AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Jeg er alene med to barn, ett i første klasse og ett i barnehagen. Barnefaren bor 3 timer unna, hvor også mine og hans foreldre bor. I februar har jeg meldt meg på tur til Hemsedal sammen med studievenner (jeg er fulltidsstudent), og vi drar da på en torsdag. Jeg spurte far om han kunne ha barna fra torsdag til søndag den helga, i stedet for fra fredag, som vanlig. Han er borte på jobb akkurat den uka, og har ikke mulighet. Jeg har nå fått min mor til å hente barna på torsdag, og da overnatter de hos henne, og far tar over på fredag. Nå er pappaen uenig med meg, for han mener at jeg ikke bør ta ut barnet fra skolen vare fordi at jeg skal til Hemsedal. Han mener jeg må skaffe meg barnevakt her hvor jeg bor, slik at barnet får på skolen på fredag. jeg tar av og til barnet fri på fredag for at de skal få en langhelg med pappaen sin, men nå blir det altså sammen med bestemor. Jeg ser ikke problemet? Jeg har bestilt denne turen for lenge siden, og som alenemamma har jeg behov for litt ekstra avlasting. Det var lettere før, da begge barna gikk i barnehagen, men der er vel ikke så farlig om de går glipp av noen dager her og der i første klasse vel? Anonymkode: e8116...fa2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Jeg ville ikke latt det bli krangel om denne situasjonen, men sagt i en rolig/ydmyk tone at jeg hører hva han sier og at jeg skal ta det opp med ham i bedre tid i forkant dersom slike behov melder seg igjen, men denne turen og fridagen er nå bestemt. Du kan hente barna hos mormor på fredag. Jeg har best erfaring med å holde konfliktnivåene nede. Målet ditt er å få reise på den turen med løsningen du har på plass. Og da er det greit å ikke krangle og si at han tar feil, men si OK, du føler det slik - det skal jeg ta hensyn til neste gang. Men denne gangen blir det slik. Da åpner du ikke for endring av planene dine, men for endringer av behandlingen av barna i den retningen han ønsker. Anonymkode: dc54c...266 23
boblevann Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Hadde vært enig med han dersom dette skjedde ofte - men det høres ikke slik ut. Å ta barna fri ofte er en veldig uting. Likevel synes jeg han er urimelig i denne situasjonen. Du er alene, du trenger fri av og til. De går ikke glipp av så mye ved å miste én fredag i 1. klasse. 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: der er vel ikke så farlig om de går glipp av noen dager her og der i første klasse vel? Anonymkode: e8116...fa2 Jeg var uenig med deg helt til siste setning, men tenkte at det var greit nok, men så skrev du at dette ikke var noen stor sak. Som et engangstilfelle er det ikke det, men når det skjer jevnlig gjennom året er det ikke greit. Det handler om ansvar og pliktfølelse. Anonymkode: e0ccf...81e 15
Pinkee Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 Er litt enig med far her, å venne ungene på å skulke jobben er ikke lurt. At du behøver fri uten barn, bør du fikse på andre måter enn å ta de ut av skolen. 7
Outlander Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 Hvis din mor må komme og hente barna uansett, hvorfor kan ikke hun overnatte istedenfor og kjøre tilbake etter skolen på fredag? 13
Outlander Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 (endret) og da bruker du samme argument når han vil ta de ut av skolen for en ekstra "kosedag" neste gang (hvis ikke du har gjort det for DIN kos og ikke at "barna skal ha mer tid med pappa". Men en ting til - du burde faktisk ha sjekket før du sa ja til turen. Ja alenemødre trenger fri også, men da kunne du ha hatt fri fra fredag-lørdag istedenfor torsdag. Dere har samværsavtaler og da må du holde deg til avtalene uansett om du eller han vil gå på tur innen din/hans samværstid. Endret 16. januar 2017 av Outlander 12
skruf Skrevet 16. januar 2017 #8 Skrevet 16. januar 2017 Her er jo far dobbeltmoralsk. Det er greit for far til barna at ts av og til søker førsteklassingen fri enkelte fredager for at barna skal få langhelg med han, men når ts søker ungen fri en fredag pga hun skal på tur og bestemoren skal ha ungene på overnatting så er det ikke greit likevel. Så, han unner tydeligvis ikke ts å reise bort ei helg. Jeg hadde ikke orket å gå inn i noen diskusjoner hadde jeg vært deg ts. Turen er bestilt og det er avtalt at moren din skal ha ungene ei natt til de skal til faren sin. Hvis eksen din virkelig prøver å krølle det til for deg med at du må ordne barnevakt hjemme hos deg selv så får du bare fra nå av droppe å be eldstemann fri for at barna skal få ei langhelg med far. Har han så sterke meninger om det så må det jo også gjelde når han skal ha ungene. Ja, det er ikke noe særlig å søke fridager fra skolen, men så lenge det skjer av og til så går ikke ungen glipp av så mye. Så sant barnet ikke har mye fravær fra før av. Jeg vet om mange som gjør det sånn som dere har brukt å gjøre når barna går i småskolen. Ei langhelg med en far eller mor som bor langt unna gjør godt både for barn og foreldre. 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alene med to barn, ett i første klasse og ett i barnehagen. Barnefaren bor 3 timer unna, hvor også mine og hans foreldre bor. I februar har jeg meldt meg på tur til Hemsedal sammen med studievenner (jeg er fulltidsstudent), og vi drar da på en torsdag. Jeg spurte far om han kunne ha barna fra torsdag til søndag den helga, i stedet for fra fredag, som vanlig. Han er borte på jobb akkurat den uka, og har ikke mulighet. Jeg har nå fått min mor til å hente barna på torsdag, og da overnatter de hos henne, og far tar over på fredag. Nå er pappaen uenig med meg, for han mener at jeg ikke bør ta ut barnet fra skolen vare fordi at jeg skal til Hemsedal. Han mener jeg må skaffe meg barnevakt her hvor jeg bor, slik at barnet får på skolen på fredag. jeg tar av og til barnet fri på fredag for at de skal få en langhelg med pappaen sin, men nå blir det altså sammen med bestemor. Jeg ser ikke problemet? Jeg har bestilt denne turen for lenge siden, og som alenemamma har jeg behov for litt ekstra avlasting. Det var lettere før, da begge barna gikk i barnehagen, men der er vel ikke så farlig om de går glipp av noen dager her og der i første klasse vel? Anonymkode: e8116...fa2 Reagerer på at du av og til tar barnet fri fra skolen for å gi det en langhelg? Barn skal gå på skolen, hver dag og ikke taes ut av skolen og gies langhelg eller fri, da mister de undervisning, så er det dette far reagerer på så er jeg hjertens enig med far. Hadde denne turen til Hemsedal og at du tar barnet ut av skolens undervisning denne ene gangen vært problemstillingen så kunne du fått min støtte, men her lurer jeg nå litt på hvordan du tenker og handler, og hva skolen synes om at du ber barnet fri uten saklig grunn. Anonymkode: 9cc36...1b7 17
GammelKaktus Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 Man tar ikke barn ut av skolen for tull og tøys. Det gjør man når de går i barnehagen. Stusser på dere begge to jeg... At du som mor tar barnet ut av skolen uten en god grunn, hva slags grunnlag legger du for barnets fremtid? Og far som gjør seg vanskelig når han selv synes det er greit å ta barnet fri fra skolen når det gjelder han selv, men ikke når barnet skal en annen plass... Kanskje dere bør tenke dere om begge to. Synes at der er skikkelig bekymringsverdig at dere tar barnet ut fra skolen i hytt og pine. 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 Far hadde barna annenhver onsdag til søndag før eldstebarnet begynte på skolen. Da fikk jeg en del mer avlasting. Den ordningen går ikke nå, siden barnet må på skolen. Jeg foreslo å ta barnet fri kanskje én fredag i måneden,slik at far fikk en langhelg med dem, og jeg kunne få litt avlasting. Far var ikke enig i dette, fordi han mener at det er feil å ta fri barnet så ofte. Han har likevel gått med på å barna to langhelger siden skolestart, fordi jeg har måtte lese til eksamen. Ja, det er kanskje dumt å ta barnet fri fordi jeg skal på weekend med medstudenter, samtidig så barnet ikke får en ekstra dag med far. Men de får jo kvalitetstid med bestemor? Hun kan ikke overnatte her slik at barnet får på skolen, fordi hun skal på jobb fra 11 den fredagen, så da må den andre bestemoren ta over til far kommer hjem fra jobb. De barnevaktene jeg bruker her hvor jeg bor har ikke mulighet til å passe akkurat da, så da er det ikke så lett da. ts Anonymkode: e8116...fa2 1
LittleBabyBlue Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 Er totalt enig med far. Det er uansvarlig å ta barn mye ut av skolen, og en gang i måneden er mye. Du lærer barna dine at skole er ikke så viktig, her skal det prioriteres kos og moro, og hvis du fortsetter sånn vil du faktisk være ansvarlig for det hvis de henger etter. 13
Browncoat Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Her er jeg enig med far. Skolen er viktig selv i første klasse og danner grunnlaget for resten av skolegangen. Ved å ta barnet ut av skolen jevnlig så sier du til barnet ditt at "skolen er ikke viktig, det er greit å droppe det hvis det er noe annet man heller vil gjøre". Det er du som tok valget å flytte langt unna barnefar og familien din, da blir du mye mer alene om ansvaret - det regner jeg med at du visste da du valgte å flytte. Jeg vet selvfølgelig ikke hva annet som sto bak den beslutningen og du hadde sikkert gode grunner for det, men nå er den tatt og nå må du stå for den. Det betyr å ikke sette dine egne behov for helgeturer foran barnas skolegang. 3
GammelKaktus Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 Skolen er noe av det viktigste for et barns fremtid. Man tar ikke barnet fri i hytt og pine for å få det til å passe med samvær. Dere som foreldre må innrette dere etter barnet, ikke omvendt. 6
Zanzibar3 Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 Jeg ser ikke problemet så lenge barnet/a ikke sliter på skolen. Dra på tur, kos deg, la barnet/a kose seg med bestemor. 3
Det kan du lure på Skrevet 16. januar 2017 #16 Skrevet 16. januar 2017 Hva med å høre med skolen om de kan få noen oppgaver som de kan gjøre de dagene de er borte, så kan besteforeldrene hjelpe dem med disse oppgavene når de er der? Iallefall når det gjelder barnet som er på skolen 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #17 Skrevet 16. januar 2017 I vår kommune får ikke skolebarn fri hvis de ikke har en veldig god grunn.Barnet mitt fikk avslag på søknad om fri til å dra på cup med laget sitt. Har du fått innvilget søknad om fri? Anonymkode: 346c1...49a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #18 Skrevet 16. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Far hadde barna annenhver onsdag til søndag før eldstebarnet begynte på skolen. Da fikk jeg en del mer avlasting. Den ordningen går ikke nå, siden barnet må på skolen. Jeg foreslo å ta barnet fri kanskje én fredag i måneden,slik at far fikk en langhelg med dem, og jeg kunne få litt avlasting. Far var ikke enig i dette, fordi han mener at det er feil å ta fri barnet så ofte. Han har likevel gått med på å barna to langhelger siden skolestart, fordi jeg har måtte lese til eksamen. Ja, det er kanskje dumt å ta barnet fri fordi jeg skal på weekend med medstudenter, samtidig så barnet ikke får en ekstra dag med far. Men de får jo kvalitetstid med bestemor? Hun kan ikke overnatte her slik at barnet får på skolen, fordi hun skal på jobb fra 11 den fredagen, så da må den andre bestemoren ta over til far kommer hjem fra jobb. De barnevaktene jeg bruker her hvor jeg bor har ikke mulighet til å passe akkurat da, så da er det ikke så lett da. ts Anonymkode: e8116...fa2 Hva med å faktisk høre om barnet kan overnatte hos en klassekompis? Da får du mulighet til å dra og barnet kommer seg på skolen Anonymkode: 145a9...6a0 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #19 Skrevet 17. januar 2017 Jeg har ikke søkt om fri, sa sier bare til læreren at barnet ikke kommer den dagen. Det har vært helt greit de gangene barnet har hatt fri for å få mer samvær med far hvertfall. Jeg kjenner ikke de andre foreldrene så godt, så det er ikke naturlig for meg å spørre om barnet kan overnatte med en klassekamerat. ja, skolen er viktig, men det er jo viktig med samvær med far og? Og i småtrinnet går det nok bra å miste noen dager? TS Anonymkode: e8116...fa2 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #20 Skrevet 17. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke søkt om fri, sa sier bare til læreren at barnet ikke kommer den dagen. Det har vært helt greit de gangene barnet har hatt fri for å få mer samvær med far hvertfall. Jeg kjenner ikke de andre foreldrene så godt, så det er ikke naturlig for meg å spørre om barnet kan overnatte med en klassekamerat. ja, skolen er viktig, men det er jo viktig med samvær med far og? Og i småtrinnet går det nok bra å miste noen dager? TS Anonymkode: e8116...fa2 Er dette en spøk? Hva studerer du egentlig? Fraværet loggføres på skolen. Blir fraværet stort, "grunnene" abstrakte, "koselige" og vage, og ungen begynner å henge etter faglig og sosialt, så vet alle hvor skylda ligger, og den kan enkelt plasseres der den hører hjemme - hos foreldrene. Dere er jo to om å ta ut ungen av skolen, og ingen av dere er noe bedre enn den andre. Er forsåvidt enig i at det er temmelig spesielt at far blander seg når du tar ut ungen pga. du vil på en aktivitet/reise (forstår behovet for sosialisering hos deg som har 2 barn alene, for all del, men prioriteringene dine er grunnleggende feil), men at han ikke ser det samme problemet når det er han eller hans familie som nyter godene av at ungen mister skole. Likevel vil jeg si at nei, det "går nok ikke bra" å bare miste mange dager i småskolen. Mener du i ramme alvor at å ta fra ungen 1 skoledag i måneden er lite? Hadde et barn i mitt klasserom forsvunnet en fredag i måneden hadde jeg vært forpliktet til å melde PPT, og både du og far ville blitt innkalt til et møte, og hvis dere ikke forstod problemet ville dere nok fått tilbud om foreldrekurs og veiledning. Nå hadde jeg ikke gitt deg fri for verken bestemorkos eller hemsedalstur dersom du hadde søkt til meg (selv om jeg igjen må påpeke at jeg forstår ditt behov for en tur, men det handler faktisk ikke om deg), men dersom du drar selv om du har fått avslag på søknad så ser det jo desto "bedre" ut for din del.. Det sier noe om prioriteringene til foreldrene, at det viktigste ikke er skolen og barnet, men dere selv og ymse fritidsaktiviteter som dere mener er viktigere enn barnet og barnets læringsmuligheter. For barnets del vil jeg anbefale deg å tenke deg om. ALLE bør nå vite, selv om de ikke er lærere eller pedagogisk personell, hvor essensielt det er med tidlig innsats, og at grunnlaget for barnets videre liv legges nettopp i disse barneskoleårene?! Jeg kan gå inn i en mellomtrinnsklasse og peke ut enkeltelever (ikke alle, men noen) som vil ende i frafallsstatistikken uten problem - uten å måtte teste dem engang (og dette kan jeg også se noen ganger på lavere trinn, bare så det er sagt - enkelte barnehagepedagoger hevder man kan se dette allerede i barnehagen i de verste tilfellene), for allerede så tidlig blir det veldig synlig dersom barna ikke har lært det grunnleggende og de henger etter (noen ganger i så stor grad at det ikke er realistisk at de vil kunne ta igjen klassekameratene), som f.eks. lesing, skriving, regning og enkle psykososiale ferdigheter. Og dette er ikke bare snakk om barn med svært synlige atferdvansker! Barn som har vært mye borte fra skolen mister timetall, mao de får ikke tilstrekkelig undervisning i basisfagene. De mister også tid med andre barn, noe som er helt nødvendig for at de skal lære seg sosiale spilleregler gjennom lek, utprøving og sanksjon - slik vi alle lærer å fungere sammen. Så at tiden i barneskolen ikke er viktig, det er en holdning jeg skal ha meg frabedt. Skolen er viktigere enn samvær og hyttekos. Herregud, at jeg i det hele tatt må skrive dette. Jeg lurer veldig på hva du studerer når du har sånne holdninger til skolesystemet, og kan så skremmende lite om barns utvikling.. Hvis far vil ha mer tid med barnet så er løsningen åpenbar: han må komme til dere, eller flytte nærmere barnet. Det er ikke barnet og barnets utdanning som skal lide for at dere bor langt unna hverandre. Anonymkode: ff5cb...643 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå