Gå til innhold

Rådgivining angående flytting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg skal flytte alene etter noen års samboerskap.

Å leie en leilighet alene er det som frister mest, men samtidig bør jeg få spart nok per måned slik at jeg opparbeider meg en egenkapital. Jeg er i slutten av tjueåra, og tenkte aldri på sparing under studiene, så har nesten ikke spart en dritt! Dumt ja.

Å leie en ok leilighet vil koste med 8000

Å bo i kollektiv vil koste meg mellom 5000-6000

I tillegg kommer studielån på ca. 2300

Strøm er latterlig billig i min by, ca 300 i måneden

Telefon er gratis via jobb.

Forsikring og lisens kommer ikke på store summen per mnd, for jeg har ikke bil og innboforsikring er billig.

 

Inntekt: ca. 26000 i måneden.

Fordelen med å flytte for meg selv er at jeg har noen møbler jeg kan bruke, og at jeg får tid og ro for meg selv. Jeg kan også bestemme hvordan jeg vil ha det. Ulempen er at det koster mer, men hvis jeg finner en plass jeg trives, slipper jeg kanskje å flytte på noen år. Fordelen med kollektiv er at det er sosialt og billigere, men ulempen er at jeg må ta til takke med møblene og stilen som er der, og at de fleste som bor i kollektiv er relativt unge og kanskje litt for barnslige for meg.

 

Hva vil dere råde meg til? Hvor mye bør jeg klare å kunne spare hvis jeg er nøktern på matbudsjett og kutter ut unødvendige ting?

Anonymkode: e9b05...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har en mening eller som kan fortelle en voksen dame hva hun bør gjøre? :P

Anonymkode: e9b05...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sett på begge deler, både leiligheter og kollektiver, og så kjenne litt på hva du kan trives med. 
Kanskje finner du et rimelig kollektiv med mennesker du kan trives sammen med?
Kanskje dukker det opp en rimelig og grei leilighet som passer midt i blinken for deg noen år mens du sparer til å kjøpe ditt eget?

Hvis differansen er 5000 mot 8000, dvs 3000,- pr måned, vil det koste deg 36000 i året ekstra å bo alene. Du må jo kjenne på hva du synes privatliv er verdt. Enkelte er veldig sosiale av seg, mens andre trenger alene-tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Juniper skrev:

Jeg ville nok sett på begge deler, både leiligheter og kollektiver, og så kjenne litt på hva du kan trives med. 
Kanskje finner du et rimelig kollektiv med mennesker du kan trives sammen med?
Kanskje dukker det opp en rimelig og grei leilighet som passer midt i blinken for deg noen år mens du sparer til å kjøpe ditt eget?

Hvis differansen er 5000 mot 8000, dvs 3000,- pr måned, vil det koste deg 36000 i året ekstra å bo alene. Du må jo kjenne på hva du synes privatliv er verdt. Enkelte er veldig sosiale av seg, mens andre trenger alene-tid. 

Takk for godt råd! Jeg har aldri hatt problemer med kollektiv før, det er vel mer alderen min og livssituasjonen min som er annerledes. Kanskje jeg rett og slett synes det er litt flaut å bo i kollektiv, men det bør jeg jo ikke ta hensyn til om jeg kan trives med det.

Anonymkode: e9b05...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en på din alder ville jeg ikke satset på kollektiv. Festing og røyking og folk som kommer og går til alle tider på døgnet blant de øvrige i kollektivet....

Du kommer snart i tredveårene. Å gå rundt og fortelle folk at du bor i kollektiv som en nittenåring...?

Anonymkode: 04ea0...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har en mening eller som kan fortelle en voksen dame hva hun bør gjøre? :P

Anonymkode: e9b05...025

Tja, jeg klarer å betale en husleie på nesten 10 000,-, mat, studielån, strøm og forbruk med 16 000,- per måned. 

Hadde jeg hatt din inntekt kunne jeg spart 10 000,- hver måned. Det blir 360 000,- etter tre år. Ganske grei EK.

Anonymkode: 5b06f...632

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken by bor du i? I stavanger kan man leie en sokkelleilighet for 5-6000 inkludert strøm.

Anonymkode: 7706d...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg passer ikke i kollektiv selv, og prøvde dele kjøkken/bad løsning rett etter min egen skilsmisse. Det fungerte dårlig. 

På den annen side, hvis du er sosial og dette gjør at du når sparemålet ditt raskere, kanskje det er verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/14/2017 den 11.57, AnonymBruker skrev:

For en på din alder ville jeg ikke satset på kollektiv. Festing og røyking og folk som kommer og går til alle tider på døgnet blant de øvrige i kollektivet....

Du kommer snart i tredveårene. Å gå rundt og fortelle folk at du bor i kollektiv som en nittenåring...?

Anonymkode: 04ea0...34f

Ja, hva vil skje da, tenker du? Ikke alle tenker på fasade.

Anonymkode: e9b05...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/14/2017 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Hvilken by bor du i? I stavanger kan man leie en sokkelleilighet for 5-6000 inkludert strøm.

Anonymkode: 7706d...34f

Ikke i Stavanger. Bor i en by der det er dyrt å leie.

Anonymkode: e9b05...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk på begge deler. Kanskje det dukker opp et ok kollektiv med eldre folk enn 18-19? Om ikke så ville jeg vurdert å finne noe eget, men det er meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om jeg ville bodd i kollektiv. Men så er jeg også ganske privat av meg, da, og liker i tillegg å ha det stille og rolig. Når man først er blitt vant til å ha sitt eget hjem, er det horribelt å måtte flytte sammen med fremmede igjen. 

En venninne av meg har bodd i kollektiv siden høsten, siden hun fikk en midlertidig stilling i en annen by og ikke vil selge leiligheten hun eier her i byn. Hun hater det. Ikke er det lett å besøk, hun på naborommet har høylydt sex flere ganger i uken, kjøkkenet er en svinesti, folk stjener i kjøleskapet - og dette i et kollektiv med 4 personer i alderen 25-32... 

Med en inntekt på 26 000 bør du da helt fint kunne leie deg en leilighet alene, og likevel klare å spare en god del tusenlapper i måneden.

Anonymkode: 4dd39...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri i livet om jeg ville bodd i kollektiv. Men så er jeg også ganske privat av meg, da, og liker i tillegg å ha det stille og rolig. Når man først er blitt vant til å ha sitt eget hjem, er det horribelt å måtte flytte sammen med fremmede igjen. 

En venninne av meg har bodd i kollektiv siden høsten, siden hun fikk en midlertidig stilling i en annen by og ikke vil selge leiligheten hun eier her i byn. Hun hater det. Ikke er det lett å besøk, hun på naborommet har høylydt sex flere ganger i uken, kjøkkenet er en svinesti, folk stjener i kjøleskapet - og dette i et kollektiv med 4 personer i alderen 25-32... 

Med en inntekt på 26 000 bør du da helt fint kunne leie deg en leilighet alene, og likevel klare å spare en god del tusenlapper i måneden.

Anonymkode: 4dd39...950

Hehe! Har egentlig bare gode erfaringer fra kollektiv, men har bodd med relativt voksne folk tidligere også. Jeg synes rett og slett det er så mye stygt på leiemarkedet akkurat nå, og derfor frister kollektiv mer og mer. Det som er ute til 8000-9000 er ofte så stygt, dyrt eller lite sentralt at det ikke frister å gi så mye penger for det. 

På den ene siden har jeg ikke noe problem med å dele kjøkken med andre, og jeg er ikke ekstremt kresen på ryddighet (men det fins grenser!) Jeg tenker også at det kan bli tøft å bo helt alene,  etter å ha bodd som samboer eller i kollektiv de siste 5-6 årene. På den andre siden er det jo deilig å kunne gå rundt i trusa om morgenen om jeg føler for det, og ikke bekymre meg for om noen ødelegger mitt fine kjøkkenutstyr...Ah! Det å ta et valg, altså...

Anonymkode: e9b05...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Oslo er det ikke uvanlig med voksne kollektiver, der det ikke er ønsket med studenter eller personer under 30.
Jeg har selv kun gode erfaringer med kollektiver aldri vært borti at folk kommer og går til alle døgnets tider, utenom ved skiftjobb, aldri vært borti uanmeldte fester, og etter jeg slutta bo med 19åringer har jeg aldri vært borti ødelagt privat utstyr eller stjeling av privat mat. Tror verste jeg var borti i siste kollektivet (totalt 4 jenter 22-26år hvorav en student) var at noen lånte sjampo uten å si i fra.  

Anonymkode: 53074...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...