AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #1 Skrevet 13. januar 2017 Hei. Jeg har plutselig fått noe som ligner på kjønnsvorter. Har vært i et forhold i 5 år, og lurer derfor på om de skulle plukket dette opp på celleprøven forrige vinter? Hvis ikke så må jeg jo ha fått dette i løpet av de siste 8-10 månedene. Men jeg har ikke ligget med noen andre enn min partner... Anonymkode: 2baa2...7cc
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #2 Skrevet 13. januar 2017 Celleprøve tester celleforandringer. HPV-prøve må du be om. Anonymkode: b661c...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #3 Skrevet 13. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Celleprøve tester celleforandringer. HPV-prøve må du be om. Anonymkode: b661c...3ff Dette er ikke helt riktig lenger, faktisk er det motsatt nå. Jeg tok celleprøve i sommer, og da sjekket de faktisk kun om jeg hade hpv, ikke om jeg hadde celleforandring... Noe jeg først fant ut da jeg fikk resultatet i et brev. Der sto det at fra dato sånn og sånn sluttet de å sjekke etter faktiske celleforandringer på celleprøver, de sjekket kun hpv, og om man ikke hadde det, så sjekket de ikke noe videre. Anonymkode: cb72c...7de
tannfortunge Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 HPV-virus kan være i kroppen i årevis før man får utbrudd. Ofte kan det dukke opp i forbindels med nedsatt immunforsvar.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 Jeg ble testet for hpv, samtidig som jeg tok celleprøve, men jeg tok forrige celleprøve privat? Men litt usikker på om de da tester kun for de hpvene som kan gi kreft eller også de som kan gi vorter, siden det ikke er samme hpvvirus som gir vorter. Vortehpvene er ufarlig. Anonymkode: 7b2d7...2df
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke helt riktig lenger, faktisk er det motsatt nå. Jeg tok celleprøve i sommer, og da sjekket de faktisk kun om jeg hade hpv, ikke om jeg hadde celleforandring... Noe jeg først fant ut da jeg fikk resultatet i et brev. Der sto det at fra dato sånn og sånn sluttet de å sjekke etter faktiske celleforandringer på celleprøver, de sjekket kun hpv, og om man ikke hadde det, så sjekket de ikke noe videre. Anonymkode: cb72c...7de Hmm. Det tar nok tid før det er helt etablert som praksis. Jeg var hos gynekolog for bare en måned siden og han sa ingenting om dette. Jeg er tidligere konisert, men fikk aldri vite/spurte ikke hvilken av typene det var eller om det ble testet for. Anonymkode: 48076...210
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm. Det tar nok tid før det er helt etablert som praksis. Jeg var hos gynekolog for bare en måned siden og han sa ingenting om dette. Jeg er tidligere konisert, men fikk aldri vite/spurte ikke hvilken av typene det var eller om det ble testet for. Anonymkode: 48076...210 Legen min sa heller ikke noe om dette, jeg fikk det bare i brev i etterkant. Så det kan jo hende legen din også fulgte den praksisen, men uten å si ifra? Eller så gjør gynekologene noe annet enn det fastlegene gjør. Anonymkode: cb72c...7de
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #8 Skrevet 13. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke helt riktig lenger, faktisk er det motsatt nå. Jeg tok celleprøve i sommer, og da sjekket de faktisk kun om jeg hade hpv, ikke om jeg hadde celleforandring... Noe jeg først fant ut da jeg fikk resultatet i et brev. Der sto det at fra dato sånn og sånn sluttet de å sjekke etter faktiske celleforandringer på celleprøver, de sjekket kun hpv, og om man ikke hadde det, så sjekket de ikke noe videre. Anonymkode: cb72c...7de Da har det i så fall vært dårlig kommunikasjon. Celleprøve og HPV-test er to forskjellige ting. Ofte kan det selvsagt gjøres kombinert. Celleprøver får man nå innkalling til så det er vanligere å ha tatt vanlig celleprøve enn å bare ha tatt HPV-test. Anonymkode: b661c...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #9 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen min sa heller ikke noe om dette, jeg fikk det bare i brev i etterkant. Så det kan jo hende legen din også fulgte den praksisen, men uten å si ifra? Eller så gjør gynekologene noe annet enn det fastlegene gjør. Anonymkode: cb72c...7de Da er jeg glad jeg tar mine celleprøver hos gynekologen. Merkelige greier. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Celleprøver får man nå innkalling til så det er vanligere å ha tatt vanlig celleprøve enn å bare ha tatt HPV-test. Det forundrer meg at jeg aldri har fått disse innkallingene, selv før jeg ble konisert. Anonymkode: 48076...210
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #10 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da er jeg glad jeg tar mine celleprøver hos gynekologen. Merkelige greier. Det forundrer meg at jeg aldri har fått disse innkallingene, selv før jeg ble konisert. Anonymkode: 48076...210 De har begynt med det i senere tid. Og kun fra 25 og opp. Anonymkode: b661c...3ff
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #11 Skrevet 13. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De har begynt med det i senere tid. Og kun fra 25 og opp. Anonymkode: b661c...3ff Ja, og jeg er født i '83. Av en eller annen grunn har jeg falt ut av dette innkallingssystemet. Anonymkode: 48076...210
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #12 Skrevet 13. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og jeg er født i '83. Av en eller annen grunn har jeg falt ut av dette innkallingssystemet. Anonymkode: 48076...210 Merkelig, jeg måtte sende brev for å få de til å slutte. Ikke tok de HPV prøve av meg heller, selv om jeg spesifikt spurte etter dette. Anonymkode: dd171...cbd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Merkelig, jeg måtte sende brev for å få de til å slutte. Ikke tok de HPV prøve av meg heller, selv om jeg spesifikt spurte etter dette. Anonymkode: dd171...cbd Jeg vet, det er veldig rart og jeg er sikker på at det er ganske mange som har falt utenfor som meg. Nå er jo dette med celleprøver blitt vanlig å snakke om, men jeg fikk tatt min helt tilfeldig av en fastlege og endte altså med konisering fordi jeg hadde celleforandringer, i en alder av 27. Anonymkode: 48076...210
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #14 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet, det er veldig rart og jeg er sikker på at det er ganske mange som har falt utenfor som meg. Nå er jo dette med celleprøver blitt vanlig å snakke om, men jeg fikk tatt min helt tilfeldig av en fastlege og endte altså med konisering fordi jeg hadde celleforandringer, i en alder av 27. Anonymkode: 48076...210 Flytting kanskje? Men det er uansett ikke innkallelse, men påminnelse. Så det å sette opp en påminning på google kalender er like effektivt. Anonymkode: dd171...cbd
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #15 Skrevet 13. januar 2017 HPV kan ligge i kroppen i åresvis uten at det gir utbrudd av kjønnsvorter Det er ikke nødvendigvis noen som har vært utro av den grunn Fikk selv kjønnsvorter da vi hadde vært sammen 2 år - fikk jo helt hetta, og var 100 % sikker på utroskap... Fikk hele reglen av legen, og forstod at vi kunne begge ha hatt dette lenge før vi ble sammen, men det brøt ut da av uviss årsak. Siden det er ikke er helt rutine over alt å sjekke for HPV, men kun celleforandringer, kan du nok ta det helt med ro Anonymkode: 67e7e...223
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå