Gå til innhold

Tror bilstolen er ødelagt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror bilstolen er ødelagt, men vil vite sikkert før jeg kjøper nytt. Noen som vet hvor man kan sjekke det? 

Anonymkode: ecf3c...e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden man ikke skal kjøpe brukte stoler er det jo bare å ta den med tilbake der du kjøpte den og spørre om det feiler den noe. Men jeg hadde neppe tatt sjansen. Sett fyr på dritten og kjøp en ny.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror bilstolen er ødelagt, men vil vite sikkert før jeg kjøper nytt. Noen som vet hvor man kan sjekke det? 

Naf.no kan muligens uttale seg om du kjører innom en teststasjon. Men bruk ikke stolen til barnet før du vet at stolen er ok. Er isoporen knekt, så kan du kjøpe ny isopor. 

Anonymkode: c0c4a...b92

Skrevet

Bilstoler har en brukstid på 5 år med mindre den har vært utsatt for kollisjon/harde støt, da skal den erstattes med ny umiddelbart pga isoporen ikke vil kunne skjerme godt nok ved hard oppbremsing /kollisjon. 

Hilsen fra en som har jobbet med salg av barnesikring i bil. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis den så mye som _tror_ den er ødelagt, bruker du den selvfølgelig ikke. Jeg ville ha kjøpt ny umiddelbart, men få den gjerne testet hos NAF eller lignende for å sjekke. Men du trenger vel uansett en bilstol i mellomtiden, så  bare kjøp en ny du.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det vesentlige her er hvorfor du tror den er ødelagt og at det er det som avgjør om den kan brukes eller ikke.  En bilstol som har vært utsatt for en kollisjon over gangfart (20 km/t) eller som er mer enn ni år gammel må byttes ut. Er deler av den ødelagt (f.eks. lente mannen min seg mot sidestøtte en gang slik at isoporen knakk) må den selvsagt også byttes ut

40 minutter siden, C-girl skrev:

Bilstoler har en brukstid på 5 år

.Trygg Trafikk sier at en bilstol kan brukes til den er 8-9 år gammel.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet

Vi fikk info fra Hts som produserer Besafe at brukstid er 5 år. Hvorfor trygg trafikk sier 8-9 år må du spørre de om. 

Ville du brukt en bilstol i 8-9 år? Tenk bare på alle mikrofrakturene det blir i det støtdempende materialet etter årevis med oppbremsinger. 

Skrevet

Tror du den er ødelagt kjøper du ny. Ferdig snakka. 

Du ønsker vel ikke gamble med sikkerheten til det mest dyrebare du har? 

Anonymkode: d7814...209

Skrevet
1 time siden, C-girl skrev:

Vi fikk info fra Hts som produserer Besafe at brukstid er 5 år. Hvorfor trygg trafikk sier 8-9 år må du spørre de om. 

Ville du brukt en bilstol i 8-9 år? Tenk bare på alle mikrofrakturene det blir i det støtdempende materialet etter årevis med oppbremsinger. 

Jeg stoler 100% på Trygg Trafikk. De tjener ingenting på bilsikkerhet. HTS er derimot mest opptatt av å selge flere bilstoler, noe de gjør hvis folk tror bilstolen må byttes etter kortere tid.

Skrevet

Takk for svar.

bilstolen er bare 1 år gammel, kjøpt ny hos Babyshop. 

Jeg klarte å miste den i bakken da jeg skulle flytte den over i en annen bil, så vil bare sjekke den før jeg eventuelt kjøper ny.

Til info, sønnen min har selvfølgelig ikke sittet i den etterpå, siden jeg ikke vet om stolen har tatt noe skade. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...