Gå til innhold

Tannlege-dårlig økonomi


MsMax

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år slitt med dårlige tener pga medisiner og dårlig oppfølging av skoletannlege.

Har også alltid hatt veldig dårig råd så har ikke fått gjort noe med det.

Men nå gjør det så vondt at jeg flere ganger i uken må ta smertestillende pga tannverk, dårlig med emalje så mye ising, flere hull, gamle fyllinger har ramlet ut, har allerede trukket to tenner pluss 3 visdomstenner. I tillegg så har jeg en tan som er feilstilt så mye at det er utrolig sjenerende.

Dette er veldig lite kult å si når man ikke engang er 30 år.

Prolemstillingen er da at dette kommer til å koste skjorta, men når jeg ikke har noe penger til overs i hverdagen og heller ikke får noe lån så må jeg bare la tenna smuldre opp.

spørsmålet er da om noen har fått noe slikt dekket av nav? Store/små summer? Går på AAP i vente på ufør om det har noe å si.

Vil gjerne ha noen konkrete svar og ikke "du må spare" da dette ikke hjelper meg i det hele tatt.

Og om det er noen her som har fått støtte til behandling, hvordan gikk du fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en bekjent i ca samme situasjon som du. Han var heldig og kom til en veldig forståelsesfull tannlege som lot ham dele opp betalingen. Tror faktisk tannlegen informerte om at Nav kunne dekke noe også. Du kan jo forhøre deg litt rundt omkring.

Anonymkode: 729eb...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.nettavisen.no/nyheter/slik-far-du-staten-til-a-ta-tannlegeregningen-din/8529584.html

sjekk gjennom lista der. Har du noe av det så får du kanskje dekket noe?

Har akkurat vært hos tannlegen selv og der det kosta veldig mye så satt det en av våre nye landsmenn der som hadde brev fra kommunen at han fikk dekket alt.

DET provoserer

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som får dekket tannlege pga han bruker medisiner. Finn ut om det er noen gode tannleger der du bor og legg fram problemet for dem, de vet garantert noe om det du spør om. Du kommer ingen vei om du utsetter å gå til tannlegen lenger, det vet jeg altfor mye om. 

Anonymkode: 33041...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest star123

Vis du kan dokumentere lav inntekt så tror jeg nav kan hjelp deg. Ta deg en tur til nav det koster ingenting ting :)

Endret av star123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med NAV! :) Min far har en sjelden sykdom, og han får dekt mesteparten når han er med tannlegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsøk å finn ut om du kan dele opp betalingen. Eller om du kan få støtte fra nav. Jeg har selv slutt med at jeg får lett hull pga tette tenner.. og munntørrhet. Og det er kjempedyrt. Men jeg forsøker å vente litt mellom hver gang jeg går. Sist gang kostet det meg 1700 kr tross reduksjon i prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i flere her. Finn en god og forståelsesfull tannlege. Kanskje du har rett på hjelp og støtte fra nav  men ikke utsette mer nå. Gå i gang med en gang og finn en tannlege og forklar din situasjon.  Ønsker deg de beste lykker her, ts. Tannhelse  er ingen spøk, uansett alder. Håper du får støtte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du søker om sosialhjelp for å fikse tennene. Da må du ta den billigste tannlegen og de gjør det på den billigste måten men det er vel bedre enn å gå rundt slik som du gjør nå. Du leverer kontoutskrift og et overslag på kostnaden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forventer du å få alt dekket av velferdssystemet? Ikke jobber du for pengene og i tillegg skal du ha dekket tannlege? Tennene blir ikke så dårlig over natta, så hvorfor har du ikke tatt tak i dette for lenge siden?

Anonymkode: f4abc...29b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere :)

Får ta en tur på nav og prate med sosialen om hvilke muligheter jeg har.

Sliter jo også med ekstrem tannlegeskrekk (har fått sobril o.l. før avtaler) så det gjør jo ikke saken bedre :o

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med Nav. Du kan få dekket det som er strengt nødvendig. Denne tannlegen har skrevet litt om det : http://www.prestestientannlegepraksis.no/trygderettigheter_tannbehandling.php

Under samtalene ved NAV må du ikke legge skjul på at du MÅ ha hjelp. Du MÅ fortelle hvor jævlig og ille det er. 

Ellers er ekstrem tannlegeskrekk noe som kan medføre at du kan få noe dekket. 

Jeg kan også råde deg om å lete etter en tannlege. Da jeg var student, måtte rotfylle og hadde grusomme smerter fant jeg til slutt en tannlege som kunne la meg dele opp betalingen. Jeg gråt av glede altså, alt ordnet seg med den tannlegen. 

Dersom du bor i Sør-trøndelag får du faktura hos tannlegen så lenge du går til det offentlige. 

Anonymkode: 9ec35...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, MsMax skrev:

Jeg har i mange år slitt med dårlige tener pga medisiner og dårlig oppfølging av skoletannlege.

Har også alltid hatt veldig dårig råd så har ikke fått gjort noe med det.

Men nå gjør det så vondt at jeg flere ganger i uken må ta smertestillende pga tannverk, dårlig med emalje så mye ising, flere hull, gamle fyllinger har ramlet ut, har allerede trukket to tenner pluss 3 visdomstenner. I tillegg så har jeg en tan som er feilstilt så mye at det er utrolig sjenerende.

Dette er veldig lite kult å si når man ikke engang er 30 år.

Prolemstillingen er da at dette kommer til å koste skjorta, men når jeg ikke har noe penger til overs i hverdagen og heller ikke får noe lån så må jeg bare la tenna smuldre opp.

spørsmålet er da om noen har fått noe slikt dekket av nav? Store/små summer? Går på AAP i vente på ufør om det har noe å si.

Vil gjerne ha noen konkrete svar og ikke "du må spare" da dette ikke hjelper meg i det hele tatt.

Og om det er noen her som har fått støtte til behandling, hvordan gikk du fram?

Nav kan hjelpe! De kan faktisk dekke det for deg, men du må ta kontakt med dem og søke. Eksen min fikk innvilget hjelp fra nav til å dekke tannlegeregningen. Han betalte en egenandel på maks et par tusen, så tok de seg av resten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, MsMax skrev:

Jeg har i mange år slitt med dårlige tener pga medisiner og dårlig oppfølging av skoletannlege.

Har også alltid hatt veldig dårig råd så har ikke fått gjort noe med det.

Men nå gjør det så vondt at jeg flere ganger i uken må ta smertestillende pga tannverk, dårlig med emalje så mye ising, flere hull, gamle fyllinger har ramlet ut, har allerede trukket to tenner pluss 3 visdomstenner. I tillegg så har jeg en tan som er feilstilt så mye at det er utrolig sjenerende.

Dette er veldig lite kult å si når man ikke engang er 30 år.

Prolemstillingen er da at dette kommer til å koste skjorta, men når jeg ikke har noe penger til overs i hverdagen og heller ikke får noe lån så må jeg bare la tenna smuldre opp.

spørsmålet er da om noen har fått noe slikt dekket av nav? Store/små summer? Går på AAP i vente på ufør om det har noe å si.

Vil gjerne ha noen konkrete svar og ikke "du må spare" da dette ikke hjelper meg i det hele tatt.

Og om det er noen her som har fått støtte til behandling, hvordan gikk du fram?

Hva Nav sosialhjelp kan hjelpe deg med, må du søke for å få svar på. 

Helfo har refusjonsordninger for enkelte sykdomstilstander, om du kommer inn under noen ordninger der, må du lete deg frem til selv i samarbeid med tannlegen. Uansett i Helfo sin ordning må du betale egenandeler. https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege

Anonymkode: c50d5...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men forventer du å få alt dekket av velferdssystemet? Ikke jobber du for pengene og i tillegg skal du ha dekket tannlege? Tennene blir ikke så dårlig over natta, så hvorfor har du ikke tatt tak i dette for lenge siden?

Anonymkode: f4abc...29b

At jeg ikke jobber er jo ikke akkurat frivillig. Grunnet tilbat jeg ikke har ordna alt dette tidligere er jo som sagt pga økonomi.

Har ikke jobbet på snart ti år på div personlige problemer. I tillegg så har min skrekk for tannlege utsatte dette veldig. Har vært hos tannlege iblandt og fått fiksa noen av problemene. Deriblant å trekke visdomstann som ga meg infeksjon i lungene. Men ting koster. Når jeg såvidt får det til å gå rundt så er ikke tannlege det jeg prioriterer, da tar jeg heller smertestillende og håper at problemet forsvinner.

Din påstand antyder at jeg ligger i sofaen og forventer at alt ordner seg og at jeg vil få alt i fanget. Ikke uttal deg om sånt uten å vite noenting om bakgrunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MsMax skrev:

At jeg ikke jobber er jo ikke akkurat frivillig. Grunnet tilbat jeg ikke har ordna alt dette tidligere er jo som sagt pga økonomi.

Har ikke jobbet på snart ti år på div personlige problemer. I tillegg så har min skrekk for tannlege utsatte dette veldig. Har vært hos tannlege iblandt og fått fiksa noen av problemene. Deriblant å trekke visdomstann som ga meg infeksjon i lungene. Men ting koster. Når jeg såvidt får det til å gå rundt så er ikke tannlege det jeg prioriterer, da tar jeg heller smertestillende og håper at problemet forsvinner.

Din påstand antyder at jeg ligger i sofaen og forventer at alt ordner seg og at jeg vil få alt i fanget. Ikke uttal deg om sånt uten å vite noenting om bakgrunnen.

Ikke bry deg om sånne kommentarer ts. Selv med jobb og en god lønn så er tannlege svin dyrt . Det er en grunn til at mange reiser til utlandet for å fikse tennene.  Håper du får den hjelpen du trenger. Det er grusomt å ha tannverk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Akay skrev:

http://m.nettavisen.no/nyheter/slik-far-du-staten-til-a-ta-tannlegeregningen-din/8529584.html

sjekk gjennom lista der. Har du noe av det så får du kanskje dekket noe?

Har akkurat vært hos tannlegen selv og der det kosta veldig mye så satt det en av våre nye landsmenn der som hadde brev fra kommunen at han fikk dekket alt.

DET provoserer

Beklager avsporing, TS, men jeg må bare svare på denne: jeg er gift med en av våre nye landsmenn, som alltid og uten unntak har måttet betale tannlege selv. Du skal ikke se bort fra at denne personen du så, har et spesielt behov som gjør at han fikk tannlege dekket- akkurat som det TS og andre kan ha behov for. Nyankomne flyktninger, for eksempel, eller personer med spesielle sykdommer. Men ikke legg det frem som at det er en hovedregel at ikke etnisk norske får tannlegeutgifter dekket, for slik er det naturligvis ikke.

TS, skritt nummer en må være å komme seg til tannlegen og finne ut hva som må gjøres. Deretter kan du sjekke med Helfo, eventuelt NAV Sosial, om de kan være behjelpelige med å dekke hele eller noe av det. Men for å søke, må du jo vite hva nøyaktig som er problemene og hvilken behandling det er snakk om. Lykke til! :)

Anonymkode: d18b8...10f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til polen,Ungarn eller Ukraina. Der er det private tannlegeklinikker som er høymoderne og koster en brøkdel av de norske, selv etter reise og hotell er dekket. Jeg fikk faktisk gratis tannlegebehandling i Ungarn på tannlege universitet bare med å vise eu-kortet mitt. 
Det er et annet alternativ for deg - gå til en tannlegeskole for behandling, der er det mye billigere fordi det er en del av undervisningen, og alt blir gjort etter boken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager avsporing, TS, men jeg må bare svare på denne: jeg er gift med en av våre nye landsmenn, som alltid og uten unntak har måttet betale tannlege selv. Du skal ikke se bort fra at denne personen du så, har et spesielt behov som gjør at han fikk tannlege dekket- akkurat som det TS og andre kan ha behov for. Nyankomne flyktninger, for eksempel, eller personer med spesielle sykdommer. Men ikke legg det frem som at det er en hovedregel at ikke etnisk norske får tannlegeutgifter dekket, for slik er det naturligvis ikke.

TS, skritt nummer en må være å komme seg til tannlegen og finne ut hva som må gjøres. Deretter kan du sjekke med Helfo, eventuelt NAV Sosial, om de kan være behjelpelige med å dekke hele eller noe av det. Men for å søke, må du jo vite hva nøyaktig som er problemene og hvilken behandling det er snakk om. Lykke til! :)

Anonymkode: d18b8...10f

Har ingenting sånnsett mot våre nye landsmenn, men at han skulle få dekket full behandling helt gratis mens jeg, ja måtte ut med.. 38000.- vel... Det provoserte. 

Jeg vet det sitter dårlig stilte som TS i dette landet og sliter med smerter for de ikke får dekket noe. Jeg mener at vi først burde tatt oss av våre egne før plutselig alle andre skal få ting gratis. 

Nå har ikke jeg problemer med å dekke de 38000.- men er likevel flere andre ting jeg heller ville brukt dem på.

Nå var dette en østeuropeer og ikke en flyktning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at du får så mange hull i tennene og dårlige tenner, er det at du får tørr munn pga medisinene? I så fall finnes det et regelverk som gjør at du kan få dekket noe av tannlegebehandlingen av staten for dette.

" Blir du tørr i munnen på grunn av medisinbruk eller sykdom og får mange hull i tennene på grunn av dette, dekker staten deler av regningen. " Les mer i denne avisartikkelen, og ta med en utskrift til din tannlege.

Les også denne: https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din

 

REDÌGERT; ser nå at øverste linken er lagt ut før i tråden. Sorry.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...