få boliglån vil påvirkes dersom hun oppføres som medlåntaker. Dette fordi (deler av) "ditt" lån blir oppført som hennes gjeld. Når banken vurderer hvor stort lån en kan innvilges, trekkes eksisterende gjeld fra. 

Videre er hun solidarisk ansvarlig for lånet. Dette innebærer at dersom du ikke betaler på lånet selv, kan banken kreve betaling fra henne. 

Anonymkode: 68e5d...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har søkt om forbrukslån, men fått avslag.

har fått tilbakemelding om at jeg kan få innfrid lån med en medlånetaker.

Søstern min er villig da hun vet at jeg ikke har noe problem med å betale for meg og ville aldri tulle med det. 

 

Anonymkode: 6e4c1...c67

Bare det at du har behov for å søke om forbrukslån tyder på at det søsteren din "vet" ikke nødvendigvis er riktig.

Anonymkode: 93088...834

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom din søster skal søke boliglån vil forbrukslån hun er medlåntaker på være med i regnestykket. Avhengig av størrelsen på lånet, kan dette ha stor innvirkning på hennes mulighet til å få boliglån. Dersom du ikke betaler, vil hun kunne måtte betale. Banken bør vel strengt tatt fraråde henne å stille som medlåntaker her. 

Anonymkode: 3184f...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at hvis folk er så flinke med pengene sine, hvorfor har de ikke spart opp penger som de kan bruke i stedet for å ta forbrukslån? :klo:

Endret av penny_
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har noe problem med å betale for deg så sparer du til det du trenger i stedet for å ta forbrukslån.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.1.2017 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Har søkt om forbrukslån, men fått avslag.

har fått tilbakemelding om at jeg kan få innfrid lån med en medlånetaker.

Søstern min er villig da hun vet at jeg ikke har noe problem med å betale for meg og ville aldri tulle med det. 

Hva slags konsekvenser får det for henne å være medlånetaker? Altså, hvis hun vil kjøpe seg bolig om noen år, vil det påvirke hennes muligheter for lån om hun står som medlånetaker på mitt? 

Anonymkode: 6e4c1...c67

Om noen år? Hvor stort forbrukslån er det her snakk om? Synes virkelig ikke du skal dra søsteren din inn i dine økonomiske feilvurderinger.

Anonymkode: 0d2d6...c8d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta et så stort forbrukslån at du vil bruke "noen år" på å nedbetale det? Det er en veldig, veldig dårlig idè....! Rentene er hårreisende, og det er det dyreste lånet man kan ha. Bruker du i tillegg flere år på å nedbetale det og bare betaler minstebeløpet pr måned, blir du "aldri" ferdig og betaler sinnsykt mye mer tilbake.

Hvor stort forbrukslån har du egentlig tenkt å ta, siden du tror du vil bruke "noen år" på å nedbetale det?

Jeg fraråder deg å ta et slikt lån, med mindre du kan få nedbetalt det på under ett år, helst bare noen mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde søsteren din fra å gjøre dette. Og råde deg til å finne andre løsninger enn å ødelegge for henne i flere år fremover. 

Når noen skal få lån, uansett hva slags lån, så ser banken på sikkerhet, inntekt og forbruk og total gjeld utenom. Studielån, forbrukslån, med-lån, eller lån man kausjonerer på vil måtte oppgis og vil påvirke hvor stort lån man kan få. I tillegg vil hun stå helt og holdent økonomisk ansvarlig for ditt lån dersom noe skulle skje med deg. Enten det er at du bestemmer deg for å ikke betale, mister jobben og ikke KAN betale eller at du dør/havner i koma og ikke er i stand til å behandle lånet ditt. Da sitter hun der med 100% ansvar for din gjeld, en gjeld uten sikkerhet. 

Å ta opp et hyttelån eller huslån sammen med noen er annerledes fordi man har sikkerhet i eiendommen/bygget. Forbrukslån for å betale ned gammel moro = ren risiko. Og høy risiko. Et sånt lån for henne å være medlånetaker på er mye verre i bankens øyne enn om hun har et billån og et studielån når hun kommer og ber om boliglån.

Si for enkelthetsskyld at hun har egenkapital og inntekt nok til 2,5 millioner i boliglån. Her kan du trekke fra hele summen på ditt forbrukslån som du ønsker henne som medlånetaker på, så får hun mindre lån. Så trekker man fra for studielån/billån og andre spesielle situasjoner. Det kan avkortes så mye at det blir umulig å kjøpe den boligen man ønsker. 

Om du lar henne gjøre dette så er du egoistisk og hun er naiv/dumsnill.

Anonymkode: 65cb8...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...