Gå til innhold

HVEM, HVA, HVOR, HVILKE OG HVILKEN!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen gi en god og pedagogisk innføring i når tid og i hvilken sammenheng ordene;  HVEM, HVA, HVOR, HVILKE OG HVILKEN brukes? 

Med henvisning til følgende tråder: 

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079216-hets-av-skrivefeil/?page=2#comment-19180577

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079208-hvem-konserter-skal-du-på-i-år/#comment-19180234

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079211-hvem-type-smørmargarin-på-brødskiva/

Finnes sikkert flere tråder, men disse er de som nå er oppe. 

 

Anonymkode: fc563...7fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, de som trenger dette mest, er vel de som minst av alt klikker på den lenken? (Burdesikkert lagt det til i hi.)

Anonymkode: fc563...7fd

Ja, det er vel dessverre sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen gi en god og pedagogisk innføring i når tid og i hvilken sammenheng ordene;  HVEM, HVA, HVOR, HVILKE OG HVILKEN brukes? 

Med henvisning til følgende tråder: 

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079216-hets-av-skrivefeil/?page=2#comment-19180577

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079208-hvem-konserter-skal-du-på-i-år/#comment-19180234

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079211-hvem-type-smørmargarin-på-brødskiva/

Finnes sikkert flere tråder, men disse er de som nå er oppe. 

 

Anonymkode: fc563...7fd

Hvorfor trenger du en innføring? Dette er da ikke vanskelig!

Anonymkode: d130e...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger du en innføring? Dette er da ikke vanskelig!

Anonymkode: d130e...f25

Jeg kan dette, men ser meg ikke i stand til å forklare forskjellene. Saken trenger og å bli satt døkelys på, tydeligvis. 

Anonymkode: fc563...7fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dette, men ser meg ikke i stand til å forklare forskjellene. Saken trenger og å bli satt døkelys på, tydeligvis. 

Anonymkode: fc563...7fd

Og å?

Anonymkode: d130e...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og å?

Anonymkode: d130e...f25

Hun mente nok "òg". 

Anonymkode: e2d73...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun mente nok "òg". 

Anonymkode: e2d73...fcc

Hadde nok vært bedre med "også".

Anonymkode: cbd1c...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir det et forsøk:

Hvem refererer til identiteten til en person; Hvem er dette? Hvem har gjort dette?

Hva refererer til et objekt eller en "tittel"; Hva heter du? Hva gjør du? Hva er dette? Hva slags hund er dette?

Hvor refererer til sted; Hvor har du gjort av bilnøklene? Hvor var du klokken fem i går? Hvor jobber du? Hvor kan også referere til kvantitet; Hvor mange kaker har du spist i dag? Hvor mange katter har du?

Hvilke refererer til objekt i flertall; hvilke biler liker du? Hvilke bær har du spist? Hvilke konserter skal du på?

Hvilken/hvilket refererer til objekt i entall; hvilken bil er din? Hvilket tre fant du de bærene på? Hvilken rase er hunden din?

Hvordan refererer til gjøremål; hvordan gjør jeg dette? Hvordan skal jeg klare dette?

Anonymkode: e8175...e5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir det et forsøk:

Hvem refererer til identiteten til en person; Hvem er dette? Hvem har gjort dette?

Hva refererer til et objekt eller en "tittel"; Hva heter du? Hva gjør du? Hva er dette? Hva slags hund er dette?

Hvor refererer til sted; Hvor har du gjort av bilnøklene? Hvor var du klokken fem i går? Hvor jobber du? Hvor kan også referere til kvantitet; Hvor mange kaker har du spist i dag? Hvor mange katter har du?

Hvilke refererer til objekt i flertall; hvilke biler liker du? Hvilke bær har du spist? Hvilke konserter skal du på?

Hvilken/hvilket refererer til objekt i entall; hvilken bil er din? Hvilket tre fant du de bærene på? Hvilken rase er hunden din?

Hvordan refererer til gjøremål; hvordan gjør jeg dette? Hvordan skal jeg klare dette?

Anonymkode: e8175...e5b

Dette er bare slik det har vært. Siden svært mange bruker ordet "hvem" annerledes, vil det med tiden bli riktig. Språket er i utvikling. Det har forandret seg mye fram til i dag, og vil også forandre seg mye i framtiden. Tunge ord og uttrykk blir forkastet. Ordet "hvilken" er unødvendig tungt, og blir erstattet med "hvem". Selv kommer jeg aldri til å bruke "hvem" på den måten, verken muntlig eller skriftlig, men det plager meg ikke at andre gjør det. Jeg skjønner hva de mener, det er det viktigste med skriftlig eller muntlig kommunikasjon.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker automatisk at de som bruker "hvem" istedet for "hvilken" ikke har lest mer enn akkurat det en må for å greie å fullføre ungdomsskolen og at de synes tekstinga på tv går for fort og ikke vet at det finnes papiraviser. Men derimot er rimelige gode kandidater til Paradise Hotel og Luksusfellen og som griner på ordentlig når noen dør i Hotel Cæsar.

Anonymkode: ae0d8...a5f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker automatisk at de som bruker "hvem" istedet for "hvilken" ikke har lest mer enn akkurat det en må for å greie å fullføre ungdomsskolen og at de synes tekstinga på tv går for fort og ikke vet at det finnes papiraviser. Men derimot er rimelige gode kandidater til Paradise Hotel og Luksusfellen og som griner på ordentlig når noen dør i Hotel Cæsar.

Anonymkode: ae0d8...a5f

En tynn analyse. Jeg kan komme med en litt mer grundig:

De som bruker "hvem" i stedet for "hvilken" har litt skrivevansker, samt at de tilhører visse geografiske områder, hvor det har blitt vanlig å bruke ordet "hvem" i stedet for "hvilken" som spørreord. Det er ikke nødvendigvis slik at de med skrivevansker har lav IQ, dette har man skjønt de siste tiårene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva folk er det som ikke bruker riktige spørreord da? Det er jo lett å vite hvem ord man skal bruke, det faller seg jo helt naturlig. :P

Anonymkode: 202cc...7d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva folk er det som ikke bruker riktige spørreord da? Det er jo lett å vite hvem ord man skal bruke, det faller seg jo helt naturlig. :P

Anonymkode: 202cc...7d0

Hvem bruker er du til vanlig?

Anonymkode: d130e...f25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 16.1.2017 den 14.40, AnonymBruker skrev:

Kan noen gi en god og pedagogisk innføring i når tid og i hvilken sammenheng ordene;  HVEM, HVA, HVOR, HVILKE OG HVILKEN brukes? 

Med henvisning til følgende tråder: 

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079216-hets-av-skrivefeil/?page=2#comment-19180577

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079208-hvem-konserter-skal-du-på-i-år/#comment-19180234

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1079211-hvem-type-smørmargarin-på-brødskiva/

Finnes sikkert flere tråder, men disse er de som nå er oppe. 

 

Anonymkode: fc563...7fd

Hvem tråder da, tenker du på? :klo:

Anonymkode: fcdc8...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Tuesday, January 17, 2017 den 12.09, Kenta skrev:

En tynn analyse. Jeg kan komme med en litt mer grundig:

De som bruker "hvem" i stedet for "hvilken" har litt skrivevansker, samt at de tilhører visse geografiske områder, hvor det har blitt vanlig å bruke ordet "hvem" i stedet for "hvilken" som spørreord. Det er ikke nødvendigvis slik at de med skrivevansker har lav IQ, dette har man skjønt de siste tiårene.

Endelig et snev av ånd her inne.

Anonymkode: e2d73...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2017 den 12.09, Kenta skrev:

En tynn analyse. Jeg kan komme med en litt mer grundig:

De som bruker "hvem" i stedet for "hvilken" har litt skrivevansker, samt at de tilhører visse geografiske områder, hvor det har blitt vanlig å bruke ordet "hvem" i stedet for "hvilken" som spørreord. Det er ikke nødvendigvis slik at de med skrivevansker har lav IQ, dette har man skjønt de siste tiårene.

Takk! Det er mange på KG som er svært ufine mot de som skriver hvem i steden for hvilken. Hvordan kan vi få slutt på at folk er ufine mot de? Bør vi rapportere de som kjefter på de som skriver hvem?

Anonymkode: fcdc8...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse feilene vil fortsette å dukke opp så lenge folk reagerer så sterkt på de som det ts gjør :) 

Anonymkode: 3e574...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2017 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker automatisk at de som bruker "hvem" istedet for "hvilken" ikke har lest mer enn akkurat det en må for å greie å fullføre ungdomsskolen og at de synes tekstinga på tv går for fort og ikke vet at det finnes papiraviser. Men derimot er rimelige gode kandidater til Paradise Hotel og Luksusfellen og som griner på ordentlig når noen dør i Hotel Cæsar.

Anonymkode: ae0d8...a5f

Veldig enig! 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...