Gå til innhold

Elbil, hybrid eller fossilbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe bil, men er usikker på hva jeg bør velge. Akkurat nå heller jeg mest mot elbil, en Nissan Leaf.

Mitt kjøremønster kommer til å være følgende:

- Til og fra jobb, 13,5 km en vei

- Kjøring til sentre, venner ol.

Bor rett ved en bomring, men jobben min er motsatt vei, så kjører ikke gjennom denne. Ellers bor både mine foreldre og de fleste av mine venner forbi bomringen, så dersom jeg kjøper bil, blir det en del turer gjennom der.

Hva tenker dere? Dette er første bilen min, og vil gjerne velge det som er lønnsomt i lengden. Prisen må ligge på 130 000 - 180 000. 

Anonymkode: bccc7...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg høres el-bil ut som et soleklart valg. 

Det ser ikke ut som om du kjører så lange turer at batterikapasitet blir et problem. Om du har et sted å lade den der du bor, ser jeg da ingen grunn til å kjøpe noe annet enn el-bil. 

Jeg kjøpte bil for to år siden. Jeg tilbringer ca en helg i måneden på hytten, som ligger ca 180 km unna, og hvor man må kjøre veldig mye opp og ned - med andre ord kan man drite i å komme dit med en el-bil uten å lade på veien, og det er ingen hurtigladepunkter på ruten. I tillegg bor jeg i blokk, med parkering på fellesparkeringsplass med 2 elbil-ladepunkter, som konstant er opptatt. Det var eneste grunnene til at jeg ikke kjøpte el-bil. Hadde jeg hatt råd skulle jeg gått for plugin-hybrid, men det var så dyrt da jeg kjøpte min. 

Anonymkode: 17b92...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen 7-8 år er rekkevidden redusert med så mye som 40%

Fossil eller hybrid ville jeg valgt. 

Elbil er sikkert greit hvis det er en mnd med vinter og ikke kaldere enn 5-10 minus. 

Anonymkode: 7220b...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil, nyt det så lenge du kan. Bomavgifter kommer der også. De SKAL ha inn det de har tapt så langt. Det koster milliarder hvert år for å bli så himmla GRØNN, som det kalles så fint.

Men, skulle du kjøpe elbil, så kan du ikke bo noe borettslag. Da får du mest sannsynlig ikke lada hjemme.

Ville egentlig ha valgt en hybrid, ikke ladbar. Toyota sine Auris og Prius er gode biler, og de er driftsikre. Bare passe på at ikke noe lys står på, da blir det dødt....og du må ha hjelp av noen andre enn naboen med starthjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎13‎.‎01‎.‎2017 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Innen 7-8 år er rekkevidden redusert med så mye som 40%

Fossil eller hybrid ville jeg valgt. 

Elbil er sikkert greit hvis det er en mnd med vinter og ikke kaldere enn 5-10 minus. 

Anonymkode: 7220b...b40

ioniq har en mangel om batteriet har mindre enn 80% etter åtte år

Og ikke er det problem om vinteren heller. Ikke vært mer enn 16 minus i år men ikke problem da i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en leaf du. Jeg har det selv. Kjempefornøyd. 

70 km t/r jobb daglig. Bruker 55% batteri nå med 0-5 grader ute. Varmeapparatet står på 24 grader hele tiden og jeg sparer ikke for å si det sånn. 

Har vi behov for mer kjørelengde så hurtiglader vi. Skaff deg en ladebrikke fra fortum og grønnkonrak så scanner du bare brikken og får det billigere og du får også faktura på epost. Nå trenger du neppe å hurtiglade mye så lenge du har strøm hjemme. Da har du fulladet bil hver morgen. 

Klarer rundt 160 km på sommeren og en 130 km på vinteren med varmeapparatet på fullt i kaldt vær på "full tank"

kjører elbilen mye jeg og den koster meg 250.- i mnd i strøm. Det er det hele. Foreløpig så er hvertfall parkering og bom gratis her jeg bor hvertfall og veiavgiften er 400.- 

Nå har jeg 2 biler men den ene brukes når vi skal på langturer ala danmar, kjøre med henger osv. Ingen problem å dra på turer i elbilen heller men de må planlegges bedre. 

Du får en 1-2 år gammel leaf innenfor ditt budsjett men bruk litt tid å finn den rette. Det du vil ha er en tekna utgave og med 6.6 kw lader.

tekna utgaven er toppmodellen og har skinn, sotede euter og det seriøst beste ryggekameraet jeg noensinne har hatt i en bil. Du har kamera foran, på sidene og bak sånn at du har en egen skjerm som gir deg "flyfoto" av bilen omtrent.

blir du vandt med å bruke det så vil du aldri ha noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 13.1.2017 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Innen 7-8 år er rekkevidden redusert med så mye som 40%

Fossil eller hybrid ville jeg valgt. 

Elbil er sikkert greit hvis det er en mnd med vinter og ikke kaldere enn 5-10 minus. 

Anonymkode: 7220b...b40

Hvor tar du det fra? Vi som ønsker elbilen dit pepper'n gror?

Anonymkode: 1e4d2...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...