Gå til innhold

Hva trener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener altså til sommerkroppen 2017. Prøver å gå ned i vekt samtidig som jeg bygger muskler.

Hva trener du og hvor mye? Kosthold?

Anonymkode: 9dda9...9e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener for helårskroppen, med litt moderering når bikinien snart skal på, men ser altså omtrent lik ut hele året. 

Har trent kun styrke (med minimalt kardio) i 4 år nå. Nå har samboeren blitt PT på et senter i nærheten og meldt inn meg også så nå blir det litt forandringer. Begynte denne uken, men utover blir det 1-2 spinningtimer, 1 time yoga og 4 styrkeøkter i uka. Vi har også bestilt utstyr til et eget lite gym for styrketrening hjemme så ser for meg at det blir overkommelig. 

Kostholdet er vegansk med egg i hverdagen og hva man enn vil i helgene. Følger samboers plan på både styrketrening og kosthold, han er en av de flinkeste jeg har vært bort i på området (aldri fått raskere resultater enn etter jeg møtte han). Den eneste regelen for kostholdet utenom det over er å få i seg nok protein og spise ca. hver 3 time.

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg trener i hovedsak for velvære, med et tilleggsmål som hobbydeltager i halvmaraton. Det blir mye styrke, løping og fotturer om hverandre, så jeg gjør en eller annen form for trening 1-2 ganger hver dag. 

Jeg er i all hovedsak vegetarianer, med noe kjøtt når jeg vet at det er en lokal spesialitet eller kommer fra biodynamiske gårder. Ellers spiser jeg gluten, fett, karbohydrater og alt mulig annet akkurat som det passer meg, uten å ta hensyn til kostholdsmoter og -farsotter. Jeg rører ikke halvfabrikata og ferdigmat eller næringsløse og sukkerholdige mat- og drikkevarer som brus.

Skrevet

Jeg trener SL 5x5 etter anbefaling av @Sykkelkopp.

Passer på å spise proteinrikt og sunt i håp om å få litt muskler samtidig som jeg slanker meg.

Jeg er 1,80 høy og veier 95kg så jeg håper at med noen justeringer så kan jeg få til en akseptabel sommerkropp i år i forhold til de forrige årene.

Skrevet

Jeg trener for første gang i mitt liv for helsens skyld. Er gravid nå og har fått litt andre prioriteringer og et annet syn på kroppen min... kommer sikkert til å gå tilbake til å trene for utseende sin del etterpå :P 

trener yoga, svømming, styrke og jogging, for tiden...

Anonymkode: 10645...7d8

• Liker 1
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Svinepels skrev:

Jeg trener SL 5x5 etter anbefaling av @Sykkelkopp.

Passer på å spise proteinrikt og sunt i håp om å få litt muskler samtidig som jeg slanker meg.

Jeg er 1,80 høy og veier 95kg så jeg håper at med noen justeringer så kan jeg få til en akseptabel sommerkropp i år i forhold til de forrige årene.

Hvis du trener 5x5, hvorfor er du så opptatt av at maten skal være proteinrik? Det er karbohydrater som gir deg energi på trening, det er treningen din som legger grunnlag for hvor mye muskler det blir. Proteinrik mat er slankemat, ikke byggemat.  Du håper ikke på å bygge muskler, du bygger muskler. Det gjør du gjennom å trene hardt og få i deg nok mat, fortrinnsvis karbohydrater. Å kjøre SL på høyprotein er ikke bare unødvendig dyrt, det er også lite bærekraftig. Du kommer til å stagnere fort hvis du ikke går inn 100 prosent og har bestemt deg for at du skal bli sterkere koste hva det koste vil, og da er det karbo som gir deg mest igjen, ikke proteiner. Grunnen til at jeg presiserer det er det at det høres ut som om du tror det å hive i seg ekstra protein magisk skal bygge mer kjøtt på deg, og da kommer du til å feile. SL er tungt å komme seg gjennom om du ikke hiver i deg nok energi, og det er ikke nok energi i proteinrik mat. Hva tror du gir deg mest energi på trening? Et fat havregryn tilsvarende 400 kalorier, eller kyllingfillet tilsvarende det samme? Kyllingfilleten kommer til å gjøre deg jævla mett fordi du må spise så mye av den, og energien vil gå til å fordøye den og ikke til å pushe seg hardt på trening. Jeg bare nevner det, da SL er jævla krevende og du trenger å ha mye energi i deg for å komme det gjennom det. 

Edit: Ser du slanker deg. Da blir det noe annet, og da er det definitivt ikke stronglift du bør kjøre. Slanker du deg er 3x5 mye smartere enn  å prøve å komme deg gjennom 5x5. 3x5 er nok til å vedlikeholde nivået du er på, og du kommer ikke til å bygge noe på underskudd uansett. Det eneste du kan oppnå er å vedlikeholde, bli serkere relativt til kroppsvekt, og kanskje øke vekten på stangen litt gjennom å bli mer effektiv med løftene. slanker du deg på 5x5 så kommer du til å mislykkes og skade deg

Endret av Uffda
Skrevet
53 minutter siden, Uffda skrev:

Hvis du trener 5x5, hvorfor er du så opptatt av at maten skal være proteinrik? Det er karbohydrater som gir deg energi på trening, det er treningen din som legger grunnlag for hvor mye muskler det blir. Proteinrik mat er slankemat, ikke byggemat.  Du håper ikke på å bygge muskler, du bygger muskler. Det gjør du gjennom å trene hardt og få i deg nok mat, fortrinnsvis karbohydrater. Å kjøre SL på høyprotein er ikke bare unødvendig dyrt, det er også lite bærekraftig. Du kommer til å stagnere fort hvis du ikke går inn 100 prosent og har bestemt deg for at du skal bli sterkere koste hva det koste vil, og da er det karbo som gir deg mest igjen, ikke proteiner. Grunnen til at jeg presiserer det er det at det høres ut som om du tror det å hive i seg ekstra protein magisk skal bygge mer kjøtt på deg, og da kommer du til å feile. SL er tungt å komme seg gjennom om du ikke hiver i deg nok energi, og det er ikke nok energi i proteinrik mat. Hva tror du gir deg mest energi på trening? Et fat havregryn tilsvarende 400 kalorier, eller kyllingfillet tilsvarende det samme? Kyllingfilleten kommer til å gjøre deg jævla mett fordi du må spise så mye av den, og energien vil gå til å fordøye den og ikke til å pushe seg hardt på trening. Jeg bare nevner det, da SL er jævla krevende og du trenger å ha mye energi i deg for å komme det gjennom det. 

Edit: Ser du slanker deg. Da blir det noe annet, og da er det definitivt ikke stronglift du bør kjøre. Slanker du deg er 3x5 mye smartere enn  å prøve å komme deg gjennom 5x5. 3x5 er nok til å vedlikeholde nivået du er på, og du kommer ikke til å bygge noe på underskudd uansett. Det eneste du kan oppnå er å vedlikeholde, bli serkere relativt til kroppsvekt, og kanskje øke vekten på stangen litt gjennom å bli mer effektiv med løftene. slanker du deg på 5x5 så kommer du til å mislykkes og skade deg

Men blir man ikke feit av karbohydrater da? 

Jeg tror jeg har bra med muskler under fettet (har en fysisk jobb), så jeg trenger nok bare nok proteiner til at jeg ikke mister musklene mens jeg slanker meg. Hva tror du om 1600 kalorier om dagen?

Skrevet

Jeg løper 5 ganger i uken og trener styrke 2 ganger i uken. Trener for helse og velvære, ikke for utseendet. Kostholdet er vanlig norsk mat.

Anonymkode: 07c61...e94

Skrevet
1 minutt siden, Svinepels skrev:

Men blir man ikke feit av karbohydrater da? 

Jeg tror jeg har bra med muskler under fettet (har en fysisk jobb), så jeg trenger nok bare nok proteiner til at jeg ikke mister musklene mens jeg slanker meg. Hva tror du om 1600 kalorier om dagen?

LOL, alt for lite, med mindre du er en anorektisk  tenåringsjente. Du bør starte hvertfall på 2500 kalorier og justere  deg nedover, 1600 kommer du til å miste alt du har av muskler på og blir du der lenge nok så kommer du til å bli syk. Jeg gikk ned fra drøye 100 kg til under 80 på et år, mistet også for mye muskelmasse  og det laveste jeg gikk ned på a 2200 kalorier de siste få ukene. Da trente jeg 5x3 tre ganger i uken og hadde kardio om tilsvarte ca en times gange hver dag. 15 minutters joggeturer og halvtime til 45 minutters gåturer. Du blir ikke feit av karbohydrater. DU blir feit av et overskudd, der det meste av overskuddsfettet nettopp kommer fra fettet du spiser. Karbohydrater har en termisk effekt, dvs du brenner dem lettere av som kroppsvarme enn fett. Så holder du fettet lavt vil du ikke legge på deg mye fett på et overskudd heller. På underskudd er det jo umulig å legge på seg enten du spiser proteiner, fett eller karobhydrater, siden du faktisk ikke putter i deg nok til å legge på deg noe. Det er gamle tanter over 40 på grensen til diabetes, som tror at sjokolade, potetgull og alt med sukker og stivelse er definisjonen på karbohydrater, som innbiller seg at karbohydratene gjør dem feite. Det som gjør folk feite er alt for mye fett og sukker i kosten. Ingen har noen sinne blitt feit av å spise poteter, ris, bønner, havre, brød osv, men om du slenger på feit ost, saus osv, så er det jo noe annet. Det er også noe annet når du har klart å gjøre deg insulinresistent gjennom alt for mye fett og sukker gjennom livet, men jeg antar du er frisk. 

Skrevet
19 timer siden, Inwe skrev:

Trener for helårskroppen, med litt moderering når bikinien snart skal på, men ser altså omtrent lik ut hele året. 

Har trent kun styrke (med minimalt kardio) i 4 år nå. Nå har samboeren blitt PT på et senter i nærheten og meldt inn meg også så nå blir det litt forandringer. Begynte denne uken, men utover blir det 1-2 spinningtimer, 1 time yoga og 4 styrkeøkter i uka. Vi har også bestilt utstyr til et eget lite gym for styrketrening hjemme så ser for meg at det blir overkommelig. 

Kostholdet er vegansk med egg i hverdagen og hva man enn vil i helgene. Følger samboers plan på både styrketrening og kosthold, han er en av de flinkeste jeg har vært bort i på området (aldri fått raskere resultater enn etter jeg møtte han). Den eneste regelen for kostholdet utenom det over er å få i seg nok protein og spise ca. hver 3 time.

Tok litt feil gitt. Kom hjem i går og hadde fått nytt program. Så nå blir det 6 styrkeøkter i uka, en spinningtime (en av dagene jeg også trener styrke) og en hviledag/yogatime i uka. Så nå begynte hardkjøret tydligvis :fnise:

Skrevet

Styrke 3 ganger i uken (Wendler sitt 5/3/1-program), 3-4 økter med løping eller karate, litt yoga innimellom for mobiliteten sin del, og om sommeren masse tunge fjellturer. 

Jeg spiser masse grønnsaker og frukt, mye fisk, kylling, egg, melkeprodukter, grove kornprodukter, etc. Jeg har vært innom både halvvegetarisme, pescetarianisme, og lavkarbo, og ingen av de tingene fungerer for meg. Jeg må ha nok av animalsk protein, og nok av karbohydrater, for å trives (og bare fisk er trist, rett og slett). 

Anonymkode: 4d6c4...ffa

Skrevet
6 minutter siden, Inwe skrev:

Tok litt feil gitt. Kom hjem i går og hadde fått nytt program. Så nå blir det 6 styrkeøkter i uka, en spinningtime (en av dagene jeg også trener styrke) og en hviledag/yogatime i uka. Så nå begynte hardkjøret tydligvis :fnise:

Må ærlig si at dette er hysterisk mye. Syns man har  bikket over her,    signaliserer ekstremt opptatt av kropp og sitt eget utseende.  Håper ikke andre leser hva du beskriver og tror de må kjøre på med maks kroppsfokus 6 dg I uken,  sunn mat 24/7. 

Anonymkode: cc1c6...4ec

• Liker 2
Skrevet

Trener for helse og velvære. Tung styrke tre ganger i uka og noen økter med løping og/eller svømming de dagene jeg har tid. Til sammen 4-6 ganger i uka.

Spiser næringsrik og god mat. Er ikke redd for fett, prøver å spise sukker så sjeldent jeg kan og spiser minst mulig korn for fordøyelsen min sin skyld. 

Anonymkode: 3eb47...509

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må ærlig si at dette er hysterisk mye. Syns man har  bikket over her,    signaliserer ekstremt opptatt av kropp og sitt eget utseende.  Håper ikke andre leser hva du beskriver og tror de må kjøre på med maks kroppsfokus 6 dg I uken,  sunn mat 24/7. 

Anonymkode: cc1c6...4ec

Hvor har jeg sagt at jeg spiser sunt 24/7? Jeg tror jeg er en av de på treningsdelen av forumet her som skeier mest ut. Både lørdag og søndag går det i store mengder junk, øl og godteri hjemme. I går spiste jeg kyllingburger feks, da jeg var ute med ei venninne. Så jeg sitter ikke med matpakka ute.

Ekstremt opptatt av eget utseende er jeg heller ikke, men opptatt av det er jeg selvsagt. 

Jeg har ikke sagt noen skal følge mitt skjema (ikke har jeg lagt det ut heller) og absolutt ikke spise sunt 24/7. Jeg anbefaler alle som går ned i vekt her å prøve å legge seg på rundt 2000 kcal kanskje mer. 

Jeg har tett oppfølging av min PT (som også er min samboer). Han endrer program for meg når jeg vil. Vi er veldig opptatt av trening fordi vi synes det er gøy. Styrkeøkter er på mellom 40min og 1t, i tillegg til dette har jeg styrkerom hjemme som gjør saken mye lettere. Jeg har trent 4-7 ganger i uka i flere år nå, så anbefaler heller ikke nybegynnere å legge seg på den mengden jeg beskrev over. 

Kostholdet er forresten pga samboer. Trening er livet hans. Og ja, han er veldig opptatt av eget utseende. Han skal også stille i mens physique til høsten. Treningsprogrammet mitt er lagt opp ut i fra hans slik at vi får tid sammen. Og vi liker å bruke tiden på trening først også sofaen etterpå. Får legge til at jeg verken teller kalorier eller makroer. Og selv om jeg spiser halvveis vegansk behøver ikke det å si overdrevent sunt 😉

Så ja, godt oppsummert, skal jeg nå begynne å trene 6 ganger i uka + spinning og yoga fordi jeg synes det er gøy. Ikke fordi jeg må. 

Endret av Inwe
  • Liker 1
Skrevet

Trener fire ganger i uka, en yoga time og tre styrketrening hvorav to er intensive med høyt tempo og en hvor jeg fokuserer mer på teknikk og bevissthet. Jeg har en ryggskade som har gjort at jeg har måtte endre treningen min totalt, og det går mye i jobb med egen kroppsvekt.

Jeg er ikke flink med kostholdet, og der hvor jeg trives med treningen mistrives jeg med fokus på maten og det tærer på humøret mitt. jeg sliter med godterispising, men utover det har jeg et "sunn fornuft"-kosthold, hvor alle grupper er representert på en fornuftig måte. Det er utrolig slitsomt å ikke mestre kostholdet med samme letthet som treningen, for tallerkenen møter man hver dag og flere ganger om dagen - There is no escape. Resultatet er jo at man kjenner seg litt mislykka og gruer seg til å lage mat. Igjen så er ikke hverdagskosten min den verste, men får dårlig samvittighet for godteriet jeg spiser i tillegg til den normale kosten. Ugh.

Skrevet

Jeg tror det er viktig å ikke stresse med verken trening eller kosthold. Jeg har selv funnet en fin balanse hvor jeg bare trener akkurat  de øvelsene jeg liker, og spiser det jeg vil. Grunnen til at det funker godt er at jeg ikke er noe glad i fast food, men har lært meg å være veldig glad i hjemmelagde salater med soltørka tomat,syltet hvitløk, ost og tomater, og selvsagt veldig glad i fisk,kjøtt og det meste av grønnsaker. Så kuttet jeg bevisst ned litt på spagetti,ris,poteter og sukker. Drikker ikke brus. 
Men er ikke noe nazi; drikker ofte øl, spiser sjokolade daglig, snacker en del, sier aldri nei til pizza etc. 
Man skal ha et godt liv.

Så har trent 3 dager styrke i uken, en dag bryst,en dag biceps/tricep, og en dag skulder/mage/rygg. Gjør max vekter - altså så mye vekter at jeg såvidt klarer 6-8 reps i 3 sett.
Så sykler jeg 1 mil hver vei til jobb hver dag, trener yoga(5 tibetan rites for rejuvenation) hver morgen, svømmer 2 dager i uken, og danser 2-3 dager i uken.

Har gjort akkurat det samme i 1,5 år, og følte nå at jeg ville mikse det opp litt.Så lastet ned en app som jeg synes er kjempebra. Den heter "progression". Der er det mange opplegg. Jeg valgte et som heter "fight club . Det er 5 dager i uken. Synes det har vært veldig morsomt sålangt, og bruker bare en halvtime på gymmen hver gang, så ganske effektivt! 
Det heter fight club fordi det tilsynelatende skal sørge for at man får samme kropp som Brad pitt i den filmen:nordvesta:

Brad-Pitt-Fight-Club-Shirtless-Bleeding-Scene.jpg

Skrevet
1 time siden, Stiigen skrev:

Jeg tror det er viktig å ikke stresse med verken trening eller kosthold. Jeg har selv funnet en fin balanse hvor jeg bare trener akkurat  de øvelsene jeg liker, og spiser det jeg vil. Grunnen til at det funker godt er at jeg ikke er noe glad i fast food, men har lært meg å være veldig glad i hjemmelagde salater med soltørka tomat,syltet hvitløk, ost og tomater, og selvsagt veldig glad i fisk,kjøtt og det meste av grønnsaker. Så kuttet jeg bevisst ned litt på spagetti,ris,poteter og sukker. Drikker ikke brus. 
Men er ikke noe nazi; drikker ofte øl, spiser sjokolade daglig, snacker en del, sier aldri nei til pizza etc. 
Man skal ha et godt liv.

Så har trent 3 dager styrke i uken, en dag bryst,en dag biceps/tricep, og en dag skulder/mage/rygg. Gjør max vekter - altså så mye vekter at jeg såvidt klarer 6-8 reps i 3 sett.
Så sykler jeg 1 mil hver vei til jobb hver dag, trener yoga(5 tibetan rites for rejuvenation) hver morgen, svømmer 2 dager i uken, og danser 2-3 dager i uken.

Har gjort akkurat det samme i 1,5 år, og følte nå at jeg ville mikse det opp litt.Så lastet ned en app som jeg synes er kjempebra. Den heter "progression". Der er det mange opplegg. Jeg valgte et som heter "fight club . Det er 5 dager i uken. Synes det har vært veldig morsomt sålangt, og bruker bare en halvtime på gymmen hver gang, så ganske effektivt! 
Det heter fight club fordi det tilsynelatende skal sørge for at man får samme kropp som Brad pitt i den filmen:nordvesta:

Prøver du å fortelle oss at du skipper legs?

Hva er det med Brad Pitt sin fysikk som gjør at du ønsker å se slik ut?

Skrevet
1 minutt siden, Svinepels skrev:

Prøver du å fortelle oss at du skipper legs?

Hva er det med Brad Pitt sin fysikk som gjør at du ønsker å se slik ut?

Skipper legs? fikk ikke du med deg den biten hvor jeg skriver at jeg sykler 2 mil hver dag 5 dager i uken. Er ganske mye oppoverbakke også. I tillegg varmer jeg opp på crosstrainer, og tredemølle.

Jeg synes Brad pitt ser bra ut. Kan hende jeg tar fryktelig feil. Kanskje vi burde spørre noen av damene her hva den generelle meningen om Brad pitt er. Uansett; målet er å bli litt strammere, få vekk litt valpeflesk!

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Stiigen skrev:

Skipper legs? fikk ikke du med deg den biten hvor jeg skriver at jeg sykler 2 mil hver dag 5 dager i uken. Er ganske mye oppoverbakke også. I tillegg varmer jeg opp på crosstrainer, og tredemølle.

Jeg synes Brad pitt ser bra ut. Kan hende jeg tar fryktelig feil. Kanskje vi burde spørre noen av damene her hva den generelle meningen om Brad pitt er. Uansett; målet er å bli litt strammere, få vekk litt valpeflesk!

Vi lager en tråd om det så får vi se. Jeg kan ta ansvar jeg.

Gjest Nanne70
Skrevet

Jobber også med helårskroppen, er så mye stress med sommerkropp ;) Trener helkropp styrke (har holdt på i ca 8 mnd) 2 ganger i uka, bootcamp 1 gang i uka og magedans bare for gøy 1 gang i uka. Spiser vanlig variert kost med fokus på fisk, egg, grønt og fullkorn og spiser litt ekstra godt i helgene. Så langt har jeg gått ned 8 kg på denne måten, og det var før jeg kom skikkelig i gang med bootcampen, men som sagt så har jeg helårskroppen og ikke sommerkroppen. Utpå våren er planen å begynne jeg med turløype i bratt terreng de dagene jeg ikke trener. Har vel igjen 6-8 kg før jeg er helt fornøyd, men jeg lar målebåndet og speilet telle før vekta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...