Gå til innhold

Subtil hverdagsrasisme eller storm i et vannglass?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er dette rasistisk? og er det rasisme selv om "implikasjonene ikke er mikroskopiske"? 

"Den subtile rasismen vanskelig for avsender å forstå at de uttrykker. Selv om denne formen for rasisme på fagspråket kalles mikroaggresjoner, er ikke implikasjonene like mikroskopiske, skriver samfunnsdebattant og assisterende generalsekretær i Skeiv Verden, Nina Bahar."

Anonymkode: ef495...148

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd flere år utenlands i forskjellige land og har ikke tall på alle de gangene pga språk og hudfarge jeg fikk spørsmålet; "Hvor kommer du fra?". Ikke en eneste gang har jeg oppfattet det som rasistisk i det hele tatt.

Tydeligvis er folk med minoritetsbakgrunn i Norge som denne Nina Bahar helt paranoid og mener dette er hverdagsrasisme.

Anonymkode: 6b7ad...ad0

• Liker 14
Skrevet

Irriterende, men ikke rasistisk. Rasistisk er å tillegge mennesker lavere verdi basert på deres rase. Generalisering, uvitenhet og fordommer, som artikkelen omtaler, er noe annet. Ikke greit det heller, men rasisme er det ikke.

Anonymkode: f0b67...3a0

• Liker 3
Skrevet

Om det er rasistisk å spørre hvor man er fra - ja da har jeg jammen i meg blitt utsatt for rasisme ofte når jeg har vært på reisefot. 

Det er som om mennesker bare leter med mikroskop etter noe å hisse seg opp om og klage over. Vi trenger litt tykkere hud og litt mindre politisk korrekhet tenker jeg. Vi er ikke lagd av porselen, mennesket er faktisk ganske robust. 

• Liker 12
Skrevet

Høres ut som en person som ønsker å skaffe seg statsstøtte ved å være hårsår og generalisere og demonisere nordmenn som rasister.

Hun må skaffe seg ryggrad. Det er bare patetisk å lese den sutringa.

Anonymkode: c48d8...48f

• Liker 5
Skrevet

Vi skaper større avstander ved å tillegge slike spørsmål en fremmedfiendtlig mening. Hvorfor ikke heller være stolt over den bakgrunnen man har? Spørs jeg noen som åpenbart er norske, men med utenlandsk bakgrunn, om hvor familien deres kommer fra, er det pga oppriktig nysgjerrighet og med et ønske om å vite mer om personen. Vi kan  ikke ha et samfunn som later som det ikke ser forskjellene mellom individene. 

Anonymkode: 62bca...d38

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg synes "hvor kommer du fra" og variasjoner av spørsmålet viser interesse for andre folk og lyst til å vite mer om folk man møter. Men selvfølgelig er det galt å vise en aktiv interesse for andre, ja det er noe man skal ta seg nær av! Hva skal man snakke om da, uten å bli tillagt rasisme og fordommer?

Skrevet

TS her

Jeg synes hun blander kortene ganske kraftig. Noen eksempler handler om stereotypiske oppfatninger, noen ganger som uttrykk for fordommer og som utgangspunkt for diskriminering, men noe av det hun opplever som krenkende, er rett og slett interesse for hvor hun kommer fra og hvem hun er.

Om man skal strupe all kommunikasjon av redsel for å fornærme eller bli anklaget for rasisme, vil jo stereotypiene fortsette å eksistere bare fordi hun og andre ikke får en mulighet til å svare på det og nyansere bildet folk eventuelt har. Og hun vil også gå glipp av informasjon som kan være verdifull. Kommunikasjon er ikke rasisme, det er faktisk et tegn på fellesskap.

Jeg har også oppriktig talt trodd at "minoritetskvinner", dvs tradisjonelt orienterte muslimske kvinner, som oftest får mange barn. Det er interessant at det er feil. Hvorfor ikke snakke mer om det, fremfor å la feiloppfatningen fortsette?

• Liker 1
Skrevet

"Microagressions" er det største dustebegrepet jeg kjenner til. Jeg blir spurt om hvor jeg kommer fra hele tiden, og jeg blir tiltalt på engelsk rett som det er, fordi jeg ser ut som jeg gjør. Det samme gjør faren min. Kunne ikke falt meg (eller ham) inn å reagere på det.

Jeg er enig i at det er et problem hvis man, justert for alle andre faktorer som spiller inn, ikke kalles inn til jobbintervju kun fordi man har et utenlandskklingende navn. Veien derfra til at det skal være støtende med velment smalltalk om opprinnelse er derimot lang. Jeg synes stort sett bare det er hyggelig hvis noen spør meg om min opprinnelse, det blir som regel bare en morsom prat om det, og kanskje får jeg avlivet noen myter eller fordommer i samme slengen.

Jeg opplever forresten at det normalt heller er etniske nordmenn som skal "ta hensyn" ved å reagere på slike tullete ting på vegne av innvandrere, og så er det jeg som må svare på det. Pippi Langstrømpe-kontroversene er vel et fint eksempel, der ingen med innvandrerbakgrunn klaget samtidig som jeg ble spurt flere ganger om hvorfor "vi" prøvde å få ut ordet negerkonge. Her ser jeg at det dessverre er et unntak, at det er en med innvandrerbakgrunn som er ute og klager, men jeg håper folk kan ha i mente at det sjelden er vi som klager. Det er noen velmenende tullinger som gjør oss en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 1d79f...617

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Jeg synes hun blander kortene ganske kraftig. Noen eksempler handler om stereotypiske oppfatninger, noen ganger som uttrykk for fordommer og som utgangspunkt for diskriminering, men noe av det hun opplever som krenkende, er rett og slett interesse for hvor hun kommer fra og hvem hun er.

Om man skal strupe all kommunikasjon av redsel for å fornærme eller bli anklaget for rasisme, vil jo stereotypiene fortsette å eksistere bare fordi hun og andre ikke får en mulighet til å svare på det og nyansere bildet folk eventuelt har. Og hun vil også gå glipp av informasjon som kan være verdifull. Kommunikasjon er ikke rasisme, det er faktisk et tegn på fellesskap.

Jeg har også oppriktig talt trodd at "minoritetskvinner", dvs tradisjonelt orienterte muslimske kvinner, som oftest får mange barn. Det er interessant at det er feil. Hvorfor ikke snakke mer om det, fremfor å la feiloppfatningen fortsette?

Det står da ingen steder i artikkelen at det er feil. 

• Liker 1
Skrevet

Vi er alle annerledes på hver vår måte. Jeg har fått spørsmål hvor jeg er fra selv om jeg er norsk. Jeg har også fått mange kommentarer på egen dialekt, siden jeg ikke snakker den dialekten som er typisk for landsdelen. 

Anonymkode: dc68c...884

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står da ingen steder i artikkelen at det er feil. 

Setningen "Å tenke at minoritetskvinner får flere barn er en stereotypisk oppfatning." tolket jeg som om det er en feiloppfatning. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Må huske på det , at alt er jo rasisme nå for tiden.......

Skrevet (endret)

At hun beskriver noe sånt som rasisme syns jeg er et hån mot alle som opplever ting som virkelig kvalifiserer til å kalles rasisme. Jeg syns det er smålig og latterlig, og når folk som henne slenger om seg med dette begrepet mister det sin kraft.

Jeg har bodd og jobbet i Spania i utelivsbransjen, og hver eneste dag fikk jeg spørsmål om hva slags opprinnelse jeg har. En evig gjettelek hvor jeg pent fikk stille folks nysgjerrighet og svare høflig. Nei, det slo meg ikke at dette var rasisme. Men jeg er jo lys og blåøyd så jeg har ikke lov til å trekke rasismekortet uansett så klart. 

Endret av palamina
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har en forelder som ikke er etnisk norsk. Jeg har litt brun hud, og folk er ofte nyskjerrige på hvor jeg kommer fra. Dette er normal smalltalk - I ALLE VERDENS LAND. Jeg har vært i USA, i Midtøsten, i Asia, i Europa - og folk lurer på hvor jeg kommer fra. Det er helt innafor og jeg er stolt av mitt opphav. Jeg elsker å spørre selv når jeg møter nye mennesker.  Det er jo sånn man kan utjevne forskjeller og få bukt med fordommer på - at man lærer om hverandres kulturer og bakgrunner og finner ut av man er ganske ålright "likevel". 

Er det rasistisk av meg som bor i Oslo å spørre hvor man kommer fra når jeg hører en annen dialekt  (Siden sogndalsdialekt kanskje er i mindretall i Oslo? ) - eller gjelder det bare for hudfarge? Hu dama der må ta seg en bolle, for jeg blir oppriktig flau av den kronikken.

Anonymkode: 4204e...a08

• Liker 8
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setningen "Å tenke at minoritetskvinner får flere barn er en stereotypisk oppfatning." tolket jeg som om det er en feiloppfatning. 

Statistikken viser at minoritetskvinner får flere barn, men det er jo også generaliserende og fordomsfullt å anta at absolutt alle de utenlandske damene som søkte jobb passer inn i den boksen. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke at nordmenn er rasister er en stereotypisk oppfatning. Dersom hun hadde tatt innover seg dette hadde hun kommet seg videre. 

Anonymkode: c48d8...48f

• Liker 6
Skrevet

Jeg har jeg blitt utsatt for rasisme i 15 år.  Jeg har flyttet fra en norsk  landsdel til en annen og har derfor en annen dialekt, blir spurt av annenhver person jeg treffer om hvor jeg er fra.   

• Liker 4
Skrevet

Hiv dem ut.

Anonymkode: 5fe5f...ac4

• Liker 3
Skrevet

Minner meg om den gangen venninna mi og meg solgte lodd for idrettslaget. Vi var lei av at alle sa nei og oppførte oss nok ikke helt ok, himlet med øynene. Ikke greit, men vi gjorde det mot alle, og vi gjør ikke slikt i dag. 

Ene huset bodde det førstegenerasjon innvandrere, vi tenkte ikke over det før vi fikk en skjennepreken om at det måtte da være greit å si nei selv om de var brune i huden. 

Altså,skjenneprekenen var nok på sin plass. Men grunnlaget var feil og det var ikke vi som var fordomsfulle her.

Velger å tro at hun prater på vegne av seg selv her.

Anonymkode: f6a32...af3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...