Gå til innhold

Klø foreldre på ryggen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa heller aldri at jeg mener at det er skadelig for barn å file føttene til bestemor, eller å klø foreldrene sine. Bare at jeg finner konseptet med å bli bedt om å bli klødd fremmed og rart, og at det derfor minnet meg om den scenen. Men likevel mener jeg at selv om barna ikke tar skade av det så synes jeg de skal få slippe, aldri i verden om jeg ville f.eks. latt min egen mor spørre barnet mitt om å file føttene hennes - da ville jeg heller gjort det selv om hun virkelig trengte hjelp.

Jeg tror egentlig at vi er litt enige, for jeg skriver også: "jeg mener at man skal være litt forsiktig med å be om fysiske tjenester, eller hva man skal kalle det - som massasje/kløing, av barna sine". Det gjelder jo også klemming, og det å spille på samvittigheten til barna sine for å få SINE behov dekket (om det er klemming, kløing eller fotfiling) mener jeg er feil. Derfor nevnte jeg det med forventninger og at selv om man spør, så kan barnet oppfatte det mer som en kommando enn det det var ment som. Og noen barn tør heller ikke si ifra/indikere at de egentlig ikke synes det er greit. Jeg sier ikke at dere som klør hverandre gjør noe feil, men hvis faren i denne situasjonen ber om å bli klødd flere ganger om dagen, og barnet aldri spør om det tilbake, ville jeg tatt det som et tegn på at barnet kanskje ikke er helt komfortabel med det og det derfor er best å slutte å spørre.

Anonymkode: e4e77...3fe

Veldig bra, helt enig!!

Anonymkode: 1fb50...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS: Du hører ut som en veldig kald person. Føler du avsky for å klø mannen din på ryggen? Er ikke det en veldig liten tjeneste du kan gjøre for din livspartner?

Hvis du melder deg ut. Så kan i alle fall faren ha et varmt og normalt forhold med barna sine? Slik at de ikke vokser og blir kalde og sky for medmenneskelighet.

Kysser du mannen din? Masserer han ofte? Deltar aktivt når dere har sex osv? Jeg hadde ikke greid meg uten det der og fysisk kontakt med kjæresten min. Vi koser med hverandre hver dag og har det så fint sammen. Jeg hadde blitt gal og underernært på kos og medmenneskelighet hvis det hadde uteblitt over lengre tid. 

Ha om han en dag blir pleietrengende og trenger at du holder tissen hans når han tisser. Ikke kan klø seg selv på ryggen på noe vis? Må mates osv? 
 

Anonymkode: 7ccac...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Hvorfor skulle ikke det være greit? Helt normalt! Har ofte blitt klødd på ryggen av hun eldste jeg er onkel til. Er ikke så enkelt å klø selv. 

Så dere som er usikker. Mener dere at man blir kåt av det eller? Alt blir jo seksualisert i dag..

Endret av Axl Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har sett den fantastiske svensken: Fyra nyanser av brunt?

Der var det en mann som var sammen med en veldig kald dame. Han greide å knekke begge armene. Så han måtte ha hjelp til å holde tissen når han skulle på do. Får litt assosiasjoner med reaksjonen hennes når jeg leser denne tråden. For noe som for andre er helt vanlig og ikke noe man tenker over. 

Anonymkode: 7ccac...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å betale min lillebror 10 kr for å masere skuldrene mine da jeg var 14-15 og han var 7-8 😂😂 han ville ha penger og jeg syns hans små barnehender var mer behagelig enn litt for sterke voksenhender. Det var hverken behov for kontakt eller seksuelt i allefall. 

Men nå har jeg barn selv og skjønner ikke hvorfor behov for kontakt med barna skal være galt heller jeg.. jeg kommer aldri til å slutte å klemme mine barn, uansett hvor voksne de er, så lenge de syns det er greit. Alle mennesker har behov for å bli tatt litt på, tror jeg. For meg henger fysisk kontakt sammen med det å vise at man setter pris på og er glad i hverandre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, noen folk er så hysteriske at om noen år så kommer det vel innlegg som "mannen min børstet håret til datteren vår, nå krever jeg kjemisk kastrering!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker faktisk kløing/massering som et tiltak mellom barn for å lære de at man kan berøre hverandre på en god måte, ikke bare slå og dytte der jeg jobber (jobber med barn) Det har nesten gått sport i det, de elsker å "få lov" til å massere nakken eller flette håret eller tegne/skrive bokstaver på ryggen som jeg da må gjette. De sitter på stolene sine i kø og klør hverandre på ryggen og har stor glede av denne aktiviteten. Og det er forankret i pedagogisk tankegang. At barna lærer at berøring på rett sted og til rett tid er OK, at de får lov å si ja eller nei, og at de lærer nærhet på en grei måte er bare av det gode. 

Anonymkode: 558ec...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på det som litt animalsk/dyrisk å klø hverandre eller klø andre mennesker på ryggen. Visste ikke at det var så vanlig. Jeg forstår ikke helt behovet for å bli klødd, men jeg har ikke hudproblemer eller er allergisk mot noe, så det er kanskje grunnen. Det er kanskje slik at dersom man først begynner, så er det noe i huden som aktiveres, og man får behov for å kløs oftere? Eller er det mer et slags rituale for å få nærhet og kos?

 

Anonymkode: c274e...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på det som litt animalsk/dyrisk å klø hverandre eller klø andre mennesker på ryggen. Visste ikke at det var så vanlig. Jeg forstår ikke helt behovet for å bli klødd, men jeg har ikke hudproblemer eller er allergisk mot noe, så det er kanskje grunnen. Det er kanskje slik at dersom man først begynner, så er det noe i huden som aktiveres, og man får behov for å kløs oftere? Eller er det mer et slags rituale for å få nærhet og kos?

 

Anonymkode: c274e...59e

Ja, vi stammer fra apene og de sitter ofte timesvis å plukker og klør hverandre på ryggen innad i familie-flokken! Har ikke tenkt på det før, men det kan jo ligge noe i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 13.00, AnonymBruker skrev:

Men hvordan klør dere, da, i praksis? Klør dere på andre menneskers rygger med fingrene/neglene? Ser for meg svette rygger og at man får døde hudrester under neglene..... Jeg synes dette virker SVÆRT ekkelt, familie eller ei! :)

I familien min er vi ikke så fysiske av oss, det er ikke en familie der man går rundt og promper høylytt eller masserer føttene til hverandre på sofaen....iiiik. Vi er nok litt mer formelle (på godt og vondt).

Anonymkode: c274e...59e

Jeg har en liten fobi mot hudceller, så jeg klør aldri med neglene :) Men kan godt styrke/kile eller massere, så lenge jeg ikke må skrape noen negler :P Ingen andre i familien som synes negler er ekkelt, bare meg. Jeg fikser ikke å klø meg selv heller, uten å vaske under neglene etterpå (er fanatisk opptatt av peeling).

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på det som litt animalsk/dyrisk å klø hverandre eller klø andre mennesker på ryggen. Visste ikke at det var så vanlig. Jeg forstår ikke helt behovet for å bli klødd, men jeg har ikke hudproblemer eller er allergisk mot noe, så det er kanskje grunnen. Det er kanskje slik at dersom man først begynner, så er det noe i huden som aktiveres, og man får behov for å kløs oftere? Eller er det mer et slags rituale for å få nærhet og kos?

 

Anonymkode: c274e...59e

I min familie handler det ikke om at man faktisk klør. Mer kiling/kos. Kan være stryking i håret, massasje rygg/nakke/skuldre/føtter eller kiling/stryking på ryggen. De fleste vil ha massasje eller stryking i håret. Så det er ikke noe behov for å bli klødd, mer et behov for nærkontakt (og massere vonde muskler/føtter). 

Anonymkode: f9eb6...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...