Gå til innhold

Jegertvillingene


Million

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, elisaday skrev:

Det er da for faen ikke fisefint å mene at det er unødvendig å mene at spørsmål om puling er litt for drøyt til å bli sett på som morsomt for mesteparten av befolkningen.

For en del av befolkningen er dere fisefine som ikke tåler såpass. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kalimeera skrev:

For en del av befolkningen er dere fisefine som ikke tåler såpass. 

Da er jeg fisefin da. Heller det enn å være vulgær.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjære
Akkurat nå, elisaday skrev:

Da er jeg fisefin da. Heller det enn å være vulgær.

Heller være vulgær enn fisefin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, elisaday skrev:

Da er jeg fisefin da. Heller det enn å være vulgær.

Man er jo ikke vulgær fordi man synes det er morsomt.

Men la oss finne ut hva de fleste på KG mener: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, elisaday skrev:

Da er jeg fisefin da. Heller det enn å være vulgær.

Ja, du er fisefin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, elisaday skrev:

Og husk denne lille detaljen: hele norges befolkning bor ikke i nord norge. Herregud. Må være lov å synes sånt er vulgært.

Ja men nå er ikke Norge kun  sør for Trøndelag. Er ikke nordlending selv men jeg tåler at folk snakker og er annerledes enn meg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, TomineB skrev:

Javel?? 

Vet du hva som skjer dersom feks elg- og rådyrbestanden ikke holdes nede? På hvilken annen måte enn jakt foreslår at du at dette gjøres?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2017 den 14.20, Arabella3 skrev:

Noe jakt må man ha i Norge,og friluftsliv er en fin hobby,så jeg ser i utgangspunktet ikke noe galt med disse jegertvillingene. Det jeg derimot ikke liker ved dem,er at jeg syns de mangler sosiale antenner og normal folkeskikk. I tillegg til at de kan veldig lite om alt annet enn akkurat jakt og friluftsliv. Sikkert ikke noe vondt med dem,men ikke min type folk.

Jakt er veldig viktig for å regulere bestanden når man ikke har nok rovdyr slik at det selvregulerer. Hovedgrunnen til at hjortelusflua og flåtten sprer seg så veldig, er at vi ikke klarer å holde bestanden hjortedyr nede (er nok derfor elgjakta utvides fra neste år). 

Men disse jegertvillingend fremstår for meg som fryktelig vulgære, stiller i samme klasse som Lothepus. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosalie skrev:

Jakt er veldig viktig for å regulere bestanden når man ikke har nok rovdyr slik at det selvregulerer. Hovedgrunnen til at hjortelusflua og flåtten sprer seg så veldig, er at vi ikke klarer å holde bestanden hjortedyr nede (er nok derfor elgjakta utvides fra neste år). 

Men disse jegertvillingend fremstår for meg som fryktelig vulgære, stiller i samme klasse som Lothepus. 

Tenk så kjedelig det hadde vært om ingen mennesker var litt på kanten sånn som de. De skader jo ingen, bortsett fra dyrene de jakter på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, penny_ skrev:

Tenk så kjedelig det hadde vært om ingen mennesker var litt på kanten sånn som de. De skader jo ingen, bortsett fra dyrene de jakter på.

Ja ass! Jeg vil ha fred og imot krig og sånne kjipt greier lissom,også hvorfor jakter de på dyr for å drepe dem?Kan de ikke bare gå på Rema 100 og kjøpe det som alle andre?Det er mye mer humant lissom!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Ja ass! Jeg vil ha fred og imot krig og sånne kjipt greier lissom,også hvorfor jakter de på dyr for å drepe dem?Kan de ikke bare gå på Rema 100 og kjøpe det som alle andre?Det er mye mer humant lissom!

I en idealistisk verden, så vil de fleste mennesker det. Men det er ikke mere humant å gå på rema eller å kjøpe kjøttet bak disk. Butikkene støtter en industri der det skal være fulle kjøttdisker året rundt, fordi vi mennesker er så kresne og kravstore. Det produseres kjøtt for mage millioner, og dyrene lider. Det er mye kjøtt så også blir søppel fordi ingen vil ha det. Og prisene er deretter. De selger kjøttet de vil vi skal spise, uansett hva slags liv dyrene har hatt, eller hva det er tilsatt, eller hvordan de blir slaktet, og vi som forbrukere er med og støttet oppunder denne industrien.

Jegere jakter derimot for å skaffe seg maten selv, og skyter det de skal ha, samtidig som de er med å holde dyrebestanden nede. Man jobber for maten man vil ha, og respekterer reglene for jakt av vilt, samt reguleringer som måtte komme. Å jakte krever at man har stor kunnskap rundt det man driver med, og vet å treffe dyret uten at det må lide. Man må også vite forskjellen på alle dyrene i naturen, slik at man ikke skyter de man ikke har lov til. (Feks. Elgku med kalv).

Jakt har vært en stor del av vår kultur siden tidenes morgen, og siden mennesker er rovdyr, har vi vært nødt til å forsørge oss selv i mange år. Det er endel av de vi er. Det er slik naturen rundt oss også er.

Man er også med å forebygge sykdommer blant dyrene (som nevnt ovenfor). Naturen kan være hard og brutal, men så lenge det er under regulerte forhold vil ikke jegere gjøre ting verre, derimot heller være med å bestemme hva slags dyrearter som bør vernes mot jakt.

Enkelt og kort forklart.

Endret av ♥Missy♥
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

I en idealistisk verden, så vil de fleste mennesker det. Men det er ikke mere humant å gå på rema eller å kjøpe kjøttet bak disk. Butikkene støtter en industri der det skal være fulle kjøttdisker året rundt, fordi vi mennesker er så kresne og kravstore. Det produseres kjøtt for mage millioner, og dyrene lider. Det er mye kjøtt så også blir søppel fordi ingen vil ha det. Og prisene er deretter. De selger kjøttet de vil vi skal spise, uansett hva slags liv dyrene har hatt, eller hva det er tilsatt, eller hvordan de blir slaktet, og vi som forbrukere er med og støttet oppunder denne industrien.

Jegere jakter derimot for å skaffe seg maten selv, og skyter det de skal ha, samtidig som de er med å holde dyrebestanden nede. Man jobber for maten man vil ha, og respekterer reglene for jakt av vilt, samt reguleringer som måtte komme. Å jakte krever at man har stor kunnskap rundt det man driver med, og vet å treffe dyret uten at det må lide. Man må også vite forskjellen på alle dyrene i naturen, slik at man ikke skyter de man ikke har lov til. (Feks. Elgku med kalv).

Jakt har vært en stor del av vår kultur siden tidenes morgen, og siden mennesker er rovdyr, har vi vært nødt til å forsørge oss selv i mange år. Det er endel av de vi er. Det er slik naturen rundt oss også er.

Man er også med å forebygge sykdommer blant dyrene (som nevnt ovenfor). Naturen kan være hard og brutal, men så lenge det er under regulerte forhold vil ikke jegere gjøre ting verre, derimot heller være med å bestemme hva slags dyrearter som bør vernes mot jakt.

Enkelt og kort forklart.

Altså,du skjønte ikke at jeg var ironisk?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. januar 2017 den 21.09, elisaday skrev:

Og visse typer mennesker sier sånne ting utelukkende for å provosere og få oppmerksomhet.

Det er helt vanlig å spørre om folk har fått godt " haill" der jeg kommer fra, når man er på fisketur.  Det er en gammel tradisjon.

I gamle dager, trodde de at menn fikk bedre fiskelykke om de hadde hatt sex natta før og enkelte damer var kjent for å gi ekstra godt haill. 

Til og med min nå pensjonerte, religiøse og svært pertentlige lærer på videregående spøkte om å ha godt haill når vi var på fisketur. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt almennkunnskap for de som mangler grunnleggende kunnskaper her i livet :fnise:https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Haill

Haill er så stuereint og dagligdags at man skriver om det i avisen: http://www.ifinnmark.no/nyheter/fikk-rekordlaks-etter-haill-pa-bryllupsnatta/s/1-30002-1192773

Endret av absinthia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt haill er viktig når en skal ha fiskelykke;)  Synest episoden der de spør Otto var veldig morsom :) 

Ps; bor i Finnmark;)

Endret av gladidag
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...