Gå til innhold

Å begynne på ridekurs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å begynne på ridekurs, er over 20 år så har tenkt å finne et ridekurs for voksne, men lurer litt på om noen har noen tips til hva jeg burde tenke på og evnt. tips til utstyr jeg burde kjøpe?

Anonymkode: 467a9...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aå kjekt! Jeg tok oppigjen ridingen i 20 årene :) Jeg tror de fleste rideskoler har det du skal trenge av hjelmer, beskyttelse, pisker ol. Men jeg kjøpte meg tidlig en ridebukse med skinn samt hansker. Kjøpte det på nettbutikken horze. Utnytt tilbudene de har, typisk søndager ol. Jeg synes det er stor forskjell av å ri med ridebukse kontra yoga/treningstights (føler jeg har mye bedre balanse og grep med ridebuksen). Egen hjelm kjøpte jeg litt senere på salg hos xxl. Resten av rideklærne mine har jeg funnet i skapet. Typisk ting jeg ikke er så redd for. Feks rir jeg med vanlig treningsbh og fleecejakke. Ved vinteren har jeg også ullundertøy og boblejakke (tok en gammel en fra flere sesonger siden). Det samme med skoene, tok noen gamle vintersko (chelseaboots fra skopunkten). Men ser veldig mange på kursene som bare møter opp i det de har av vanlige treningsklær og sko. 

Anonymkode: 5231f...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal sjekke ut horze!

Anonymkode: 467a9...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt på å begynne på ridekurs, er over 20 år så har tenkt å finne et ridekurs for voksne, men lurer litt på om noen har noen tips til hva jeg burde tenke på og evnt. tips til utstyr jeg burde kjøpe?

Anonymkode: 467a9...797

Ofte får man leie hjelm osv på ridekurs. Jeg gikk på ridekurs da jeg var 15-16 år. Veldig koselig men savner meg ikke tilbake dit hehe. En erfaring. Hestene var store og alle på kurset ble kastet av hesten unntaken meg. Hesten ville kaste meg av og men jeg tviholde meg fast i et tau på hesten. En gang holdt hesten på å rulle med meg på også. Men den gjorde det ikke men ble skremt nok. Så nei aldri igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslagene om ridebukser og -hansker, og gjerne også en egen hjelm. Du trenger ikke egne ridesko, men skoene du bruker må ha hæl pga sikkerhet. 

 

Anonymkode: 6986d...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullundertøy. Ridebukse trenger du ikke, men vet ikke om man får kjøpt dongeri med sømmen utenfor lårene mer. I alle fall, pisk trenger du ikke. Gode hansker, støvler med hæl og vindjakke er de tingene jeg kommer på i farta. Det trenger ikke være laget for riding. Men viktig med høyde på skoene og at hanskene ikke glir. Ridehjelm får du lånt /leid, men kan være kjekt å ha egen. En hals /finlandshette er fint å ha i vind og ruskevær.

 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egen ridehjelm er å anbefale. Ellers trenger du en bukse uten sømmer (en ridebukse koster ikke mange kronene på f.eks horze, eventuelt sjekk finn.no) og gode sko med hæl. Dette koster heller ikke mange kronene kjøpt brukt. Du kan også sjekke f.eks Biltema for rideutstyr. De skal ha noe der. Bruk gensere og jakker du ikke er så redd for. Foregår undervisningen i hall? Innendørs er fleece veldig fint å ri i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med ridekurs igjen når jeg var 20! :) Koselig at du tenker å gjøre det samme. 
Man kan som regel låne hjelm og sikkerhetsvest på rideskolen. 

Men jeg anbefaler egen hjelm, ridehansker, ridebukse og sko. Ingen av disse tingene trenger å være dyrt, men mye mer behagelig med en ordentlig ridebukse og ridesko. Ellers kommer det litt an på om du rir ute eller i ridehus. Om du rir ute om vinteren anbefaler jeg ridevotter, hvis ikke holder hansker/vanter. Om du kjøper ridesko vil jeg anbefale leggchaps da de stabiliserer bedre men dette er jo valgfritt.  Sånn ellers bruker jeg som regel sportsbh, flis/ullundertøy og en tynn boblejakke. Jeg rir i ridehus men fryser fort. Vil forøvrig anbefale å kjøpe sikkerhetsvest og men det er dyrt :P 
Finnes mye fint til ridning på Hooks, horze og noe på biltema og felleskjøpet. På finn kunne jeg ha kjøpt alt det nevnte utenom ridehjelm og sikkerhetsvest, mtp usynlige skader som kan gjøre det ubrukelig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det basice er en god bukse, gjærne ridebukse pga de får du ikke gnagsår av slik du fort kan få av joggebukser ol pga sømmen på innsiden av lårene. Også gode sko, jeg bruker fjell/vintersko nå på vinteren. Det må være hæl, så ikke foten sklir igjennom stigbøylen om du ikke henger deg fast om du ramler av. Også vil jeg anbefale deg egen hjelm (selv om mange rideskoler låner ut) for du vet ikke om det er noen skader med hjelmen. Det er anbefalt å nytte ut hjelmen om du faller av og slår hode i bakken, eller du mister hjelmen litt hardt i bakken, fordi det kan være skader inni hjelmen som du ikke ser eller kjenner, og det kan gjøre stor skade. Sikkerhetsvest er en grei ting å ha, den beskytter mye, men koster gjærne litt. Også gode varme klær. Et ullundertøyslag og en flis eller ullgenser. Om du rir ute er det greit med en jakke som tåler litt regn og vind. Også ikke glem hansker. Ja. Det er jævlig å ri med iskalde fingre. Men det er også jævlig om tøylene glir mellom fingrene dine og du får store gnagsår/brannsår mellom lillefinger og ringefinger.

Ellers er det bare å nyte hestene og sug til deg alt av læring. Det er kjempegøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridebukse burde du ha, for godt grep i salen og for behagelighet. Egen ridehjelm er også bra (finner du ut at hest er gøy burde du legge litt mer penger i denne) men, men de fleste låner også ut. Det negative er feks. lus eller skader på hjelmen. Jo flere ganger den er i bakken jo mindre trygg er den. Ellers er det viktig med gode sko med hæl og ridehansker er supert. Skal du ri ute kler du på deg GODT, fort gjort og bli kald, er det ikke oppvarmet ridehus er jo ullundertøy og fleece en god ting og. Pisk trenger du ikke, lær deg å ri hesten på en ordentlige måte istedenfor å legge på uvanen med pisk. 

Anonymkode: 98320...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at det aller viktigste du må skaffe deg er hansker, så ridebukser. Gnagsår på innsiden av hendene er ikke noe å spøke med altså. Det holder med sånne som koster en 50-lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mest sannsynlig lånt hjelm i stallen. Ellers så trenger du ikke ridebukser med engang, jeans funker helt supert. Av sko trenger du noe med hæl på og vil egentlig anbefale deg å kjøpe noe gode hansker. Gnagsår imellom fingrene er ikke deilig og skjer fort. 

Lykke til og kos deg masse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...