Gå til innhold

Øvelseskjøring - nybegynner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter og jeg skal i dag øvelseskjøre for første gang. Hun har lappen på moped, men kjørt lite. 

Noen som har noen nybegynnertips? Vi kommer til å starte på en parkeringsplass på et senter e.l., og jeg tenker at det kan være lurt å starte med pedaler etc. 

 Hun har vist liten interesse for kjøring hittil, og virker lite nysgjerrig når vi er ute og kjører. Nå sier hun derimot at hun er klar. Jeg er allikevel nervøs siden hun er litt vimsete og uinteressert... 

 

 

Anonymkode: ba6fc...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt første tips er å sende henne rett til trafikkskole for å lære det tekniske, så tar du mengdetrening. Da slipper du stresset og du får en mye tryggere sjåfør.

Man starter med de tre Sene. Sete, speil og sele. Så må man kunne skru på lys og bruke parklys (man slipper selvsagt aldri av eller på passasjerer uten å ha parklys, håndbrekk og foten av bremsepedalen). Så må man se håndbrekk, og hvordan man starter bilen etter å ha kvelt den.

Det kan være greit å kunne stille inn varme og å bruke vindusviskere og blinklys også.

Så ber du hen skru på kjørelys, ta av håndbrekk, og slippe ut clutchen til det skjer noe. Og så trykke den helt inn. Så gjør hun det ti ganger (bilen skal ikke bevege seg, lyden skal endre seg). Ta tiden. Be henne gjøre det på halvparten så lang tid. Voila, hun kan gripepunkt. 

Nå ber du henne slippe den til gripepunktet, vente et sekund, og så slippe den kontrollert ut. La henne kjøre en runde rundt. Stopp, gjenta.

Hvis rattbruken er idiotisk får du henne til å kjøre i 8-tall. Husk det er lov å krysse hendene, men man skal ha LANGE og rolige bevegelser.

Så kan du lære henne andregir. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AvocadoMelon

Viktigst er at hun får bestemme tempoet, la hun bestemme når hun ikke vil mer.(Fort gjort å bli lei hvis man blir presset) Begynn med start og stopp, pedaler, og gir. Kjør rundt på parkeringen. Start bilen med alt det innebærer, speil, setejustering, belte. Så kjør litt sakte rundt på passen, stopp med det som det innebærer og gjenta dette til det føles trygt. Trenger ikke starte med mer :):)Man må bli kjent med bilen og pedaler. lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter og jeg skal i dag øvelseskjøre for første gang. Hun har lappen på moped, men kjørt lite. 

Noen som har noen nybegynnertips? Vi kommer til å starte på en parkeringsplass på et senter e.l., og jeg tenker at det kan være lurt å starte med pedaler etc. 

 Hun har vist liten interesse for kjøring hittil, og virker lite nysgjerrig når vi er ute og kjører. Nå sier hun derimot at hun er klar. Jeg er allikevel nervøs siden hun er litt vimsete og uinteressert... 

 

 

Anonymkode: ba6fc...143

Hun har ikke lov å øvelseskjøre uten å ha gjennomført trafikalt grunnkurs og ha mottatt nødvendig dokumentasjon på dette. 

Å begynne og øvelsekjøre med noen som ikke har kjørt før, er noe ingen anbefaler. Ungdommen anbefales å begynne med 4 eller flere timer på en kjøreskole for å få det grunnleggende innøvd. Men her er det gjerne en overivig forelder og ikke en ivrig undom? 

Anonymkode: 48165...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke lov å øvelseskjøre uten å ha gjennomført trafikalt grunnkurs og ha mottatt nødvendig dokumentasjon på dette. 

Å begynne og øvelsekjøre med noen som ikke har kjørt før, er noe ingen anbefaler. Ungdommen anbefales å begynne med 4 eller flere timer på en kjøreskole for å få det grunnleggende innøvd. Men her er det gjerne en overivig forelder og ikke en ivrig undom? 

Anonymkode: 48165...e88

Man får ikke mopedlappen uten trafikalt grunnkurs, så det har hun jo åpenbart. Mopedlappen er dokumentasjon på trafikalt grunnkurs, og må følgelig medbringes.

Jeg ser ikke helt hvorfor man ikke kan ta alt det obligatoriske når de er 16. Bare vær klar på at dere vil ha oppgaver å øve på mellom timene, da tar det tekniske mye kortere tid. Da vil man når man er 16 år og 3-4 måneder være en habil sjåfør og du kan være en relativt passiv ledsager.

Dog skjønner jeg ikke hvordan dere tør uten pedaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens vegvesen holder informasjonsmøter om øvelseskjøring. Klikk deg inn på vegvesen.no og se om det holdes noen i nærheten av deg. Der kan både du og din datter delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Rutiner med speil osv... (Dette er jo nødvendigvis ikke nødvendig i starten, men greit å øve inn. Det er og noe som alle får til) 
-Start og stopp. Prøv å finne gripepunktet. Lær med en gang å møte på med gass, da blir det lettere med bakkestart. 

Ville anbefalt noen timer på kjøreskole før hun kjører med deg, fordi du føler deg nok litt tryggere. Du trenger ikke å fortsette med en gang på kjøreskolen, hun kan kjøre en del før hun kommer tilbake. Et tips som er gull verdt som andre nevner er å bli ferdig med det obligatoriske fort. Er hun ferdig med det når hun er 17 år så er hun oppkjøringsklar i 1 år. Mye sikrere sjåfør blir hun da. 

Er hun lite interesser så bør dere avtale når dere skal kjøre slik at hun ikke utsetter det eller aldri spør. Jeg var ikke så interessert og min far måtte spørre meg "Skal vi kjøre i dag" hadde alltid dårlige unskyldninger. Hun bør også laste ned gjensidige app'en der du logger øvelseskjøring. Du setter den på når du starter å kjøre og så måler den antall kilometer og du legger inn "lyskryss" "rundkjøring", "mørkekjøring" osv....  den hjelper dere med å holde oversikt over kjøringen og hun deltar i konkuranser og får billigere forsikring. 

Endret av johanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...