Gå til innhold

legalisering av hasj

Fremhevede innlegg

Skrevet

En kan dele rusmidler inn i to grupper: De som kun er farlige for brukeren selv, og de som også gjør brukeren farlige for sine omgivelser.

Jeg synes det er idiotisk å ruse seg på noe som helst, men skal nå folk på død og liv ruse seg, er det ikke da bedre at de gjør det på stoffer som kun er farlige for dem selv enn på stoffer som gjør dem farlige for andre?

F.eks. må det da være bedre at folk ruser seg på hasj (som bare gjør brukeren litt oppstemt eller sløv) enn på f.eks. alkohol (som kan gjøre at brukeren mister kontrollen over seg selv på en måte som kan gjøre han/hun destruktiv og voldelig).

Når man ser hvilke tragedier i form av vold, voldtekter, selvmord, drap og trafikkulykker som alkoholrus fører med seg, synes jeg det er merkelig og paradoksalt at myndighetene slår så hardt ned på f.eks. hasj samtidig som de er så liberale i forhold til alkohol.

Ideelt sett burde kanskje alle rusmidler være forbudt, men dessverre har alkohol fått en så sterk plass i den norske kultur at det er jo umulig å skulle forby den. Er det ikke da lurt å også legalisere andre rusmidler som er langt mindre farlige enn alkohol, som f.eks. hasj? Så ville kanskje en del ruse seg på det i stedet, og dermed spare samfunnet for en del av de tragediene som alkoholen forårsaker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Valhalla
Skrevet

Sånn egentlig burde alle rusmidler vært legale så kunne folk velge om de ville drite seg ut eller ikke :-)

Skrevet

F.eks. må det da være bedre at folk ruser seg på hasj (som bare gjør brukeren litt oppstemt eller sløv) enn på f.eks. alkohol (som kan gjøre at brukeren mister kontrollen over seg selv på en måte som kan gjøre han/hun destruktiv og voldelig).

Når er det jo slik at folk reagerer forskjellig på forskjellige ting,...Hasj gjør ikke alle "bare litt oppstemt eller sløv".

Når man ser hvilke tragedier i form av vold, voldtekter, selvmord, drap og trafikkulykker som alkoholrus fører med seg, synes jeg det er merkelig og paradoksalt at myndighetene slår så hardt ned på f.eks. hasj samtidig som de er så liberale i forhold til alkohol.

Nå er det jo faktisk slik at de samme tragediene du nevner kan komme i sammenheng med hasjrus, så da burde vel heller løsningen være å forby alkohol også? :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor skulle man ruse seg på andre rusmidler istedet for alkohol? Er det ikke mer sannsynlig at man ruser seg på feks hasj i tillegg, evt at de som misbruker hasj er en annen, bare delvis overlappende gruppe enn de som misbruker alkohol?

Hasj er allerede rimelig tilgjengelig de fleste steder i Norge, så hvem som kommer til å bruke det tror jeg vi egentlig vet. Jeg har flere venner og bekjente som i perioder av livet sitt har røyka daglig. Kjæresten min, blant annet, til han "ble voksen". Jeg har også bodd i et land hvor man har en annen holdning til hasj/marihuana enn her, selv om det ikke var legalisert. Joda, det var vanligere å ruse seg på hasj der, og det var ikke så mange som drakk seg "norsk" dritings på fest. Men det var ikke noen entydig sammenheng mellom "mindre fyll" og hasj - langt de fleste av de jeg så kjentfolk, så jeg kan si jeg har belegg for å påstå dette) "overstadig" beruset var rusa på BÅDE hasj og alkohol (og av og til en sopp eller to).

Jeg er enig med deg i at bruk av hasj i utgangspunktet er mindre skadelig for andre enn bruk av alkohol. Jeg vil også tro at det er lettere å miste kontrollen over (og under...) alkohol- enn hasjbruk. Jeg synes også man kan vurdere å senke straffen for besittelse av hasj til eget bruk - feks gi forenklet forelegg, som ikke kommer på rullebladet, i stedet for straff som kan hindre deg i å velge den karrieren du ønsker.

Hasj er likevel ikke skadelig bare for den som bruker det. De fleste mennesker har et nettverk rundt seg - venner, familie, kjæreste, barn. MISbruk av hasj gjør brukeren sløv, relativt likegyldig til omgivelsene, "handlingslammet" og minsker lærings- og refleksjonsevnen. Det er klart dette ikke er positivt for menneskene rundt brukeren. Dette er det ikke bare streite meg som sier, folk som har hatt kortere eller lengre perioder med daglig røyking sier det stort sett selv. Det er ikke bare vold som er skadelig. Så hvorfor man skulle legalisere hasj i Norge skjønner jeg ikke, det er da greit å ha restriksjoner på stoffer som ikke er bra for folk (det er jo restriksjoner på alkohol også...).

(hasj til medisinsk bruk blir en annen debatt - her mener jeg det burde vært en selvfølge at smertepasienter fikk bruke cannabis. Og at man ikke får dyrke THC-fri hamp i Norge blir også litt på bærtur...))

Skrevet
Har du eksempler på drap  i hasjrus?

Ikke drap, men drapsforsøk ja.

Skrevet

Legalisering av hasj?

Synes jeg ser det... først får vi ikke lov til å ta en sigarett ute på byen lenger, og så skulle man begynne å åpne for legalisering av hasj... Klarer ikke forestille meg det engang :)

Nei, fornuftige og åpne mennesker med kontroll over seg selv får nyte det de vil i det skjulte. Det må være lov til å bestemme såpass over sitt eget liv!

Skrevet
Legalisering av hasj?

Nei, fornuftige og åpne mennesker med kontroll over seg selv får nyte det de vil i det skjulte. Det må være lov til å bestemme såpass over sitt eget liv!

Saken er at det er en forbrytelse å røyke hasj idag, selv om det ikke er mer skadelig enn alkohol. Så sånn sett er det ikke rett å si at man bestemmer over sitt eget liv..

Gjest Anonymous
Skrevet

Saken er at det er en forbrytelse å røyke hasj idag, selv om det ikke er mer skadelig enn alkohol. Så sånn sett er det ikke rett å si at man bestemmer over sitt eget liv..

Sånn sett synes jeg det høres ut som en bedre løsning å gi andre reaksjoner for besittelse til eget bruk, feks forenklet forelegg (se over), enn å legalisere. Hvilke positive konsekvenser har legalisering?

Skrevet

Sånn sett synes jeg det høres ut som en bedre løsning å gi andre reaksjoner for besittelse til eget bruk, feks forenklet forelegg (se over), enn å legalisere. Hvilke positive konsekvenser har legalisering?

Gir de ikke forenklet forelegg nå da? Eller heter det bot?

Tror nok at legalisering ville gitt enkelte positive konsekvenser, slik som:

1) Bedre kontroll av konsum (f.eks. ved salg på polet)

2) Man ville unngått å måtte oppsøke miljøer med tyngre stoffer for å handle hasj.

3) Bedre kontroll med kvalitet på produktet.

Det er sikkert flere grunner som peker for legalisering, samtidig som det finnes mange grunner til å fortsatt forby stoffet...

Skrevet
Hasj ufarlig? Nåja... Denne artikkelen tar for seg senskader ved bruk av hasj

Alle rusmidler er skadelige for brukeren. Men jeg mener det er ganske irrelevant. Voksne og myndige mennesker må få lov til å gjøre hva de vil med livet og helsen sin, så lenge det i all hovedsak er kun dem selv det går ut over. Vi har jo allerede lov til å gjøre mye som er potensielt farlig for liv og helse; stappe oss med sjokolade og burgere og cola, røyke, hoppe i fallskjerm, bare for å nevne noe. Det jeg reagerer på er at man kan ruse seg så mye man vil på alkohol, et rusmiddel som kan gi en rus som kan gjøre brukeren livsfarlig for sine omgivelser, mens det er strengt forbudt å ha noe å gjøre med rusmidler som i langt mindre grad gjør brukeren farlig for andre. Synes ikke det henger på greip!

Skrevet

Jeg orker ikke gå inn i enda en hasjdebatt her på kg, men hva med å gi kattene bøter når de ruser seg på syrinbusken i hagen min?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det jeg reagerer på er at man kan ruse seg så mye man vil på alkohol, et rusmiddel som kan gi en rus som kan gjøre brukeren livsfarlig for sine omgivelser, mens det er strengt forbudt å ha noe å gjøre med rusmidler som i langt mindre grad gjør brukeren farlig for andre. Synes ikke det henger på greip!

Det er mye som ikke henger på greip, men om verden blir bedre av å tillatte cannabis i TILLEGG til alkohol tviler jeg på. Tilbring noen måneder i Amsterdam, gjerne rusfri, og se om det er så forbilledlig. For eksempel.

At voksne mennesker skal få gjøre som de vil er èn ting, men tror du legalisering ville føre til færre unge brukere? Det er blant disse du har de som er i faresonen for å utvikle både en bredere avhengighet og hvor hyppig røyking kanskje gis størst konsekvenser (det er i denne alderen man egentlig skulle lært litt og sosialisert seg litt... ops, der var de årene over...). Legalisering ville ganske sikkert ført til enda større aksept, og til at flere prøvde/brukte stoffet blant de som IKKE gjør det i dag.

Ellers er jeg ingen totalmotstander, jeg bare tror ikke legalisering er noen god løsning. Når det gjelder straffer er jeg ganske sikker på at du får det på rullebladet ditt om du blir tatt for bestittelse, i motsetning til i feks Canada (Quebec?) hvor du kan få en bot, men ingen "variege mèn". Ikke sikker, altså.

Skrevet

Det er farlig med alkohol også. . . men de fleste klarer å styre sitt forbruk..... Tror det er slik med hasj også. Noen er det farlig for og andre kan bruke det en gang i blandt...

Gjest Anonymous
Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4332091.html

Jeg er IKKE for legalisering. Jeg innser at hasj kanskje har færre skadevirkninger enn alkohol, men tror ikke vi i Norge kommer til å erstatte det ene med det andre. Dessuten litt interessant å se dette på hjemmesida til NRK... Og hvorfor vil "maktmennesker" legalisere stoffer som gjør brukerne passive, fredelige og uinteresserte i å endre sin egen situasjon?

Gjest Valhalla
Skrevet
Og hvorfor vil "maktmennesker" legalisere stoffer som gjør brukerne passive, fredelige og uinteresserte i å endre sin egen situasjon?

Du har et poeng der :wink:

Skrevet

Hasj er ikke FARLIG sånn at du kan dø av det men ødelegge hodet ditt kan det gjøre.

Store mengder Hasj kan gi LSD-lignende rus , paranoia og mere.

Hasjrøyking gjør deg avsosial og lat og fører ingenting bra med seg.

Jeg tror at legalisering av Hasj er feil!

Anders

Skrevet

Hasjrøyking gjør deg avsosial og lat og fører ingenting bra med seg.

Igjen snakker vi om overdrevet bruk. Dersom du røyker hasj i situasjoner du ellers ville drukket, la oss si hver fredag og lørdag, så tror jeg ikke du blir lat og asosial. Personlig blir jeg bra asosial etter en skikkelig fyllekule. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...