Gå til innhold

Sosialstønad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når søker til sosialstønad eier en bil til 60000 (som er belånt med like mye) og har 15000 kr oppspart i bsu, er det da grunnlag for å avslå søknaden på livsopphold?

Anonymkode: 93ade...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hovedsak ja, men det finnes alltid unntak.

Anonymkode: ecd9e...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men praksisen varierer dessverre veldig, noe jeg synes er dumt. Her skulle det vært klare føringer for hele landet, det burde ikke være et skjønnsspørsmål slik det er nå. Jeg ville søkt uansett og krysset fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare spør fordi jeg har opplevd avslag med dette som grunnlag for en del år tilbake og måtte knekke bsu for livsopphold. Nysgjerrig på hva praksisen rundt avslag var. Takk for svar. 

Anonymkode: 93ade...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til har beholdt Bsu og bil. Men da har de gått legen til å skrive en legeerklæring på at de trenger bilen i det daglige. Leger kan være behjelpeligen med det meste.

Anonymkode: 13e68...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kommet nye regler som sier at man ikke skal måtte ta fra BSU dersom det kan føre til vesentlig ulempe for bruker, f eks at man da får skattekrav mot seg senere. Man kan bli bedt om å selge bil dersom det vurderes at det ikke er behov for bil, og man antar at behovet for sosialhjelp blir av en viss varighet. Ved engangshjelp vil man neppe bli bedt om å selge bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, January 16, 2017 den 6.55, AnonymBruker skrev:

Når søker til sosialstønad eier en bil til 60000 (som er belånt med like mye) og har 15000 kr oppspart i bsu, er det da grunnlag for å avslå søknaden på livsopphold?

Anonymkode: 93ade...5ae

Søknader om sosialstønad er enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det er håpløst umulig å vurdere en søknad om sosialstønad uten å se hele sakens dokumenter og søkerens livssituasjon. 

Anonymkode: fbd09...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 6.55, AnonymBruker skrev:

Når søker til sosialstønad eier en bil til 60000 (som er belånt med like mye) og har 15000 kr oppspart i bsu, er det da grunnlag for å avslå søknaden på livsopphold?

Anonymkode: 93ade...5ae

Jeg synes det er merkelig hvis noen får sosialstønad og samtidig får beholde en belånt bil. Altså så skal staten sponse et bil lån på 60 000 kr. Det blir realiteten, det ville ha frigjort penger å leve for hvis lånet forsvant.

Synes også det er merkelig at folk bare kan gå til lege og få en erklæring på at de trenger bil. Hvem gjør ikke det? med mindre de bor mitt i Oslo?
Det virker som om folk bare bestemmer seg for hva de trenger og får fastlegen til å skrive en erklæring.

Jeg er enig med de over her, er det et engangstilfelle så stiler det seg annerledes. men ved langvarig hjelp synes jeg ikke hverken bil eller Bsu bør spares.

 

Anonymkode: b643c...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig hvis noen får sosialstønad og samtidig får beholde en belånt bil. Altså så skal staten sponse et bil lån på 60 000 kr. Det blir realiteten, det ville ha frigjort penger å leve for hvis lånet forsvant.

Synes også det er merkelig at folk bare kan gå til lege og få en erklæring på at de trenger bil. Hvem gjør ikke det? med mindre de bor mitt i Oslo?
Det virker som om folk bare bestemmer seg for hva de trenger og får fastlegen til å skrive en erklæring.

Jeg er enig med de over her, er det et engangstilfelle så stiler det seg annerledes. men ved langvarig hjelp synes jeg ikke hverken bil eller Bsu bør spares.

 

Anonymkode: b643c...330

Man får kun legeerklæringer når det er helsemessige grunner. Som meg, som har en muskelsykdom og fysisk ikke klarer å gå. Hvem som helst kan ikke bare gå til legen og få erklæring, det må jo være medisinsk begrunnet, ellers gir legen en falsk erklæring og risikerer sanksjoner hvis det oppdages.

Anonymkode: ef1ad...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...