Gå til innhold

Drikker jeg skadelig mye vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener 4 dager i uka der 1 time er tung utholdenhet, 40 min er styrke, og så har jeg 30 min med stretch og diverse yogaøvelser. Under hver av disse drikker jeg 0,8 L vann, med andre ord etter trening vil jeg få i meg 2,4 L med vann. 
Tidligere på dagen drikker jeg vanlige mengder med vann og masse frukt/grønt som gjør at jeg lett kommer opp i 2 L. Får en total på 4,4 L vann +- 

Er dette skadelig eller vil det gå bra siden jeg også svetter en god del under trening? 

Anonymkode: 0e460...a4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min biokjemilærer sa:drikk når du er tørst. Er noe i det tror jeg ;)

Skrevet

Er urinen din veldig gul? Du drikker for lite

Er den strågul? Passe

Er den nesten helt uttynnet i fargen? Drikk mindre

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Honnikorn skrev:

Min biokjemilærer sa:drikk når du er tørst. Er noe i det tror jeg ;)

Men det er vel noen annet når man trener? Jeg får i alle fall mer energi av å drikke vann mens jeg trener selv om jeg ikke er spesielt tørst

Ts 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er vel noen annet når man trener? Jeg får i alle fall mer energi av å drikke vann mens jeg trener selv om jeg ikke er spesielt tørst

Ts 

Er dte så vanskelig å se på urinen din?

Skrevet
3 minutter siden, tannfortunge skrev:

Er dte så vanskelig å se på urinen din?

Den har bestandig vært ganske gjennomsiktig, litt mer gulaktig om morgenen, men ellers blank

Ts 

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg drikker mer enn deg i løpet av dagen, og dette har jeg gjort så lenge jeg kan huske, i alle fall fra 10 års alderen. Mange har kommentert at jeg drikker mye vann, og jeg har tatt det opp med flere leger gjennom årene, og har fått samme svar hver gang; noen har behov for mye væske... Alle prøver har alltid vært fine... 

Anonymkode: ce1b0...f8a

Skrevet

Jeg ville vært oppmerksom på hvordan dette påvirker balansen i kroppen.
Hadde fysisk jobb i varme lokaler tidligere, og der ble vi frarådet vann fordi det er for lite mineraler i det.

Anonymkode: b5d58...7bf

Skrevet

Du merker på kroppen om du drikker for mye/for lite vann. Hvis du blir veldig saltsyk (lyst på salt mat, chips etc) kan det indikere at du drikker litt mye vann. Jeg drikker veldig store mengder vann, og trener absolutt nada, men har aldri hatt ubehag av noe slag eller for høye/lave verdier av noe. Er regelmessig til lege og sjekker f.eks. saltbalanse osv. (sykdomsårsak) og alle de prøvene er fine. Noen trenger bare mer vann. 

Mitt råd er å ikke tenke over hva du drikker. Drikk vann når du ønsker, ikke tell ml og dl vann du drikker ila en dag. Ikke tenk at du må drikke mer, eller mindre - kroppen gir beskjed. 

• Liker 1
Skrevet
På 13.1.2017 den 19.30, tannfortunge skrev:

Er urinen din veldig gul? Du drikker for lite

Er den strågul? Passe

Er den nesten helt uttynnet i fargen? Drikk mindre

Serr`? Jeg har alltid hørt at den skal være nesten helt blank. Drakk lite før og etter jeg begynte å drikke nok til at urinen ble blank-ish, har jeg følt meg mye bedre. 

Anonymkode: 7c2c8...80f

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serr`? Jeg har alltid hørt at den skal være nesten helt blank. Drakk lite før og etter jeg begynte å drikke nok til at urinen ble blank-ish, har jeg følt meg mye bedre. 

Anonymkode: 7c2c8...80f

Hvis du føler deg bra, drikker du passe. 

Mennesker må slutte å analysere alt. Drikk når du er tørst, og drikk så mye at du føler deg vel! Punktum finale. 

Det er kun ved visse sykdommer og tilstander man må måle og passe på vanninntaket. Da vil du få instrukser av lege. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...