Tulla2 Skrevet 4. desember 2004 #1 Skrevet 4. desember 2004 For første gang skal jeg og sambo være hjemme hos oss selv på julaften. Siden ingen av oss er noe for ribbe (som vi har vært vant med hjemmefra) skal vi lage vår egen tradisjon med kalkun. I år skal svigers være sammen med oss og ungene........ Har ALDRI laget kalkun før så jeg trenger tips til tilbehør :oops: :oops: Har aldri tenkt over hva jeg har fått servert ved siden av de få gangene jeg har spsit kalkun, så nå trenger jeg hjelp :oops:
LilleBille Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Det spørs litt om du ønske kaldt eller varmt tilbehør. Julaften pleier jeg å servere gratinerte poteter + potetkroketter (pommes noisettes) - saus, mais, erter og gjerne brokkoli. Ellers er jo waldorfsalat nydelig til.
*SOL* Skrevet 5. desember 2004 #3 Skrevet 5. desember 2004 Waldorfsalat er et must. Så ville jeg hatt blomkål, rosenkål, lange fine gulerøtter med litt grønt på. Toppen på kransekaka: pynt kalkunen med frisk timian i rompa og dypp druer i eggehvite og etterpå i perlesukker og vips..du har fått de fineste snøballer ever :nissekone:
jordbær Skrevet 5. desember 2004 #4 Skrevet 5. desember 2004 Potetsalat, waldorfsalat, loff og ev. kokte grønnsaker.. Jeg liker rosenkål og gulrot. Seff med sky laget av stekeskyen fra kalkun og litt rødvin osv.
Arkana Skrevet 5. desember 2004 #5 Skrevet 5. desember 2004 Til jul serverer vi kalkun med stuffing, fløtegratinerte poteter, kål-/og gulrotstuing, rosenkål og Mammas hjemmelagede saus, noen ganger også hjemmelaget søtpotetmos. Skjønner meg ikke på de som spiser kald waldorfsalat til, synes det er grusomt, men hver sin smak.
hegehi Skrevet 6. desember 2004 #6 Skrevet 6. desember 2004 Vi fikk alltid servert kalkun i romjulen av slektninger hjemvendt fra Kanada. Det var mer amerikansk stil over tilbehøret... Bl.a. var det en kålsalat med majones og marshmallows, waldorfsalat, potet, brun saus og noen skumle rosa og grønne salater. Til sammen ca 14 tilbehør.... De hadde også revne gulrøtter i stikkelsbærgele, og det er faktisk veldig godt til (og kan lages dagen før). Lag gelemed litt mindre vann, riv noen gulrøtter grovt og ha dem i . La stivne.
Mona Skrevet 10. desember 2004 #7 Skrevet 10. desember 2004 Waldorf er det eneste jeg trenger i tillegg til saus og poteter! Men det er stor forskjell på waldorf, den blir f.eks ikke så god om bitene ikke blir kuttet små nok. Også er det godt å stuffe med farse, løk og paprika. Dette pleier vi å ha nyttårsaften, med rosenkål i tillegg til det andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå